Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ilkka O. Lavas www.ilkkaolavas.com. Ilkka O. Lavas  Mukana lukuisissa bisneksissä n. 7 tällä hetkellä  Takana 5 liiketoimintakauppaa (ostoja&myyntejä)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ilkka O. Lavas www.ilkkaolavas.com. Ilkka O. Lavas  Mukana lukuisissa bisneksissä n. 7 tällä hetkellä  Takana 5 liiketoimintakauppaa (ostoja&myyntejä)"— Esityksen transkriptio:

1 Ilkka O. Lavas www.ilkkaolavas.com

2 Ilkka O. Lavas  Mukana lukuisissa bisneksissä n. 7 tällä hetkellä  Takana 5 liiketoimintakauppaa (ostoja&myyntejä)  Perustajajäsenenä 4:ssä bisneksessä  2 yrityssaneerausta takana Statistiikkaa:  30v, 2 lasta, 1 vaimo, 372fb kaveria

3 Verkkokauppayrittäjyyden määritelmä  Kasvuyrittäjyys  Lifestyle –yrittäjyys Muita muotoja:  Itsensätyöllistäjä yrittäjyys  self-employed  <3 työntekijää  Basaarimyyjät ja itsensätyöllistäjät eivät esim. jenkeissä ole yrittäjiksi laskettavia!

4 Agenda  Kuluttajan odotukset verkkokaupalta?  7 sääntöä, miten luoda menestyvä verkkokauppa  Case: Suomikauppa.FI  Verkkokauppatoimittajan valinta

5 Kuluttajan odotukset.  Mieti 3 tärkeintä asiaa, joita odotat kauppiaaltasi. Mitä itse odotat?

6 odotuksia  FB gallup: Nopeus, helppous, turvallisuus, ostamisen sujuvuus, maksutavat, selkeys, hyvät tuotteet, hinta, asiakaspalvelu, …  Miten valitset verkkokauppasi?  Itellan tutkimus, 22000 vastaajaa, Q1/2009 ○ 1) Luotettavuus ○ 2) Asiakaspalvelu ○ 3) Sivusto ○ 4) Helppous ○ 5) Hinta / maksutavat ○ 6) Saatavuus

7 7 sääntöä, miten luoda menestyvä verkkokauppa. 1) ymmärrä liikeidean ja liiketoimintamahdollisuuden ero 2) kilpaile vain, kun sinulla on kilpailukykyä 3) ole alalla, jossa sinulla on 100% intohimo tekemiseen 4) segmentoi 5) fokusoi ja kohdista viestisi 6) differoidu ja asemoi itsesi 7) synnytä nettiluottamusta

8 1. Ymmärrä liikeidean ja liiketoimintamahdollisuuden ero  Esim. Liikeidea: irtokarkkikauppa netissä  Onko liiketoimintamahdollisuus?  Markkinan koko?  Miten paljon liikevaihtoa voisi saada?  Montako työntekijää pitää olla?  Miten kauan aikaa menee pussittamiseen  Paljonko sillä voi tienata?  Paljonko euroja voi ottaa per toimitus?

9 1. Liiketoimintamahdollisuus  Case: suomikauppa.fi  Markkinan koko? Ulkomailla asuu 400.000 - 1.200.000 suomalaista  Makeisten lisäksi 30 muuta tuoteryhmää  Ei irtokarkkeja, valmiita pusseja  Paitoja, lippiksiä, kirjoja, cd:itä, dvd-elokuvia.  Brändit: Fazerin Sininen, Ruispalat, Marianne, Suomen liput, Kalevala-koru,…  Työllistää 2 työntekijää.  Toimitettuja tuotteita yli 50.000 kg

10 2. Kilpailukyvystä 2) Kilpaile vain, kun sinulla on kilpailukykyä ”Esimerkki 1: yliopiston kirjakaupassa kurssikirja: 74 euroa. Amazon.co.uk: sama kirja 14 puntaa+pk+verot= ~18 puntaa ~ 22,5€ Esimerkki 2 playstation peli: anttila, stokka, gigantti ja muut ketjut 69,90 euroa. Play.com, sama peli POSTIKULUINEEN, vähän alle 30 euroa. Esimerkki kolme: Marantzin laadukas a/v-vahvistin: halvin kotimainen hifiliike: 599 euroa. Saksan amazon.de: 399 euroa. Idealo.de hintavertailusta löytyi jopa vieläkin halvemmalla, 329. Esimerkki neljä: ilmestyessään Metallican uutuuslevy, vähintään 19.90 joka kaupassa suomessa. Lähes jokaisessa käyttämässäni ulkomaisessa verkkokaupassa alle 14.90. Thehutissa oli jopa tarjouksena 9.90. EI postikuluja.” – Nimimerkki Tyhmä ostaa kallista.

11 Vertailu on helppoa  Hinta kilpailuetuna?  Hintaseuranta.fi ennen mbnet  Vertaa.fi  Kaupat.com Hinta ei ole ainoa mahdollinen kilpailuetu!

12 3. Luontainen yrittäjyys  Ole kauppias omalla alallasi  Ole alalla, jossa sinulla on 100% intohimo tekemiseen  Heijastuu asiakaspalveluun  Heijastuu tuotekuvauksiin / tapaan, jolla kerrot tuotteista  Heijastuu korvausmenettelyyn  Heijastuu viestintään, tuotevalikoimaan  Miten löytää oma ala?

13 3.1. Tunne itsesi nyt  Mitä rakastat? / Omien intohimojen tunnistaminen!  Missä olet hyvä?  Mitä haluat tehdä?  Missä haluan kehittyä?  Mikä tässä maailmassa on pielessä?  ”Useat menestyneet yrittäjät keskittyvät johonkin”  Oman bisnesidean ja bisnesmahdollisuuden JA/TAI  Oman urapolun löytäminen.

14 3.1. Case/Tunne itsesi: Harrastukset  Musiikki  Golf  Lukeminen  Moottoripyöräily  Tietokoneet  Matkailu … Idea: Tee personal SWOT vuosittain!

15 Ikää …ja…

16 11.10.2005Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign

17 11.10.2005Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign ”Luontainen yrittäjyys osaa kuunnella. Kuuntele itseäsi, niin tiedät millainen elämänpolkusi on. Tunnista omat halusi, tarpeesi, intohimosi ja löydä unelmasi. … Kuuntele ja seuraa elämänpolkuasi. Kuuntele maailmaa, kuuntele minne kysyntä teidät johdattaa. Voit kutsua tätä reflektoinniksi tai itsereflektoinniksi, jos haluat.” – Lavas 2005

18 3.2. Tunne itsesi tulevaisuudessa  Millaisen urakehityksen haluat?  Millainen on unelmien työpäiväsi?  Missä haluat olla 20 vuoden päästä?

19 3.2. Tunne itsesi tulevaisuudessa: Ilkka O. Lavas, businessportfolio  IT –bisnesosaajan portfolioon sopivia  Osakkuus ulkomailla asuville suomalaisille suomalaisia tuotteita myyvässä Suomikauppa.FI:ssä  Osakkuus sanakirjabisneksessä ilmainensanakirja.fi, sanakirjaPRO.fi, kaannos.com, ordbok.fi  Osakkuus roskapostintorjuntayritys NO Spam Servicessä  Osakkuus vientitullausohjelmistoyritys Samex Solutions Oy:ssä  Osakkaana ohjelmistotehdas w-create oy:ssä  IT-konsulttina lukuisille yrityksille (Smartum, Pamark, Vuokraturva…)

20 3.3. Jätä perintö, josta sinut tunnetaan  Mikä on sinun 180 vuoden suunnitelmasi?

21 3.3. Jätä perintö, josta sinut tunnetaan  Mikä on minun 180 vuoden suunnitelmasi?  Positiivisia vaikutuksia yhteiskuntaan IT:n välinein

22 Oma missio, IT-yrittäjyys elämäntapana Ilkan suuri elämäntehtävä  Rakastan olla atk-alalla, koska  Tietotekniikalla voidaan helpottaa ja vaikeuttaa ihmisen elämää.  Haluan olla avuksi ihmisille, jotta tietotekniikka voidaan aidosti valjastaa ihmisten käyttöön – Helpottamaan elämää.

23 3.3. Jätä perintö, josta sinut tunnetaan  Perintöni: Positiivisia ajatuksia yrittäjyydestä Luontainen yrittäjyys – mietelmiä yrittäjän elämästä, ISBN: 952-91- 8686-X, Suomikauppa.fi tarjous 7,40€ (ovh 15€)

24 ”Luontainen yrittäjä ei tee työtä, hän elää Kun rakastaa työtään, ja sillä on elämää suurempi tarkoitus, on motivoitunut tekemään paljon asioiden eteen. Äiti Teresa, Elton John, Paul Hewson (Bono) – luontaisia yrittäjiä, vaikkei heti tulisi ajatelleeksi.” – Lavas 2005

25 4. Segmentoi ”Puolet pois” kunnes kolahtaa  Ihmiset koko maailmassa  Opiskelijat pois  Globaali toiminta, Suomessa asuvat pois (hintakilpailukyvyttömyys, koska pakkaaminen tuplapahveihin erilaista)  Pitää olla kiinnostunut suomalaisista tuotteista  Pitää olla kiinnostunut suomesta  Osaa suomea, ranskaa, venäjää tai englantia

26 5. fokusoi ja kohdista viestisi Tarjooma:  Eksklusiivinen kaupassa on saatavilla jotain, mitä kohderyhmä ei muualta saa

27 Markkinointi  Yleensä ihmisillä on joku tarve ostaa jotain ja osaavat etsiä esim Googlen avulla.  Toisten asiakkaitten suositukset: ”user reviews”.  Alan foorumit  Esim afterdawn teknisille tuotteille  Autofoorumit autonvaraosasivuille  Jne…  Foorumit hyviä ja edullisia medioita, mutta pitää silti olla varovainen, jottei tulkita mainonnaksi  Case: 39 500 osumaa haulle suomikauppa.fi

28 6. differoidu ja asemoi itsesi  Mikä on erottumistekijäsi?  Onko valitussa segmentissä kilpailijoita?  Miten asemoidut kilpailijoihisi verrattuna?  Erotu viestinnällisesti!  Valitse perusviestisi ja uskalla differoitua!  Kun olet valinnut miten differoidut, niin toista sitä joka paikassa. Suomalaisia tuotteita ULKOMAILLA asuville suomalaisille.

29 Ostaisitko tästä: 389 €

30 Vai tästä: 389€

31 7. synnytä nettiluottamusta  Lunasta lupauksesi!  Hyvä kello kauas kuuluu  Luotettavuus ja suosittelu ovat toisiinsa sidoksissa, sillä tutkimuksen mukaan luotettavuus syntyy verkkokaupan tunnettuudesta, maineesta, omista ja muiden kokemuksista. Näkyminen ja positiivisena puheenaiheena oleminen onkin verkkokaupan menestyksen avain. – Itella tutkimus 2009

32 Menestyksen tekijöitä  Verkko mahdollistaa uusia shop and tell – elämyksiä  Hyvistä ostokokemuksista mainintoja foorumeilla, blogeissa  Edellytykset  Logistiikka ○ Pystyy toimittamaan tilatut tuotteet sovitussa ajassa  Hinnat selkeästi esillä  Toimituskulut selkeästi esillä  Tiedottaa toimitusprosessin etenemisestä asiallisesti ja jos ei etene, niin myös siitä  Pystyy hoitamaan asiakaspalvelun sujuvasti

33 Maine ja luotettavuus  Toiminta läpinäkyvää  Sivuilla näkyy selkeästi kuka on myyjä  Mitä sopimusehtoja noudatetaan  Miten myyjä huolehtii henkilötietojen välittämisen ja maksuvaiheen turvallisuudesta  Miten myyjä käsittelee henkilötietoja

34 Ostoprosessi 1. Kun asiakas tulee verkkokaupan sivulle ja saa yleiskuvan siitä, mitä on tarjolla 2. Asiakas tutkii tuotteita tarkemmin ja valitsee, mitä ostaa 3. Kauppa tehdään ja sopimus syntyy 4. Sopimus täytetään eli tuote toimitetaan ja asiakas maksaa 5. Tuote on tullut, kauppahinta maksettu, kauppaa ei peruttu – mitä kaupan jälkeen? Lähde: www.kuluttajavirasto.fi/verkkokauppawww.kuluttajavirasto.fi/verkkokauppa

35 Maksutavat  Modernit ostajat:  Luottokortit  Ulkomaiset ostajat ja rikolliset:  Paypal  Amex  Maksutavat, esim. osamaksu  Postiennakko

36 Uusintaostot  Kun kaikki on toiminut odotusten mukaan  Hyvä hinta/laatu –suhde  Onnistunut kokemus  Tarpeellinen tuote  Virheiden korjaus: case CDON.com kotelot hajonneet postissa, korjaus: lähetti uudet kotelot.  Jälkimarkkinointi  Louhinta  Suositukset  Mikrosegmenttien tunnistaminen

37 Mitattavuus  Mitä voit mitata, sitä voit johtaa.  Tulosmittarit  Google Analytics (ilmainen)  Snoobi (Suomalainen)  Mitä mitata?  Sivuilla kävijät  Vierailuaika  Montako sivua vierailijat katsovat?  Kuinka moni tekee ostoskorin?  Kuinka moni ostoskorin tekijöistä maksaa?

38 Verkkokauppatoimittajan valinta  Vaadi toimittajalta markkinointiosaamista  Vaadi toimittajalta liiketoiminnallista osaamista  Vaadi referenssejä  Varmistu jatkuvuudesta  Toimittajan taloudellinen tila  Ylläpitosopimus  Verkkokaupan pitää voida kasvaa kaupan mukana

39 Landing page –optimointi, heräteostokset

40 1979

41 Liian vaikeaa!

42 1979 paita

43 1979 - 2009

44 onko yrittäjä  voiton maksimoija  vaurastuja  ikuinen taistelija  palvelija  myötätuntoinen tarpeisiin vastaaja  uusiin näköaloihin johdattelija  muutoksiin vaikuttaja  unelmista uskaltaja  sielukas saarnaaja  sinnikäs selviytyjä  näkymätön puurtaja 11.10.2005Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign Kirjasta: Anja Kulovesi, Markkinointia Rakkaudella

45  Kysymyksiä:  www.ilkkaolavas.com  ilkka@ilkkaolavas.com 11.10.2005Ilkka Lavas, yrittäjä, W-CREATE Oy / LavasDesign Rohkaise (itseäsi ja muita) seikkailuihin ja kokeiluihin!


Lataa ppt "Ilkka O. Lavas www.ilkkaolavas.com. Ilkka O. Lavas  Mukana lukuisissa bisneksissä n. 7 tällä hetkellä  Takana 5 liiketoimintakauppaa (ostoja&myyntejä)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google