Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pohjoismainen vesistöalueiden yhteismarkkinointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pohjoismainen vesistöalueiden yhteismarkkinointi"— Esityksen transkriptio:

1 Pohjoismainen vesistöalueiden yhteismarkkinointi
Hannu Komu Suoma ry/Onvisio Consulting Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

2 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Hukummeko suuruuteen? Euroopan ”suurin” järvialue!!! Euroopan ”suurin” saaristo!!! Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

3 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

4 Paras brändi voittaa (suuremmankin)
Suuruus tekee vesistöalueet vaikeasti hahmotettavaksi Vesistövetovoiman brändäys ja tuotteistaminen sekä myynti vielä alkutekijöissään Matkailija ei tarvitse koko saaristoa tai Saimaan vesistöaluetta kerralla vaan muutaman neliökilometrin tuotteistettuna! Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

5 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Onneksi erilaisia Jokaisella Pohjoismaalla vesistöön liittyvät erilaiset vetovoimatekijät, joita voidaan käyttää pohjoismaisen brändin taustana: -Norjalla vuonot -Tanskalla dyynit ja aurinkorannat -Ruotsilla suuret järvet -Suomella suuri sisävesialue ja massiivinen saaristo -Islannilla lohijoet ,jäätiköt ja kuuma vesi Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

6 Yhteisiäkin piirteitä
Toiminnallisesti(matkailu) selkein yhdistävä tekijä on urheilukalastus; erityisesti lohi- ja taimenjoet, rannikkokalastus Suomella ja Ruotsilla on eniten yhteisiä piirteitä  kilpailutilanne päällä Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

7 Pohjoismaista yhteistyötä
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

8 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

9 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

10 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Suomi,Ruotsi,Norja,Tanska ja Islanti omistavat matkailumarkkinointiyhtiön USA:ssa -Scandinavian Tourism inc. Ruotsi, Norja ja Tanska toimivat lisäksi yhteistyössä Aasiassa Scandinavian Tourist Board nimellä, Suomi osallistuu projektikohtaisesti Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

11 Pohjoismaista yhteistyötä
Kaukomarkkinat realistisin foorumi myös vesistösidonnaiselle yhteismarkkinoinnille Lähimarkkinoille hankalampi löytää yhteistä pohjaa, joka toisi lisäarvoa maiden omiin toimenpiteisiin Toisaalta globaalit sähköiset välineet ja globaalit matkanjärjestäjät vievät hyvän tarjonnan kaikille markkinoille Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

12 Mikä yhdistää historiallisesti kaikkia Pohjoismaita
Ja voisi toimia markkinoinnin keihäänkärkenä, kiinnostuksen herättäjänä erityisesti kaukomarkkinoilla Omaisi riittävän vesistösidonnaisuuden Sisältäisi matkailussa tarvittavia tarinoita Olisi kansainvälisesti riittävän tunnettu ? Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

13 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Viikingit Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

14 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Viikingit Ainutlaatuinen tarunhohtoinen aikakausi n Sagat, mytologia Merenkulun ja vesistöjen hyödyntäminen Riittävästi historiallisia näytteitä, joita on jo matkailullisesti hyödynnettykin Tunnetaan Pohjois-Amerikassa ja muillakin markkinoilla Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

15 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

16 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Viikingit Ruotsi, Norja ja Tanska ”emämaita”, Islanti asutuksen kohde. Suomella ”kevyempi kosketuspinta” mutta: - Ahvenanmaalaisia luultavasti mukana retkillä - idänreitit Suomenlahden kautta - kaupankäyntiä melkoisella varmuudella Suomen alueella(turkikset) - ehkä kurkattiin jokien kautta sisämaahan Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

17 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Viikingit Tarina tunnetaan Pohjois-Amerikassa, jonka Viikingit löysivät ennen Kolumbusta Euroopassa runsaasti kiinnekohtia mm. tunnetuissa paikannimissä(esim. Normandia) Sulkavan kirkkoveneitä on myyty pitkään Kanadaan viikinkiveneinä Kirkkoveneiden ”muuttaminen” Viikinkiveneiksi on helppoa keulakoristeen avulla  Pohjoismaiden suurin viikinkivenelaivasto käytössä Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

18 Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Viikingit Viikinkihistorian ei tarvitse kattaa joka kolkkaa Viikinkitarina on pohjoismaiden yhteinen houkutin, jonka alla myytäisiin kaikkia muitakin matkailupalveluita Suomessakin jo Rosalan Viikinkikeskus, Saltvikin Viikinkimarkkinat, tarina Hämeeseen suuntautuneesta Viikinkiretkestä, Viikinkiajan hautoja Ahvenanmaalla jne. Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari

19 Kuvalähteet:Wkipedia,katajala.net, Rosalan Viikinkikeskus
KIITOS Kuvalähteet:Wkipedia,katajala.net, Rosalan Viikinkikeskus


Lataa ppt "Pohjoismainen vesistöalueiden yhteismarkkinointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google