Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NENÄPÄIVÄÄ JÄRJESTÄÄ YLEN HYVÄ SÄÄTIÖ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NENÄPÄIVÄÄ JÄRJESTÄÄ YLEN HYVÄ SÄÄTIÖ"— Esityksen transkriptio:

1

2 NENÄPÄIVÄÄ JÄRJESTÄÄ YLEN HYVÄ SÄÄTIÖ
2002 2005 2007 2011 Ylen Hyvä -kampanja käynnistettiin. Yhteistyön aloittivat SPR, Suomen UNICEF, Kirkon Ulkomaanapu ja Yleisradio. Syntyi Ylen Hyvä Säätiö. Kampanjaan tuli mukaan kuusi uutta kehitysyhteistyöjärjestöä. Mukana ovat nyt Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen UNICEF, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Suomen Lähetysseura, Fida International, Solidaarisuus ja Suomen ammattiliitojen solidaarisuuskeskus ry. eli SASK. Yleisradio tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan. Ensimmäinen Nenäpäivä-kampanja Suomessa. Ensimmäistä kertaa keräystulos ylitti 2. miljoonaa euroa. Säätiössä on neljä täyspäiväistä työntekijää ja toiminta rahoitetaan keräysvaroilla. Keräyskulut ovat alle 20% keräystuotosta. Vuodesta 2002 lähtien Ylen Hyvä/Ylen Hyvä Säätiö on kerännyt yli 14 miljoonaa euroa pitkäjänteisen kehitysyhteistyön tukemiseen. © 2012 Ylen Hyvä Säätiö

3 NENÄPÄIVÄFAKTAT Nenäpäivä auttaa maailman köyhimmissä oloissa eläviä lapsia ja nuoria Nenäpäivä tukee kehitysyhteistyötä ja muokkaa suomalaisten asenteita huumorin ja viihteen keinoin Kymmenet koko kansan rakastamat artistit ja näyttelijät antavat Nenäpäivälle panoksensa esiintymällä pro bono Kymmenet yritykset ovat löytäneet Nenäpäivän kanavana toteuttaa yhteiskuntavastuuta ja rakentaa yhteishenkeä. Johtoryhmätasolta saakka heittäydytään mukaan omalla panoksella Sadat koulut ja päiväkodit järjestävät nenätapahtumiaan Sadat lipaskerääjät Lions-klubeista partiolaisiin keräävät tukea Do Something Funny for Money: Kymmenettuhannet suomalaiset osallistuvat keräykseen paitsi perinteisesti lahjoittamalla myös haastamalla ystäviään, leipomalla työkavereilleen, järjestämällä juhlia… Nenäpäivästä rakennetaan kansanliikettä, joka levittäytyy kaduille, työpaikoille, kouluihin ja eri medioihin kaikkien kanavien välityksellä © 2012 Ylen Hyvä Säätiö

4 PITKÄJÄNTEISTÄ KEHITYSYHTEISTYÖTÄ
Nenäpäivän keräysvaroilla tuetaan 9 järjestön kehitysyhteistyöhankkeita, jotka keskittyvät lasten oikeuksien monipuoliseen edistämiseen Nenäpäivän tuella moni lapsi oppii lukemaan, saa itselleen elinkeinon, välttää tai selviää vaarallisista taudeista ja mahdottomista elinolosuhteista Konkreettisten välineiden perille viemisen lisäksi tarvitaan runsaasti tiedonvälitystä ja vaikuttamista pitkäjänteisesti eri tahoihin: mm. vanhemmuuteen ja äitiyteen opastaminen, opettajien kouluttaminen, viranomaisten sitouttaminen, yritysneuvottelut lapsityövoiman käytön vähentämiseksi ja oikeuksien parantamisesta sekä paikallisten ammattiliittojen työn tukeminen Pakolaisuutta vähennetään tukemalla kotiinpaluuta sodan tai luonnonkatastrofin jälkeen Tukalat kasvuolosuhteet, raskas lapsityö ja rankat kokemukset vaativat myös runsaasti mielenterveystyötä, jota ei perinteisesti kehitysmaissa ole ollenkaan saatavilla Järjestöjen tekemä kehitysyhteistyö vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa apua saavissa maissa. Nenäpäivällä on brittijuuret: ensimmäinen Red Nose Day järjestettiin jo vuonna 1988. Järjestäjänä on Comic Relief, jota BBC tukee ohjelmillaan. Slogan: ”Do something funny for money!” Red Nose Day –visio: Köyhyyden ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kitkeminen sekä myönteisen kehityksen edistäminen viihteen avulla. Suomen Nenäpäivä toimii Comic Reliefin lisenssillä ja 5% tuotoista menee Comic Reliefin avustuskohteisiin. Nenäpäivää tai Comic Relifin tukemaa keräystä järjestetään myös muun muassa Norjassa, Islannissa, Saksassa, Etelä-Afrikassa, Kanadassa ja USAssa. © 2012 Ylen Hyvä Säätiö

5 ESIMERKKEJÄ KUSTANNUKSISTA
1€ kouluateria kolmelle lapselle 3€ Koulutarvikkeet yhdelle lapselle yhdeksi vuodeksi x1000 4€ Malariaverkko 5€ Tulonsaantikoulutus nelihenkiselle perheelle esim. sian kasvatus 10€ Vihannesten siemeniä satokauden ulkopuoliseen viljelyyn 10€ Koulupuku ja koululaukku 19 € Kuukausi kokkikoulutusta yhdelle oppilaalle 30€ Koulutuspäivä opettajalle 36€ Pulpetti 75 € Päivän tekstiviesti-kampanja, jonka avulla tieto silpomisen vaurioita hoitavasta klinikasta leviää 200€ Laatikollinen leikkimateriaalia esikoululle

6 MONTA NENÄÄ SAA AIKAAN ENEMMÄN KUIN YKSI NENÄ!
3000 €:lla koulutarvikkeet tuhannelle lapselle 4000 €:lla Malariaverkko tuhannelle lapselle 5000 €:lla Tulonsaantikoulutus tuhannelle nelihenkiselle perheelle esim. sian kasvatus, maanviljely 10 000€:lla Koulupuku ja koululaukku tuhannelle lapselle 45 000€:lla Koulurakennus kuudella luokkahuoneella

7 VUOSIEN 2011 - 2013 AVUSTUSKOHTEET
Suomen Punainen Risti kanavoi Nenäpäivästä saamansa varat Sierra Leoneen yhteisöperustaiseen terveysohjelmaan alueille, joille kulkuyhteydet ovat huonot ja terveyspalvelut riittämättömät. Kirkon Ulkomaanapu jakaa varat Burundiin ja Angolaan nuoriin ja lapsiin kohdistuvaan yhteisökehityshankkeeseen ja kylien kehitykseen. Suomen UNICEF kanavoi varat ”kouluja Afrikkaan – kampanjaan”. Pelastakaa Lapset kanavoi varat Bangladeshiin lasten sosiaalisen turvallisuuden edistämiseen sekä puhtaaseen veteen ja sanitaatioon. Plan Suomi Säätiö käyttää Nenäpäivän keräystuoton Afrikan lapsityöläisten liikkeen tukemiseen. SASK käyttää keräyksen tuoton lapsityövoiman käyttöä vähentäviin hankkeisiin ja valistuskampanjoihin sekä lasten työsuojeluun. Suomen Lähetysseura kanavoi varat Nepaliin: ruokaturvan parantamiseen, maattomien ja vuoriston asukkaiden yhteisöjen kehittämiseen, terveydenhuoltoon, opetustyön kehittämiseen sekä vammaisten voimaannuttamiseen. Fida International auttaa Nenäpäivä-varoin Keniassa katulapsia kokonaisvaltaisesti uuden elämän alulle. Lisäksi varoja kohdennetaan Maasai-tyttöjen tukemiseen. Solidaarisuus käyttää Nenäpäivä-keräyksestä saamansa varat Somalimaassa tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaiseen työhön sekä nuorten ammattikoulutukseen. © 2012 Ylen Hyvä Säätiö

8 Kampanjakasvot Jenni Pääskysaari, Katja Ståhl, Axl Smith ja Elastinen
Yes Sir, I Can Nenäpäivä Kampanjakasvot Jenni Pääskysaari, Katja Ståhl, Axl Smith ja Elastinen Nenäpäiväkampanja tavoittaa lähes 70% suomalaisista ja on Suomen nykyaikaisin hyväntekeväisyyskampanja (Taloustutkimus 2010 ja 2012) Syksyn kampanja käydään maaotteluhengessä brittejä vastaan, sillä britit keräävät jo 5 kertaa enemmän rahaa Nenäpäivässään per henkilö kuin suomalaiset! Keräystavoite v on 2,9 M€

9 NENÄPÄIVÄKAMPANJA 17.10.-9.11.2012 MAKUPALOJA
Upea Nenä Design t-paita ensimmäistä kertaa 2012, julkistus ! Viikon mittainen Nenäradio, jossa mukana mm. NRJ, Radio Rock, Radio Aalto, Radio Suomipop, Radio Nova, Voice ja huipennus YleX Nenämaratooniin 55h suoraa radiolähetystä! Hunksien nenäjumppa opetusvideoineen Tomi Björckin leivontavinkit Mediatiedotusta ja laajaa näkyvyyttä sähköisissä kanavissa Nenäpäivätervehdyksiä eri tv ohjelmilta: Toisenlaiset frendit, Uutisvuoto, PS, Pikku kakkonen, Arto Nyberg, Kotikatu, Yleleaks, Uusi päivä jne. 5 tunnin mittainen suora lähetys Nenäpäiväshow klo alkaen: juontajana mm. Janne Kataja, upeita artisteja, sketsejä ja asiainserttejä mm. Malawista, Keniasta ja Bangladeshistä. Nenäpäiväkampanjan tukijoita 2012 mm. Alexander Stubb, Heli Sutela, Ben Zyskowicz, Jussi 69, Lorenz Backman, Lenni-Kalle Taipale, Pertti Sveholm, Eva Polttila, Jani Toivola, Amin Asikainen, Jethro Rostedt, Arto Nyberg, Lotta Backlund, Arvi Lind, Diandra, Teuvo Loman, Paavo Arhinmäki.. Runsaasti yrityskumppaneita: Elisa, Nordea, Finnair, Canon, Ernst&Young, Varova…


Lataa ppt "NENÄPÄIVÄÄ JÄRJESTÄÄ YLEN HYVÄ SÄÄTIÖ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google