Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAarne Manninen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Yhä pyörät pyörivät UUSIA HAASTEITA KIRJASTOAUTOTOIMINNALLE Kirjastoautopäivät 8.-10.8.2013, Joensuu (tiivistetty versio Kirjastoautojen ammattitapaamisesta Mikkelin kirjastopäivillä 2013) Heli Itkonen-Vesa Suomen kirjastoseuran kirjastoautotyöryhmä, pj
2
Nousua ja laskua Kirjastoautotoiminta alkoi valtion tukemana 1961. 1990-luvun alussa huippukausi; yli 230 kirjastoautoa liikenteessä 2000-luvun alussa n. 160 autoa v. 2012 lukumäärä 151 (http://tilastot.kirjastot.fi). 3
3
Kirjastoauton rooli/ osuus pienen kunnan kirjastopalvelussa 4 Kirjastoautojen käyttöaste/ lainojen osuus on takavuosina voinut olla jopa 70 % luokkaa koko kirjaston lainauksista. v. 2002 suurimmat osuudet: Punkaharju 77,8 % Pernaja 63,8 % (Antero Kyöstiön arkistot. Sähköposti 23.5.2012) v. 2012 suurimmat - Padasjoki 53% - Konnevesi 38,4 %, Sievi 38,3 % (Kyöstiö 6.5.2013)
4
Kirjastoautojen lainalukuja 5 Lainalukujen muutokset seurailevat asukasmäärän muutoksia. Vuonna 2012 autojen osuus koko maan lainauksesta oli 7,8%. - yli 200 000 vuosilainaa autoista (suuruusjärjestyksessä): Jyväskylä, Joensuun seutu,Tampere, Helsinki - alle 19 000 vuosilainan autoja 21 kpl, alle 10 000 kaksi kpl - 20 000-50 000 lainaa n. 45% (Antero Kyöstiö, sähköposti 6.5.2013) Vuonna 2008 painopiste oli alempana, pienemmissä lainamäärissä. ( Antero Kyöstiön sähköposti 23.5. 2012)
5
Kuntien asukaskehityksestä 6 Väestöennusteita: v. 2030 mennessä Kasvavia: Uusimaa (+ 20 %), Itä-Uusimaa, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi, Ahvenanmaa (+ 5 %), Pohjois-Pohjanmaa (+1 %). Ennallaan: Kanta-Häme Väheneviä: Kainuu (-25 % ), Pohjois-Karjala,Lappi, Etelä-Savo (-19 %), Etelä-Karjala, Pohjanmaa, Etelä- ja Keskipohjanmaa, Satakunta, Kymenlaakso, Pohjois-Savo – (7-13 %) ennuste laadittu v. 2007
6
!! Kuljettajien ammatilliset pätevyysvaatimukset muuttuneet, voimaan 10.9.2009 jos kuorma-autokortti on saatu 10. syyskuuta 2009 jälkeen, sen lisäksi on suoritettava vähintään 140 h laajuinen kuljettajan peruskoulutus,. (Direktiivi 2003/59/EY) 2003/59/EY Tämän lisäksi kaikkien ammatissaan kuorma- tai linja-autoa ajavien on suoritettava jatkuvaa kuljetusalan täydennyskoulutusta säilyttääkseen ajo- oikeutensa. 35 h/ 5v. 7
7
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi valvoo direktiivien noudattamista. Direktiivi 2003/59/EY Laki kuorma ja linja-autokuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273 Asetus kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä 640/2007 2003/59/EY Laki kuorma ja linja-autokuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273 Asetus kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä 640/2007 http://www.trafi.fi/
8
Kirjastovirkailija-kuljettajat: kahden alan ammattilaisia Myös ennen 10.9.2009 hankitun kuorma-autokortin omistajien ammattipätevyyden säilymisen turvaa jatkuva täydennyskoulutus. Jatko/täydennyskoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa. Opetuksen tulee koostua kokonaisista koulutuspäivistä (vähintään 7 h kerralla)
9
Kirjastoautopalvelua hoidetaan usein yksin. Miten turvataan uusien kuljettajien saanti? 10 Seuran kirjastoautotyöryhmä lähetti v. 2010 vetoomuksen Elyille ja OKM:lle, että uudet kuljettajapätevyysvaatimukset otettaisiin huomioon kirjastoalan (keskiasteen) koulutuksessa tulevina vuosina. Opetushallitus reagoi 2012 -> Tieto- ja kirjastopalvelualan tutkintotoimikunta kokosi työryhmän 2013.
10
Ammattitutkintotyöryhmä: Työryhmään koottiin edustus ammattikoulutuksen tuntijoita (opettajia ja tutkintotoimikunnan jäseniä) ja kirjastotyön ammattilaisia -> ehdotus työn alla 2013: EU:n vaatimat 140 tuntia kuljetusalan opintoja tulee sisällyttää perustason tutkintoon / ammattitutkintoon (näyttötutkinto/oppisopimus) omana osaamisalanaan.
11
Valtakunnallinen selvitys kirjastoautotoiminnan nykytilasta ja tulevaisuudesta tehty keväällä 2013 12 Aloitteen teki Kirjastoseuran autotyöryhmä (alkuperäinen ehdotus Sinikka Sipilältä) Toteuttajat Pohjois-Savon ja Lapin Ely-keskus 1.Kirjastoautopalvelun nykytila Suomessa - aluejakauma maakunnittain - autojen iät, jakauma - vuosilainausmäärät - autoja kuljettavan henkilöstön määrä - autoja kuljettavan henkilöstön iät; kuinka paljon lähivuosina eläkkeelle siirtyviä - Eu-direktiivin mukainen jatkuva täydennyskoulutus (direktiivi2003/59/EY) - miten toteutetaan kunnissa parhaillaan
12
13 2. Tulevaisuus - autojen uusimissuunnitelmat kunnissa. Erikseen myös kunnat joissa autotoiminta on päätetty lopettaa, ja miksi - mahdollinen autoyhteistyö/ ostopalvelut kuntien välillä - nykytila ja suunnitelmat - suunnitelmat uusien kuljettajien rekrytoinnista; milloin ajankohtaista; millaisia ammatillisia vaatimuksia? (- suunnitelmat kuljettajien täydennyskoulutuksesta) Kartoitus toteutettiin Ely-virkamiestyönä keväällä 2013. Tuloksia: Satu Ihanamäen esitys 12.6.2013 Mikkelissä
13
Investoinnit kirjastoautoihin Case Joensuun seutukirjasto : vähennys viidestä kolmeen autoon v. 2013 2010-2011 Uusi kirjastoauto Kontiolahteen – korvaa kaksi vanhaa v. 2013 2012 Uusi kirjastoauto Liperi- Outokumpu-Polvijärvi alueelle – korvaa kaksi vanhaa v. 2013 2015 Uusi kirjastoauto Joensuuhun, korvaa yhden vanhan. 14
14
Uusia kirjastoautoja v. 2012-2013 13.11.2012Hyvä kirjasto - elävä alue 15 v. 2012: Oulu, Iisalmi, Mäntsälä, Kirkkonummi, Salo, Hämeenlinna, Lappeenranta, Liperi (Joensuun seutu), Espoo v. 2013 mm. Ylitornio/Pello, Pudasjärvi, Nivala, Kuopio, Ylöjärvi, + Uutta valinnanvaraa: kuorma-auto- tai linja-autoalusta. Kuvassa Kirkkonummen Ella.
15
Palvelun toimivuus ja houkuttelevuus Toimivat, joustavat pysäkkiverkostot Kokoelmien tuoreus, aineistojen esillepano, kirjavinkkaus Muunneltava kalusto Aktiivinen tapahtumatoiminta Tulevaisuutta: eri sektorien yhteistyö? 16
16
Kirjastoautopäivät ja muut koulutukset luovat yhteishenkeä ja uskoa työhön. 13.11.2012Hyvä kirjasto - elävä alue 17 Kansainväliset kirjastoautopäivät Turussa 2011. Mukana mm. tanskalainen lastenauto. Ulkoseinässä Wii-peli
17
Kiitos! 18 Kirjastoauto lähelläsi.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.