Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miksi ja miten Vkontakteen? Kulttuurimatkailun menestystekijöitä I – venäläiset matkailijat Tiina Merisalo, Helsingin kaupunginmuseo Museot kulttuurimatkailun.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miksi ja miten Vkontakteen? Kulttuurimatkailun menestystekijöitä I – venäläiset matkailijat Tiina Merisalo, Helsingin kaupunginmuseo Museot kulttuurimatkailun."— Esityksen transkriptio:

1 Miksi ja miten Vkontakteen? Kulttuurimatkailun menestystekijöitä I – venäläiset matkailijat Tiina Merisalo, Helsingin kaupunginmuseo Museot kulttuurimatkailun kärkeen –hankkeen pilottimuseo 2014 Museopäivät 21.5.2014, Savonlinna

2 20.6.2014 Tausta: Joukko pääkaupunkiseudun (nais)museonjohtajia alkoi järjestää vapaamuotoisia tapaamisia muutama vuosi sitten -> yhteistyö konkretisoitui: palveluiden markkinoinnin kehittäminen kasvavalle venäläisten matkailijoiden joukolle ”To Russia With Love” 2

3 20.6.2014 Ilta-sanomat 23.12.2013: Venäläiset turistit jättävät kohta Suomeen jopa 200 miljoonaa euroa! Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKin mukaan vuosi sitten uuttavuotta juhliva venäläisturisti käytti Suomessa keskimäärin 430 euroa. Venäläiset tulevat! 3

4 20.6.2014 4 Venäläiset näkyvät

5 20.6.2014 5 Aluksi etsittiin tietoa venäläisestä matkailusta Helsinkiin, kuultiin kaupungin matkailuasiantuntijoita. Osalla museoista oli jo käynnissä ja pitkällä eri palveluiden tuottaminen venäjäksi (esitteitä, näyttelytekstejä, opastuksia jne.) Kuulimme asiantuntijoita myös siitä miten venäläiset hankkivat ja jakavat tietoa sosiaalisen median ja muiden verkostojen kautta

6 MaaYöpymisetEro% Tammikuu-elokuu 2011/2012 1.Venäjä221 426(5,1%) 2.Saksa118 184(-7,5%) 3.USA 88 984(3,4 %) 4.Iso-Britannia 85 434(-15,1%) 5.Ruotsi 84 704(-1,2%) 6.Japani 62 443(11,8 %) 7.Ranska 45 020(-2,5 %) 8.Italia 39 682(-17,9%) 9.Viro35 637(13,4 %) 10.Espanja32 975 (-31,9%) Ulkomaiset yöpymiset Helsingissä yhteensä 2 327 331 (tammikuu-elokuu 2012) Venäläiset tulevat! (tilastojen valossa)

7 20.6.2014 Matkustusseura: perheen kanssa 50%, muussa seurassa 28%, yksin 23,3%, ryhmämatkalla 1,5% Alue: Pietari ja Leningradin alue 77,2%, Moskova ja Moskovan alue 10,0%, Viipurin ja Viipurin alue 9,6% Päivämatka 43 % (vuonna 2010 35%), 2 päivää 25 %, 3-4 päivää 19 %, väh. 5 päivää 13%. -> Viipymän keskiarvo: 1,76 päivää (tammi- elokuu 2012: 2,05) 86 % omatoimisesti Oma auto 79,5 %, juna 12,1 %, linja-auto 5% Rahaa käytetty yhteensä 176,1 milj. € • Palvelut 56,4 milj.: Ateriointi 73%, majoitus 33%, huvittelupalvelut 22%, kulttuuri 6% • Tuoteostot 119,7 milj. Helsinkiin matkustavista 47% on ostosmatkalla, lomamatkalla 37% Ensikertalaisten matkailijoiden osuus: 50 %; tottuneet kävijät: 24% + Kimmon esitys Venäläiset tulevat! (v. 2011 tilastojen valossa) 7

8 20.6.2014 8 Pietarissa 5 miljoonaa asukasta! Yli 60 %:lla kaupungin asukkaista on ulkomaan passi, joka vaaditaan matkustettaessa ulkomaille. Noin 3 miljoonaa asukkaista ei ole vielä käynyt Suomessa. Suomi on Italian ja Ranskan jälkeen kolmanneksi kiinnostavin ulkomaan matkakohde. Mikäli matkustaminen Suomeen on helppoa (viisumikäytäntö, liikenneyhteydet, rajajonot), matkustaminen Pietarista Suomeen tulee lisääntymään väestön tulotason noustessa. Matkojen määrä Pietarista voi kasvaa jopa viisinkertaiseksi nykyisestä noin kolmesta miljoonasta matkasta. Nopea junayhteys Pietarista Helsinkiin Venäläisten ”kulttuurihenkisyys”, kulttuurin yleinen arvostus mahdollisuutena Keskiluokka, perheet matkustavat Suomi helppo, läheinen ja tutunoloinen, pitkät viisumit, jolloin käydään Suomessa usein Voisiko ostosmatkailuun liittää museokäynnin?

9 20.6.2014 Museot mukaan viipymän kehittämiseen! Johtopäätöksiä ja vinkkejä matkailutoimijoilta museoille:  Kannattaa pistää kalenteriin venäläiset juhlapyhät / pitkät viikonloput  Anna syy tulla uudestaan: kerro tulevasta tapahtumasta / näyttelystä tai anna jokin muu ”kimmoke”, kun venäläinen matkailija on luonanne  Mieti löytääkö venäläinen palvelusi?  Ei varmasti ole itseltä pois, jos kerrot muidenkin museoiden tarjonnasta (tietojen ”linkittäminen”)  Tee tuotteesi mielenkiintoiseksi: kerro tarina  Hyvä palvelu muistetaan ja siitä kerrotaan mielellään eteenpäin  Venäjänkielinen materiaali /palvelu kohteissa vielä tärkeää  Kerää itse palautetta ja kehitä toimenpiteitä venäläisen asiakkaan lähtökohdista ”Helsingissä riittää 1,5 päivää ja olen jo nähnyt kaiken” Voisivatko museot tarjota uutta koettavaa? 9

10 20.6.2014 Lähestyimme Museoliittoa, pyysimme Kimmo Levän mukaan ryhmän tapaamiseen, koska kaipasimme hankkeeseen lisää kantavuutta ja saimme kuulla, että käynnistymässä olikin uusi Museot kulttuurimatkailun kärkeen –hanke ja avustuksen haku OKM:stä Hanke alkoi elokuussa 2013 ja siinä keskitytään museoiden rooliin kulttuurimatkailussa. Tavoitteena on museoiden ja matkailualan entistä sujuvamman yhteistyön rakentaminen, verkostoituminen sekä yhteisten näkökulmien saavuttaminen. Kohderyhmänä ovat museot, jotka haluavat kehittää palveluitaan sekä lisätä myynti- ja markkinointipanostuksia • venäläisille kulttuurimatkailijoille • länsieurooppalaisille moderneille humanisteille sekä kehittää yhteistyötä paikkakunnan ja alueen matkailuyrittäjien kanssa Hankkeessa on mukana MEK/Culture Finland ja museoita eri puolelta Suomea. Pilotoidaan palvelumuotoilukonsepteja, jotka voivat hyödyntää koko museoalaa. ”To Russia With Love” konkretisoituu 10

11 20.6.2014 11 Sovimme pilotista: ”Tervetuloa pääkaupunkiseudun museoihin Pietarin alueelta!” Pilotoinnissa pyritään tuotteistamaan ja markkinoimaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun museokäyntiä venäläisille kävijöille. Mukaan lähtivät: Ateneum, Kiasma, Valokuvataiteen museo, Arkkitehtuurimuseo, Emma, Helsingin taidemuseo ja Helsingin kaupunginmuseo Hanke vauhtiin Museoliiton johdolla, museonjohtajat jäivät taka-alalle ja museoiden markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset jatkoivat hankkeen toteutusta toimintaryhmänä yhdessä Museoliiton koordinaattorin ja kumppani Adelfa Agencyn kanssa Tavoitteena käytännönläheinen ja kokeileva pilotti -> kokeilun tulokset jakoon Verkoston jäsenmuseoiden heterogeenisyys ja resurssit -> ei varsinaista yhteistä museotuotetta, vaan keskitytään viestintään ja markkinointiin sekä hyvien käytäntöjen jakamiseen Kanavana Vkontakte, Venäjän ”Facebook” • Päivittäin 60 miljoonaa kävijää • Maailman 20. suosituin sivusto

12 20.6.2014 Tuote ja sisällöt kuntoon: venäjänkieliset näyttelyopasteet ja tekstit, oppaat, venäjäntaitoinen asiakaspalvelu… 12

13 20.6.2014 13

14 20.6.2014 Uudenmaan museo-opas myös venäjäksi 14

15 20.6.2014 Vkontakte-ryhmässä yli 800 jäsentä Museot tuottavat sisältöaineiston suomeksi ja kumppaniyritys Adelfa Agency/Anna Sidorova hoitaa käännökset ja postaukset Ajankohtaisia teemoja museoissa, museokohtaisia teemaviikkoja, joihin sisältyy Vkontakten kävijöitä aktivoivia kilpailuja ja palkintoja Postausaikataulu koko vuodeksi Hankkeen puitteissa myös kysely (Eeva-Liisa Taivassalon esitys) Ylen venäjänkieliset uutiset teki jutun vuodenvaihteen museokävijöistä, haastattelu Kiasmasta Hanke jatkuu vuoden 2014 loppuun, jatkosta päätetään syksyllä Seitsemän pääkaupunkiseudun museon VKontakt -sivusto Muzeinaja Afisha Helsinki Музейная афиша Хельсинки http://vk.com/club42209492 http://vk.com/club42209492 Vkontakte 15

16 20.6.2014 https://vk.com/club42209492 16

17 20.6.2014 https://vk.com/club42209492 17

18 20.6.2014 Maailman talous, Venäjän poliittinen tilanne ja talouspakotteet vaikuttavat ”Vkontakte tuuliajolla” http://www.hs.fi/ulkomaat/Ven%C3%A4j%C3%A4n+sosiaalinen+media+ sinnittelee+ilman+johtajaa/a1400575274937 http://www.hs.fi/ulkomaat/Ven%C3%A4j%C3%A4n+sosiaalinen+media+ sinnittelee+ilman+johtajaa/a1400575274937 Ulkomaiset matkailijat yöpyivät majoitusliikkeissä vajaat 456 000 vuorokautta. Määrä oli 2,6 prosenttia vähemmän kuin maaliskuussa 2013. Yöpymisten kokonaismäärä väheni 6,3 prosenttia ja majoitusliikkeissä tilastoitiin kaikkiaan runsaat 1,6 miljoonaa yöpymisvuorokautta maaliskuussa 2014. Venäläisten yöpymiset ovat kääntyneet jyrkkään laskuun, maaliskuussa heille kirjattiin Suomen majoitusliikkeissä vajaat 109 000 yöpymisvuorokautta, mikä oli 14,1 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Venäläiset olivat kuitenkin ylivoimaisesti suurin ulkomaisten matkailijoiden ryhmä maaliskuussa 2014. Miltä nyt näyttää? 18

19 20.6.2014 Yöpymisten muutos maaliskuussa 2014/2013, % 19

20 20.6.2014 Vuoden lopulla tiedämme jo enemmän hankkeen vaikutuksista ja kokemuksista Mitä meiltä odotetaan, miten palveluita ja tuotteita pitäisi kehittää? Saimmeko napattua lisää venäläisiä matkailijoita pääkaupunkiseudun museoihin? один миллион, миллион, миллион туристов 20

21 Kiitos!


Lataa ppt "Miksi ja miten Vkontakteen? Kulttuurimatkailun menestystekijöitä I – venäläiset matkailijat Tiina Merisalo, Helsingin kaupunginmuseo Museot kulttuurimatkailun."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google