Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

porinpyrinto.fi/uinti

Samankaltaiset esitykset

Esitys aiheesta: "porinpyrinto.fi/uinti"— Esityksen transkriptio:

1 porinpyrinto.fi/uinti
Pärskeet 2 / 2014 Jaoston kotisivut: porinpyrinto.fi/uinti

2 Puheenjohtajan palsta
Hei kaikki uimarit ja uintijaoston toimijat!    Kevään uintikausi lähestyy loppuaan ja uimahalli sulkee ovensa Maauimala on avoinna uimahallin tauon ajan, Kilparyhmillä on tällä välillä harjoituksia maauimalassa. Muut ryhmämme lomailevat, kunnes ohjaajat syksyllä ilmoittavat harjoitusten jatkumisesta uimahallin auetessa. Kevään aikana uimarimme osallistuivat kilpailuihin Porin ja Kankaanpään alueuintien lisäksi mm. Vaasassa, Nokialla, Jyväskylässä sekä Maarianhaminassa. Leirejä järjestettiin Merikarvialla ja Seinäjoella, osa uimareista leireili myös Latvian Riiassa. Porin koulujen uintikilpailut ja KLL:n uintikilpailut järjestettiin molemmat keskustan uimahallissa. Molempiin pääsi kilpauimareiden lisäksi osallistumaan lisenssittömät harrastelijauimarit. Nuorten SM-kisoissa seuraamme edustivat Rosalinda Vainio, Sakari Levola ja Elviira Tanninen. Uintijaoston kevätkokouksessa palkittiin seuratoimijoita Suomen Uimaliiton plaketeilla. Pronssisen plaketin saivat Elisa Lepistö, Minna Rein ja Jaana Schuller, sekä hopeisen Pia Pauliina Mäkilehto ja Mervi Männistö. Vuoden seuraleijonaksi valittiin Mervi Männistö. Ratamaksuja ja muita kuluja kattaakseemme myimme kevätkaudella Pilkkoset-tuotteita, vetovastuussa taas Katriina. Tuottoa kertyi noin 700 euroa. Hyvä me!  Ajankohtaisia tapahtumia voitte seurata uintijaoston nettisivuilta: Kaikki uinnin ohjauksesta ja valmennuksesta kiinnostuneet voivat olla yhteydessä jaoston koulutusvastaavaan Ohjausapuna voi toimia kouluttamatonkin henkilö. Varalassa Tampereella on syksyllä koulutuksia mm. Lasten uinninohjauksen perusteet (peuhula ohjaajille) sekä vesiralli-ohjaajakoulutus Aurinkoista loppukevättä kaikille, toivottavasti tavataan taas syksyllä!   Terveisin, Porin Pyrinnön uintijaoston pj. Pia Pauliina Mäkilehto ja vara pj. Katriina Mäkilehto

3 Tiedotettavaa: Inventaario S-market Herkussa (Sokoksessa) 2.6
Pori Jazz -festivaalien aikana Pyrintö ylläpitää leirintäalueita Isomäessä sekä Kaarisillan koululla, järjestyksenvalvojia ja muita toimijoita tarvitaan (mm. lipunmyynti, kioski ja siivous) Mahdollisesti myös muita talkootapahtumia tulossa kesän aikana, niistä tietoa myöhemmin seuran ja jaoston nettisivuilta sekä Facebook-ryhmissämme; Porin Pyrintö Swimming Team ja Porin Pyrintö ry

4 Porin Pyrinnön Uintijaoston johtokunta 2014:
Puheenjohtaja Pia Pauliina Mäkilehto, pp.makilehto(at)gmail.com Varapuheenjohtaja Katriina Mäkilehto , katriina.makilehto(at)gmail.com JAOSTON KOULUTUSVASTAAVA Taloudenhoitaja Satu Uusitalo, uusitalo.satu(at)dnainternet.net Sihteeri Elisa Lepistö, , elisa.lepisto(at)bronto.fi Jäsenet: Minna Rein, remili(at)netti.fi Marjo Koskela, marjo.j.koskela(at)gmail.com Ilkka Aaltonen, ilkka.aaltonen(at)hotmail.fi

5 Porin Pyrinnön Uintijaoston ohjaajat ja valmentajat kevät 2014:
Kilpauinti: KILPA 1 Valmentajat Riikka Vehkaoja ja Jarno Haanpää (RaUS) KILPA 2 Valmentaja Mervi Männistö KILPA 3 Valmentaja Belinda Tanke, apuna Kirsti Tanke ja Julia Vaahtera KILPAUIMAKOULU: Valmentajat Katriina ja Pia Pauliina Mäkilehto, apuna Kristiina Mäkilehto Harrasteuinti (iso allas): Yhteyshenkilö: Pauliina Hurme , pauliina884(at)hotmail.com KESKIVIIKKO Valmentaja Pauliina Hurme SUNNUNTAI Valmentajat Satu ja Aleksandra Uusitalo Vesiralli (iso allas): Yhteyshenkilö: Katriina Mäkilehto, katriina.makilehto(at)gmail.com TIISTAI Vesiralli: Valmentajat Emilia Vaahtera ja Belinda Tanke KESKIVIIKKO Vesiralli: Valmentaja Pauliina Hurme Tekniikkaralli: Valmentaja Pauliina Hurme TORSTAI PERJANTAI Vesiralli: Valmentaja Juulia Koskinen SUNNUNTAI Vesipeuhula (lasten allas): TIISTAI Ohjaajat Heidi Forma, Satu Siekkinen ja Marika Alasaari TORSTAI Ohjaajat Emilia Vaahtera ja Annika Forma, apuna Saija rytilahti Masters-uinti, aikuiset: AIKUISTEN TEKNIIKKAKURSSI: Irma Rosengrén ja Mauri Hakala

6 Merikarvian leiri Leiri järjestettiin Vapaa-ajankeskus Rysässä kuten monesti aiemminkin. Tällä kertaa leirille osallistui uimareita Kilpa 2, Kilpa 3 sekä Kilpauimakoulu ryhmistä. Uimareita oli kaikkiaan 14 ja valmentajia ja muita huoltajia koko aikana yhteensä kuusi. Leiriohjelmaan kuului uintiharjoitusten lisäksi kuivaharjoittelua mm. kahvakuula-treenin, lenkkeilyn ja yleisurheilukisojen muodossa (järjestäjänä Merikarvian Into). Uimareistamme moni sijoittui kolmen parhaan joukkoon kilpailluissa lajeissa (25m juoksu, pallonheitto, junnukeihäs, kuulantyöntö, vauhditon pituushyppy). Tiiviin harjoitusohjelman lisäksi leirillä pidettiin myös hauskaa mm. vapaan uinnin, norsupallon (jalkapalloa isolla jumppapallolla) sekä ohjaajien hauskan Ravintolakäyttäytymis-esityksen parissa. Satamaito ja Porin Leipä sponsoroivat tätäkin leiriä. Aiemmin olemme saaneet mm. Merikarvialla ja Seinäjoella järjestämillemme uintileireille sponsoritukea maito- ja leipätuotteiden muodossa. Suuret kiitokset molemmille yrityksille. Näiden sponsorointien avulla olemme saaneet leirien järjestämisen ja useamman uimarin mukaan lähtemisen edullisemmin mahdollistettua. 

7 Riika Pori ja Riika ovat ystävyyskaupunkeja, ja PoPy:n uintijaostolla on ollut ystävyysseura Riiassa. Ystävyysseuran uimareita on käynyt vierailulla Porissa ja vastavuoroisesti ystävyysseura on kutsunut meitä vierailulle/leireilemään Riikaan. Lähivuosina, pääosin taloudellisen tilanteen vuoksi, toiminta on tyrehtynyt. Keväällä saimme kuitenkin kutsun Riiasta ja päätimme elvyttää kansainvälisiä suhteitamme. PoPy:n uintijaostosta lähti kuusi (6) uimaria ja kaksi (2) huoltajaa matkalle ”tuntemattomaan”.  Matka alkoi Porin uimahallilta keskiviikkoaamuna klo 4.30 TUL:n pikkubussilla kohti Turun lentokenttää, mistä lähdimme suoralla lennolla Riikaan. Paluu oli samaa reittiä ja kotona olimme sunnuntaina aamuyöstä kahden aikaan. Yhteensä Riiassa ehdimme viettämään siis neljä (4) päivää. Matkalla mukana olivat huoltajan ja valmentajan ominaisuuksissa Mervi Männistö ja Pia Pauliina Mäkilehto, sekä uimareista Auroora, Elviira, Laura, Lauri, Nanette ja Siiri. Matka oli mukava ja meille oli hienosti järjestetty harjoitusaikaa Daugavan urheiluhallin altaalla. Majoituksemme oli opiskelija-asuntolassa ja ruokailut oli järjestetty pienessä ravintolassa, joka oli aamusta iltaan avoinna. Välipalaa ja juotavaa haimme läheisestä Elvi-kauppaketjun myymälästä (verrattavissa Siwaan). Kuljetukset oli hyvin järjestetty: pidemmät matkat ajoimme uimareiden vanhempien kyydeillä ja kaupungissa rajattomassa käytössämme oli julkiset liikennevälineet. Matka meni hyvin ilman suurempia murheita. Keskustelua herätti hurja liikenne ja paikallinen ruoka, joka ei tietenkään voinut olla kaikkien mieleen. Uimarit (sekä huoltajat) jäivät kaipaamaan enemmän yhteistä tekemistä paikallisten uimareiden kanssa. Asia osataan ottaa huomioon, mikäli Riiassa päättävät ottaa vastaan tarjouksemme vastavierailusta.  -Pia Pauliina (Jäljessä uimareiden kertomuksia matkasta.)

8 Uimareiden matkakertomuksia Riian leiristä
RIIKA Ke Lähdimme puoli viideltä keskustan uimahallilta. Turusta lähti lento ja perillä meitä oltiin vastassa. Tulimme hotellillemme ja lähdimme syömään. Ruoka ei ollut kovin hyvää. Illalla pääsimme ostoksille. Ilta päättyi valmentajien huoneessa jutellen. To Menimme kahdeksaksi aamupalalle. Sen jälkeen oli kisat, siellä lajeina kaikki sataset, mutta sai valita vain kaksi. Kun kisat oli ohi lähdimme vanhaan kaupunkiin. Se oli upea. Sitten pääsimme torille ja kauppahalliin. Illalla kuudesta kahdeksaan olimme harjoituksissa. Illalla menimme vielä ostoskeskukseen. Pe Tänään saimme nukkua pidempään. Aamupalalle menimme kymmeneksi ja sieltä lähdimme Jurmalaan Aqua Parkiin. Siellä olimme neljä tuntia. Siinä se päivä. La Tänään aamulla olimme harkoissa. Sitten menimme keilaamaan ja syömään. Sen jälkeen palasimme hotellille ja pakkasimme. Illalla lähdimme kotiin. REISSU OLI MUKAVA JA OLI KIVA TUTUSTUA RIIAN KAUPUNKIIN!! Kirjoittanut: Siiri, Kilpa 2

9 RIIAN REISSU oli Riian reissu, johon osallistuivat Nane, Auroora, Laura, Lauri, Siiri ja minä, sekä PP ja Mervi. Lähdimme ajamaan Turkuun jo aikaisin keskiviikkoyönä ja lentokentälle päästyämme käänsimme koneen kohti Riikaa. Lento oli lyhyt ja olimme perillä ennen kuin huomasimmekaan. Lentokentällä paikallisia oli meitä vastassa ja ajoimme majoitukseemme. Oikein kauhistutti kuinka lähellä toisiaan ja kovaa autot ajoivat keskustassakin! Majoituimme 3-kerroksiseen vanhaan taloon keskustan lähelle. Ymmärtääksemme se oli opiskelija-asuntola. Ruokailimme 3 kertaa päivässä pienessä ravintolassa asuntolan lähellä. Ruoka oli hyvää, mutta hiukan erilaista mihin ollaan totuttu. Pääsimme kahtena ekana päivänä kuokkimaan (=vierailemaan) Riikan ja Tallinnan välisiin kisoihin, joihin minä, Laura ja Lauri oltiin kyllä jo hiukan vanhoja. Halli oli kiva, mutta kyllä meidän oma, uusi halli voiton vie. Pääsimme käymään myös Alfa-ostoskeskukseen, joka oli kyllä niin iso, että sinne meinasi jo eksyä. Saimme Viktorsilta (paikallinen valkku, joka opasti meitä) kortit, joiden kanssa pääsimme kulkemaan ratikoilla ja busseilla paikasta toiseen. Kävimme Viktorsin kanssa myös vanhassa kaupungissa ja siellä oli todella kaunista. Vanhoja rakennuksia, toreja ja kirkkoja. Keskustorin kiersimme myös samalla reissulla ja sieltä löytyi kaikkea ihanaa. Kävimme paikallisten kanssa perjantaina Aqua Parkissa, ja kävelimme Jurmalassa, Riian naapurikaupungissa. Siellä oli myös todella kaunista ja siistiä. Harkat olivat kivoja ja altaassa oli ikkunat, joista näki pukkareille menevään käytävään, mistä PP meitä (=uintitekniikkaamme) kuvasi (vaikkei olisi ehkä saanut). Viimeisenä päivänä tunnelma oli haikea. Kävimme treeneissä ja paikallisten kanssa keilaamassa ja sitten oli pian jo aika pakata ja lähteä kotia päin. Lentokentällä kiittelimme ja hyvästelimme riikalaiset ja lähdimme kohti Turkua. Kotimatkalla ei ketään kovin valvonut kun kaikki olivat niin poikki. Kaikenkaikkiaan ihana ja tapahtumarikas matka Syksyn riikalaisten vierailua odotellessa!  Kirjoittanut: Elviira, Kilpa 2

10 Kevään jäljellä olevia kilpailuja
PoPy:n uimarit ja valmentajat, sekä kaksi paikallista uimaria, palaamassa Jurmalasta vesipuistosta, Riian matkalla. Lisää matkakuvia tulossa nettisivuille. Kevään jäljellä olevia kilpailuja 17.5 Kankaanpään alue-uinnit Kankaanpää Laviaarit Espoo 24.5 Arvo-uinnit Pori 29.5 Hela-uinnit Turku TUL:n mestaruusuinnit Seinäjoki (Lakeuden kisat) Rollo-uinnit (aikarajat) Kotka ( GP-finaali Espoo) Ikäkausimestaruusuinnit Turku

11 NUORTEN SM-KILPAILUTULOKSIA 23.-27.4 Turussa (50m rata)
Sijoitus ja aika: Rosalinda Vainio (-97) VU 1:05.69 Sakari Levola (-96) VU 58.52 VU 4:32.59 VU 17:47.63 Elviira Tanninen (-99) RU 1:20.34 NOKIAN SUPERSEKARIT 15.2 (25m rata) Palkinnoilla uimareistamme: Elviira Tanninen (-99) RU 1:18.37 2. 50 PU 32.40 1. 50 RU 37.55 1. 50 VU 30.17 SKU 2:38.11 Auroora Tanninen (-01) RU 40.56 Muita kilpailutuloksia voitte seurata nettisivuiltamme, tapahtumat ja kilpailut -osiosta.

12 Uintijaosto ottaa vastaan vanhoja uinti- ym. urheiluvälineitä!
Jos sinulta löytyy kotoa mitä tahansa pieneksi jääneitä tai tarpeettomia urheiluvälineitä (uintiin tai kuivaharjoitteluun sopivia) otamme niitä mielellämme vastaan. Voit tarjota tavaroita suoraan omalle ohjaajalle/valmentajalle tai laittaa sähköpostia osoitteeseen Mm. räpylöille, jumppakuminauhoille, kuntopalloille, kahvakuulille, käsipainoille, hyppynaruille, jalkapalloille, koripalloille löytyy varmasti käyttöä. Muutakin saa tarjota.  Peuhula-ohjaajat ottavat vastaan sukellusleluiksi käyviä esim. suklaamunista tai muropaketeista tulleita yksiosaisia leluja, joita voidaan käyttää lasten kanssa aarteenetsintää leikittäessä.

13 Ui kesäksi kuntoon –kampanja
Porin Pyrinnöstä uintijaosto ja naisjaoston vesijumppaajat osallistuivat menestyksekkäästi Ui kesäksi kuntoon -kampanjaan. Uidut metrit Vesijuostut ja jumpatut minuutit 9740 Porin Pyrintö palkittiin yhtenä viidestä seurasta suurimman osallistujamäärän perusteella ja palkinnoksi saatiin uimalauta, kahdet uimalasit, kaksi uimalakkia ja kaksi Ui kesäksi kuntoon t-paitaa. T-paidat jäävät uimareiden käyttöön hallille, lauta luovutetaan eniten uintikilometrejä kerryttäneelle ja osa tuotteista päätettiin arpoa osallistujien kesken. Onni suosi seuraavia henkilöitä: Uimalauta: Ilkka Aaltonen (eniten uituja metrejä m) Uimalasit: Seppo S. Uimalasit: Marita L. Uimalakki: Marja-Liisa V. Uimalakki: Marja-Liisa H. (Voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.) Onnittelut kaikille osallistujille. 