Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkkokauppaa vai kivijalkakauppaa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkkokauppaa vai kivijalkakauppaa?"— Esityksen transkriptio:

1 Verkkokauppaa vai kivijalkakauppaa?
Ovatko verkkokauppa ja kivijalkakauppa ystäviä vai vihollisia? Seppo Roponen © Copyright TNS 2011

2 Johdanto Digitalisoituminen koskettaa useimpia elämänalueita
Mediakenttä on digitalisoitunut voimakkaasti, ihmisten keskinäinen viestintä on siirtynyt entistä enemmän verkkoon, sähköinen asiointi yleistyy koko ajan... Kaupankäynnissä sähköistyminen on ollut viimeisen kahden vuoden aikana erittäin voimakasta Verkkokaupasta on tullut vakavasti otettavaa liiketoimintaa, joka vaikuttaa kauppiaisiin, kuluttajiin, tavarantoimittajiin ja kaupan infrastruktuuriin Digitalisoituminen on suuri kysymysmerkki kaupunkien kehitykselle Onko internet merkityksellinen lähinnä kaupunkien markkinointikanavana? Muuttuvatko keskustan kahvilat ja ravintolat miniläppärivuokraamoiksi? Miten mobiili internet tulee ihmisten arkeen? Miten digitalisoituva arki muuttaa kaupunkia? Nakertaako verkkokauppa vaarallisella tavalla kivijalkaa ja kaupunkielämää? 2

3 Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa?
Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?

4 Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa?
Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?

5 Verkkokaupan määrä tammi-joulukuussa 2010
Kotimaisen ja ulkomaisen kuluttajaverkkokaupan yhteenlaskettu määrä 1-12 / 2010 euroa Kotimaisen kaupan määrä: euroa (83%) Ulkomaisen kaupan määrä: euroa (17%) Verkkokauppatilasto 2010

6 Verkkokaupan määrä tammi-joulukuussa 2010
Tavarakauppa 44% Palvelut 54% Sisällöt 1% Verkkokauppatilasto 2010

7 Verkkokauppatilasto, 1-12 / 2010
Kotimaisten ja ulkomaisten verkko-ostosten arvo tuoteryhmittäin 2010 yhteensä noin euroa Pukeutuminen (ml. urheiluvaatteet) Matkapuhelin- ja operaattoripalvelut Jalkineet (myös urheilujalkineet) Liikenne (auto, vene, moottoripyörä yms.) Hyvinvointipalvelut Matkailu ja matkustaminen Kauneustuotteet Pääsyliput Terveystuotteet Vakuutukset Kirjat Erikoisharrastuksiin liittyvät tuotteet Lehdet Urheiluvälineet Sisustus- ja puutarhakalusteet, tarvikkeet Valokuvatuotteet Keittiö ja puhtaanapito, tarvikkeet Aikuisviihde Asuminen ja energia Elintarvikkeet Lastentarvikkeet ja lelut Lahjakortit (tavara- tai palvelulahjakortit) Kulutus-, viihde-elektroniikka, tietotekniikka Lemmikkieläintarvikkeet Tietokoneohjelmat Rahapelit Pelit (tietokonepelit, konsolipelit) Rahoitus (pikavipit, luotot, sijoituspalvelut) Musiikki ja elokuvat Rakentaminen ja korjaaminen

8 Verkko-ostoksia edellisen 1 kuukauden aikana tehneet suomalaiset Tuorein luku (kevät 2011): (= 39 %) vuotiaista suomalaisista NetTrack 2011 / TNS Gallup Oy

9 Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa?
Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?

10 Kokkolan markkina-alueen talouksien ostopaikat tuoteryhmittäin 1/2 %, kaikki Kokkolan markkina-alueen ostajataloudet Kokkola, Kruunupyy, Kokkola, Kruunupyy, Kaustinen, Veteli, Halsua, Perho, Lestijoki, Toholampi, Kannus Suuri Vaikutusaluetutkimus 2011, Kokkolan markkina-alue

11 Kokkolan markkina-alueen talouksien ostopaikat tuoteryhmittäin 2/2 %, kaikki Kokkolan markkina-alueen ostajataloudet Kokkola, Kruunupyy, Kokkola, Kruunupyy, Kaustinen, Veteli, Halsua, Perho, Lestijoki, Toholampi, Kannus Suuri Vaikutusaluetutkimus 2011, Kokkolan markkina-alue

12 Yhteenveto Kokkolan markkina-alueesta
Kokkolan markkina-alue pitää edelleen erittäin hyvin ostovoiman sisällään silloin kun kysymyksessä ovat päivittäistavarakaupan hankinnat ja palveluiden käyttö. Myös rautakauppa- ja kodinkonehankinnoissa ostajaosuudet oman alueen kivijalkamyymälöistä edelleen korkeita. Rauta-, rakennus- ja remonttitarvikkeiden ostopaikkoina kivijalkamyymälät ovat vahvoja koko Suomessa, mutta kodinkoneita verkosta ostavien suhteellinen osuus on Keski- Pohjanmaalla muuta maata pienempi. Kuten koko Suomessa, on kuluttaja aktivoinut verkko- ostamisessa myös Keski-Pohjanmaalla. Verkko on vienyt asiakkaita erityisesti kirjakaupoilta, matkapuhelimia tai laajakaistoja myyviltä liikkeiltä ja levyjä tai pelejä tarjoavilta. Vaate- ja kenkäkaupassa verkko-ostaminen näkyy edellisiä hieman vaisumpana, hankinnat verkkokaupoista jäävät alle 10 prosentin. Muotikaupan uutta asiakasvirtaa Kokkola on saanut Ylivieskan ja Pietarsaaren markkina-alueilta. Matkatoimistoissa käydään paikan päällä entistä harvemmin, 30 % asioi matkahankinnoissaan verkon kautta. Kosmetiikan ostaminen markkina-alueelta on myös vähentynyt. Siirtymää näissäkin hankinnoissa osin verkkoon, mutta laivalta tai ulkomailta ostaminen on tullut merkittävänä vaihtoehtona mukaan. 12

13 Kuluttajien monikanavainen ostokäyttäytyminen
Pääasiallisen/tärkeimmän kanavan mukaan tutustu osta käytä Keskiarvo kaikki tuoteryhmät Online 25% Online 7% Online 6% Kivijalka 0,4% Kivijalka 19% Online 15% Kivijalka 4% Kivijalka 75% Online 2% Online 0,4% Kivijalka 1% Kivijalka 73% Kivijalka 67% Tutustu-Osta-Käytä

14 Kuluttajien monikanavainen ostokäyttäytyminen
Pääasiallisen/tärkeimmän kanavan mukaan tutustu osta käytä Miesten vaatteet Online 6% Online 2% Online 1% Kivijalka 0,3% Kivijalka 4% Online 4% Kivijalka 1% Kivijalka 94% Online 0,5% Kivijalka 92% Online 13% Kivijalka 79% Tutustu-Osta-Käytä Luvuissa mukana vain he, jotka osasivat määrittää itselleen tärkeimmän kanavan.

15

16 Mitä asiointikanavaa tahtoisi käyttää nykyistä enemmän tuotteiden ostamisen eri vaiheissa Keskiarvo kaikki tuoteryhmät Kaikki vastaajat n=1547 Tutustu-Osta-Käytä

17 Agenda Verkkokauppa kasvaa Suomessa Murjooko verkkokauppa kivijalkaa?
Mitä kaupan muutokset tarkoittavat kaupungeille?

18 Mitä tämä merkitsee? Kaupat tarvitsevat sekä verkkoa että myymälätilaa. Lyhyellä tähtäimellä verkko toimii erityisesti markkinoinnin ja asiakaspalvelun kanavana, kivijalka myyntikanavana. Maailmalla kivijalkakaupassa näkyy mobiilin internetin uhka: kännykällä on helppo etsiä mistä saman tuotteen saa halvemmalla. Verkkokauppa voi todistettavasti nakertaa kivijalkakauppaa. Mikäli kivijalkakaupalla ei ole hyviä toimintaedellytyksiä, voi verkkokauppa olla sille kuolinisku. Samaan aikaan puhtaat verkkokaupat joutuvat etsimään monikanavaisia vaihtoehtoja. Verkkokaupan jakelutoiminta etsii uusia ratkaisuja mm noutopisteiden kautta. Monikanavaisen kaupankäynnin tasapainon löytäminen on tärkeää kaupalle – kuten myös kaupungeille. 18

19 Kiitos! Seppo Roponen Johtaja, TNS Gallup Digital
19


Lataa ppt "Verkkokauppaa vai kivijalkakauppaa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google