Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matkailun tulevaisuuden megatrendit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matkailun tulevaisuuden megatrendit"— Esityksen transkriptio:

1 Matkailun tulevaisuuden megatrendit
Olli Hietanen Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto eMatkailu Pohjanmaan Kautta Radisson BLU Royal Hotel Vaasa / Gloria

2 Mikä ihmeen tulevaisuuden-tutkimus?

3 Todennäköinen tulevaisuus
Nykyhetki Toteutunut historia Tulevaisuuskuvat Kasvaa vähän Business as usual Laskee vähän

4 Luova tulevaisuus Nykyhetki Toteutunut historia Tulevaisuuskuvat

5 Matkailun tulevaisuuskuvia ja megatrendejä

6 Pääkaupunkiseudun matkailun tulevaisuusverstaat 2008
Urbaanit kohteet: kaupunkimatkailu Urbaani luontoloma: Vihdin luontopolku, Nuuksio Pietari ja Tallinna pääkaupunkiseudun osana Itämeren helmet: Itämeren risteilyt aasialaisille Ääripäät korostuvat: Yksilöllisesti räätälöidyt kiinalaiset perhematkat, selkäreppumatkaajat Samanhenkisten matkustaminen: heimot, harrastukset, tapahtumat Stopover ja Gateway matkailu: lentokenttärata (koe Helsinki 2 tunnissa), elämykselliset työmatkat, Wellnesselämyskäytävä, Aviapolis kaupunkivaltioiden verkosto On Demand: koulutus- ja hyvinvointimatkailu, tunturisairaalat, wellness-laivat Saimaalla, Saunalandia Virtuaalimatkailu/matkailuun liittyvät virtuaalipalvelut Retro ja aitous: ajureina ikääntyminen, keski-ikäistyminen ja muoti… Lähimatkailu: ajureina ikääntyminen, ekologisuus ja heikko talous Ilmastonmuutos ja kestävä kehitys: luonto, puhtaus ja ekologisuus Pääkaupunkiseudulla ei ole yhtä matkailuklusteria, vaan monta miniklusteria, joita tulisi kehittää eri suuntiin…

7 Viisi skenaarioparia matkailun tulevaisuudesta Matkailun ja elämystuotannon toimialan visiot ja ennakointi -ohjelma Harashoo tavariz: Venäjän suuret markkinat vai Suuri Venäjä Suomen markkinoilla? Johtamisen sietämätön vaikeus: Kansallinen koordinaatio kannattaa vai Hajautettu järjestelmä? Anteeksi, mutta osaatteko neuvoa tien Pussinperään? Tie vie perille asti vai Pussinperä? Itsepalveluwellnesiä massoille: Wellness Rules vai Rossolandia? Peräkammarin poikia ja kansainvälisiä elämyspalveluja: Matkailua aluepolitiikan ehdoilla vai Taloudellisesti kannattavaa massaturismia

8 ”Tämä toteutuu jo nyt, skenaariossa ei ole mitään uutta”
”Unelmaskenaario!” ”Kuulostaa rationaaliselta ja taloudelliselta. Kasvustrategia. ” ”Ei kai me tällaista haluta, eihän?” ”Järjetöntä, ei tule toteutumaan” ”Kyselyn tekijällä ei ole mitään käsitystä matkailusta”

9 Villejä kortteja? Uudet palveluammatit sosiaalisessa mediassa!
Kestävään kehitykseen liittyvät trendit tulevat muokkaamaan matkailua seuraavina vuosina. Matkailu on herkkää infrastruktuurin katkoille: esimerkiksi sähkö-, palvelin- ja tiekatkot (tai myrskyt, tuhkapilvet ja lumettomat talvet) juuri sesongin alla. Tai kylmä ja sateinen kesä... Plan B takataskuun Rahan merkitys vähenee. Matkustajat voivat nykyään kerätä lentoyhtiöiden pisteitä. Järjestelmän voisi ”parastaa” myös kotimaan matkailuun. Fanittaminen, joukkoistaminen, arvot,… uudet omistamisen mallit… Virtuaalisuuteen ja varsinkin ubiteknologiaan on panostettava: erilaisia automaattisia hallinta-, valvonta- ja palvelujärjestelmiä, perinteisiin tuotteisiin on lisättävä virtuaalisuutta ja on luotava palvelutietokantoja, jotka profiloivat asiakkaille helppoja palvelupaketteja. Ei itsepalveluna vaan automaattisesti. Tilausta on myös personal trainereille. Pelkät itsepalvelunettisivut eivät enää riitä kiireisille ihmisille informaatioähkyn keskellä. Tulevaisuudessa profiloidaan ja stailataan sisustuksia, vaatteita, ulkonäköä, työuria ja vapaa-aikaa. Kysyntää on operaattoreille, jotka keräävät elämän tarpeet yhteen ja tarjoavat helppoja ja hauskoja ratkaisuja arjen ongelmiin ja juhliin - missä ja koska tahansa napin painalluksella. Uudet palveluammatit sosiaalisessa mediassa!

10 Mega- ja metatrendejä

11 Blogalisaatio ja hybriditalous
Hybriditalouden aktiiviset ja virtuaaliset kansalaiset: Tulevaisuudentutkimuksen Verkosto-akatemian (TVA) Tutu 1 -kurssi Netflix, 4G/streaming, multicasting, pilvipalvelut, laajennettu todellisuus… Pop up ravintolat ja hotellit (Porin Jazz)

12 Ubinetti, automatisaatio ja robotisaatio
Googlen sci-fi-auto sai ajoluvan Kaliforniassa (Taloussanomat 2012) Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa robotit ovat alkaneet tehdä sydänleikkauksia (Yle 2011) Tietokoneiden välinen supernopea pörssikaupankäynti eli robottikauppa on muokannut rajusti sijoitusmarkkinoita. (Talouselämä 2011) Vauhdikkaasti heiluvat teollisuusrobotit ja ihmiset yritetään yllensä pitää toisistaan turvallisuussyistä erillään. Yhdysvalloissa kehitetään nyt teollisuusrobottia, joka voisi työskennellä ihmisen rinnalla. (3T 2012) Palvelurobotti Kaveria testattiin ylivieskalaisessa vanhusten palvelukodissa viime keväänä. ( ) Pakkaukset tunnistavat kuka niitä käyttää ja valmistavat käyttäjälleen henkilö-kohtaista sisältöä; käyttöohjeita, diagnooseja yms. Pakkausta koskettamalla saa suoraa kuvaa sodista, lehmistä, avaruusasemasta, kalastajasta… Älytalot tuottavat energiansa ja tarkkailevat veden ja sisäilman laatua, energian kulutusta ja asukkaiden terveyttä. Myös design on virtuaalinen: tapettien värit, valaistus, äänet ja tuoksut ovat säädeltävissä. Huonekalut, lattia, jääkaappi, pakkaukset ja vaatteet kommunikoivat keskenään ja sisältävät palvelujärjestelmiä. Esimerkiksi jääkaappi tietää mikä on loppu tai pilaantunutta ja kertoo lähikaupan tarjoukset. Vaatteet, huonekalut, jääkaappi ja asunnon rakenteet seuraavat terveyttä ja ohjeistavat terveelliseen ruokavalioon, liikuntaan, lääkitykseen tms.

13 Oppimateriaalien evoluutio
Kirja Digitalisointi Portaalit Virtuaaliset oppimisympäristöt Sosiaalinen media Älyliitutaulut (smart boards) yms. luovat ja interaktiiviset ympäristöt ”Kirja 2.0” oppii samalla tavalla kuin oppilaskin: personoitua sisältöä, joka muovautuu lukijan oppimiskyvyn mukaan Oppimateriaalien ja oppimisympäristöjen (älyn) liittäminen kaikkeen (autoihin, kahvinkeittimiin yms. laitteisiin) Hologrammien metsästys, lodjaus, larppaus…

14 Biokausi Vuonna 2050 elämme biokautta (kivi-, rauta- ja pronssikauden tapaan): Kaikki se mikä voidaan tehdä biomateriaaleista myös tehdään niistä. Ajureina muu muassa niukentuminen ja kestävä kehitys Biomassa tuotetaan metsissä, pelloissa ja tehtaissa Ruoka on maataloudelle samanlainen ryhmätyhmyyden lähde kuin puu ja paperi metsäteollisuudelle Agritalous: Suomen pelloilla kasvaa tulevaisuudessa kompostoituvaa elektroniikkaa, ihmisen varaosia ja biomateriaalia 3D printtereihin. Lähiporkkanat yms. tuodaan Pietarista…

15 HS 18.9.2012 Aalto yliopiston Fablab
3D tulostus 3D tulostimet ovat vuonna 2025 koti-talouksissa yhtä yleisiä kuin mikroaalto-uunit nykyään Biomassasta voi tulostaa mitä tahansa. Tulevaisuuden tuotteet ovat ohjelmistoja ja algoritmejä… HS Aalto yliopiston Fablab Risteilijän kokoinen 3D tulostin voisi valmistaa mitä tahansa… Parhaillaan 3D tulostimet maksavat nettikaupassa alle 300 dollaria ja lukiolaiset rakentavat niitä huvikseen… Itse tehty 3D tulostin, Aarni Saarimaa, 2012

16 Vai seitsemäs kuppi kahvia?
Suomi oli onnellisimmillaan 80-luvun lopussa. Suomessa jää joka päivä 4 nuorta eläkkeelle masennuksen vuoksi. Yhteiskunta ja talouskasvu eivät taida enää tuottaa ja kasvattaa sitä, mikä tekee ihmiset onnelliseksi…. Wilenius 2009 Elämysyhteiskunta Kirveennummi et all. 2008 K70-kerholaiset ja lapselliset 30-kymppiset syövät rinnat paljaina TosiTV:ssä kilpaa matoja…

17 Miten muutosta johdetaan?

18 Haasteena unohtaminen ja hullunkuriset perheet
Metsäsektori ilman puuta ja paperia: biokausi, jolloin kaikki mahdollinen tehdään bioraaka-aineista. Puuta yms. bioraaka-aineita (kaikkea mikä kasvaa) myydään nesteenä, kaasuna, kuituina, massoina jne. Ihmisen varaosia, kompostoituva kännykkä, keinolihaa, hiilinieluja… Meriteollisuus ilman laivaa ja merta: vesirakentamista – sekä tehtaita, peltoja, kaupunkeja, energialaitoksia yms. veteen tai minne tahansa. Nokia ilman kännykkää: mobiliteknologian liittäminen kaikkeen: vaatteisiin, huonekaluihin, kodinkoneisiin, pakkauksiin, rakenteisiin jne. (ubinetti) Agritalous ilman ruokaa: Voimme tehdä biomassaa mistä tahansa mikä kasvaa ja tehdä siitä mitä tahansa. Esimerkiksi 3D printterien avulla tai kasvattamalla: vuonna 2050 herätyskellot saavat poikasia ja talollani on kuumetta (se on saanut herpeksen cityhuuhkajalta…) Mitä matkailun pitäisi unohtaa?


Lataa ppt "Matkailun tulevaisuuden megatrendit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google