Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ima 4.6.2004 Olemme luottaneet liikaa rationaaliseen älykkyyteen. Luonnonkansat erottavat käden, kehon, pään ja sielun älykkyyden. Tärkein niistä on viimeksi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ima 4.6.2004 Olemme luottaneet liikaa rationaaliseen älykkyyteen. Luonnonkansat erottavat käden, kehon, pään ja sielun älykkyyden. Tärkein niistä on viimeksi."— Esityksen transkriptio:

1 ima 4.6.2004 Olemme luottaneet liikaa rationaaliseen älykkyyteen. Luonnonkansat erottavat käden, kehon, pään ja sielun älykkyyden. Tärkein niistä on viimeksi mainittu, henkinen älykkyys. Siihen liittyvät arvot ja tekemisen merkitys: olemme jossakin, tulemme jostakin ja olemme menossa jonnekin. Johtamisessa on kyse merkitysten luomisesta. Pentti Sydänmaanlakka

2 ima 4.6.2004 Kun tiedostaa omat ajattelumallinsa, pystyy kehittämään itseään. Kannattaa keskittyä vahvuuksiin ja oppia paremmaksi siinä, missä jo on hyvä. Heikkouksia voi pyrkiä karsimaan sen verran, ettei niistä ole haittaa. Menestyvä organisaatio löytää jokaiselle työntekijälleen oikean paikan. Yrityksen sisäinen verkosto täydentää omalla osaamisellaan kunkin yksilön puutteita ja tukee tämän vahvuuksia. Helena Åhman

3 ima 4.6.2004 On itsepetosta uskotella, että yrityksen pienuus tai suuruus ratkaisisi sen menestyksen kansainvälisillä markkinoilla. Tarvitsemme suvaitsevaisuutta eri kulttuureita kohtaan. Asioita voi hoitaa hyvin hyvin monella tavalla! Menestyjät pystyvät hyödyntämään erilaisuutta voimavarana ja luovuuden lähteenä – Suomessa sekä maailmalla. Kari Jalas

4 ima 4.6.2004 Johtamisen suurin taito on tietää milloin oltava JOHTAMATTA, milloin orkesteria ei pidä häiritä. Herbert von Karajan

5 ima 4.6.2004 Rem tene, verba sequentur HALLITSE asiasi, kyllä sanat seuraavat. Cato

6 ima 4.6.2004 RAHAN perässä ei pidä juosta, on mentävä sitä vastaan. Aristoteles Onassis

7 ima 4.6.2004 Elämä ei ole pelkkää soittoa ja laulua. Se on myös ruusuilla tanssimista Anonyymi

8 ima 4.6.2004 Tiedon klassinen määritelmä Filosofisessa keskustelussa tieto määritellään usein paikkansa pitäväksi uskomukseksi, jolla on hyväksyttävä perustelu. Heikki Mäki-Kulmala

9 ima 4.6.2004 Hiljainen tieto ”Osaaminen ei siis ole läheskään aina tiedostetun mallin tai kaavan käytäntöön soveltamista. Näin propositionaalisen tiedon ohella näyttäisi meillä olevan tietoa, jota emme kuitenkaan ole ”saaneet sanoiksi”. Niinpä sitä kutsutaankin usein hiljaiseksi tiedoksi.” Heikki Mäki-Kulmala

10 ima 4.6.2004 Hiljainen tieto ”Hegelin filosofian mukaan yksittäisen ihmisen tai ihmiskunnan kehitystie ei siis kulje tietämättömyydestä tietoon, vaan spontaanista tai hiljaisesta tiedosta refleksiiviseen, ”itsestään tietoiseen tietoon”. Kehitys ei siis koskaan ala Descartesin, Locken tai Frederick W. Taylorin kuvittelemalta ”puhtaalta taululta”, vaan se lähtee liikkeelle hiljaisesta tiedosta.” Heikki Mäki-Kulmala

11 ima 4.6.2004 Hyvä ja huono ope - aikuisopiskelijoiden käsityksiä Hyvä ope Asenne osaa kohdata erilaisia oppijoita ja tarjoa yksilöllistä opetusta. Kyky luoda positiivinen oppimisilmapiiri – uskaltaa kysyä. Huono ope Asenne ei huomioi erilaisia tarpeita, etenee parhaimpien mukaan. Negatiivinen ilmapiiri – lähes epätoivoinen. Kuinka vaikeata opettajana onkin muistaa, että opetettava aihe on opiskelijoille uutta ja vierasta, vaikka sen itse hallitsee?

12 ima 4.6.2004 Hyvä ja huono ope - aikuisopiskelijoiden käsityksiä Hyvä ope Opettajan rooli aito, samalla tasolla opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoiden tarpeet etusijalla. Luonteenpiirteet eläväinen persoona, motivoi ja kannustaa, kärsivällinen, positiivinen, avoin Huono ope Opettajan rooli opiskelijoiden yläpuolella – minä tiedän miten opetetaan ja mitä Luonteenpiirteet epäoikeuden- mukainen piittaamaton, epäystävällinen

13 ima 4.6.2004 Hyvä ja huono ope - aikuisopiskelijoiden käsityksiä Hyvä ope Opetuksen lähtökohdat (työelämälähtöisyys) osaa rinnastaa opetettavan aiheen arkipäivään. Käytännönläheinen, uuden oppiminen. Huono ope Opetuksen lähtökohdat (työelämälähtöisyys) teorian ulkoa pänttäämistä. Opetusmenetelmillä ei tuntunut olevan vaikutusta siihen, millaisena opettaja oli koettu. Tärkeintä oli kaikille vain, ettei edetty liian nopeasti. Christa Åkerberg, seminaarityö

14 ima 4.6.2004 Itse luomiamme ongelmia emme voi ratkaista samalla ajattelulla, joka ne synnytti. Albert Einstein

15 ima 4.6.2004 Joskus onnistumme, sitten taas emme Meidän piti muuttaa maailmaa… Meistä tuli muurareita, taksikuskeja, suutareita Yksinhuoltajaäitejä, autokauppiaita Meistä tuli lääkäreitä Virkamiehiä, vääpeleitä Ja tänään voidaan olla hetki kuninkaita. Anssi Kela

16 ima 4.6.2004 Joskus onnistumme, sitten taas emme ”Keksinnöt ovat ajat sitten saavuttaneet rajansa, enkä näe mitään toivoa kehityksestä jatkossa.” roomalainen ins. J. S. Frontinus, A.D. 10 ”Ilmaa painavammat lentävät koneet ovat mahdottomia.” fyysikko, lordi Kelvin, 1895 ”1930 tulee olemaan loistava työllisyysvuosi.” Yhdysvaltain työministeriö, 1929

17 ima 4.6.2004 Joskus onnistumme, sitten taas emme ”Japanilaiset eivät koskaan tule tekemään mitään, mitä amerikkalaiset haluaisivat.” ulkoministeri J. F. Dulles 1954 ”Vuosisadan vaihteeseen mennessä elämme paperittomassa yhteiskunnassa.” Roger Smith, pj, General Motors, 1986 ”Ennustan, että Internet… räjähtää mahtavana supernovana ja romahtaa katastrofaalisesti vuonna 1996.” Bob Metacalfe, InfoWorld, 1995

18 ima 4.6.2004 Mika Mannermaa: ”Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus” Kehityksen suuret aallot

19 ima 4.6.2004 Asiantuntija ei aina tunnista ei- tarkoitettua signaalia Asiantuntijat ovat kylläkin muita paremmin selvillä esim. siitä, millaisia kokeita laboratorioissa parhaillaan tehdään. Tai siitä, mitä tavoitellaan asiantuntijajärjestelmien ja tietoverkkojen kehittämisessä, missä vaiheessa nyt ollaan ja millaisia sovelluksia ja milloin voidaan ottaa käyttöön. Heidän näkökulmansa on kuitenkin tyypillisesti kapea, eikä sisällä välttämättä tietoa siitä, mitä naapurilaboratoriossa tapahtuu. Mika Mannermaa

20 ima 4.6.2004 Heikko signaali elää vain hetken Heikon signaalin voima yrityksen näkökulmasta piilee siinä, että juuri me havaitsemme sen ensimmäisinä, ymmärrämme sen merkityksen – ja toimimme sen mukaan jo silloin, kun muut vielä hylkivät sitä. Mika Mannermaa

21 ima 4.6.2004

22 Globaalit trendit • Kansainvälisen verokilpailun koveneminen • Globaali uusi työnjako • Väestön ikääntyminen • Hyvinvointivaltion paineiden kasvu • Tietoyhteiskunnan kakkosvaihe • Kulttuurialojen nousu • Bioalan nousu • Alueellinen keskittyminen • Globaalin kuilun syveneminen • Hätätilan kulttuuri Pekka Himanen

23 ima 4.6.2004 Suomen arvot • Välittäminen • Luottamus • Yhteisöllisyys • Kannustus • Vapaus • Luovuus • Rohkeus • Visionaarisuus • Tasapainoisuus • Mielekkyys Pekka Himanen

24 ima 4.6.2004 Yhteiskunnalliset avainkäsitteet • Luova talous • Luova hyvinvointiyhteiskunta • Inhimillisesti mielekäs kehitys • Globaali kulttuuri Pekka Himanen

25 ima 4.6.2004


Lataa ppt "Ima 4.6.2004 Olemme luottaneet liikaa rationaaliseen älykkyyteen. Luonnonkansat erottavat käden, kehon, pään ja sielun älykkyyden. Tärkein niistä on viimeksi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google