Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tervetuloa ensimmäisen vuosikurssin vanhempainiltaan

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tervetuloa ensimmäisen vuosikurssin vanhempainiltaan"— Esityksen transkriptio:

1 Tervetuloa ensimmäisen vuosikurssin vanhempainiltaan. 18. 8
Tervetuloa ensimmäisen vuosikurssin vanhempainiltaan! Saija Savusalo, opinto-ohjaaja p

2 Illan ohjelma Rehtori Auvu Huotarin tervehdys
Opiskelu luokattomassa lukiossa Opintojen suunnittelu ja eteneminen Ylioppilastutkinnon rakenne lyhyesti Opiskelijoiden ohjaus ja tuki Opiskelijan ohjauksen ja tuen toimijat Erityisopettaja lukiossa Siirtyminen ryhmänohjaajien luokkiin

3 Arvoperusta Pateniemen lukion keskeisenä opetuksen ja kasvatuksen lähtökohtana on utelias, oppimishaluinen ja aktiivinen nuori, jota kannustetaan omaehtoiseen vastuun-ottoon opinnoissaan.

4 Lukio on uusi maailma Uusi koulu, uudet ihmiset ympärillä
Elämänrytmi muuttuu Tarvitaan uusi opiskelutekniikka Suunnittelun suuri määrä Vapaus ja valinnaisuus Vastuu kokonaan itsellä Koeviikko ja yo-kisat jännittävät

5 Lukio on uusi maailma Uusi koulu, uudet ihmiset ympärillä
Elämänrytmi muuttuu Tarvitaan uusi opiskelutekniikka Suunnittelun suuri määrä Vapaus ja valinnaisuus Vastuu kokonaan itsellä Koeviikko ja yo-kisat jännittävät

6 Lukiossa opiskellaan... Luokattomasti
ensimmäisenä vuonna valmis reitti ja oma ryhmä (16A,16B,16C) 2-4 vuodessa Henkilökohtaisen opinto-ohjelman mukaisesti 5. jaksossa Kurssimuotoisesti Koeviikot Tavoitteena ylioppilastutkinto ja lukion päättötodistus

7 Lukiossa opiskellaan 75 kurssia
Pakollisia kursseja 47 tai 51 Syventäviä kursseja vähintään 10 Soveltavia kursseja oman valinnan mukaan 3 vuoden suunnitelma: 1. vuonna 30 kurssia 2. vuonna 30 kurssia 3. vuonna 15 kurssia

8 UUSI LUKION TUNTIJAKO = YHTEISET VALTAKUNNALLISET SYVENTÄVÄT KURSSIT
= YHTEISET VALTAKUNNALLISET SYVENTÄVÄT KURSSIT KOULUKOHTAISEt VALINNAINEN ÄIDINKIELI 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 A-KIELI B1-KIELI B2-KIELI RA/SA B3-KIELI RA/SA MATEMATIIKKA YHTEINEN LYHYT MATEM PITKÄ MATEM 16 17 BIOLOGIA MAANTIETO FYSIIKKA KEMIA USKONTO/ ET FILOSOFIA PSYKOLOGIA HISTORIA YHTEISKUNTAOPPI MUSIIKKI KUVATAIDE LIIKUNTA TERVEYSTIETO OPINTO-OHJAUS YHTEISIÄ PAKOLLIA KURSSEJA KERTYY SYVENTÄVIÄ KURSSEJA OLTAVA VÄHINTÄÄN LISÄKSI SOVELTAVIA KURSSEJA KURSSIMÄÄRÄ YHT./VÄHINTÄÄN 75

9 Kurssikertymät jaksoittain, 3 vuoden suunnitelma
3. Vuoden ohjelma Jakso 2. Jakso 3. Jakso 4. Jakso 5. jakso Vuosi 5-7 11-13 17-20 24-26 30-33 2. Vuosi 36-39 42-45 48-51 54-57 60-63 3. Vuosi 65-66 69-71 75-

10 Kurssikertymät 3,5v. ja 4 v. suunnitelmat
3½ vuoden ohjelma Jakso 2. Jakso 3. Jakso 4. Jakso 5. jakso Vuosi 5-6 9-11 14-17 19-22 24-27 2. Vuosi 29-32 34-37 39-42 44-47 49-53 3. Vuosi 54-58 59-63 64-68 70-73 4. vuosi 75- 4 vuoden ohjelma Jakso 2. Jakso 3. Jakso 4. Jakso 5. jakso Vuosi 4-5 8-10 12-16 16-18 20-22 2. Vuosi 24-26 28-30 32-34 36-38 40-42 3. Vuosi 45-47 50-52 55-57 61-63 4. Vuosi 65-66 69-71 75-

11 Jos kolme vuotta ei riitä
Tarvitaan perusteltu syy Opinnot suunnitellaan opinto-ohjaajan kanssa yhdessä Ei tarvitse vielä tietää

12 YLIOPPILASTUTKINTO

13 Ylioppilastutkinto Järjestetään kaksi kertaa vuodessa: keväällä ja syksyllä. Suoritetaan joko kerralla tai hajautetusti (kolme perättäistä kertaa käytettävissä)  tärkeä suunnitella koska aloittaa! Edellyttää lukion oppimäärän suorittamista Suunnitellaan viimeistään 2. vuoden alussa Osallistuminen mahdollista, kun kirjoitettavan aineen pakolliset kurssit suoritettu

14 Ylioppilastutkinnon rakenne
Pakolliset kokeet (valitaan 4) Äidinkieli (kaikille pakollinen) Vieras kieli (A tai C) Toinen kotimainen kieli (meillä B) Matematiikka (A tai B) Reaaliaineen koe Ylimääräiset kokeet (vapaavalintainen määrä) Toinen kotimainen kieli (meillä B) Matematiikka (A tai B) Vieraat kielet (A tai C) Reaaliaineiden kokeet

15

16 OPISEKELIJAN OHJAUKSEN JA TUEN TOIMIJAT LUKIOSSA

17

18 Opiskelun ohjauksen eri toimijoiden yhteistiedot:
Lukion kuraattori psykologi Psykiatrinen sairaanhoitaja Erityisopettaja Terveyden-hoitaja Tuutorit Soittoajat: ti klo 11-12 to klo 12-13 ma klo 11-12 ke klo 12-13 Tavoitat puhelimitse tai spostilla Tavoitat puhelimitse, spostilla tai Wilma-viestillä päivystysaika (ilman ajanvarausta) ti –pe klo 1.jakso: ke (ennen ro-tuokioita ro luokissa) Voit soittaa muulloinkin, jätä yhteistiedot vastaajaan Walk-in ajat koululla sopimuksen mukaan Koululla tavattavissa sopimuksen mukaan Voit varata ajan puhelimitse taina.harma(at) ouka.fi marjo.mattila(at) eduouka.fi

19 Opinto-ohjaajan tehtävät lukiossa
Opiskelun suunnittelun ja oppimistaitojen ohjaaminen Uran ja elämänsuunnittelun ohjaaminen, mm. jatko-opinnot Kasvun ja kehityksen tukeminen erilaiset elämäntilanne kysymykset

20 Tuen tarpeen arviointi alussa
Matematiikan valmiuksien arviointi Ohjaustietolomake (itsearviointi yhdessä kodin kanssa) Lukemis- ja kirjoittamistaitojen alkukartoitus Tutustumiskeskustelu ryhmänohjaajan kanssa Terveystarkastus

21 Oppimisen tuki lukiolaisille
Tukiopetus aineenopettajalta Opiskelutaitojen ohjaus opolta Henkilökohtainen ohjaus OP5 –kurssi jaksossa 4 Erityisopettajan ohjaus OP5 –kurssilla mukana

22 ERITYISOPETTAJA LUKIOSSA
MARJO MATTILA

23 MARJO MATTILA puh. 044 – wilma Pateniemi, Merikoski, OSYK, Oulunsalo

24 ERITYISOPETTAJAN TEHTÄVIÄ
Lukemis- ja kirjoittamistaitojen kartoitus Kaikille uusille opiskelijoille Suuntaa-antavaa tietoa mm. lukunopeudesta ja ymmärtävän lukemisen taidoista Tarvittaessa mahdollisuus jatkoselvittelyyn Yksilöohjaus Lukitestaus ja lukilausunnot Erityisen tuen suunnitelman (ETS) tekeminen opiskelijan kanssa Opiskelutaitojen kehittäminen –kurssi (OP5)

25 LUKIOLAISEN LUKIVAIKEUDEN ILMENEMINEN
Lukeminen hidasta tai virheellistä/hätäistä Tehtävien tekemiseen menee valtavasti aikaa Kokeissa tai tunnilla aika loppuu kesken Kirjallinen tuottaminen työlästä, sisältö epälooginen Oikeinkirjoitusongelmat Keskittyminen helposti häiriintyvää Käsiala voi olla vaikeasti luettavaa Pulmia voi esiintyä vain yhdessä aineryhmässä, esim. vieraissa kielissä

26 ERITYISEN TUEN SUUNNITELMA (ETS)
opiskelijan henkilökohtainen asiakirja, jolla hän todentaa pedagogisten erityisjärjestelyjen tarpeensa kurssien aikana perusteena on aina asiantuntijalausunto tai suositus tehdään alle 18-vuotiaan opiskelijan ja hänen huoltajansa kanssa yhteistyössä opiskelijan sitoutuminen on merkityksellistä erityisjärjestelyjä ovat esimerkiksi lisäaika oikeus käyttää tietokonetta äänikirjat

27 YO-TUTKINNNOSSA LIEVÄN LUKIVAIKEUDEN PERUSTEELLA
Enintään yhdessä aineessa arvosanan korotus Ainoastaan silloin, kun pistemäärä sijoittuu riittävän lähelle ylempää arvosanaa

28 YO-TUTKINNOSSA KESKIVAIKEA/VAIKEA LUKIVAIKEUS TAI SAIRAUS/VAMMA
Voidaan huomioida yo-tutkinnossa koetilanteen järjestelyillä (opiskelija tarvitsee erikoislääkärin todistuksen) esim. lisäaika kokeessa, oikeus käyttää tietokonetta tai pitkät tauot kielten kuuntelukokeessa

29

30 YO-TUTKINTO Tutkintotodistukseen ei tule merkintää lukitodistuksesta tai koetilanteiden erityisjärjestelyistä Tarvittavien lausuntojen hankkimiseen on syytä ryhtyä jo ensimmäisenä lukiovuotena Lisätietoa:

31 Siirtyminen ryhmänohjaajien luokkiin!
Kiitos! Siirtyminen ryhmänohjaajien luokkiin!


Lataa ppt "Tervetuloa ensimmäisen vuosikurssin vanhempainiltaan"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google