Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskeluterveydenhuollon sisältö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskeluterveydenhuollon sisältö"— Esityksen transkriptio:

1 Opiskeluterveydenhuollon sisältö
Susanna Fagerlund-Jalokinos Kehittämispäällikkö

2 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Lähtökohdat Terveydenhuoltolaki (1326/2010) Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta (338/2011) Varmistetaan, että opiskelijoiden terveysneuvonta ja terveystarkastukset ovat suunnitelmallisia, tasoltaan yhtenäisiä ja yksilöiden ja väestön tarpeet huomioon Kunnan kansanterveystyöstä vastaavan viranomaisen on hyväksyttävä yhtenäinen toimintaohjelma neuvolatoiminnalle, koulu- ja opiskeluterveydenhuollolle sekä lasten ja nuorten ehkäisevälle suun terveydenhuollolle Opiskeluterveydenhuollon opas (STM 2006:12) Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet, tehtävä ja keskeinen sisältö Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) Susanna Fagerlund-Jalokinos

3 TERVEYDEN- JA SAIRAANHOITOPALVELUJEN JÄRJESTÄMINEN
periaatteina ASIAKASLÄHTÖISYYS, VOIMAVAROJEN VAHVISTAMINEN, YKSILÖLLISYYS, TASAVERTAISUUS JA VAPAAEHTOISUUS keinoina TERVEELLINEN JA TURVALLINEN OPISKELUYMPÄRISTÖ- JA YHTEISÖ, OPISKELIJOIDEN TERVEYDEN JA OPISKELUKYVYN EDISTÄMINEN, TERVEYDEN- JA SAIRAANHOITOPALVELUJEN JÄRJESTÄMINEN tavoitteena YLLÄPITÄÄ JA EDISTÄÄ OPISKELIJOIDEN HYVINVOINTIA Susanna Fagerlund-Jalokinos

4 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Susanna Fagerlund-Jalokinos

5 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Oppilaitoksen opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen 1326/ § 338/ § Opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus on tarkastettava yhteistyössä oppilaitoksen ja sen opiskelijoiden, opiskeluterveydenhuollon, terveystarkastajan, henkilöstön työterveyshuollon, työsuojeluhenkilöstön ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kesken. Tarkastuksessa todettujen puutteiden korjaamista on seurattava vuosittain. On osa yhteisöllistä opiskeluhuoltoa (1287/2013) Oppilaitosten terveydellisten olosuhteiden vaatimukset perustuvat Terveydensuojelulakiin (763/1994), Terveydensuojeluasetukseen (1280/994), Työturvallisuuslakiin (738/2002) ja Työterveyshuoltolakiin (1383/2001) Susanna Fagerlund-Jalokinos

6 Lähtökohdat Opiskelijoiden oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön
Ympäristö ja yhteisö vaikuttavat opiskelijan terveyteen ja opiskelukykyyn Ympäristön ja yhteisön on suojattava terveyttä ja mahdollistettava terveyttä edistävien valintojen tekeminen Ympäristö ja yhteisö eivät saa vaarantaa kenenkään terveyttä Oppilaitokset ovat opiskelijoiden ja oppilaitoksen henkilökunnan yhteisiä työ- ja opiskelupaikkoja Susanna Fagerlund-Jalokinos

7 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin sekä opiskelukyvyn seuraaminen ja edistäminen, johon sisältyvät lukion ja ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoille kaksi määräaikaista terveystarkastusta ja kaikille opiskelijoille terveystarkastukset yksilöllisen tarpeen mukaisesti 1326/ § Selvitetään opiskelijan ikävaiheen ja yksilöllisen tarpeen mukaan kasvua, kehitystä ja hyvinvointia haastattelulla, kliinisillä tutkimuksilla ja tarvittaessa muilla menetelmillä 338/2011 6§ -> kokonaisarvio opiskelijan terveydentilasta Tarpeen mukaan moniammatillisesti Huomioidaan perheen hyvinvointi, opiskelijoiden toivomukset ja mielipiteet Jatkotutkimukset, tuen ja hoidon tarve yhdessä opiskelijan ja tämän ikävaiheen mukaisesti myös huoltajien kanssa Susanna Fagerlund-Jalokinos

8 Susanna Fagerlund-Jalokinos
338/2011 9§ Kunnan on järjestettävä opiskelijalle, joka opiskelee 3 §:n 1 momentin kohdassa tarkoitetussa oppilaitoksessa tai 10 kohdassa tarkoitetussa muussa kuin ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa ensimmäisenä opiskeluvuonna terveydenhoitajan tarkastus JA ensimmäisenä tai toisena opiskeluvuonna lääkärintarkastus, jollei lääkärintarkatusta ole tehty opiskelijaksi hyväksymisen yhteydessä Susanna Fagerlund-Jalokinos

9 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Oppilaitoksia ovat: ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (630/1998) tarkoitetut oppilaitokset; ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetut oppilaitokset; lukiolaissa (629/1998) tarkoitetut oppilaitokset; vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) 2 §:n 3 ja 5 momentissa tarkoitetut oppilaitokset; muussa kuin ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa: pelastusopistosta annetussa laissa (607/2006) tarkoitetut pelastusopistot ja pelastuslain (468/2003) 15 §:n 2 momentissa tarkoitetut pelastusalan ammatillista peruskoulutusta antavat oppilaitokset Susanna Fagerlund-Jalokinos

10 Susanna Fagerlund-Jalokinos
338/2011 9§ Kunnan on järjestettävä opiskelijalle, joka opiskelee 3 §:n 1 momentin 5—9 kohdassa tarkoitetussa oppilaitoksessa tai 10 kohdassa tarkoitetussa oppilaitoksessa ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa, ensimmäisenä opiskeluvuonna terveyskysely, jonka perusteella tehdään tarvittaessa terveystarkastus Susanna Fagerlund-Jalokinos

11 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Oppilaitoksia ovat: ammattikorkeakoululaissa (351/2003) tarkoitetut korkeakoulut yliopistolain (558/2009) 1§:ssä tarkoitetut yliopistot poliisikoulutuksesta annetussa laissa (68/2005) tarkoitetut poliisialan oppilaitokset rikosseuraamusalan koulutuskeskuksesta annetussa laissa (1316/2006) tarkoitetut oppilaitokset maanpuolustuskorkeakoulu muita kuin upseerin virkaan vaadittavia sotatieteellisiä ja sotilasammatillisia opintoja opiskelevien opiskelijoiden osalta; sekä ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa: pelastusopistosta annetussa laissa (607/2006) tarkoitetut pelastusopistot ja pelastuslain (468/2003) 15§ 2 momentissa tarkoitetut pelastusalan ammatillista peruskoulutusta antavat oppilaitokset Susanna Fagerlund-Jalokinos

12 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Varmistetaan, että opiskelijat ovat tasa-arvoisessa asemassa terveyden ja hyvinvoinnin seurannassa Mahdollistetaan opiskelijoiden terveydentilan paikallinen, seudullinen ja kansallinen vertailu Piilevät ongelmat ja tuen tarpeet löytyvät Tarkastuksiin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta tulisi pyrkiä selvittämään määräaikaisista terveystarkastuksista poisjäävien tuen tarve Susanna Fagerlund-Jalokinos

13 Terveystarkastuksen sisältö
Tarpeen mukaan terveydentilan arviointimenetelmiä: pituuden ja painon mittaus (aikuisilla myös vyötärön ympäryksen mittaus), verenpaineen mittaus, näöntarkkuuden ja värinäön tarkastus sekä kuulon tutkiminen, nikotiiniriippuvuustesti, anoreksiaseula, psyykkisen hyvinvoinnin selvittämiseksi masennus- tai mielialatestit, päihdeseulat menetelmien yhtenäisyys valtakunnallisesti suositellut käytännöt Tietojen tallentaminen yhdenmukaisella tavalla potilaskertomuksiin mahdollistaa tietojen vertailukelpoisuuden sekä opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin seuraamisen Susanna Fagerlund-Jalokinos

14 Terveydenhoitajan tekemä terveystarkastus
On suositeltavaa käyttää heti opiskelujen alussa lähetettävää terveyshaastattelulomaketta, jonka perusteella voidaan arvioida terveystarkastuksen kiireellisyyttä Suositellaan liitettäväksi alle 18-vuotiaille Nuorten päihdemittari (ADSUME) ja täysi-ikäisille Audit -testi Terveydenhoitajan tekemän terveystarkastuksen perusteella arvioidaan lääkärintarkastuksen ajankohtaa Susanna Fagerlund-Jalokinos

15 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Lääkärintarkastus Ensimmäisenä tai toisena opiskeluvuonna Mikäli lääkärintarkastus on tehty opiskelijavalinnan yhteydessä kyseisen opiskelualan lainsäädännöstä tai erityispiirteistä johtuen ja siitä on kirjoitettu T-todistus tai vastaava, erillistä lääkärintarkastusta ei tarvitse enää oppilaitoksessa tehdä ellei terveydenhoitajan tekemässä terveystarkastuksessa ilmene siihen uutta tarvetta yläkoulun lääkärintarkastuksen yhteydessä kirjoitettu Nuorison terveystodistus ei korvaa lääkärintarkastusta Lääkärintarkastus ensimmäisenä opiskeluvuonna opiskelijalle, joka on erityisopetuksessa tai jonka terveydentilan ja opiskelukyvyn selvittäminen on tarpeellinen opiskelualan tai tulevan ammatin vuoksi 338/2011 9§ Susanna Fagerlund-Jalokinos

16 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Tavoitteet Tukea ja vahvistaa voimavaroja Havaita elämäntapoihin liittyvät riskit: ohjaus ja neuvonta Arvioida opiskelijan terveydentilaa opinnoista sekä tulevassa ammatissa selviytymisen kannalta Ohjata opiskelija palvelujen piiriin, jos löytyy toimintakykyä uhkaavia tai sitä haittaavia ongelmia Suunnitella pitkäaikaissairauksien seuranta, hoito, kuntoutus Selvittää erityisopiskelijan tarvitsemat kuntoutus- ja tukitoimet Selvittää raskauden ehkäisyn ja seksuaaliterveysneuvonnan tarve. Tiedottaa opiskeluterveydenhuollon palveluista. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tunnistaminen Susanna Fagerlund-Jalokinos

17 Terveyskysely (oppilaitokset 5-9 ja 10 amk)
Lähetetään kaikille opiskelijoille opiskelupaikan varmistuttua tai heti opintojen alkaessa Terveyskyselyssä kartoitetaan opiskelijan terveydentilaa ja terveyskäyttäytymistä sekä opiskeluun ja ihmissuhteisiin liittyviä asioita Terveyskyselyyn suositellaan liitettäväksi alle 18-vuotiaille Nuorten päihdemittari (ADSUME) ja täysi-ikäiselle Audit-testi   Jokaisen opiskelijan tulee saada henkilökohtainen palaute terveyskyselystä Susanna Fagerlund-Jalokinos

18 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Terveyskyselyn perusteella terveydenhoitajan terveystarkastukseen kutsutaan opiskelijat, jotka ovat terveyskyselyssä vastanneet haluavansa osallistua opiskeluterveydenhuollossa tehtävään terveystarkastukseen joutuvat opiskeluaikanaan alttiiksi erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttaville töille terveyskyselyn perusteella tarvitsevat terveydenhuollon ammattihenkilön apua tai ohjausta eteenpäin terveysongelmien selvittämiseksi tai hoitamiseksi terveyskyselyn perusteella arvioiden hyötyisivät terveydenhuollon interventiosta riskikäyttäytymisen tai epäterveellisten terveystottumusten vuoksi tai muiden terveysriskien vuoksi Susanna Fagerlund-Jalokinos

19 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Terveystarkastus Tarvittaessa opiskelija ohjataan lääkärin vastaanotolle lisätutkimuksia varten Tarpeen mukaan terveydentilan arviointimenetelmiä: pituuden ja painon mittaus (aikuisilla myös vyötärön ympäryksen mittaus), verenpaineen mittaus, näöntarkkuuden ja värinäön tarkastus, kuulon tutkiminen, nikotiiniriippuvuustesti, anoreksiaseula, masennus- tai mielialatesti tai mielenterveysseula Tarvittaessa opiskelija lähetetään laboratoriotutkimuksiin Suunnitelma jatkotutkimusten, tuen ja hoidon tarpeesta. Arvio tehdään yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen perheensä kanssa. Susanna Fagerlund-Jalokinos

20 Terveystarkastuksista pois jääneet
338/2011 5§ Terveydenhoitajan, kätilön, lääkärin, hammaslääkärin, suuhygienistin tai hammashoitajan on pyrittävä selvittämään määräaikaisista terveystarkastuksista poisjäävien tuen tarve Opiskelijasta johtuvia mahdollisia syitä: eivät tarvitse tai koe tarvitsevansa palveluja, eivät tunne tai osaa käyttää palveluja, eivät jaksa tai eivät halua käyttää palveluja Opiskeluterveydenhuollon toimijoiden keinoja yhteydenotto opiskelijaan määrien seuraaminen, poisjäännin syiden selvittäminen kutsumenettelyt parannetaan palveluista tiedottamista kehitetään sähköisiä palvelua: ajanvaraus, ajan vaihtaminen.. yhteistyö oppilaitosten kanssa Susanna Fagerlund-Jalokinos

21 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Terveysneuvonta 338/ § Kunta toteuttaa… terveysneuvontaa asukkaiden yksilöllisten tarpeiden ja kehitysvaiheen mukaisesti yhteistyössä yksilön ja perheen kanssa siten, että se tukee voimavarojen vahvistumista, tiedon soveltamista käytäntöön ja vastuun ottamista omasta terveydestä Terveysneuvonnan on sisällettävä näyttöön perustuvaa tietoa. Sitä voidaan toteuttaa yksilöllisesti, ryhmässä ja yhteisöllisesti. Sen on tuettava vanhemmaksi kasvamista ja parisuhdetta sekä edistettävä perheen sosiaalista tukiverkostoa. Sen on myös tuettava yksilön ja hänen perheensä terveyden, mukaan lukien mielenterveyden, sekä psykososiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ainakin seuraavilla alueilla: Susanna Fagerlund-Jalokinos

22 Susanna Fagerlund-Jalokinos
kasvu, psykososiaalinen ja fyysinen kehitys ihmissuhteet, lepo, vapaa-aika, median merkitys terveyden ja turvallisuuden kannalta, ergonomia, ravitsemus, liikunta, painon hallinta, suun terveys, seksuaaliterveys mukaan lukien raskauden ehkäisy lähi- ja parisuhdeväkivalta, tapaturmat, tupakoinnin, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäisy kansallisen rokotuksen mukaiset rokotukset ja infektioiden ehkäisy soveltuvin osin sosiaaliturva sekä sosiaali- ja terveyspalvelut Kouluterveyskyselyn oppilaitoskohtaiset tulokset voidaan ottaa terveysneuvonnan suunnittelussa huomioon Susanna Fagerlund-Jalokinos

23 Susanna Fagerlund-Jalokinos
338/ § Opiskelijan terveysneuvonnan on tuettava ja edistettävä itsenäistymistä, opiskelukykyä, terveellisiä elämäntapoja sekä hyvää fyysistä toimintakykyä ja mielenterveyttä sekä ehkäistävä koulukiusaamista. Lisäksi opiskelijalle on annettava tietoa ammatissa toimimisen edellytyksistä sekä työhön ja ammattiin liittyvistä terveydellisistä vaaratekijöistä 338/ § Opiskelijan seksuaalista kypsymistä ja kehitystä tukeva neuvonta on sisällytettävä terveysneuvontaan ja terveystarkastuksiin … kehitysvaihetta vastaavasti. Susanna Fagerlund-Jalokinos

24 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen järjestäminen opiskelijoille, mielenterveys- ja päihdetyö, seksuaaliterveyden edistäminen ja suun terveydenhuolto 1326/ § 338/ § Opiskeluterveydenhuoltoon kuuluvia… terveyden- ja sairaanhoitopalveluja ovat… terveystarkastusten ja terveysneuvonnan lisäksi: mahdollisten mielenterveys- ja päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus seksuaaliterveyttä edistävät palvelut suun terveydenhuollon palvelut Susanna Fagerlund-Jalokinos

25 Seksuaaliterveyttä edistävät palvelut
Neuvonta raskauden ehkäisyssä ja muu seksuaaliterveysneuvonta kuuluvat opiskeluterveydenhuollon palveluihin 338/ § Sisältävät seksuaalisuutta ja parisuhdetta koskevan neuvonnan, hedelmättömyyden ehkäisyn, seksuaalisen ja sukupuolisen suuntautumisen tukemisen, sukupuolitautien torjunnan, seksuaalisen väkivallan ehkäisyn sekä seksuaaliterveyteen liittyvän muu neuvonnan ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjauksen  seksuaalineuvontaa toteutetaan tasa-arvoisesti asiakkaan tarpeen mukaan riippumatta asiakkaan sukupuolesta, iästä, seksuaalisesta tai sukupuolisesta suuntautumisesta, kulttuuritaustasta tai muista yksilöllisistä ominaisuuksista Susanna Fagerlund-Jalokinos

26 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelmassa (THL 2014) vuosille 2014 – 2020 on useita tavoitteita ja toimenpide-ehdotuksia opiskeluikäisten seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämiseksi Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma Susanna Fagerlund-Jalokinos

27 Susanna Fagerlund-Jalokinos
huomioidaan neuvonnassa pojat ja miehet: tietoa, uudenlaisia palveluja monikulttuurisuuden huomiointi: toimijoiden koulutus, kulttuurisensitiiviset palvelut alle 20-vuotiaat saavat ehkäisyvälineet (esim. kondomit ja pillerit) kokonaan maksutta  tietotason parantaminen opiskelijoiden seksuaaliohjauksen tehostaminen matalan kynnyksen palvelut suositellaan ehkäisypalveluiden järjestämistä niin, että nuori saa ehkäisyn viimeistään viikon sisällä yhteydenotosta Susanna Fagerlund-Jalokinos

28 Suun terveydenhuollon palvelut
338/ § Sisältävät terveysneuvonnan, suun ja hampaiden yksilöllisen tarpeen mukaiset tutkimukset ja hoidon sekä suun terveydenhuollon ammattihenkilön terveystarkastuksen perusteella laatiman omahoidon sisältämän hoitosuunnitelman  338/ § Kunnan on järjestettävä opiskelijalle vähintään kerran opiskeluaikana suun terveystarkastus, jossa selvitetään suun terveysneuvonnan ja palvelujen tarve  338/2011 5§ Suun terveystarkastuksen voi tehdä hammaslääkäri, suuhygienisti tai hammashoitaja Susanna Fagerlund-Jalokinos

29 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Opiskelijan suun terveydenhuollon palveluissa ja hoitoon pääsyssä noudatetaan yhtenäisiä kiireettömän hoidon perusteita ja hoitoon pääsyn määräaikoja Suunnitelmallinen hoito opiskeluterveydenhuollossa perustuu opiskelijoiden yksilöllisten hoidon tarpeiden ja riskien perusteella laadittuihin hoitoväleihin   Suun terveysneuvonta kohdistuu oman vastuun ottamiseen suun terveydestä ja palvelujen käytöstä Susanna Fagerlund-Jalokinos

30 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Muut perusterveydenhuollon terveyden- ja sairaanhoidon palvelut sekä jatkohoitoon ohjaus 338/ § Fysioterapia, puheterapia, ravitsemusterapia Laboratorio- ja kuvantamispalvelut Susanna Fagerlund-Jalokinos

31 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Opiskelijoiden terveyttä edistävän ja sairauksia ehkäisevän toiminnan sekä terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen on muodostettava yhtenäinen kokonaisuus 338/ § 338/ § Jonka on edistettävä opiskelijan terveyttä, hyvinvointia ja opiskelukykyä  Samat opiskeluterveydenhuoltoon perehtyneet ammattihenkilöt toteuttavat opiskelijoiden terveyden- ja sairaanhoidon Henkilöstö on perehtynyt erityisesti opiskelevien nuorten ja nuorten aikuisten kehitysvaiheeseen, terveysongelmiin ja opiskelukykyyn vaikuttaviin tekijöihin Opiskelijalla on mahdollisuus asioida samojen terveydenhuollon ammattilaisten kanssa Susanna Fagerlund-Jalokinos

32 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Opiskelijan erityisen tuen tai tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen sekä opiskelijan tukeminen ja tarvittaessa jatkotutkimuksiin tai -hoitoon ohjaaminen 1326/ § 338/ § Terveysneuvonta ja terveystarkastukset on järjestettävä siten, että… opiskelijan ja perheen erityisen tuen tarve tunnistetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tarpeenmukainen tuki järjestetään viiveettä Tarvittaessa järjestettävä lisäkäyntejä ja kotikäyntejä Erityisen tuen tarpeen tilanteita: opiskelijan perussairaus, mielenterveys- ja päihdeongelmat, käytöshäiriöt, kiusaaminen, neurologisen kehityksen ongelmat kuten oppimisvaikeudet, vakivaltatilanteet, toistuva hoitoon hakeutuminen tapaturman vuoksi, vanhempien vakavat sairaudet, mielenterveys- tai päihdeongelmat, läheisväkivalta, perheen toimeentuloon ja elinoloihin liittyvät ongelmat Susanna Fagerlund-Jalokinos

33 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Kunnan perusterveydenhuollon on opiskeluterveydenhuollon palveluja järjestäessään toimittava yhteistyössä alaikäisen opiskelijan vanhempien ja huoltajien, muun opiskelijahuolto- ja opetushenkilöstön sekä muiden tarvittavien tahojen kanssa 1326/ § Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö: terveydenhuollon palveluista tiedottamista osallistumista vanhempainiltoihin terveysviestintää koteihin yhteydenpitoa opiskelijan suostumuksella tai heidän yhteydenottoa terveydenhoitajaan palavereja opiskelijoiden asioihin liittyen Yhteistyötahot: opiskelijahuolto, erikoissairaanhoito, lastensuojelu, nuorisotoimi jne. Susanna Fagerlund-Jalokinos

34 Susanna Fagerlund-Jalokinos
338/ § Lastensuojelun tarpeen selvittämistä koskevassa ilmoitusvelvollisuudesta, lastensuojelutarpeen arvioimista koskevasta pyynnöstä, ennakollisesta lastensuojeluilmoituksesta, lasten ja nuorten hyvinvoinnin seuraamisesta ja edistämisestä kunnan viranomaisten yhteistyönä sekä suunnitelman laatimisesta lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi ja lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi säädetään lastensuojelulaissa (417/2007) Susanna Fagerlund-Jalokinos

35 Henkilöstövoimavarat
1326/ § Kunnan on osoitettava riittävästi voimavaroja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä terveydenhuollon palveluihin Terveydenhuoltolaki ja VNA 338/2011 eivät sisällä säännöksiä terveydenhoitajien ja lääkärien henkilöstömitoituksesta opiskeluterveydenhuollossa Henkilöstömitoituksia koskevat suositukset sisältyvät Opiskeluterveydenhuollon oppaan (2006) suosituksiin, joka on VNA 338/2011 perustana – eli asetuksen toimeenpanon lähtökohtana on suositusten mukainen henkilöstömäärä Susanna Fagerlund-Jalokinos

36 Henkilöstömitoituksen suunnittelu
Terveydenhoitajien ja lääkäreiden tarvetta arvioitaessa on tarpeen ottaa huomioon mitoitukseen vaikuttavat tekijät maahanmuuttajien ja erityistä tukea tarvitsevien määrä on lisääntynyt työskentely useammalla sektorilla työskentely useassa eri toimipisteessä puuttuvat muut palvelut (mielenterveys, päihdehuolto) Susanna Fagerlund-Jalokinos

37 Susanna Fagerlund-Jalokinos
STM 2006:12 Suositukset Lukiot ja ammatilliset oppilaitokset: opiskelijaa/terveydenhoitaja Ammattikorkeakoulut ja yliopistot: opiskelijaa/terveydenhoitaja opiskelijaa/lääkäri, kun sijaista ei ole Opiskeluterveydenhuollon toimipisteessä nimetty lääkäri, joka on terveydenhoitajan konsultoitavissa työpäivän aikana Terveydenhoitaja ja lääkäri muodostavat kiinteän työparin, joka tekee moniammatillista yhteistyötä muiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa Susanna Fagerlund-Jalokinos

38 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Susanna Fagerlund-Jalokinos

39 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Susanna Fagerlund-Jalokinos

40 Osaamisen varmistaminen
1326/2010 5§ Kunnan on huolehdittava siitä, että terveydenhuollon henkilöstö osallistuu riittävästi terveydenhuollon täydennyskoulutukseen täydennyskoulutuksen sisällössä on otettava huomioon henkilöstön peruskoulutuksen pituus, työn vaativuus ja tehtävien sisältö. STM asetuksella 1194/2003 säädetään täydennyskoulutusta 338/2011 velvoitteet lisäävät terveydenhoitajan ja lääkärin sekä suun terveydenhuollon henkilöstön työn vaativuutta ja tarvetta kehittää heidän osaamistaan  Susanna Fagerlund-Jalokinos

41 Susanna Fagerlund-Jalokinos
SORA-lainsäädäntö Käsittelee opiskeluun soveltumattomuuden ratkaisuja Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Ammattikorkeakoululaki 351/2003 Yliopistolaki 558/2009 Koskee koulutusalojen tutkintoja, joita kutsutaan SORA –tutkinnoiksi: liittyy alaikäisten turvallisuutta, potilas- ja asiakasturvallisuutta, liikenteen turvallisuutta koskevia vaatimuksia Huumausainetestaukseen liittyvät säännökset ja määräykset koskevat kaikkien alojen opiskelijoita Susanna Fagerlund-Jalokinos

42 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Tavoitteet Antaa koulutuksen järjestäjälle ja korkeakouluille mahdollisuuden puuttua opiskelijan alalle soveltumattomuuteen Parantaa koulutuksen ja sen jälkeisen työelämän turvallisuutta Varmistaa opiskelijan oikeusturva OPPAAT: Koulutuksen järjestäjille keinoja puuttua opiskeluun soveltumattomuuteen. Opas Sora-säädösten ja –määräysten toimeenpanoon ammattikoulutuksessa. Opetushallitus, oppaat ja käsikirjat 2013:1 SORA-lainsäädännön toimeenpano terveydenhuollossa. Ratkaisuja opiskeluun soveltumattomuuteen. STM 2015:2 Susanna Fagerlund-Jalokinos

43 Lainsäädäntö käsittelee
Opiskelijaksi ottaminen Esteettömyys Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset Selvitys terveydentilasta Opiskeluoikeuden peruuttaminen ja palauttaminen Edellytykset Lääkärin lausunto Huumausainetestaus Oppilaitoksen päihdesuunnitelma Huumausainetestiä koskeva todistus Kurinpito Edellä mainituissa tiedotusta, tiedonsaantioikeutta, arkaluonteisten tietojen käsittelyä ja dokumentteja Susanna Fagerlund-Jalokinos

44 Opiskeluterveydenhuoltoa kehitetään
Opiskeluterveydenhuollon selvitys. Raportteja ja muistioita 2012:18. STM. Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen, Työryhmän raportti. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2014:10 Opiskeluterveydenhuollon kehittämisohjelma , suunnitelma (työpaperi) THL. Susanna Fagerlund-Jalokinos

45 Opiskelijoiden B -hepatiittirokotukset
Työharjoittelussa tartuntavaaraan joutuvat opiskelijat saavat elokuusta alkaen hepatiitti B -rokotuksen maksutta osana kansallista rokotusohjelmaa. Rokotteen voivat saada terveydenhuollon ja välinehuollon opiskelijat sekä vanginvartija- ja poliisiopiskelijat. Rokotuksiin ovat oikeutettuja sekä opintonsa aloittavat että jo parhaillaan opiskelevat, joilla ei ole rokotussuojaa. Rokote annetaan opiskeluterveydenhuollossa. Rokote tulisi ottaa opintojen alussa ennen ensimmäistä työharjoittelua. Susanna Fagerlund-Jalokinos

46 Kehittämistyö THL: lla
Yhteistyö THL -asiantuntijat, STM, TTL, OPH, opiskelijajärjestöt, YTHS, OTH- toimijat Sora-säädökset ja huumausainetestaus opiskeluterveydenhuollossa. Helsinki TTL 9.6. Seuraava koulutus 2016? Opiskeluterveyspäivä Helsinki, THL. OTH -verkostokokoukset. Seuraava Helsinki STM. Kouluterveyspäivät 22. – Helsinki, Paasitorni. Vaikuttavat mielenterveysinterventiot osana opiskeluterveydenhuoltoa 2014 – 2017 Lääkäreiden ja terveydenhoitajien työnjako opiskeluterveydenhuollossa –työryhmä Yhtenäiset terveyskyselylomakkeet Susanna Fagerlund-Jalokinos

47 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Lähteet Terveydenhuoltolaki (1326/2010) Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta (338/2011) Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto, asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet (STM 2009:20) Opiskeluterveydenhuollon opas (STM 2006:12) Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä lasten ja nuorten ehkäisevä suun terveydenhuolto, asetuksen (338/2011) toimeenpanon seuranta ja valvonta (THL 2014) Susanna Fagerlund-Jalokinos

48 Susanna Fagerlund-Jalokinos
Kuva ja tekstiä Kiitos! Susanna Fagerlund-Jalokinos


Lataa ppt "Opiskeluterveydenhuollon sisältö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google