Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Reformaatio ja musiikki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Reformaatio ja musiikki"— Esityksen transkriptio:

1 Reformaatio ja musiikki
Taru Pisto Jaetut eväät

2 seurakunta lauloi jo ennen reformaatiota
SVK 170:1,2 Jumala ompi linnamme alkusoitto alkuperäinen melodia + Waltherin sovitus Une jeune fillette Sofia Magdalenan kvartetti SVK 293:1 En tahdo Herrastani milloinkaan luopua seurakunta lauloi jo ennen reformaatiota juhlakulkueet ja muut vapaamuotoisemmat tilanteet keskiajan katolisessa jumalanpalveluksessa lauluosuuksista vastasivat kirkonmiehet, koululaiset ja harjoitetut kuorot kesti yli 200 v., että messu kehittyi nykyiseen muotoonsa

3 Luther Säilytetään kaikki, mikä ei häiritse evankeliumin ymmärtämistä
Taitava muusikko, eli musiikin ympäröimänä opiskelijalaulut, moniääniset messut ja motetit, gregoriaaninen laulu, alankomaalainen polyfonia (Josquin des Prez) Säilytetään kaikki, mikä ei häiritse evankeliumin ymmärtämistä

4 SVK 65 Oi Jumalan Karitsa ”Niin kauniit ja vaikuttavat sanat, että kuin itse Jumala haluaisi suojella kristittyjä omalta kauheudeltaan.” Robin A. Leaver Musiikki Jumalan lahja, jota hoidettava ja käytettävä ihmisten iloksi ja mielen rakennukseksi Jumalan ylistämistä ja Jumalan sanan julistusta väylä sekä ihmisten että Jumalan luo ei vain tunnelman luoja, vaan olennainen osa teologian ymmärtämistä ja merkitystä

5 Lähteet Non moriar, sed vivam katoliset kirkon laulut
latinalaiset hymnit, antifonit ja sekvenssit prereformatoriset, saksalaiset hengelliset laulut latinalaiset tai latinaa ja saksaa sekoittavat ei-liturgiset laulut täysin saksalaiset hengelliset laulut kontrafaktit erityisesti luterilaisille kirjoitetut laulut Taitava sanapainojen ja tekstin sisällön kanssa Innostamisen kyky Non moriar, sed vivam Tiettävästi ainoa säilynyt Lutherin kirjoittama neliääninen sävellys Sofia Magdalenan kvartetti

6 Lutherin Tuotanto n. 60 virttä/laulua, joista 14 nykytietämyksen mukaan Lutherin omia nykyisessä Suomen kirkon virsikirjassa 14 Lutherin kirjoittamaa, yksi hänen uudistamansa ja kolme hänen kääntämäänsä virttä epistola- ja evankeliumisävelmät Teksti ymmärrettäväksi seurakunnalle Osallistumaan rohkaiseminen Ihmisten tavoittaminen heidän omalla kielellään (myös musiikillisella)

7 HARVOJA VERTAILUKOHTIA KIRKKOMUSIIKIN HISTORIASSA
Seuraukset musiikin ja teologian kiinteä yhteys: papit opiskelivat musiikkia ja kanttorit teologiaa musiikin opetus kirkoissa ja kouluissa kuorot ja kuoroyhdistykset seurakuntaveisuu, virsikirjat teoslajit koraali (luterilaisuuden perusmuoto) passio oratorio MUSIIKKITULVA, JOLLA  HARVOJA VERTAILUKOHTIA  KIRKKOMUSIIKIN HISTORIASSA

8 Mikä tekee musiikista luterilaista?
ei tarkkoja kaavoja, määräyksiä tai ohjeita sisällön korostaminen dramaattisin sävyin (passiot) retoriikka yhteisöllisyys

9 Kansan-kielisyys SVK 376:3 Kun kerran päättyy matkani
Suomen kirjakielen synty saa ilmaista itseään ja syvimpiä tuntojaan kielellä, jolla ajattelee ja tuntee vrt. musiikki kielenä SVK 376:3 Kun kerran päättyy matkani Johannes-passion loppukoraali

10 Reformaatio ei ole jotain mikä tapahtui 500 vuotta sitten.
Se on jatkuvaa uudistumista ja uuden luomista. SVK 170:3,4 sov. Juha Pisto Ein feste Burg ist unser Gott sov. Lani Smith. Urut Olli Kinnunen, piano Taru Pisto, basso Jukka Helin


Lataa ppt "Reformaatio ja musiikki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google