Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ILMESTYSMAJA Raamatusta löydämme Jumalan ohjeet Ilmestysmajan rakentamiseen. Aiheesta on puhuttu ja kirjoitettu paljon vuosien mittaan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ILMESTYSMAJA Raamatusta löydämme Jumalan ohjeet Ilmestysmajan rakentamiseen. Aiheesta on puhuttu ja kirjoitettu paljon vuosien mittaan."— Esityksen transkriptio:

1 ILMESTYSMAJA Raamatusta löydämme Jumalan ohjeet Ilmestysmajan rakentamiseen. Aiheesta on puhuttu ja kirjoitettu paljon vuosien mittaan

2 ILMESTYSMAJASTA UUDEN JERUSALEMIN TEMPPELIIN
Salomonin temppeli Serubbabelin temppeli Herodoksen temppeli Hesekielin temppeli Tuhatvuotisen valtakunnan temppeli Uuden Jerusalemin temppeli Tutkitaan mitä me näistä tiedämme.

3 Kirjaimellinen Raamatuntulkinta ja kuvakieli
Uskomme kirjaimelliseen raamatuntulkinnan hermeneutiikkaan Emme siis allegoriseen Emme tee oppeja kielikuvien perusteella Voimme kuitenkin nauttia kielikuvien tuomista sovellutuksista Havainto - Tulkinta - Sovellutus

4 Jeesus ”Ilmestysmajaili”
Joh 1:14

5 2 Moos 25… 3 Moos Kuvat Drivessa 1 ja 2 Moniste Esipiha Pyhä
Kaikkeinpyhin

6 Lähdeteoksia Kargell: Esikuvat puhuvat (1896)
Dolman: Ilmestysmajassa (1916) McIntosh: 2 Moos (1917) Benjamin Turkia: Jumalan Israel (1993); Jumalan ilmestysmaja (2002) ; Jumalisuuden salaisuus (2015) Edersheim: Temppel ( ) Kevin Conner: Interpreting the symbols and types ((1992) Muita mitä matkan varrella löytyy

7 2. Tunti Esipiha Erotettu maailmasta Israel Srk
Katso jumalan maja ihmisten keskellä Esipiha ja sen osat 2Moos 27:9-18

8 Maailmasta Maailmasta. Erossa Jumalasta. Emme näe sisäpuolelle 1kor 2
Israel ja seurakunta on aina pieni jäännös maailman keskellä. Kunnes 1000v vltk tuo muutoksen. Ps 84 Jeesus portin. Moninaisen armon kautta pääsemme vanhurskauden viitan suojaan 50*100 60 pylvästä 5 kyynärää korkea

9 Numeroista Numerot . Numerologia on osa juutalaista kappalaa. Emme katso sen olevan hyödyllistä ja järkevää. Puhumme kuitenkin numeroiden symboliarvoista. Kts. Conner 1. Jumalan numero 5. Armon numero. Ympärysaita joka erottaa meidät maailmasta on 5 kyynärää

10 Materiaaleista Conner
Pellava . Valkoinen. Puhtaus. Valkeus. Vanhurskaus. Pyhyys. Ovi. Jeesus on ovi. Monivärinen. Joosefin viitta. Moninainen armo. Pylväiden jalusta. Vaski. Tuomio. Puu Kerrattu pellavakangas. Byssos- kangas. Morsiamen asu. Pyhien vanhurskautus.

11 Ilmansuunnat Ilmestysmaja oli itä länsisuunnassa
Samoin temppeli ja kirkot Itä. Jumalan kunnian paikka. Auringon nousu. Kerubi. (Hes 43. Ilm 7. Mt M 3 Etelä. Uudistuksen paikka. Ps 126. Kv 4 Länsi. Auringonlasku. Asettuminen. Ps 103 Pohjoinen. Jumalan valtaistuin. Jumalan tuomio. Ps 75. Jes 14. Pd 48

12 Esipihalla Polttouhrialttari. Vaskiallas Pappien ruokailu
Luonnollinen valo

13 Geersonilaiset Ilmestysmajan eri osien hoitajat ja kuljettajat
Marssijärjestys. Risti taivalsi erämaassa.

14 Valtaistuimen ympärillä (Ben)
Kaiken keskus on armoistuin kaikkein pyhimmässä. Valtaistuin Ilm 4. Neljä olentoa Neljä evankeliumia Israelin kansa jaettuna neljään osaan Leeviläiset neljä ryhmää Neljä ryhmää UT seurakuntakirjeitä Neljä ryhmää heprealaiskirjeitä

15 Portit Maailmasta esipihaan. 5 pylvästä. Tora
Esipihasta pyhään. 4 pylvästä. Neljä evankeliumia Pyhästä kaikeinpyhimpään. Ilmestysmajan tie. Tie syvempään jumalayhteyteen Ruumis, sielu ja henki pyhittyköön.

16 Temppelin esipihat Myös tempeleissä oli esipihat.

17 Kolmas tunti Maja 2 Moos 26:1-31
10 kyynärää korkeat laudat. 1,5 kyynärää leveät sekä nurkkalaudat Maja 30*10*10 kyynärää 10 telttakangas kaistaa 28*4. 5+5 11 vuohenkarvalangasta kudottua kaistaa 30*4 kyynärää Oinaannahka peite ja sireeninnahka peite Hopeajalustat, poikkitangot. Taivaallisen kuvan mukaan Esirippu 1/3+2/3 kaikkein pyhin ja pyhä 4 pylvästä Oven uudin ja 5 pylvästä

18 Peittämisen periaate Oikeat ja väärät peitteet 2Kor 3:6-18

19 Maja Kätketty Kristukseen
Kerrattu valkoinen pellava- pyhyys ja puhtaus, vanhurskaus Punasininen. Taivaan väri. Jumala tuli ihmiseksi Purppuranpunainen. Kuninkaan väri Helakanpunainen. Kristuksen veri esipihan portti 2 M 27:16. Teltan ovi 26:36. Esirippu 26:31. Virkapuku 39:1

20 Taivaassa oleva maja Ilm 11:19 Jumalan temppeli
Hep 9:11-11 Taivaallisen kuva Ilm 21:3

21 4. Tunti Takaisin esipihalle, Portin, Kristuksen kautta. Erotettuna maailmasta, kätkettynä Hänen vanhurskauteensa Kaikki ja kaikessa on Kristus. Ristiinnaulittuna 2 Moos 27:1-8, Heb 13:10-13 Vaskialttari Uhrit, tuomio, risti, sijaisuhri 2 Moos 30:18; Ef 5:26; Tiit 3:5; Joh 13:1-17 Vaskiallas – Puhdistus, Pyhitys

22 Vaskialttari 2 Moos 27:1-8 5*5*1,5 Armo Akasia – ihminen
Vaski – tuomio – Jumalan voima Dan 10:6 Sovitus sijaisuhrin kautta 2 Kor 5:14-6: Vapautuksen paikka Sarvet - sijaisuhrin voima Jeesus on alttari, uhri ja pappi Jumala karitsa joka pois ottaa maailman synnin Pyhä tuli aamusta iltaan 3 Moos 6:8-13 Heb 13:10-13

23 Vaskiallas 2 Moos 30:18-21 1Joh 1:9
Puhtaaksi pesty – Sanan kautta Ef 5:26 Pyhitys. Olkaa pyhät Vaskipeileistä tehty. Jaak 1. Sielun peili Jalat vaativat pesua Avoin lähde, Sak Puhtaus työntää pois lian

24 5.Tunti Esipihalta pyhään
Portin kautta esipihalle, Vaskisen polttouhrialttarin ja vaskisen pesualtaan kautta pyhäkön ovelle ja oven kautta sisään pyhään. Salassa oleva sydämen ihminen. Päältä musta, sisältä kultaa. Lampunjalan valo. Pyhässä olevat esineet: Näkyleipäpöytä; 2 Moos 25:23-30; 3 Moos 24:5-9 Menora, lampunjalka; 2 Moos 25:31-40 Suitsutusalttari; 2 Moos 30:1-10

25 Näkyleipäpöytä Näkyleipäpöytä; 2 Moos 25:23-30; 3 Moos 24:5-9. Läsnäolon pöytä Oikealla sivulla. Akasiapuusta, kullalla päällystetty. 2*1*1,5 kyynärää. Kultainen vanne ja kultainen reunus. Kannettava malli. Joka sapatti 12 hienoista jauhoista tehtyä happamatonta leipää. Pappien sapattiateria. 3 Moos 24:9 Liiton leivät. Minä olen elämän leipä. Joh 6:35. Ehtoollinen. Mahdollisesti myös maljat (2M25:29) Ps 23 Jumalan kattama pöytä. Sanan Leipä. Yhteys. Ps 36:9; Ilm 22:17; Joh 7:37; Jes 55:1,2; 1Kor 10:17 Ilm 3:20

26 Lampunjalka Menora, lampunjalka; 2 Moos 25:31-40; 2 Moos 37: Vasemalla seinustalla. Yhdestä kultapalasta taottu taideteos. Kuin viinipuu ja oksat. Pyhän valo, puhtaan öljyn valo. Maailman valkeus. Joh 1:4,5,10; Matt 5:14-16; Fil 2:15; Lk 12:35, 36; Lamppu on karitsa Ilm 21:23; Ps 27:1 Seurakunta – lampunjalka. Ilm 1:12, 20; Sak 4:2-6 Valaisee sydämen silmät Ef 1:; Ef 3; Valaisee vanhurskaan polun San 4: ; 2 Kor 4:6; Lux lucet in tenebris - valo loistaa pimeässä (valdolaiset) Lampun sydän täytyy aina olla öljyyn kastettuna

27 Suitsutusalttari Suitsutusalttari; 2 Moos 30:1-10. Akaasiapuusta, kullalla päällystetty. Ylimäinen pappi vihmoi Sovituspäivänä. 1*1*2 kyynärää. Kristuksen kirkkaus. Ylimmäispapillinen rukous. Ps 141:2; Ilm 5:8; 8:3,4; Puolustaja 1Joh 2:1; Rukoilee Rm 8:34; Heb 7:25 Tuoksuva pyhä suisuke. Tuoksu nousee kaikkein pyhimpään. Jatkuva rukous. Jumala vastaa rukouksiin siunauksella. 4Moos 6:24-26; Ef 1:3 Esirukous 1 Piet 2:9; 1Piet 2:5; Heb 13:15,16; Room 12:1; Fil 4:6

28 6. Tunti Pyhästä kaikkein pyhimpään
Olemme kulkeneet portin kautta esipihalle, Vaskisen polttouhrialttarin ja vaskisen pesualtaan kautta pyhäkön ovelle ja oven kautta sisään pyhään. Luonnollisesta valosta menoran valoon. Pyhässä söimme menoran valossa näkyleipä pöydän leivät ja suitsutimme esiripun edessä pyhää suitsuketta suitsutusalttarilla. Nyt on aika astua esiripun sisäpuolelle tarkastelemaan siellä olevia esineitä Ruumis, sielu ja henki. 1Kor 15:45-58

29 Kaikkein pyhimmässä 2 Moos 25:10-22
Jumalan läsnäolon valo 2Moos 40:20-21; 34-38 Lain taulut laitettiin armon alle. Enkelit katsoivat armoistuinta. Manna 2 Moos 16:32; Aaronin viheriöivä sauva 4Moos17:10; Heb 9:3-5 Heb 4:16; 10:19-25; Ef 3:12;

30 7. tunti Olemme nyt tutustuneet Ilmestysmajaan, ja sen osiin sekä esineisiin. 2 Moos 28 kertoo meille, miten Aaronilla ja hänen pojillaan oli erikseen pyhät vaatteet, joita he käyttivät Ilmestysmajassa. Rintakilpi, kasukka, viitta, ruutuinen ihokas, käärelakki ja vyö Kultaa, punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia lankoja sekä kerrattuja valkoisia pellavalankoja. Aaronin ylipappeus, leeviläinen pappeus, Perheen isän pappeus, Jeesuksen pappeus, yleinen pappeus, pastori

31 KUVA Yksityiskohdissa on pieniä eroja, mutta tämän tapainen tuo puku lienee ollut

32 Valkoinen ihokas Jeesuksen täydellinen vanhurskaus Heb 7:1, 2 Melkisedek. Vanhurskauden kuningas Jer 23:6 Jeesuksen täydellinen puhtaus Joh 1:29

33 Vyö Värikäs Vyöllä vyötetty

34 Sininen viitta Taivaan väri Taivaallinen ylimmäinen pappi Heb 8:1-5
Lujitettu pääntie. Matt 26:65 väärä ylipappi repäisi vaatteensa taivaallisen ylipapin edessä Granaatti omenat ja tiut helmassa. Suloinen sointu ja vanhurskauden hedelmä

35 Kasukka 2 Moos 28:6-14 Samat värit kuin esiripussa Taivaan sininen
Kuninkaallisen punainen Veren punainen Jumalinen kulta Olkakappaleet, Jumalan voima kantaa kaikissa tilanteissa Jes 9:5; Matt 28:18 Rintakilpi

36 8. Tunti Voitelu Olemme tutustuneet Ilmestysmajaan ja sen osiin, sekä ylipapin pukuun 2 Moos 30 puhuu pyhästä voiteluöljystä 3 Moos 8 puhuu pappien vihkimisestä palvelukseen

37 Kuva Kristuksesta, Messiaasta, Voidellusta
Ylipappi oli esikuva todellisesta ylipapista, Jeesuksesta. Puhdas valkoinen pellavaihokas. Vanhurskas, tahraton. Taivaansininen kasukkan viitta granaattiomena koristuksin ja kultatiukuin varustettua. Olkavaate, monen kirjava. Olkakappaleilla ja vyöllä varustettuna Onyks kivet ja rintakilpi Käärelakki ja otsakoriste

38 Pyhä voiteluöljy 2 Moos 30:22-25, 32 Mirhaa Kanelia Kalmoruokoa
Kassiaa Öljypuun öljyä – iloöljy, siunattu 5Moos 33:34, Pyhän Hengen voitelu 1Joh 2:20,27 Suitsukeen ainesosat 2 M30:34-37 Ps 133 voitelu tiukuu… Olkaa pyhät. 1 Piet 1

39 Voitele Ilmestysmajan osat Pappi Kuningas Profeetta

40 Pappi 3 Moos 8:1-36

41 9. Tunti Polttouhri Olemme tarkastelleet Ilmestysmajan rakenteita, sen osia sekä papistoa. Ilmestysmaja ja sen osat sekä papit voideltiin tulevaan tehtävään. 3 Moos kirja kertoo näistä tehtävistä, jotka ovat heprealaiskirjeen mukaan tulevan varjo, esikuvia Kristuksen työstä. Tarkastellaan nyt näitä. MacInthoshin 3. Mooseksen kirja käsittelee asiaa.

42 3 Moos 1 3 M 1:1-17 Polttouhrilaki
Jos joku tahtoo. Vapaaehtoinen Heb 9:14 Kokonaisuhri Jumalalle Virheetön Sovitus ja pyhitys 3M1:4; 1P1:16 Jeesus meidän vanhurskautemme Tuhaksi poltettu (3M1:16) Jes 44:20

43 Pojan lahja Isälle Otollinen (3M1:4) Matt 3:17 Matt 17:5 Matt 12:18-21
Jes 42:1-4 Fil 2:5-13 Ps 40:8-9 Heb 10:10 Joh 18:11

44 Kokonaisuhri Perisynti Tekosynnit
Emme tule syntisiksi koska teemme syntiä Teemme syntiä koska olemme syntisiä Room 8:3; 2 Kor 5:21 Immanuel – Jumala kanssamme Polttouhri – Risti Täydellinen täytetty työ. Jeesus täytti Jumalan tahdon. Joh 10:17; Joh 17:4

45 Kristuksessa Laskekoon kätensä sen päälle.
Syntimme luettiin Hänen päälleen Elämämme kätkettiin Häneen Olemme Kristuksessa Täydellinen uhri – Jumalan täydellinen hyväksyntä Tuli älköön sammuko – Pyhä tuli – Pyhä Jumala – absoluuttinen pyhyys- absoluuttinen armo

46 10. Tunti Ruokauhri 3Moos 2 Jeesuksen täysi ihmisyys
Jeesuksen puhdas elämä ihmisenä Veretön uhri Jeesus voi täydellisesti samaistua ihmisenä olemiseen Heb 4:14-16 Ihminen Jeesus Kristus istuu Isän oikealla puolella ja rukoilee edestämme Room 8:34

47 Ruokauhri Lestyjä jauhoja, 3 M2:1 Sekoitettua öljyä 3M 2:5
Vuodatettua öljyä, 3M2:1 Suitsuketta, 3M 2:1 Happamaton 3M 2:4 Ilman Hunajaa 3M 2:11 Kypsennetty 3M 2:4, 5, 7 Suolalla suolattu, 3M2:13 Papit syövät, 3 M2:3

48 Jeesus Ainoa täydellinen ihminen Täydellinen luonne kaikissa hyveissä
Lestyt jauhot – ei mitään karkeaa, ei epätasaisuutta, ei kovuutta ei jäykkyyttä Öljy – Pyhä Henki Öljyyn leivottu – sikisi Pyhästä Hengestä – ilman perisyntiä. Luukas – Ihminen Jeesus Kristus Voideltiin Pyhällä Hengellä. Lupauksen Lapsi, luvattu siemen Vehnän jyvä kuolee ja kantaa paljon hedelmää

49 Jeesus Suitsuke – elämä jatkuvassa rukouksessa
Suola – liittosuola – liiton kestävyys, pysyvyys Happamaton – ei syntiä eikä pahuutta Hunajaton – ei ihmisen sielullista hyvyyttä Kypsennetty, hyvän tuoksuinen elämä Synnitön – synniksi tehty . Kantoi sairautemme vapaaehtoisesti Papit söivät – jumalisesta luonnosta osallisia

50 Elämän leipä Matsa leipä pääsiäisaterialla Näkyleipä näkyleipäpöydällä
Joh 6:26, 30-60 Apt 2:42

51 11. Tunti Yhteysuhri, rauhan uhri
3 M 3 3 M 7: 11-21 Shalom – rauha, heprea, KJV Kiitosuhri (1776 käännös) Rasva poltettiin, veri vihmottiin, liha syötiin 3 Moos 7:28-36 Mikään uhri yksin ei riitä kuvaamaan Messiaan täytettyä työtä Golgatan ristillä. Kiitosuhri, Herran palvelijan ja rukoilijan yhteys Jumalan kanssa. Jumala, pappi, uhrin antaja.

52 Rauha, yhteys, kiitos 1Joh 1:3… Yhteys keskenämme
Ilm 3:20; Minä tulen sisälle ja aterioitsen Rauhan minä jätän teille Joh 14:27 Tehden rauhan Ef 2:15; 4:3 rauhan yhdysside Tuhlaajapojan isä. Syökäämme ja pitäkäämme iloa Lk 15 1Kor 10:16; 11:20-29, syödään erottaen pyhä tavallisesta Tunnustaen syntimme ja vastaanottaen puhdistuksen ja anteeksiannon Heb 13:15; uhraten joka aika kiitosuhria. Kiitollisuus

53 12. Tunti Syntiuhrilaki 3 Moos 4 – 7
Syntiuhrissa ja vikauhrissa puhutaan Jeesuksen uhrista meidän tekemiemme vääryyksien vuoksi Erehdyksessä tehty rikkomus, yksityisen henkilön, päämiehen tai koko yhteisön tekemä. Samoin kuin yhteysuhrissa, veri pirskotetaan, rasva yms poltetaan alttarilla. Loppu poltetaan ulkopuolella leirin. Golgatalla. Heb 13:13

54 Uhrin veri Syntiuhrin veri toi anteeksiannon. Heb 9:8-28
Veri vihmottiin seitsemän kertaa esiripun edessä – Yhteys Herran kanssa Veri siveltiin suitsutusalttarin sarviin – rukous tulee kuuloon Veri vuodatettiin polttouhrialttarin juurelle – omantunnon vaatimus tyydytettiin Jeeses tyydytti täydellisesti Jumalan vaatimukset

55 Synnintunnustus 1Joh 1:9 Puhdas ja loukkaamaton omatunto ihmisten ja Jumalan edessä. Apt 24:16 Synnit tunnustetaan Jumalalle Joka rikkomuksensa salaa San 28:13 Keskinäiset synnit ja anteeksipyynnöt henkilökohtaisesti Jaak 5:14-20 Seurakunnan vanhimmat

56 13. Tunti Aamu ja iltauhri Ps 89:15 Autuas se kansa, joka tuntee juhlariemun, ne, jotka vaeltavat sinun kasvojesi valkeudessa, Herra! Ilmestysmajassa uhrattiin joka aamu ja joka ilta. 3 M 6:9, Käske Aaronia ja hänen poikiansa ja sano: Tämä on laki polttouhrista. Polttouhri olkoon alttarin liedellä koko yön aamuun asti, ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla Ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla älköönkä se koskaan sammuko; ja pappi sytyttäköön alttarilla halot joka aamu ja asettakoon sen päälle polttouhrin ja polttakoon sen päällä yhteysuhrin rasvat. Tuli palakoon aina alttarilla älköönkä koskaan sammuko. 4 M 28:1-5 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle minun uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan. Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi. Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä ja ruokauhriksi kymmenesosa eefa-mittaa lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä.

57 Ei vierasta tulta 3 Moos 10 Jumalan tuli. Elia.
Jeesus puhdisti pyhäkön. Ei markkinahuone Maa jolla seisot on Pyhä

58 Sapatti ja uusikuu Joka sapatti uhrattiin uhreja ja vaihdettiin näkyleivät 4 Moos 28:10 Tämä on sapatin polttouhri, joka uhrattakoon kunakin sapattina jokapäiväisen polttouhrin ja siihen kuuluvan juomauhrin ohella. 3 M 24: 4-8 Aitokultaisen seitsenhaaraisen lampun lamppuja hän hoitakoon niin, että ne aina palavat Herran edessä. Ja ota lestyjä jauhoja ja leivo niistä kaksitoista kakkua; joka kakussa olkoon niitä kaksi kymmenennestä. Ja lado ne päälletysten kahteen pinoon, kuusi pinoonsa, aitokultaiselle pöydälle Herran eteen. Ja pane pinojen päälle puhdasta suitsuketta leipien alttariuhriosana uhriksi Herralle. Sapatti sapatilta hän aina asettakoon ne Herran eteen israelilaisten antina; se on ikuinen liitto. Sapatin lisäksi näemme että uudenkuun juhla oli juhlapäivä, jolloin uhrattiin. 2 Kun 4:22 Sitten hän kutsui miehensä ja sanoi: "Lähetä minulle palvelija ja aasintamma, niin minä riennän Jumalan miehen tykö ja tulen heti takaisin".23 Hän sanoi: "Miksi menet hänen tykönsä tänä päivänä? Eihän nyt ole uusikuu eikä sapatti." Hän vastasi: "Ole huoleti". 4 M 28:14 Ja niihin kuulukoon juomauhrina puoli hiin-mittaa viiniä kutakin mullikkaa kohti ja kolmannes hiin-mittaa oinasta kohti ja neljännes hiin-mittaa karitsaa kohti. Tämä on uudenkuun polttouhri, joka uhrattakoon kunakin uutenakuuna, vuoden kaikkina kuukausina. Jes 66:23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

59 Vuoden juhlakierto 2 Moos 23:14-17 Kolme kertaa vuodessa vietä juhlaa minun kunniakseni. Pidä happamattoman leivän juhla: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana aabib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä; mutta tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen. Ja vietä leikkuujuhla, kun leikkaat uutiset viljastasi, jonka olet kylvänyt vainioon, ja korjuujuhla vuoden lopussa, kun korjaat satosi vainiolta. Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, Herran, kasvojen eteen. Pääsiäisen aika, helluntain aika sekä lehtimajajuhlan aika syksyllä

60 Suuri Sovituspäivä 3 Moos 16

61 Juhlasta juhlaan 3 Moos 23

62 Jes 50:4 Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla. Heb 4:9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.

63 14. Tunti Kaksi hopeatorvea
4 Moos 9:15- 23, tulenpatsas, pilvi 4 Moos 10, hopeatorvet ja marssijärjestys Seurakunnassa on monia osuuksia ja Kristus on keskipiste. Seurakunta valtaa maailmassa kantaen Kristuksen tuoksua.

64 Israelin heimot Ilmestysmajan ympärillä
Turkia: Jumalan Ilmestysmaja Ilm 4 – 24 vanhinta valtaistuimen ympärillä Neljä olentoa Leijona, Härkä, Ihminen, Kotka 4 heimoryhmää 4 leeviläisryhmää 4 evankeliumia 4 seurakuntakirje ryhmää 4 heprealaiskirje ryhmää Joh 1:14 Jeesus 4 Moos 2 Jaakobin siunaukset 1 Moos 49 Mooseksen siunaukset 5 Moos 33

65 Leeviläisryhmät 1 4 jaollisia ryhmiä 12 heimoa 12 apostolia
72 lähetettyä 24 vanhinta

66 Leeviläisryhmät 2 4 Moos 3, 4 Leeviläis perheet
4 Moos 7 Heimoruhtinaiden anti

67 15. Tunti Siinain vuorelta
Mooses sai Siinain vuorella ohjeet Jumalalta ja vuoden kuluttua he lähtivät matkaan Pilvi nousi, torvet soivat ja arkki lähti liikkeelle 4 Moos 33 kertoo, miten matka jatkui. 4 Moos 13 lähetettiin 12 vakoojaa Luvattuun maahan 4 Moos 14:44 arkki ei mennyt heidän mukanaan Kaades Barneassa 38 vuoden sakkokierros Mooses näki Luvatun maan, mutta Joosua johdatti kansan Jordanin yli Imanuel – Jumala kanssamme. Jumalan kirkkaus täytti Kaikkein Pyhimmän, Jumala puhui armoistuimelta Arkissa muistutuksena 2 laintaulua, Manna astia, Aaronin viheriöivä sauva

68 Joosua ja arkki 1 5 Moos 33 Mooseksen siunaukset heimoille
5 Moos 34, Joosua 1, Mooses kuoli Joosua valmistautuu viemään kansan Luvattuun maahan. Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi Joosua 3:1… Arkki kulki edellä ja seisoi keskellä virtaa Joosua 4:1… Arkki ja heimot leiriytyvät Gilgaliin Jerikon edustalle. Muistomerkki 12 heimoa Joosua 5:1.. Ensimmäinen pääsiäinen luvatussa maassa. Joos 5: Herran sotajoukkojen päämies –Jeesus

69 Joosua ja arkki 2 Joosua 6 Jeriko ja arkki
Joosua 8 Eebalin vuoren uhrit . Benjaminin tunti Joosua 18:1 Ilmestysmaja pystytetään Siiloon. Joos 19:51, luvattu maa jaettiin Ilmestysmajan ovella. Heimojen ja leeviläissukujen osuudet arkin ympärillä Joosua 22:10, 29 Ruuben, Gaad ja puoli Manassea Joosua 24:25 Joosua teki liiton Sikemissä

70 Tuomarit ja arkki Tuomarien kirjojen sekava aika.
Tuom 2:7, palveli Herraa Joosuan ajan. 2:10-13 hylkäsivät Herran. Herra kuritti, kansa katui, Herra lähetti tuomarin vapauttamaan. Kansa vaelsi hetken ok. Tuom 20: Arkki oli Beetelissä Tuom 21:19 joka vuosi juhlat Siilossa Tuom 21:25 jokainen teki mitä omasta mielestä oli oikein

71 Samuel ja arkki Samuel, tuomari, profeetta, kuninkaantekijä
1Sam 1:1-3, Siiloon rukoilemaan. 1:7, meni ”Herran huoneeseen” 1:9 ”Herran temppelin ovenpielessä” Vei Samuelin ”Herran huoneeseen Siiloon” 1:24 1Sam 2 Eelin poikien kelvotonta palvelua Silossa 1 Sam 3:1- Samuel makasi temppelissä jossa arkki oli 1Sam 4 Liiton arkki ryöstetään. Ps 78:54-64; Jer 7:12-15 1 Sam 6:12.. Arkki tulee takaisin Bet Shemekseen, Joosuan pellolle 1 Sam 6:21, edelleen Kirjat Jearimiin 1Sam 7 Samuelin vuotuinen kierto.

72 16. Tunti Kuninkaat Saul ja Daavid
Samuel voiteli ensin Israelin kuninkaaksi Saulin Saul ei kuitenkaan ollut Jumalan mielenmukainen kuningas ja Jumala kehotti voitelemaan Daavidin hänen sijaansa. Ilmestysmaja tuhoutui Siilossa ja sen osat olivat hieman eri puolilla. Samuel uhrasi useammassa paikassa

73 Saulin aika 1 Samuel tuli iäkkääksi, ja hänen poikansa olivat kelvottomia. Kansa tuli pyytämään häneltä kuningasta ”Niin kuin muillakin on” (1 Sam 8) 1 Sam 9, Suufin maassa olevassa kaupungissa Samuel on uhraamassa ja voitelee Saulin ensikerran. Uhraamiseen liittyi yhteysateria. Voitelu – Messias. Papit voideltiin, tässä ensikertaa kuninkaan voitelu. Myös Profeetan voitelu mainitaan. Jeesus Messias, Kristus, oli Voideltu Kuningas, pappi ja profeetta sekä Ylipaimen 1 Sam 10:8 Samuel sanoo menevänsä Gilgaliin uhraamaan ja kutsuu Saulin sinne. 1 Sam 10:17 kansa kokoontuu Mispaan. 11:14,15 kuninkuus vahvistetaan Gilgalissa. 13:9,10 hän ylittää oikeutensa ja alkaa itse uhraamaan eikä malta odottaa Samuelia 1Sam 14:16-18 Jumalan arkki on Gibeassa

74 Saulin aika 2 1Sam 14:35 ensimmäinen alttari jonka Saul rakensi
1Sam 15:11-28 Jumala katuu Saulin kuninkuutta. Saul pystytti itselleen muistomerkin Karmeliin. 1 Sam 16 Samuel voitelee paimenpoika Daavidin kuninkaaksi 1Sam 21 Daavid pakenee ja menee pappi Ahimelekin luo pappiskaupunkiin Nobiin, jossa saa näkyleivät evääkseen. Luvussa 22 papit surmataan ja Ebjatar pakenee Daavidin luo Adulamin luolaan, 23:6 kasukka oli hänen mukanaan.

75 Daavidin aika 2 Sam 2 Saul kuoli ja Daavid voideltiin ensin kuninkaaksi Hebronissa. 2 Sam 4 hänet voideltiin uudelleen koko Israelin kuninkaaksi ja valloitti Jerusalemin 2Sam 6 Daavid lähtee tuomaan arkkia Jerusalemiin. Ussa, Obed Edom Arkki tuodaan Daavidin kaupunkiin. Daavidin maja. Aasafilaiset. Benjamin Turkia 2 Sam 7 Daavid haluaisi rakentaa temppelin. Herra antaa tehtävän hänen pojalleen 2 Sam 15: Daavid pakenee pokaansa Absalomia ja Saadok aikoo viedä arkin pois Jerusalemista

76 17 tunti Salomonin temppeli
Daavid siis suunnitteli rakentaa Herralle temppelin telttamajan sijalle, mutta profeetta Naatan sai sanan Herralta ja kielsi Daavidia. Daavidin poika tulisi rakentamaan temppelin. 1 Aik 6:31,32 Daavid asetti veisaajat ja 1 Aik 9:22… ovenvartijat. Myös Obed Eedom perheineen pääsi vartijaksi Daavid suunnitteli temppeliä ja hommasi paljon tarvikkeita sen rakentamiseksi 1 Aik 22:9

77 Salomonin temppeli 1 Kun 6 ja 7 luvut kertovat kyseisestä temppelistä
Benjamini sanoma ”unohdettu lehtimajajuhla” puhuu myös samasta aiheesta

78 18 tunti Salomonin jälkeen
Salomon rakensi siis temppelin ja Herran läsnäolo tuli kaikkein pyhimpään. 1 Aik24 kertoo Aaronilaisten osastoista jotka palvelivat Herraa vuorollaan. Sakaria Johannes Kastajan isä oli Abian osastoa. 2 Aik 1: 1-6 Ilmestysmajan osat olivat eri puolella ja tuotiin temppeliin. 2 Aik 5:4,5 1 Kun 11:4-12 Salomo ei seurannut Herra koko sydämellään 1 Kun 11:28-38 Profeetta ilmoitti Jerobeamille, että hänelle tulisi 10 heimoa ja Daavidin suvulle 2 heimoa 1 Kun 12 Rehobeam tuli kuninkaaksi Salomonin jälkeen ja ennustus toteutui 1 Kun 12: Jerobeam ei kuitenkaan seurannut Herraa, vaan pelkäsi että kansa kulkee juhlilla Jerusalemin temppelissä. Hän pystytti kuvapatsaat ja loi toisenlaisen pappeuden. Pohjoinen Israel ei enää seurannut Herraa ja joutui pakkosiirtolaisuuteen 722 eKr Assyriaan. Elia ja Elisa yms. Toimivat profeettoina temppelipalveluksen ulkopuolella

79 Juudan kuninkaat Valtikka ei siirtynyt pois Juudan suvusta, ennen kuin Hän saapui. 2 Aik 11:13-17 leeviläiset ja Herraa pelkääväiset siirtyivät Israelista Juudaan Juudan kuninkaista osa oli hyviä ja suoritti uskonpuhdistuksia, osa oli huonoja ja vei kansan epäjumalan palvelukseen. Uskonpuhdistuksissakin vain osa kansaa alkoi seurata Herraa. 1Kun 14:21-29 Rehobeam ja Juuda tekivät pahaa Herran silmissä ja Egyptin farao vei temppelin kalleudet mukanaan. 2 Aik 13 kertoo Abiasta ja siitä mikä ero oli Juudan ja Israelin pappeudella 1Kun 15:9-19, (2 Aik 14-16) Aasa teki sitä mikä oli hyvää, mutta lahjoitti pois temppelin aarteita

80 Juudan kuninkaat 2 1Kun 22:41-46 (2 Aik 17-20) Joosafat oli hyvä kuningas 2 Kun 8 Ahasja oli huono Juudan kuningas. 2 Kun 11:1- Atalja Ahasjan äiti tuhosi muut, mutta Jooas kätkettiin Herran temppeliin. Pappi Joojada voiteli hänet kuninkaaksi. Jooas oli hyvä kuningas (2 Aik 23-24) 2 Kun 12, uhrikukkulat eivät hävinneet, temppeli oli rappiolla. Jooas korjautti asioita 2 Kun 14: 1-4 Amasja oli hyvä kuningas, mutta kansaa vaelsi väärää tietä 14:13,14 Israelin kuningas ryösti Jerusalemin ja temppelin (2Aik 25) 2 Kun 15:1-2 Asarja (Ussia) oli hyvä kuningas, mutta kansa….Ussia meni suitsuttamaan ja sairastui pitaliin loppuiäkseen. (2Aik 26) 2 Kun 15:32-38 Hänen poikansa Jootam rakennutti temppeliä, mutta kansa….(2Aik 27)

81 Juudan kuninkaat 3 2 Kun 15 Aahas oli huono kuningas (2 Aik28), Hän sulki temppelin ovet 2 Aik 28:24 2 Kun 18:1-6 Hiskia oli hyvä kuningas. 19:13-21 (2 Aik 29-32) avasi taas temppelin ovet. Kutsui myös Israelilaisia viettämään pääsiäistä temppelin puhdistuksen jälkeen (2 Aik30:5) 2 kun 21: 1-15 Manasse oli huono kuningas ja pystytti temppeliin epäjumalien patsaita. Jumala lupasi hävittää Jerusalemin ja temppelin (2Aik 33) Amon teki pahaa, mutta 2 Kun 22:1-22 (2Aik 33) Joosia teki hyvää.(2Aik 34-35) Temppeliä korjattiin ja unohtunut Raamattu löytyi… Sana oli ollut hukassa. 2Kun 23 hän laittoi puhdistuksen käyntiin ja käski viettää Raamatun mukaista pääsiäistä, jota ei oltu vietetty sitten Samuelin aikojen. Seuraavat kununkaat hylkäsivät Herran ja Nebukadnessar tuhosi Jerusalemin ja temppelin ja vei kansan Baabelin pakkosiirtolaisuuteen (2 Aik 36:18-23) Jeremia ennustaa että pakkosiirtolaisuus kestää 70 vuotta

82 19 tunti Pakkosiirtolaisuus ja paluu
Jeremia ennusti, että pakkosiirtolaisuus kestää 70 vuotta. Kehotti harrastamaan sen kaupungin parasta, mihin Jumala oli heidät pakkosiirtolaisuuteen vienyt Daniel, Esra ja Nehemia Haggai ja Sakaria Synagoga

83 Synagoga Wikipediasta
Synagoga (kreik. συναγωγή, synagôgê, ’kokouspaikka’) on juutalaisten kokous-, rukous- ja kouluhuone. Synagogalaitos sai todennäköisesti alkunsa Babylonian maanpakolaisuuden aikana, kun juutalaiset joutuivat eroon Jerusalemissa sijaitsevasta temppelistään. [1] Synagogan pohjapiirros noudattaa ilmestysmajan pohjapiirrosta, joka oli ensimmäisen temppelin edeltäjä. Synagoga oli ja on kokous-, rukous-, ja kouluhuone. Se muodostui juutalaisen yhteisön olohuoneeksi. Missä oli vähintään 10 bat mitsva ikäistä miestä, voitiin perustaa synagoga. Siellä lapset kävivät koulun ja vietettiin ympärileikkaukset, bar mitsvat, häät ja hautajaiset. Alkuseurakunta kokoontui synagogassa ja kulttuuri siirtyi myös kirkkoinstituuttiin.

84 Esra 1 Esra 1. Koores saa käskyn Herralta rakentaa temppeli Jumalalle.
Esra 2. Luettelo ensimmäisenä matkaan lähteneistä Esra 3. Lehtimajajuhla ja Serubbabelin temppelin rakentaminen. Ns. Toisen temppelin alku. Esra 4. temppelin rakentaminen aiheutti vastustusta. Esra 5. Rakentaminen jatkuu

85 Esra 2 Esra 6 temppeli valmistuu ja vietetään pääsiäistä
Esra 7, 8 Esra tulee toisen porukan kanssa tarkistamaan tilanteen Esra 9 Tarvittiin pyhitystä ja puhdistusta Esra 10 Tehdään parannusta

86 Nehemia 1 Neh 1. Taas kuului huono viesti Jerusalemista
Neh 2. Nehemia lähtee, tarkistaa muurit, aloittaa työn ja estää harhaoppisten sekaantumisen rakentamiseen. Neh 3. Kukin rakensi osuutensa Neh 4. Vastustusta, työ jatkuu Neh 5. Eriarvoisuus ei ole ok. Neh 6. Vastustusta, pahoja puheita. Työ jatkuu. Muuri valmistuu

87 Nehemia 2 Neh 7 Luettelo eri osuuksista
Neh 8 Sanaa luetaan ja vietetään syysjuhlia Neh 9 Sanaa luetaan ja liitto uudistetaan Neh 10 Pyhitystä ja lupaus pitää huolta temppelistä Neh 11 Kaikki eivät halunneet elää kokopäiväisesti Jumalan yhteydessä Neh 12 Luettelo osuuksista Neh 13 Erottautuminen ja pyhittäytyminen

88 Vielä ennen Herodesta Haggai Sakaria Malakia Makkabealaiset
Hanukka juhla

89 20 Herodeksen temppeli Makkabilaissodissa juutalaiset saavuttivat itsenäisyyden, joka kuitenkin menetettiin vuonna 63 e.Kr., kun Rooman joukot valtasivat myös Palestiinan. Noissa taisteluissa Serubbaabelin temppeli vahingoittui, mutta ei tuhoutunut. Herodes laajensi Serubbabelin temppeliä n 19 eKr. Se oli Jeesuksen aikainen temppeli. Tiitus tuhosi sen v 70 ja Lopullisen tuhonsa se kohtasi 136 jKr Bar Kochba kapinan yhteydessä keisari Haradianuksen toimesta Nyt tuolla paikalla on Kalliomoskeija ja Al Aksa moskeija

90 Herodoksen temppeli Serubbabelin temppelin kaikkeinpyhimmässä ei ollut liitonarkkia ja armoistuinta, vain kivilevy. Israelin komeutta rakastava kuningas Herodes Suuri rakensi Temppelin kokonaan uudelleen suurentaen sitä jonkin verran. Temppelialuetta laajennettiin lähes kaksinkertaiseksi. Temppeli vihittiin v. 18 eKr., mutta sitä rakennettiin vuosikymmeniä, ja se valmistui vain muutamia vuosia ennen sen tuhoamista. Herodeksen Temppeli rakennettiin kreikkalaiseen tyyliin, ja Temppelikokonaisuus oli aikansa komeimpia luomuksia.

91 Herodeksen temppeli

92 Temppeli UT;n aikaan Jeesukselle sanottiin hänen Jerusalemin-vierailunsa aikana, että temppeliä on rakennettu jo 46 vuotta eli tuolloin oli vuosi 27 j.Kr. (Joh 2:20). Temppelissä oli neljä esipihaa. Ensimmäinen oli pakanoille ja viisi porrasta korkeammalla oli naisten esipiha, josta taas oli viisi porrasta miesten esipihalle, josta taas viisi porrasta pappien esipihalle. Itse temppeliin saivat mennä vain papit. Pakanat saivat mennä vain pakanoiden esipihalle, joka rikkoi tätä, sai kuolemanrangaistuksen. Jos pakana olisi päässyt temppeliin, olisi edessä ollut laaja puhdistus, sillä pakana olisi saastuttanut temppelin (vertaa Apt 21:27-29). Pakanain esipihan itäpuolelle oli rakennettu Salomon pylväskäytävä (Joh 10:23, Apt 3:11) ja sen eteläreunalle Kuninkaan pylväskäytävä. Temppelialueen luoteisnurkassa oli Antonian linna, jonka Herodes rakennutti suojaksi kapinoiden varalta. Jeesuksen ja apostolien aikana Antonian linna oli roomalaisten joukkojen hallussa (Apt 21:37). Temppeliä ympäröi muuri, jossa oli useita portteja (Apt 21:30).

93 Pohjakuva

94 Temppelialueen pienoismalli

95 Jeesus ja temppeli 1 Sakarias oli palvelemassa temppelissä, kun enkeli ilmestyi hänelle. Lk 1 Jeesuksen vanhemmat toivat hänet temppeliin 40 pv syntymän jälkeen Lk 2:21. Hurskas Simon ja profeetta Hanna kohtasivat hänet. Lk 2:41-52, koko perhe kävi joka pääsiäisenä Jerusalemissa. Samoin bar mitsvan aikaan kun Jeesus täytti 13 v. Jeesus varmastikin kävi myös sen jälkeen aikuisena juhlilla. Kiusaaja vei hänet temppelin harjalle Matt 4:5, kiusaten Häntä Jeesus kävi julkisen toimintansa aikana ainakin kolme tai neljä kertaa Jerusalemissa ja joka kerta myös temppelissä.

96 Jeesus ja temppeli 2 Joh 2:13-25 Jeesus tuli pääsiäisjuhlille. Johannes kertoo eniten Jeesuksen vierailuista Jerusalemissa Jeesus ei väheksynyt temppeliä, vaan puhdisti sen vieraista vaikutteista myö toimintansa lopuuvaiheessa (Mark 11:15-17). Alkuperäinen tarkoitus - Jumalan palveleminen - oli hukkunut markkinoiden ja rahan alle. Nikodemus tapasi Jeesuksen ehkä pääsiäisen ajan valvontayönä Joh 7 Jeesus tuli lehtimajajuhlaan Jerusalemiin. Joh 8 Jeesus laskeutui Öljymäeltä ja meni temppeliin ja antaa synninpäästön aviorikkoja naiselle Joh 9 Jeesus puhuu Siloan lammikolla Joh 10 Jeesus ehkä katselee temppeliin vietäviä urhrilampaita ja puhuu vertauksensa Joh 12:12-15 Jeesus saapuu Jerusalemiin Hoosiannan raikuessa. Viimeisen pääsiäisen tapahtumat alkavat

97 Jeesus ja temppeli 3 Lk 23:44-48 Esirippu repesi kahtia. Uhrit menettivät merkityksensä. Myös ensimmäiset messiaaniset juutalaiset kokoontuivat temppelissä (Apt 3:11, 5:12) aina sen tuhoon asti. Synagokassa messiaaniset juutalaiset kokoontuivat yhdessä muiden juutalaisten kanssa esim, Edessassa vielä n 250 jKr. Jeesus opetti samarialaiselle naiselle Sykarin kaivolla, eikä Jumalan palveleminen ole paikkaan tai rakennukseen sidottua (Joh 4:19-24). Jeesus myös muistutti vastustajiaan siitä, ettei temppeli itsessään ole tärkeä, vaan Jumala, jota temppelissä palvellaan (Matt 23:16-22).

98 Edersheim: Temppel Second Temple Inferior in Glory
To the devout and earnest Jew the second Temple must, ‘in comparison of’ ‘the house in her first glory,’ have indeed appeared ‘as nothing’ (Hagg 2:3). True, in architectural splendour the second, as restored by Herod, far surpassed the first Temple. But, unless faith had recognised in Jesus of Nazareth ‘the Desire of all nations,’ who should ‘fill this house with glory’ (Hagg 2:7), it would have been difficult to draw other than sad comparisons. Confessedly, the real elements of Temple-glory no longer existed. The Holy of Holies was quite empty, the ark of the covenant, with the cherubim, the tables of the law, the book of the covenant, Aaron’s rod that budded, and the pot of manna, were no longer in the sanctuary. The fire that had descended from heaven upon the altar was extinct. What was far more solemn, the visible presence of God in the Shechinah was wanting. Nor could the will of God be now ascertained through the Urim and Thummim, nor even the high-priest be anointed with the holy oil, its very composition being unknown. Yet all the more jealously did the Rabbis draw lines of fictitious sanctity, and guard them against all infringement.

99 Kuningas Herodes ei purkanut ensin vanhaa temppeliä, vaan rakensi uuden vanhan ympärille ja vasta sitten purki tämän. Hänet tunnettiin yhtenä Välimeren piirin rikkaimmista miehistä. Hänellä oli hyvät suhteet Roomaan. Näitä kumpaakin tarvittiin uuden temppelin rakentamisessa. Rakennusmiehiksi oli koulutettava tuhatkunta pappia, Libanonista tuotiin setriä ja Jerusalemin ympäristöstä louhittiin valtavat määrät kiveä, joka vietiin muotoiltavaksi vanhan temppelin alla oleviin käytäviin. Herodes ei halunnut Salomon tapaan kivenhakkauksen aiheuttaman melun häiritä temppeliä. Kaikki työ tehtiin näissä maanalaisissa osissa ja vasta valmiina lohkareina siirrtettiin rakennukseen omalle paikalleen. Rakennuskivet olivat mielettömän suuria jopa 600 tonnia painavia. Koska Herodes aloitti rakennuksen peruskallion tasolta, niin ainakin tässä vaiheessa kaikki Salomon temppelin jäännökset tuhoutuivat. Temppelistä valmistui ensinmmäiseksi kahden vuoden kuluttua kaikkeinpyhin, loput ei edes 80 vuoden aikana, sillä Temppelivuoren tasannetta laajennettiin etelään päin. Tästä tasanteesta tuli 120 aarin laajuinen. (vert. 2 kertaa Rooman foorumin mittainen) Temppelissä oli monia esipihoja, joiden kautta lähestyttiin aina pyhempää aluetta. Kaikki pääsivät uskontoon katsomatta pakanoiden esipihalle. Naisten esipiha oli jo rajoitetumpi alue. Sen muurissa oli kirjoitus: VIERASMAALAINEN! ÄLÄ ASTU TÄMÄN RISTIKON JA TEMPPELIÄ YMPÄRÖIVÄN EROTETUN ALUEEN SISÄPUOLELLE SE JOKA TAVOITETAAN SIELTÄ SAA SYYTTÄÄ VAIN ITSEÄÄN Seuraavalle  esipihalle, joka oli tarkoitettu kaikille juutalaisille: Israelin esipihalle, johti 50 porrasaskelmaa. Taempana oli pappien esipiha. Tämän sisäpuolella oli pyhäkkö, jonka sisällä oli kaikkeinpyhin. Tämä sijaitsi juuri sillä kalliolla, missä Abraham oli aikonut uhrata poikansa ja missä Daavid oli rakentanut alttarin Herralle. Tässä oli polttouhrialttari, joka oli naisten esipihaa ja Öljymäkeä vastapäätä MITÄ TÄSTÄ KAIKESTA ON TÄNÄÄN JÄLJELLÄ ? Roomalainen sotapäällikkö Titus hävitti Jerusalemin ja temppelin vuonna 70 jkr. Hän ei rakennuttanut mitään sen paikalle. Alue oli raunioina vuoteen 135 jKr.Keisari Hadrianus rakennutti kaikkeinpyhimpään temppelin Jupiterille. Kun keisari Konstantinus Suuren kristitty äiti Helena tuli vuonna 325 Jerusalemiin, antoi hän heti repiä Jupiterin temppelin alas. Temppelialueesta tuli Jerusalemin kaatopaikka, siksi sitä ei esimerkiksi näy Jerusalemin vanhimmassa kartassa, Madaban mosaiikissa. Vuonna 682 Damaskon kalifi Abd El Malik Ben Marwan rakennutti Kalliomoskeijan Temppelivuorelle Mekan kilpailijaksi muslimien pyhiinvaelluskohteena.  Nykyään Herodeksen tasanne on jäljellä islamilaisena Haram al-Sarifina, jonka tukimuureina ovat kolmella suunnalla Herodeksen aikaiset kivet. Yksi näistä tukimuureista on Länsimuuri eli Itkumuuri, minne myös juutalaiset pääsevät rukoilemaan ja pitävät sitä uskontonsa pyhimpänä paikkana.

100 21 Kolmas temppeli Hesekiel 40… 48 puhuu temppelistä joka on erilainen kuin Salomonin tai Serubbabelin temppeli. Se on isompi kuin Herodeksen temppeli Eri raamatuntutkijat ovat eri mieltä siitä mistä temppelistä on kyse. Tulkinta riippuu eskatologisesta näkökulmasta ja siitä tulkitaanko Raamattua kirjaimellisesti, vai kuvainnollisesti Hes 40:1 maalis- huhtikuu 578 eKr

101 Kirjaimellinen tulkinta – 1000 vuotisen valtakunnan temppeli
Me uskomme kirjaimelliseen Raamatun tulkintaan ja siksi myös katsomme että on tuleva 1000 v valtakunta ja siellä tulee olemaan tällainen temppeli Ahdistuksen ajan temppeli lienee eri asia. Tempaus – Ahdistus – Harmagedon – 1000 v vltk- Goog – Valkoinen valtaistuin – Uusi Taivas ja Uusi maa, Uusi Jerusalem, Temppelinä Herra

102 Antikristus temppelissä
2 Tess 2:4 Antikristus tulee Jumalan temppeliin ahdistuksen ajan puolessavälissä ja julistaa olevansa jumala Matt 24:15; Dan 9:27 Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa Dan vuotta. Dan 9:25 Neh 2:5 445 eKr. Ensimmäinen 7 viikkoa 49 vuotta. Dan 9:26 62 viikkoa, Jeesuksen ristille ja v70 Jerusalemin tuhoon Dan 9:27 Viimeinen viikko, Jaakobin ahdistus Temppeli ei ehkä ole sama kuin 1000 v vltk

103 Hesekielin temppeli

104 Pohjapiirros Sivun pituus noin 1,5 km

105 Wikipedia dispensationaaleista
Jotkut protestanttiset kristityt uskovat eräiden Raamatun profetioiden perusteella, että temppeli vielä rakennetaan uudestaan. Heidän mukaansa juutalaista temppeliä koskevat Uuden testamentin ennustukset (esimerkiksi Matt. 24–25 ja 2. Tess. 2:1–12) eivät täydellisesti toteutuneet vielä roomalaisten hävittäessä Jerusalemin vuonna 70 vaan että näissä kohdissa ennustetaan tuleva temppeli. Tällaisilla näkemyksillä on keskeinen osa dispensationalismissa, joka korostaa Raamatun kirjaimellista tulkintaa ja jonka mukaan juutalaiset edelleen ovat Jumalan valittu kansa. Dispensationalistien mukaansa uhreilla olisi edelleen merkitystä, ei kuitenkaan enää esi­kuvana vaan muistona rististä. Käsityksen tueksi viitataan varsinkin Hesekielin ja sitä seuraaviin lukuihin, joissa kuvataan laajasti tuhat­vuotista temppeliä, jossa juutalaiset jälleen tulevat ylläpitämään pappeutta. Toisten mukaan uhrit eivät täysin menettäneet merkitystään Jeesuksen uhrin myötä, vaan niillä on yhä merkityksensä katumuksen ja anteeksi­antamuksen seremoniallisina välineinä samaan tapaan kuin kasteella ja ehtoolisella, ja että eläin­uhrit olisivat edelleen kelvollisia rituaalisen puhdistuksen välineinä sekä kiitollisuuden osoituksina Jumalaa kohtaan. Joidenkuiden dispensationalistien mielestä näin tulee tapahtumaan, kun Jeesus toisessa tulemisessa hallitsee maailmaa Uudesta Jerusalemista käsin. Eräiden dispensationalistisien teologien kuten Hal Lindseyn ja Tim LaHayen mukaan kolmas temppeli rakennetaan, kun Antikristus, joka usein on samastettu johonkuhun poliittiseen johtajaan, saa aikaan rauhan­sopimuksen nykyisen Israelin ja sen naapurien välille. Heidän mukaansa Anti­kristus tulee myöhemmin käyttämään temppeliä paikkana, jossa hän julistautuu Jumalaksi ja kauan odotetuksi Messiaaksi vaatien ihmisiltä palvontaa. Yhdysvaltalaisen fundamentalistinen kirjailija Hal Lindsey on väittänyt Asher Kaufmanin esittämän teorian perusteella, että nykyinen Kallio­moskeija ei ole entisen temppelin kohdalla vaan siitä hieman syrjässä, alueella, joka mainitaan Raamatussa pakanoiden esipihan nimellä. Tämän vuoksi hänen mukaansa kolmas temppeli olisi mahdollista rakentaa Kallio­moskeijan viereen. Hän on viitannut Ilmestys­kirjaan, jonka mukaan uusi temppeli ei ulottuisi entisen pakanoiden esipihan alueelle.

106 Hesekielin temppeli Mitat, ruoko kuusi kyynärää, reilu kolme metriä.
40:46 Sadokilainen pappeus, Eelin suku kirottiin 43:1-5 Herra tulee itäportista, prinssi = Daavid? (10:19) 43:13-27 polttouhrialttari 45:25 Lehtimajajuhla 46 juhlat 47 Virta (Ilm 22) Ilm 20:1-6 Ilm 21 Ilm 22


Lataa ppt "ILMESTYSMAJA Raamatusta löydämme Jumalan ohjeet Ilmestysmajan rakentamiseen. Aiheesta on puhuttu ja kirjoitettu paljon vuosien mittaan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google