Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

GrIFK P05 kausisuunnitelma 2017

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "GrIFK P05 kausisuunnitelma 2017"— Esityksen transkriptio:

1 GrIFK P05 kausisuunnitelma 2017
Yksilö keskiössä Joukkueena eteenpäin

2 Miksi uusi valmennuslinjaus
1. Huippumaissa omatoimisen jalkapalloharjoittelun ja –pelaamisen määrä on merkittävästi suurempi kuin Suomessa  huippumaissa taidon oppimisen herkkyyskaudet käytetään paremmin hyväksi kuin Suomessa. 2.Ohjattu jalkapalloharjoittelu aloitetaan sekä huippumaissa että Suomessakin jo lapsuusvaiheessa ja sitä tehdään suuri määrä  Huippumaissa vähäinen muiden lajien määrä kertoo siitä, että jalkapallo on aikaisen erikoistumisen laji. 3. Jalkapalloharjoittelun kokonaismäärä 16 ikävuoteen mennessä on huomattavasti suurempi jalkapallon huippumaissa kuin Suomessa . Huippumaissa menestyneet nuoret pelaajat ovat harjoitelleen 16 ikävuoteen mennessä keskimäärin noin 4500 tuntia, kun Suomessa jäädään noin 3700 tuntiin. 4. Suomessa jäädään jälkeen huippumaiden pelaajista omatoimisen harjoittelun määrässä etenkin lapsuusvaiheessa ja näin ollen jätetään hyödyntämättä taidon oppimisen herkkyyskaudet. . Aikainen kiinnittyminen ja omatoimisen harjoittelun ja pelaamisen nostaminen oikealle tasolle edellyttää lajirakkauden syntymistä jalkapalloon.  Lajirakkauden syntymisen edellytyksiä ovat oikean tasoiset harjoitteet, onnistumisen elämykset, kannustava ja turvallinen ilmapiiri sekä oppimisen/kehittymisen kautta koettu pätevyys jalkapallossa. 5. Myös Suomessa ohjatun jalkapalloharjoittelun määrä on jo lapsuusvaiheessa lisääntynyt  Tästä syystä huomiota tulisi kiinnittää aikaisen erikoistumisen mukanaan tuomiin haasteisiin. Harjoittelu tulee suunnitella ja toteuttaa niin, että se kehittää pelaajia kokonaisvaltaisen valmennuksen kaikilla osa-alueilla.  Jalkapalloharjoittelu itsessään hyvin toteutettuna voi olla riittävän monipuolista.  Avainasia on laadukas valmennus, jonka kautta pelaaja kokee onnistumisia, oppii, kehittyy ja kokee pätevyyttä.

3 1.GrIFK Valmennusfilosofia
1.Yksilökeskeinen valmennusfilosofia - valmentajan pitää tuntea pelaajat – kehityskohteet - kehityssuunnitelma - jokaiselle pelaajalle haasteita omalla tasolla - menestyminen joukkueena vs yksilön kehitys - taitokoulussa eri ikäluokkien pelaajia - pelaaminen eri joukkueissa – tason mukaan - valmentajan vastuu ja ammattitaito – tietää kuka tarvitsee mitä kehittyäkseen - joukkueiden välinen yhteistyö – aloitetaan pienistä - valmennuslinja kaikkien nähtävillä – tukena pelisäännöt 2.Kokonaisvaltainen valmentaminen - kaikissa harjoituksissa (taito, pelikäsitys, fysiikka ja henkinen valmennus) - Harjoitusmäärät kuntoon; joukkue 10 h ja omalla ajalla 10 h. Tavoite 20 h viikossa (harjoituspäiväkirjat) - oma harjoittelu - millä saadaan aikaiseksi - ohjeistus - kotiläksyt – antaminen – tarkistus – vaatimus tehdä itse - Pelit 25/50/25 kovat/tasainen/helppo - ulkomaiset turnaukset säännöllisyys – joka ikäluokalle oma johon mennään 3. Pelikeskeinen valmentaminen - pelikeskeinen valmentaminen korostaa pelin osuutta harjoituksissa - harjoitellaan taitoa pelinomaisesti, jolloin mukana myös ajattelu ja valinta - harjoitellaan pallonhallintaa, eri tekniikoita ja liikkumistaitoja pelitilanteissa ja pelinomaisesti - pelipaikkakohtainen valmentaminen (laitapuolustajat, topparit, keskikenttä, laitapelaajat ja kärjet)

4 2. GrIFK Pelaajakehitys 2.1.Pelaajanpolku F5-Edustusjoukkue
Kehitystä tukeva suunnitelma jota voidaan seurata vuosittain. Osaamistavoitteet (tekninen, taktinen, fyysinen, henkinen), jotka tulee saavuttaa. Tavoitteisiin voidaan päästä vain harjoittelemalla määrällisesti ja laadullisesti riittävästi. Lisäksi pitää tietää mitä pitää harjoitella. 2.2 Kausisuunnitelma, painopisteet ja ohjelmointi: Harjoittelun painopisteet 4 vk jaksot pallonhallinta, kuljettaminen, syötöt/haltuunotot, laukaukset, maalinteko ja puolustaminen. Viikkorytmi Esim. Ma Pelitapa,Ti Pienpelit, Ke Taito, Pe Pelitapa, La-Su peli Harjoitusmäärä/vk U6-U harjoitusta+ peli, U11-U harj + peli Omaharjoittelu päivittäin/ kotiläksyt teemat kausisuunnitelmasta 2.3 Kehittymisen seuranta: Pelaaja/valmentaja keskustelut SHA Tavoitteet, toteutuminen ja jatkuva kehittymisen seuranta 2.4.Taito/kykykoulut: lahjakkaiden tukeminen/ tunnistaminen F6-E11 Taitokoulu, D12 Kykykoulu, D13-C15 Akatemia, B-A-juniorit Ala-aste, yläaste, lukio aamu-/iltapäivätreenit

5 PELAAJAPOLKU GrIFK jalkapallo 2017

6 2.1 GrIFK jalkapallo pelaajapolku
B16-B17 D13 C14-C15 D12 D12 uusimaa KYKYKOULU-sarja D13 /C14 Huuhkaja/Helmari päivät. C14 Piirijoukkue C15 Aluejoukkue A-SM A.1.div A.2 div . Miehet 1-2.-div B-SM B.1.div B.2 div E11 E10 ja E11 TAITOKOULU-sarja F9-F8-F7 taitokoulut Miehet 3-6.div E10 F8-F5 Espoonliiga ja GrIFK Euroliiga Miehet 1-divisioona F8 F7 F6 F5 F9

7 Espoonliiga F7-F9 5 vs 5, F6 4 vs 4 F5 Euroliiga 4 vs 4
taitokoulupelaajat harjoittelevat 4-5 kertaa viikossa, Omalla ajalla harjoittelu, tavoitteellisuus ja liikunnallisuus korostuvat. Tavoite 20 tuntia viikossa F8 taitokoulu Belgia F7 sarjassa F7 taitokoulu Wales F7 sarjassa F6 taitokoulu Italia F7 sarjassa F5 taitokoulu Benfica F5 sarjassa

8 Espoonliiga F7-F8 5 vs 5, F6 4 vs 4 F5 Euroliiga 4 vs 4
taitokoulupelaajat harjoittelevat 4-5 kertaa viikossa, Omalla ajalla harjoittelu, tavoitteellisuus ja liikunnallisuus korostuvat. Tavoite 10 tuntia viikossa F8 taitokoulu Sverige F7 sarjassa Göteborg Helsingborg Malmö AIK F7 taitokoulu Englanti F7 sarjassa Chelsea Liverpool ManU Tottenham Anderlecht Standard Liege Brugge F6 taitokoulu Belgia F7 sarjassa Genk Swansea Cardiff Newport Wrexham F5 taitokoulu Wales F5 sarjassa

9 Piirinsarjat ja Espoonliiga F8-F9 5 vs 5, E10-E11 8 vs 8
taitokoulu harjoittelee 4-6 kertaa viikossa, Omalla ajalla harjoittelu, tavoitteellisuus ja liikunnallisuus korostuvat. Tavoite 20 h liikuntaa GrIFK Green E11 piirinsarja Taso.1 GrIFK RED E11 piirinsarja Taso.2 GrIFK White E11 piirinsarja Taso.3 GrIFK E11 Taitokoulu E11 ja D12 piirisarja E11 8 vs 8 GrIFK E10 Taitokoulu E10 ja E11 piirisarja GrIFK Green E10 piirinsarja Taso.1 GrIFK RED E10 piirinsarja Taso.3 GrIFK White E10 piirinsarja Taso.3 E10 8 vs 8 GrIFK F9 Taitokoulu F10 8 vs 8 piirisarja GrIFK Green F9 piirisarja Taso.1 GrIFK RED F9 piirisarja Taso.2 GrIFK White F9 Espoonliiga F9 5 vs 5 GrIFK F8 Taitokoulu F9 piirisarjassa Taso.1 F8 5 vs 5

10 Piirinsarjat D12-D13 9 vs 9, C14-C15 11 vs 11
Kykykoulu harjoittelee 4-6 kertaa viikossa, Omalla ajalla harjoittelu, aamuharjoittelu, tavoitteellisuus ja liikunnallisuus korostuvat. Tavoite 20h viikossa GrIFK C15 Kilpajoukkue C15 Kaj Pahlman Etelä-Länsi sarja Alue, ykkönen GrIFK Green kakkonen C15 11 vs 11 GrIFK Kykykoulu D12-C14 Pelaa D12-C14 isolla kentällä Harjoitellaan 11 vs 11 seuran pelitapaa GrIFK C14 Kilpajoukkue C14 pajulahti Cup Etelä-Länsi sarja Aluesarja GrIFK Green Ykkönen/kakkonen C14 11 vs 11 D13 11 vs 11 tai 9 vs 9 GrIFK D13 Kilpajoukkue Etelä-Länsi Aluesarja GrIFK Green ykkönen/kakkonen GrIFK D12 Kykykoulu E-L karsinta GrIFK Green Aluesarja, ykkönen, kakkonen GrIFK White Kakkonen, kolmonen D12 8 vs 8

11 sarjat B16 – A-jun, Miehet GrIFK U23 GrIFK.2 5-6-div 3-4.div GrIFK
B16-A-jun harjoittelee 5-6 kertaa viikossa, Omalla ajalla harjoittelu, aamuharjoittelu, tavoitteellisuus ja liikunnallisuus korostuvat. GrIFK U23 3-4.div GrIFK div GrIFK 1-2.div Miehet GrIFK A-jun A-SM, 1.div GrIFK A-2 kakkonen A18-19 GrIFK B17 B-SM, 1.divari GrIFK kakkonen B17 Tarvittaessa GrIFK B16 joukkue: - Seuran vuotiaat pelaajat sekä seuran lupaavimmat C14-CD13 pelaajat voivat harjoitella ja pelata täällä GrIFK B16 B16

12 2.2 KAUSISUUNNITELMA JA HARJOITUSTEN VIIKKORYTMI
Päivä ALKU VERRYTTELY TAITOHARJOITUS 30 MINUUTTIA PÄÄTEEMA LOPPUPELI MA-TI PALLON-HALLINTA (30 MIN) - nopeus Rondot (höynä) 3 vs 1, 4 vs 2 , 5 vs 2 7 vs 4 , 6 vs 2 Pelimuodossa / Pallonhallinta Passing drills/toistot SYÖTÖT ILMAN VASTUSTAJAA – (suunta ja peliasento) Pienpelit teemalla Pelinavaaminen Rakentelu Murtautuminen ja maalinteko Tilanteenvaihto + riisto / - menetys -  Puolustusmuoto Pienpelit 2 vs 2, 3 vs 3, 4 v 4 3 vs 3 +2, 5 vs 5 +2 jne. Päätypeli /4 maaliin pelit Pallonhallinta / Maalinteko KE-TO - ketteryys Pienpelit ja tempopelit 6 viikon rotaatio Week 1: Pienpeli (4 vs 4) turnaus Week 2: 2 v 1, 1 v 2, 2 v 2 ja 3 v 3 games Week 3: World cup Week 4: Futsal Turnaus(5 vs 5) Week 5: Laukaisupelit Week 6: Joku oma peli 6 v 6 tai 7 v 7 Kosketus rajoitukset - Pelinavaaminen Murtautuminen Puolustusmuoto Henkilökohtainen valmennus 20 min per pelaaja / 4 pelaaja viikossa PERJANTAI HÖYNÄT 2 V 1, 3 V 1 JALKAPALLO TENNIS PALLON HALLINTA Perustaidot pienpelit (Max 4 v 4)  Passing drills/toistot Tilanteenvaihto + riisto / - menetys 30 min Pienpelit muoto ja pelipaikat joukkueen peliin viikonloppuna Toistot ilman vastustajaa, Pelaajien omat laukaus, huonompi jalka, pääpeli, haltuunotot Henkilökohtainen valmennus. 45 min 3-4 pelaajaa taitovalmennus LA-SU alkuverryttely rutiinit Peli

13 2.2 VUOSISUUNNITELMA PERUSTAITO / PELITAITO /
KOTILÄKSYT / 4 VIIKON JAKSOT Kk PERUSTAITO TEEMA PELITAITO TEEMA KOTILÄKSY 1 SYÖTÖT JA HALTUUNOTOT PELINAVAAMINEN ALHAALTA 2 KÄÄNNÖKSET, KULJETUS, HARHAUTUKSET 1 VS 1 RAKENTELU JA PALLONHALLINTA KÄÄNNÖKSET JA HARHAUTUKSET 3 LAUKAUKSET JA MAALINTEKO MURTAUTUMINEN JA MAALINTEKO 4 1 VS 1 PUOLUSTAMINEN - RIISTO JA HIDASTAMINEN - KÄÄNTYMISEN ESTÄMINEN PUOLUSTAMINEN, PRÄSSI JA TUKI - VASTAHYÖKKÄYKSET P => H 5 PELIKAUSI: MITÄ HUOMATTIIN PELISSÄ KEHITTÄMISTÄ 6 KÄÄNNÖKSET KULJETUS JA HARHAUTUKSET 1 VS 1 - TUKI PAIKALLE, LEVEYS JA SYVYYS 8 9 10 - VASTAHYÖKKÄYS P => H 11 PELINAVAAMINEN JA RAKENTELU 12 1 vs 1 HARHAUTUKSET

14 2.2 Viikkorytmi P05 Talvi 2016-2017 maanantai tiistai keskiviikko
torstai perjantai lauantai sunnuntai 16:45 – 18:15 Keinonurmi 9:30 – 11:30 A-link 14:00 – 16:00 Taekwondo +futsal Granhult 1700– 1830 Kykykoulu Keinonurmi 16:45 – 18:15 Kykykoulu Keinonurmi Talvisarja 1*kk Pelivuoro 1/kk Tekonurmi Talvi

15 Valmennuslinjaus U10-U12 U10 - U11 - U12 Painopistealueet: Me ja pallo
PALLOTUNTUMA KULJETTAMINEN/N/HARHAUTUKSET HALT.OTTO SYÖTÖT/ LAUKAUKSET PIENPELIT Pallo ”KESYTETTY” Tuhansien toistojen Tekeminen jatkuu… Kikkailu Pääpelin opettelu Opettele 3-4 harhautusta hyvin Molemmilta puolilta Pitkät syötöt-maassa – ilmassa Syötön Ajoitus Kovuus Kulma Salaaminen Vastustaja mukana Ilmasta ½ volley Volley HYÖKKÄYS Pelaajien yhteistyö Kolmioiden muodostaminen Seinä pelaaminen Leveys-syvyys Tilan tekeminen TAITO- KILPAILUT SEURA PIIRI 1v1– 2v2 Harjoitteet Liitä maalintekoon Ekan kosketuksen suuntaukset jalkaterä.-reisi-rinta- pää 2v1 – 3v2 tilanteiden päättäminen PUOLUSTUS Peitä – prässää Tukeminen Vartiointi Varmistaminen Pelinomaiset suoritukset taito harjoittelussa LIIKKEESTÄ LIIKKEESEEN Toistoja paljon – riittävästi palloja Pallottoman pelaajan liikkuminen U10 - U11 - U12 Painopistealueet: Me ja pallo 1v1 – 8v8 variaatioineen Pelin peruselementtien opettelu Tilanteenvaihdot VALMENTAJA Huomio edelleen yksittäisten pelaajien opettamiseen Vaali taitoharjoittelua Perustekniikasta – pelitaitoon Pelin 2-suuntaisuus Anna pelaajien ajatella – ja tehdä ratkaisut Kysy – kuuntele - kannusta

16 Valmennuslinjaus U13-U16 U13 - 14 / U15 - U16 Painopistealueet:
PALLOTUNTUMA KULJETTAMINEN/ OHITTAMINEN HALT.OTTO SYÖTÖT/ LAUKAUKSET/ PÄÄPELI PIENPELIT Kehitetään edelleen ja pidetään yllä Monipuolisesti Pelinomai-sesti Ilman vastustajaa vastustajan kanssa Kuljetukset Harhautukset Pallon suojaaminen 1v1 tempokuljetus ja harhautus Tila / aika Mihin ja milloin? Peliasento 1. Kosketus Liikkeessä Vasen ja oikea - Maassa Ilmassa Liikkuminen pelattavaksi Laukaisutekniikat Maalintekotaito Maasta Ilmasta PÄÄPELI: Maalinteko Pelaaminen omalle Vaarattomalle alueelle Puolustaminen ALUEPUOL. Nopea prässi 2-3 pelaajan Yhteistyö 1v1 puolustus eteenpäin puolustus Tasapainon opettelu ( kenttä) Pareittain - Syötöt - Haltuunotot Liitä fyysinen elementti mukaan Koordinaatio + suoritus Pelinomainen harjoittelu Pelipaikka kohtainen Harjoittelu Vastahyökkäys Pelin avaaminen Tilan hyödyntäminen Kierrätys Pelaa linjan läpi Erikoistilanteiden harjoittelun aloittaminen Mallit Hyökkääminen Pallonhallinta Rakentelu Murtautuminen Keskeltä Laidalta Päättäminen Pelaa linjan taakse Reagointi pallon menetykseen Nopea tilanteenvaihto Nopean ja hitaan hyökkäyksen opettelu U / U15 - U16 Painopistealueet: 2-3 pelaajan yhteistyö Pelaaja osa joukkuetta Linjan / 2 linjan välinen yhteistyö Koko joukkueen pelin perusteet Pelinopeuden nostaminen Pelipaikkakohtaisuuden syventäminen VALMENTAJA: Tunnista pelaajien ominaisuudet taidolliset, fyysiset, taktiset, sosiaaliset Huomioi murrosiän kasvuvaihe Vahvista osaamista positiivisella palautteella Uskalla vaatia pelitilanteen omaisia suorituksia Yksilön osaamisen huomiointi pelaajan ehdoilla

17 Fyysinen valmennus 11-14 11 – 14 - vuotiaat TAITAVUUS NOPEUS
LIHASKUNTO KIMMOISUUS KESTÄVYYS Rytmi-juoksut hyppelyt Käsi – jalka yhdistely Tasapaino Askelfrekvenssi Askelpituus juoksut Reaktio- Nopeustaita-vuus Liikenopeus Keskivartalo Toiminnallisuus Päälihas- ryhmien vahvistaminen JALAT Kinkat Loikat Aitahyppelyt Alastulo Liikkuvuus Pienpelit Taitodrillit Juoksu- harjoitteet Kestävyys- testit hyppy- pallo Tikapuut askellukset matalat aidat Kuntopiiri Leuanveto Kuntopallo Pyörähdy-kset Pystyyn nousut Urheilun ja jaksamisen perusta Pallo mukana aina kun mahdollista Spurtit suunnan-muutokset jarrutukset Keppijumppa Nosto- tekniikka yhdellä jalalla + vastustaja Palautuminen nopeutuu Taloudellisuus Av:n yhteydessä / 15 min ennen / jälkeen treenien Joka kerta 5-20 m Vaihtele askeltiheys Kesto 1-5 sek 8 -12 spurttia / harjoitus 2-3 x vko talviaikaan oma harjoitus Salissa liikettä. Toistot / aika Aktiivisuus paljon toimintaa oma liikunta päivittäin Lisäharjoittelu Koulu - kerho 11 – 14 - vuotiaat Painopistealueet: Keskivartalon hallinta Nopeus Kimmoisuus Harjoittelun monipuolisuus LAJITAIDOT + MONIPUOLISUUS Perustaidoista lajinomaisempaan suuntaan. Monipuolisuus = lihaksiston, hermoston, sydän – ja verenkierto sekä aineenvaihduntaelimistön kuormittaminen Yksilöllisyys alkaa hahmottumaan. Pelipaikkakohtaisuus myös fyysisesti. Joukkueharjoituksia x viikossa Omalla ajalla myös fyysisiä harjoituksia Harjoituspäiväkirja – seuranta Kokonaisharjoitusmäärä 18 – 20 tuntia Kokonaisvaltainen kehittyminen - seuranta Positiivinen ja tehtäväsuuntautunut ilmapiiri

18 Fyysinen valmennus 15-18 15 – 18 - vuotiaat URHEILIJAKSI KASVAMINEN
KOORDINAATIO NOPEUS VOIMA / LIHAS- KESTÄVYYS KESTÄVYYS NOPEUS - Rytmijuoksut hyppelyt Käsi – jalka yhdistely Tasapaino Pelinomaisuus Vastus / voima juoksut Reaktio- Nopeustaita-vuus Liike- Räjähtävä- Liikkuvuus Perus- Nopeus- Henkilö-kohtaiset ohjelmat Jaksotus Juoksut Pienpelit Taito- drillit Hapoton Hapollinen Vauhti- Maksimi- Juoksu- harjoitteet Kestävyys- testit hyppy- pallo Yhdistely Moniraaja toiminnallisuus Spurtit suunnan-muutokset jarrutukset Kuntopiiri Kuntopallo Toiminnalli- suus Intervalli- tyyppinen Urheilun ja jaksamisen perusta Pallo mukana aina kun mahdollista Erikoisvarusteet kuminauhat vastusvyöt Nosto- tekniikka Ohjaus 1 - 4 sek sek Palautuminen nopeutuu Taloudellisuus Av:n + taitoharjoittelun yhteydessä Joka kerta 5-30 m Vaihtele askeltiheys Askelpituus Kesto 1-5 sek 8 -12 spurttia / harjoitus Palautukset Huoltava Ylläpitävä Kehittävä Ympäri kauden 2 -4 x vko 15 – 18 - vuotiaat Painopistealueet: VOIMA / LIHASKESTÄVYYS NOPEUSKESTÄVYYS KESTÄVYYS URHEILIJAKSI KASVAMINEN Monipuolisuus = lihaksiston, hermoston, sydän – ja verenkierto sekä aineenvaihduntaelimistön kuormittaminen Yksilöllisyys korostuu - kasvupyrähdys Henkilökohtaiset ohjelmat Joukkueharjoituksia 5-6 x viikossa Harjoituspäiväkirja – seuranta Kokonaisharjoitusmäärä 18 – 20 tuntia Harjoittelu – palautuminen – lepo - ravinto + asenne = SUORITUS TAVOITTEELLISUUS

19 2.3 GrIFK Tavoitepelaajan ominaisuudet U11-U14
TEKNINEN Lyhyet syötöt molemmilla jaloilla 1.kosketus avoin peliasento. (½-kääntyneenä) Käyttää tilanteesen sopivia käännöksiä ja kuljetuksia Hyvä 1 v 1 osaaminen Osaa käyttää tekniikkaa pelitilanteissa Pystyy toimimaan nopeasti kovan prässin alla TAKTINEN Ymmärtää miten hyökätään Ymmärtää miten puolustetaan Ymmärtää mitä tehdä pallonriiston jälkeen (P = H) Ymmärtää mitä tehdään pallon menetyksen jälkeen (H = P) Tuntee oman pelipaikkansa tehtävät Pelaajien välinen yhteistyö Luova pelaaja FYYSINEN Nopea (nopeat suunnan- ja rytminmuutokset) Pelivoima kaksinkamppailuissa Erinomainen ketteryys ja tasapaino Erinomainen työmoraali ja kestävyys Urheilullinen Pelaa korkealla intensiteetillä (pelitempo) LUONNE JA HENKINEN Pystyy toimimaan itsenäisesti Pystyy toimimaan osana joukkuetta On motivoitunut harjoituksissa Johtaja kentällä ja ulkopuolella Luottaa omiin kykyihinsä Voittajamentaliteetti / motivaatio Valmennettava / keskittyy koko ajan Vastuullinen oppija/ oppimisherkkyys Kommunikaatio valmentaja / pelaajat

20 2.3 GrIFK Tavoitepelaajan ominaisuudet U15-U19
TEKNINEN Erinomainen avoin peliasento Erinomainen 1.kosketus. Pidä pallo liikkeessä Erinomaisia päätöksiä tekevä Erinomainen 1 vs 1 tilanteissa Erinomainen syöttövalikoima Osaa laukaista ja syöttää molemmilla jaloilla Pystyy toimimaan nopeasti kovan prässin alla TAKTINEN Ymmärtää miten tehdään tilaa itselle/ toisille pelaajille Pelaajien välinen yhteistyö Osaa tunnistaa milloin hyökätään nopeasti, milloin hitaasti Luova pelaaja Ymmärtää miten puolustetaan Pystyy vaihtamaan pelitempoa Ymmärtää oman pelipaikkansa tehtävät FYYSINEN Nopea (nopeat suunnan- ja rytminmuutokset) Pelivoima kaksinkamppailuissa Erinomainen ketteryys ja tasapaini Erinomainen työmoraali ja kestävyys Urheilullinen Pelaa korkealla intensiteetillä (pelitempo) LUONNE JA HENKINEN Johtaja kentällä ja ulkopuolella Luottaa omiin kykyihinsä Voittajamentaliteetti / motivaatio Valmennettava Vastuullinen oppija/ oppimisherkkyys Joukkuepelaaja Luotettava

21 2.3 GrIFK Pelaajakehitys; Esimerkki henkilökohtaisesta toimintasuunnitelmasta; 5 kehitystavoitetta. Miten ne näkyvät peleissä ja harjoituksissa. Tekninen/ Taito Peli   TEKNINEN 1.kosketus avoin peliasento (½-kääntynyt) Hyvä 1 vs 1 tilanteissa Harjoitus Taktinen   TAKTINEN Pallon menetyksen jälkeen osaa prässätä, estää pelaamisen eteenpäin, peittää (H = P) Luonne/ Psykologinen     Nopea päätöksenteko Fyysinen    FYYSINEN Voittaa kaksinkamppailut   FYYSINEN

22 2.4 Kuka on talentti Huomioitavia asioita : Henkinen:
- Itseluottamus ja motivaatio - Persoonallisuus, johtajuus, aktiivisuus Taktinen: - Pelinlukutaito - Huomiokyky - Hahmottaminen - Ratkaisut Fyysinen: - Pelinopeus, nopea reaktio, nopea ajattelu - Nopeus (eteenpäin / suunnanmuutokset) - Jalkojen nopea liike, rytmi, nopeat askeleet - Räjähtävyys ja tasapaino Tekniikka ja taito 1 vs 1

23 Fortum Tutor-valmennus
SPL Pelaajakehitys / FA Player development SPL VALMENNUSLINJA LASTEN VALMENNUS NUORTEN VALMENNUS HUIPPUVALMENNUS Pelaajan polku ->U7 U8-U9 U10-U11 U12-U13 U14-U15 U16-U17 U18-U19 U20-U21 Valmennus- organisaatio Fortum Tutor-valmennus Piirivalmennus Aluevalmennus Seuravalmennus (hs) Maajoukkuevalmennus Pelaaminen: Tekninen ja Taktinen 1 4 5 6 7 8 Fyysinen Taitava ja ketterä Nopea ja kimmoisa Voimakas ja kestävä Henkinen ja Sosiaalinen Pelaaja-arviointi Kehittymisen seuranta 2 3 Valmentaja-koulutus Grassroots Diploma D- ja C- tasot UEFA B UEFA A, UEFA PRO NuVK

24 SPL Pelaajakehitys / FA Player development
SPL VALMENNUSLINJA LASTEN VALMENNUS NUORTEN HUIPPUVALMENNUS Pelaajan polku 0-U7 U8-U9 U10-U11 U12-U13 U14-U15 U16-U17 U18-U19 U20-U21 Pelimuoto 4v4 5v5 7v7 9v9 11v11 Seura Joukkueet / sarjat A- ja B nuoret / Edustusjoukkue Tehoryhmät Taitokoulu(t) Kykykoulu(t) Oppilaitosyhteistyö Seurojen akatemiat / Oppilaitosyhteistyö Piirit/ seurat Pelaaja-haavit Kai Pahlman L. Kalmari Piiri Taitokoulut / tuki Taitokilpailut 8v -> 10-11 Leirit U12 Pelit U13 Piiri Huuhkaja - Helmari-päivät Piiricup Huippu-sarjat Liitto U15 Alue-joukkue Maajoukkueet Tähtitarha Liiton akatemiat Pelaaja-arviointi ja Kehittymisen seur. Taitokilpailut 10-11 leirit U10 JA U11 SHA Taitokilp. U12 SHA U13 SHA U14 SHA U15 Alue Urasuunnittelu Testaus

25 SPL Pelaajakehitys Harjoittelu / Training
 Oikea asia, määrä ja aika / Right things, right amount and time Yksilön kehittäminen pelin sisällä / Individual development in game-related situation Oikea, yksilökeskinen vaatimustaso / Training in right demands for each individual player Harjoittelu tasoryhmissä / Training - groups according to individual skills Harkinta tasojoukkueiden muodostamisessa / Sensible thinking in forming of the skill level teams

26 SPL Pelaajakehitys Harjoittelun rakenne / Training structure
”Ennen kenttää / Before the field   Kotitehtävien tarkistus / Home work check up Alkuverryttely, oheisharjoittelu / warm up, extras ”Kentällä / On the field Pienpelit / small sided games Jalkapallotaidot / Football skills ”Kentän jälkeen / After the field Verryttely, oheisharjoittelu / warm down, extras Kotitehtävät / Home work

27 SPL Pelaajakehitys Harjoittelun määrä / Amount of training
Joukkueharjoittelu / team training Ohjattu, yksilöllinen harjoittelu (tehoryhmät) / Individual coaching (more quality trainig) Henkilökohtainen harjoittelu / Individual training ( own time) Pelit ja turnaukset / games and tournaments => Jalkapalloharjoittelu yhteensä / Football training in total Kokonaisliikunnan tarve on vielä suurempi / And physically It’s still not enough Suomen Palloliiton Valmennuslinja (katso lisää SPL valmennuslinja) Yksilökeskeinen valmennusfilosofia Pelitapa Pelaajaprofiilit Pelaajakehitys

28 5.1 GrIFK Pelaajamäärä tilanne 2009-2016

29 5.2 GrIFK Valmentajakoulutus tilanne 2009-2016

30 5.3 GrIFK Taitokisamitalit tilanne 2009-2016

31 GrIFK Valmennusfilosofia
Yksilökeskeinen Tunne pelaajat Jokaiselle haasteita omalla tasolla Valmiit mallit eri ikäluokkien toimintaan Ikäluokkien yhteistyö Kokonaisvaltainen Taito, pelikäsitys, fysiikka ja henkinen jokaisessa Harjoituksen rakenne ja sisältö Kehityksen seuranta Taito, Fysiikka Itseluottamus / pelikäsitys / peli 4 vs 4 Taulukko mitä missäkin ikäluokassa Ohjeet miten analysoidaan, viedään pelaajille ja kentälle

32 Seura ohjaa toimintaa ja oma kausisuunnitelma perustuu seuran linjauksiin
Ikäluokka toteuttaa seuran valmennuslinjaa! GrIFK-P05 asiaa Vuosimaksu sis. seuraramaksun kaudelle 2016 on n. 600 euroa Yön yli turnauksista / leireistä / kykykoulusta erillinen veloitus Harjoitusteemoissa seurataan neljän viikon rytmiä

33 JOUKKUEEN SÄÄNNÖT Ajoissa paikalle ennen harjoitusten/tapahtuman alkua, valmiina osallistumaan! (Pelit 45-60min / Harjoitukset 15min) Kuunnellaan valmentajia ja muita ohjaajia, ollaan itse hiljaa kun valmentaja tai joku muu puhuu. Noudatetaan annettuja ohjeita ja harjoitteita. Yritämme parhaamme. Keskitytään tekemiseen ja kannustetaan toisiamme Epäonnistumiset hyväksytään => kertoo yrittämisestä Innokkaana osallistumaan, kaikilla positiivinen asenne

34 HARJOITUKSET JA PELIT Sekä harjoituksissa että peleissä käytetään tasoryhmiä, jotka perustuvat pelaajan sen hetkiseen kokonaistasoon (taito, fysiikka, asenne), kulloinkin käytössä olevaan palaajistoon ja aiempi toiminta Koska kevään sarjapelien tuloksilla on vaikutusta syksyn sarjatasoihin, niin tällä on vaikutusta myös peluutukseen Joikaisella kolmella peliryhmällä on perusrusko, jota sitten aina tarvittaessa täydennetään toisesta ryhmästä Kaikille tavoitteena saada 1 peli/vko Jotta kaikille pojille saadaan taattua riittävä määrä peliaikaa oikean tasoisissa peleissä, hyödynnetään myös yhteistyötä 04:n ja 06:n (pelaavat 05:n sarjaa) kanssa. Tämä kuitenkin oman ikäluokan pelien ehdoilla

35 Vuoden 2016 tulokset Hyvää/positiivista
Osallistumisaktiivisuus harjoituksiin suurimmalla osalla hyvällä tasolla Yhä useampi poika löytänyt tiensä kentällä hyvissä ajoin ennen treenejä ja valmentajan tullessa paikalle pienpelit jo pyörivät Onnistuneet turnauksen Rigassa, Ahvenanmaalla ja 89-turnauksessa Taitokisa- ja pomputtelumitalit /-pokaalit => mitalien määrässä piirin tasolla kärkiryhmässä (=Suomen tasolla korkealla). Mietittävää/parannettavaa Osallistumisaktiivisuuden kanavoiminen vielä harjoitusasenteeseen päivästä toiseen Intensiteetin kasvattaminen harjoittelussa eli työvaiheet tehdään tosissaan ja lepovaiheessa levätään Omatoimisen harjoittelun kasvattaminen vielä laajemmalle ryhmälle

36 Tavoiteet vuodelle 2016 ja toteutuminen
Pelaajamäärän säilyttäminen, jotta kaikille mahdollisuus oikean tasoiseen harjoitteluun ja peleihin Kaudelle 2017 jatkamassa 33 pelaajaa Saatu uusia pelaajia kaikille tasoille, mutta ollut myös poistumaa Henkilökohtainen vuoropuhelu pelaajien kanssa pojan vahvuuksista ja kehittämiskohteista sekä kehittymisen seurantasäännöllisesti ympäri vuoden Useimman pelaajan kanssa keskustelu Kahden pelaajan ja osittain jo kolmen pelaajan yhteistyö Kehittymistä tapahtunut, mutta harjoittelua jatketaan Kopeus ja kimmoisuus Ei merkittäviä havaintoja

37 Tavoiteet vuodelle 2016 ja toteutuminen
Pallottoman pelaajan liikkuminen tässä asiassa joukkueen sisällä vielä liian iso hajonta peliryhmästä riippumatta! Peilaa suoraan pelaajaan asenteeseen harjoitella ja tehdä duunia joukkueen ja itsensä eteen. Tämä on seikka, jonka valmentajat huomaavat nopeasti kentän laidalle. Pään ylhäällä pitäminen Isolla osalla parantunut, mutta jatkossa kiinnitetään vielä enemmän huomiota, että pää ”pyörii” sekä pallollisena että ilma palloa Omatoimisen harjoittelun lisääminen Osa tekee tunnollisesti ja osalle lienee jäänyt vähemmälle 8v8 pelin sisäistäminen jatkuu

38 Tavoitteet pelaajakehitykselle vuodelle 2017
Pelaajien teknistakninen kehittäminen ja erityisesti havainnointi ja reagointi: Milloin syötän, milloin kuljetan (pelin maksimaalinen edistäminen) Milloin prässään pallottomana, milloin vetäydyn Liikkuminen pallollisena ja pallottomana Pelaajien asenteen ja henkisten ominaisuuksien kehittäminen Anna aina kaikkesi, koska se auttaa parhaiten joukkuetta ja pitkässä juoksussa pelaajaa itseään Em. toteutuksessa pelaajien väliset erot ovat vielä liian isot peliryhmästä riippumatta Jos yksi lepsuilee treeneissä, niin se on pois pelaajan itsensä ja joukkuekavereiden kehittymisestä ja heijastuu suoraan peleihin Jos yksi lepsuilee pelissä niin, se johtaa useasti vastustajan maalipaikkaan taikka oman maalipaikan menettämiseen

39 Tulokselliset tavoitteet vuodelle 2017
Vaikka pelaajien kehittäminen on prioriteetti nro 1, niin siitä huolimatta joukkueille tulee sarjataulukoiden myötä automaattisesti eräänlaisia tulostavoitteita: GrIFK-05 (ent. Black) tavoittelee paikkaa Etelä-Länsi liigassa Green varmistaa keväällä paikan syksyn 1-divisioonaan White kykenee nauttimaan peleistä ja saavuttamaan mahdollisimman monta voittoa

40 Harjoitukset, pelit ja turnaukset 2017
Harjoitukset tammi-huhtikuu 1*keinonurmella A-link Kykykoulu*2 Granhult taekwondo+futsal Harjoitukset kesällä 2-3*vko + kykykoulu

41 Harjoitukset, pelit ja turnaukset 2017
Sarjatasot keväällä 2017 ELL-sarjan karsinta (GrIFK-05), 1-divarin karsinta (Green) 3-divari (White) Käpan talvisarja Black ja Green, Whiten A-linkin turnaukset Kykykoulusarjan pelit talvella (seura vastaa) Harjoituspelit talvella Turnaukset Saku Spring Cup Tallinna 3/2017 Green Spring Elite cup Tallinna 4/2017 Black Kevätturnaus 5/2016 White Hesa Cup Eloturnaus Hyvinkää (Black ja Green)

42 Kehittymisen seuranta
Fyysiset testit Nopeus Ketteryys Kimmoisuus Jne. Taitokisat syksyllä Pelisuorituksen ja harjoittelun jatkuva arviointi SHA-tapahtumat

43 Kykykoulu on seuran järjestämää toimintaa
Kykykoulusta vastaa valmennuspäällikkö Arto Tuohisto-Kokko / seuran Fortum-tutor Leif Grandell Ikäluokkien valmentajat vetämässä treenejä Osallistuvat pelaajat nimetään ja ryhmään muokataan tarpeen mukaan Kyseessä ns. lisäharjoitus eli osallistuminen edellyttää aktiivista harjoittelua myös koko joukkueen treeneissä Kykykouluun osallistujista valitaan Arton ja Lefan toimesta pelaajat kykykoulusarjan peleihin Palloliitto suorittaa näissä peleissä pelaajatarkkailua

44 Ohjeita vanhemmille joukkueen tapahtumissa ja niiden ulkopuolella
Kolme kovaa K.ta: Kannusta, Kustanna ja Kuljeta Kannusta omatoimiseen harjoitteluun ja lähden pojan mukaan kentälle. Tämä motivoi myös lasta Opettakaa lapsi huolehtimaan itse varusteistaan Kengännauhat Pallo oikealla ilmapaineella Suojat juomapullo Jne.

45 MUISTAKAA VANHEMMAT KANNUSTAA JA TUKEA LASTANNE HÄNEN HARRASTUKSESSA


Lataa ppt "GrIFK P05 kausisuunnitelma 2017"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google