Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSiiri Lahtinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t Hannu Hämäläinen 25.8.2015
2
Etunimi Sukunimi2 24.9.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskevaa lainsäädäntöä valmisteleva työryhmä (1) Taustaa Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonkäsittelyn toimintaympäristö on isossa muutoksessa ja tietotarpeet kehittyvät nopeasti. tietoa voidaan hyödyntää henkilökohtaisessa hyvinvoinnissa ja elämässä pärjäämisessä, potilas- ja asiakastyössä, sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisessa ja valvonnassa sekä tutkimuksessa Tietoaineistojen on tarkoitus tukea myös innovaatio- sekä elinkeinotoimintaa. Toimikausi: 1.4.2015 - 31.5.2016
3
Etunimi Sukunimi3 24.9.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskevaa lainsäädäntöä valmisteleva työryhmä Ryhmän tehtävänä on valmistella luonnos hallituksen esitykseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskevasta lainsäädännöstä valmistella ehdotus tarvittavista muista jatkotoimenpiteistä
4
Etunimi Sukunimi4 24.9.2016 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskevaa lainsäädäntöä valmisteleva työryhmä on osa ”Sote-tieto hyötykäyttöön 2020” -strategian toimeenpanoa, on otettavaa huomioon –sote-järjestämislain vaikutus, hoidon saatavuutta ja yhtenäisen hoidon perusteita valmistelavan työryhmän työ sekä –valmisteilla olevan Euroopan tietosuoja-asetuksen eteneminen, –julkisuuslain valmisteilla oleva uudistustyö, –asiakastiedon käsittelystä vireillä olevat lainsäädännön kehittämishankkeet ja muut vaikuttavat sääntelymuutokset. tulee seurata myös alan teknistä ja yhteiskunnallista kehitystä.
5
Etunimi Sukunimi5 24.9.2016 P uheenjohtajaHannu Hämäläinen, neuvotteleva virkamies, STM VarapuheenjohtajaPekka Kahri, tietojohtaja, THL SihteeritArto Vuori, kehittämispäällikkö, THL Tuija Savolainen, erityisasiantuntija, Kuntaliitto Pia-Liisa Heiliö, lainsäädäntöneuvos, STM JäsenetAnne-Mari Raassina, neuvotteleva virkamies, STM/SOPA Timo Keistinen, lääkintöneuvos, STM/ TEPA Saara Leppinen, neuvotteleva virkamies, STM Heli Hätönen, neuvotteleva virkamies, STM/HTO/TERE Tommi Oikarinen, neuvotteleva virkamies, Valtiovarainministeriö Anu Muuri, tutkimuspäällikkö, THL Eeva Reissell, hallintoylilääkäri, THL Petri Kinnunen, professori, Lapin yliopisto Päivi Rautava, professori, Turun yliopisto Juha Teperi, professori, Tampereen yliopisto, Sari Mäntylä, suunnittelupäällikkö, Tampereen kaupunki Jouko Verho, erikoistutkija, KELA Juha Honkkila, tilastopäällikkö, Tilastokeskus, Tuula Kock, asiantuntijalääkäri Sandra Liede, lakimies,Valvira Raisa Lievonen, ylitarkastaja, Tietosuojavaltuutetun toimisto. Organisointi
6
Etunimi Sukunimi6 24.9.2016 Pääperiaatteita työskentelyssä Tiedon keräämisestä ja siirtämisestä tiedon hyödyntämiseen Yhtenäisyys sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käsittelyn sääntelyssä Mahdollistava sääntely Asettamispäätös Huomioon ottaen kestävyys, perusoikeudet, teknologiariippumattomuus, hallinnollinen tehokkuus, innovaatiotoiminnan tarpeet Muita periaatteita Kauaksi katsova Vaiheittain etenevä Teknologian huomioiva Muutoksen tunnistava Fokus tiedossa, tietoryhmissä Normeja purkava Muuta, mitä?
7
Etunimi Sukunimi7 24.9.2016 Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely BIO- JA GEENI- PANKIT KANTA JA OMAKANTA TUTKI- MUS TIETO- JOHTA- MINEN SOTE- PALVE- LUT LÄÄ- KE- KEHI- TYS DIGI- TALI- SAATIO KANS. TH:N REKIS- TERIT SOTE- TILASTO -AINEIS- TOT SOS.- EKON. TIEDOT, (TK, KELA) TIETOJEN HAKU: TUTKIMUSLUVAT, EETTISET TOIMIKUNNAT, TIETOSUOJA TIETOJEN HAKU: TUTKIMUSLUVAT, EETTISET TOIMIKUNNAT, TIETOSUOJA TIETOJE SAANTI: LUOVUTUS, YHDISTELY, SUOJAUS PALVELUOPERAATTORI/-T HV JA TER- VEYS SOSIAALI - JA TERVEYDENHUOLLON OPERATIIVISET JÄRJESTELMÄT
8
Etunimi Sukunimi8 24.9.2016 Lainsäädäntö Liian tiukka tietosuoja, erityisesti perusterveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden osalta Lupamenettely Tutkimustietojen saamisen hitaus Tietojen sirpaleisuus Eri rekisterien yhdistäminen byrokraattista ja hidasta Tavanomaisten sairauskertomusten tiedon laatu on liian heikko käytettäväksi tieteellisessä tutkimuksessa Koodatut tiedot rinnastetaan henkilötietoihin Henkilörekisterien käyttö sidottu aikaan arvokkaiden tutkimusrekisterien jatkokäyttö hankalaa Päällekkäisten ”turhien” tutkimushankkeiden välttäminen Rahan puute (tutkimusrahoitus) Tiedon epätäydellisyys Epäyhteinen kirjaaminen Ohjelmat eivät toimi Tiedon hyödyntämisen ongelmia ja esteitä: Valtakunnallinen terveyden tutkimuksen arviointineuvosto:
9
Etunimi Sukunimi9 24.9.2016 HAJAANNUKSEN TILALLE YKSI YHTEINEN PROSESSI JA TOIMIJA (viranomaistehtävä) YHDEN LUUKUN PERIAATE TUTKIMUSLUVILLE, EETTISELLE KÄSITTELYLLE, JA TIETOSUOJALAUSUNNOILLE IRROITETAAN TUTKIMUSLUVAT REKISTERINPITÄJISTÄ YHTENÄISET KÄYTÄNNÖT, KRITEERIT JA PERIAATTEET KETTERYYS, NOPEUS, PALVELEVUUS TIETOJEN HAKU-/LUPAPROSESSIN TAVOITTEET
10
Etunimi Sukunimi10 24.9.2016 Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely BIO- JA GEENI- PANKIT KANTA JA OMAKANTA TUTKI- MUS TIETO- JOHTA- MINEN SOTE- PALVE- LUT LÄÄ- KE- KEHI- TYS DIGI- TALI- SAATIO KANS. TH:N REKIS- TERIT SOTE- TILASTO -AINEIS- TOT SOS.- EKON. TIEDOT, (TK, KELA) TIETOJEN HAKU: TUTKIMUSLUVAT, EETTISET TOIMIKUNNAT, TIETOSUOJA TIETOJE SAANTI: LUOVUTUS, YHDISTELY, SUOJAUS TIETOJE SAANTI: LUOVUTUS, YHDISTELY, SUOJAUS PALVELUOPERAATTORI/-T HV JA TER- VEYS
11
Etunimi Sukunimi11 24.9.2016 Monta rekisterinpitäjää, tietojen haku pitäisi keskittää yhteen paikkaan (yhden keskuksen malli) Tietyn aiheen tutkimuksesta/aineiston keruusta kiinnostuneiden etsintä Kansallinen sote-rekisteri ja siihen kytkeytyvä tutkimuksen kehittäminen ja johtaminen Ajantasainen faktatieto johtamisen käyttöön jatkuvasti koko maasta (avaintiedot vertailukelpoisena) Kirjaamiskäytäntöjen yhtenäistäminen, samat standardit Kansallinen yhteistyö Tutkimuksen tukeminen sujuvalla tietotuotannolla, esim. perusturva Yksi lupa riittää eri tiedontuottajien tietojen käyttöön ja yhdistämiseen: joustava ja nopea lupamenettely yhden luukun periaate alueellinen tasa-arvo säilyttäen) Tietopalvelu Trenditiedot Online tiedot Kriittiset potilastiedot kootusti ja nopeasti löytyviksi – kuten allergiat, lääkitykset ja diagnoosit – myös sosiaalipalveluissa Mitä palveluoperaattorin tulisi ratkaista? Valtakunnallinen terveyden tutkimuksen arviointineuvosto:
12
Etunimi Sukunimi12 24.9.2016 ASIAKASLÄHTÖISYYS, PALVELEVUUS ASIAKASOHJAUTUVUUS YHDISTEE, TUOTTAA JA LUOVUTTAA AINEISTOJA JALOSTAA AINEISTOJA JULKINEN JA/TAI YKSITYINEN PALVELUOPERAATTORI? VIRANOMAISTEHTÄVÄT? ”HILJAINEN TIETO” TIEDON KÄYTETTÄVYYDESTÄ TIETOJEN SAANTIPROSESSIN TAVOITTEET
13
Etunimi Sukunimi13 24.9.2016 Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely BIO- JA GEENI- PANKIT KANTA JA OMAKANTA TUTKI- MUS TIETO- JOHTA- MINEN SOTE- PALVE- LUT LÄÄ- KE- KEHI- TYS DIGI- TALI- SAATIO KANS. TH:N REKIS- TERIT SOTE- TILASTO -AINEIS- TOT SOS.- EKON. TIEDOT, (TK, KELA) TIETOJEN HAKU: TUTKIMUSLUVAT, EETTISET TOIMIKUNNAT, TIETOSUOJA TIETOJE SAANTI: LUOVUTUS, YHDISTELY, SUOJAUS PALVELUOPERAATTORI/-T HV JA TER- VEYS
14
Etunimi Sukunimi14 24.9.2016 PALVELUOPERAATTORIN TOIMINTA 14 Hyvinvointiin vaikuttavan tiedon hyödyntämisen arvoketju muodostuu neljästä eri vaiheesta OmaKanta / Kan- sallinen terveystili Potilastiedon tietovaranto Bio- pankit Yhdistetyt ja jäsennetyt tiedot Standardit rajapinnat Räätälöidyt rajapinnat Ekosysteemi ja partneriverkosto Terveyden- huolto Kansalliset osaamis- keskukset Julkiset tutkimus- laitokset Yksityiset tutkimus- laitokset Lääketeollisuus Yksikö Informaation rikastuminen ja asiakasarvon kasvaminen Tulovirta KanTa Genomi -tietokana Muut tietolähteet Tietojen anonymisointi Yksilö Hyöty 4 Yksilö Analytiikkapalvelut Loppukäyttäjäsovellukset Yksilötietoa sisältävät palvelut Anonymisoituja tietoja sisältävät palvelut Jne. Audit trail, tiedon luotettavuuden ja luottamuksellisuuden takaaminen, eettisten kysymysten huomioiminen Hyvinvointiin vaikuttavan tiedon arvoketjun muodostuminen Datan tuottaminen Tiedon hyödyntäminen Lisäarvopalvelut Datan koostaminen ja jalostaminen
15
Etunimi Sukunimi15 24.9.2016 Eri sidosryhmien odotuksia palveluoperaattorille Esiselvitystyön aikana on selvitetty alustavasti eri sidosryhmien odotuksia palveluoperaattorille 15 Palveluoperaat tori Yksilö ‒ Mahdollisuus vaikuttaa omaan terveyteen ja hyvinvointiin suorasti ja epäsuorasti (esim. osallistumiset lääketutkimuksiin) Tutkimus- ja lääketeollisuus ‒ Tarve yhden luukun periaatteella toimivalle kansalliselle toimijalle, joka tarjoaisi ”Big Dataa” tehokkaasti, kootusti ja reaaliaikaisesti ‒ Hallinnollisten prosessien tehostaminen Sosiaali- ja terveydenhuolto ‒ Datan saaminen toiminnan suunnitteluun ‒ Tiedon hyödyntäminen uusien hoitomuotojen ja palvelujen kehittämisessä ‒ Johtamisen ja päätöksenteon tuki Kansalliset osaamis- keskukset (esim. syöpäkeskus) ‒ Muiden toimijoiden tuottaman tiedon saaminen helposti, automatisoidusti ja ”valmiiksi pureskeltuna” ‒ Yksi rajapinta tietoon ‒ Byrokratian vähentäminen Kansallisen ja kansainvälisen toimintakentän sidosryhmät
16
Etunimi Sukunimi16 24.9.2016 Lakityöryhmä toimii avoimesti Innokylässä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.