Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Yhteenveto Minna Olkinuora-Tauru 12.3.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Yhteenveto Minna Olkinuora-Tauru 12.3.2015."— Esityksen transkriptio:

1 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Yhteenveto Minna Olkinuora-Tauru 12.3.2015

2 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat  Melindan strategiset linjaukset –työpaja  21.1 Melinda-kirjastojen johtajille  Melindan laatu ja käytännöt –työpajat  5.2 ja 10.2 (samansisältöisiä) Melinda-kirjastojen asiantuntijoille  Yhteensä yli 80 osallistujaa  Pidettiin hyödyllisinä, kansallista keskustelua tarvitaan

3 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 21.1 Käsitellyt aiheet  Nykytila. Mikä Melinda on nyt? Hyödyt?  Laajeneminen. Tiekartta.  Haasteet (RDA, e-aineistot, avoin tieto, …)  Laatu. Mikä on Melindan riittävä laatu?  SWOT. Kehityskohteet.  Materiaalit löytyvät Metiva-wikistä: https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=156899406

4 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 21.1. Työpajan satoa  Ohjausvastuun selkeytys Melindan osalta  Kansalliskirjaston ja kirjastojen johdon kesken  Paljonko johtajat valmiita panostamaan työaikaa Melindaan?  Roolien selkeytys  Kansalliskirjaston ja kirjastojen työnjako Melinda-kuvailussa  Eri järjestelmät (Melinda, Finna, …)  Hyödyt samansuuntaisia kaikilla sektoreilla (vrt. AMKit-raportti)  Linnea2 –kirjastoille ei erillistä hyötyselvitystä  Riittävä laadun määrittely konkreettisesti  Yhteinen ja yksiselitteinen ymmärrys tarvitaan  RDA  Lähivuosien kuvailutyön muutoksen vaikutukset epäselviä

5 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Käsitellyt aiheet  Laajeneminen. Missä mennään – mitä tulossa?  Haasteet. E-aineistojen tilanne ja kuvailukäytännöt.  Fennica. Kansallisbibliografia näkökulma Melindassa.  Kuvailutyö. Käytännön esimerkkejä haastavista tapauksista.  Laatu. Automaattiset korjaukset. Mikä on Melindan riittävä laatu?  Materiaalit löytyvät Metiva-wikistä: https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=160017394

6 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Työpajan satoa  Verkostoituminen  Tärkeää saada keskustella muiden kuvailijoiden kanssa  Voi luoda henkilökohtaisia kontakteja  Jatkossa paikallinen/alueellinen verkostoituminen?  Näkökulma omassa työssä  Uusia oivalluksia työn tekemiseen  Käytännön esimerkit, konkretisointi  Verkoston aktiivit toimijat  Toivoivat että keskustelussa olisi edetty pidemmälle

7 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Työpajan satoa  Tilaisuuden organisointi  Etäyhteysmahdollisuus olisi lisännyt osallistujien määrää  Ryhmätyöt ja verkostoituminen olisivat jääneet pois  Tilaisuuden kesto (1/2 pv)  Osa koki ajan loppuvan kesken  Työpajamainen työskentely  Olisi voinut olla enemmän ryhmätöitä  Vähemmän alustuksia

8 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma ”Yhteistyöllä laatua” Minna Olkinuora-Tauru 12.3.2015

9 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Tavoitteet  Kokoaa Melindan laadunparannuksen toimenpiteet  Nostaa Melindan laadun paremmalle tasolle  Selkiyttää Melindan kuvailutasot  Yhteinen ymmärrys  Riittävän laadukas Melinda  Edesauttaa Melindan hyötyjen realisointia  Hyödyt samanlaiset kaikille Melinda-kirjastoille  Kuvailu tehostuu

10 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu syntyy yhteistyöllä Melindan peruslaatu Kansallinen kuvailutaso (Pakolliset kentät, suositukset) Kansallisbibliografian taso Automaattiset massakorjaukset Tietokantahuolto, deduplikointi Konversiot, eräajot, aineistosiirrot Kansalliskirjasto KVP Melindan kuvailu Melinda- kirjastot Fennican kuvailu Kansalliskirjasto Tutki Melinda-tietueen hyödynnettävyys kansallisbibliografiaan ja päinvastoin Yhdenmukainen Melinda-kuvailu parantaa Melindan peruslaatua ja päinvastoin. Ohjeet, koulutus Ohjeet, koulutus TALONMIESTALONMIES KUMEAKUMEA

11 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Laadukas Melinda, kaikki hyötyvät NäkyvyysTehokkuus Laadulliset tekijät Käyttö kaukopalvelun paikannuksessa Kaukopalvelun lisääntyminen Primääriluetteloinnin väheneminen Melindasta poiminnan lisääntyminen Muualta poiminnan väheneminen Kuvailutapausten nopeutuminen Kuvailun yhtenäisyys Auktoriteettien hyödyntäminen Yhteisöllisyys

12 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ”Melindan tiedontuottajaverkosto” Melinda nyt Yli 40 kirjastoa Yli 1000 aineiston kuvailijaa Yli 7 000 000 bibliografista tietuetta Yli 3 000 000 tiedonhakua vuodessa Valtava määrä tietoa, osaamista ja ammattitaitoa YHDESSÄ TEKEMISTÄ Kuinka saadaan yhteinen ymmärrys tekemiseen?

13 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Suositeltavia toimenpiteitä kirjastoissa  Varmistetaan kirjaston sisäinen yhteinen ymmärrys Melinda- kuvailusta  Ovatko omat ohjeet linjassa Melinda-ohjeiden (toimintaohje, sovellusohjeet) kanssa?  Onko kansallinen kuvailutaso ymmärretty kirjastossa yhdenmukaisella tavalla? Noudatetaanko sitä?  Miten kuvailijat, jotka eivät seuraa KK:n Melinda-viestintää saavat tiedon esim. ohjepäivityksistä?  Kirjaston omat viestintäkäytännöt  Talonmiesviestintä voycat-listan kautta

14 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Suositeltavia toimenpiteitä kirjastoissa  Huomioitavaa omassa kuvailutyössä  Tarkistetaan tietueista kansallisen kuvailutason määrittelemät kentät ja niiden oikeellisuus  Asterin käyttö, nimien tarkistus  Fennica-tietueiden rajattu käsittely KK:n ohjeiden mukaan

15 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Toimenpiteitä Kansalliskirjastossa  Automaattiset korjaukset jatkuvat  Ehdotuksia voi lähettää melinda-posti@helsinki.fimelinda-posti@helsinki.fi  Eräajojen arviointi, mahdollinen ”kevennys”  Ohjeistus, viestintä, tuki  Talonmiehen tuokiot (AC, max 1h)  Ensimmäinen keväällä  Syksyllä parin kuukauden välein  Etukäteiskysymykset

16 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Toimenpiteitä Kansalliskirjastossa  Koulutus  Tietoiskut (AC)  Kansallisbibliografia näkökulma Melindaan (huhtikuu)  Auktoriteetit (syksy)  Työpajat/koulutukset eri teemoista  E-aineistot, kausijulkaisut (selvitellään, syksy?)  Melinda-Aleph –kertauskoulutukset (1-2 krt vuodessa)  25.3 (täynnä)  Seuraava syksyllä

17 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mikä Melinda on nyt? Äänestystulokset 21.1  Metatiedon kohtauspaikka – kuvailijoiden mieluisa pelikenttä 2 ääntä  Metatiedon majakka – kansallisen kuvailun keulakuva 0 ääntä  Metatiedon talkoopaikka – tarpeellista tiedontuottoa yli kirjastokentän 5 ääntä **)  Metatiedon tynnyri – miljoonittain metatietoa kaikilla mausteilla 7 ääntä *)  Metatiedon kysymysmerkki – kuvailijoiden suo 0 ääntä  Muu, mikä? __Tiedon hakupaikka, tiedon löytyminen (tukee kirjastojen perustehtävää)___________________________________________________ Perustelu: *) Runsaasti kaikkea, osa ehkä hallitsemattomasti, ehkä tehdään turhaakin työtä, koordinointi. **) Keskustelua herätti ilmaisu ”yli kirjastokentän”. Muitakin kuin kirjastoja? Kustantajilta myös metatietoa. __________________________________________________________________

18 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mikä Melinda on tulevaisuudessa? Visio 2016?  Yksi aineisto tai teos kuvaillaan Suomessa vain kerran metatietovarantoon Melinda on kansallisen kuvailun keulakuva  2015 lopussa tarkistuspiste => palautekysely Melinda-kirjastoille

19 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä seuraavaksi?

20 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-kirjastojen kommentit/kysymykset?  Kartoitetaan Melinda-kirjastojen näkökulma  E-lomake viikolla 12 kirjastojen johtajille  Yksi lomake per kirjasto  Kirjaston kootut kommentit/kysymykset  Melindan laatuohjelma  Kansallinen kuvailutaso  Melinda-kuvailun yhteyshenkilö

21 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos! melinda-posti@helsinki.fi https://wiki.helsinki.fi/display/Metiva/Kirjastojen+y hteinen+metatietovaranto


Lataa ppt "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Yhteenveto Minna Olkinuora-Tauru 12.3.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google