Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarja Nurminen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Yhteenveto Minna Olkinuora-Tauru 12.3.2015
2
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Melindan strategiset linjaukset –työpaja 21.1 Melinda-kirjastojen johtajille Melindan laatu ja käytännöt –työpajat 5.2 ja 10.2 (samansisältöisiä) Melinda-kirjastojen asiantuntijoille Yhteensä yli 80 osallistujaa Pidettiin hyödyllisinä, kansallista keskustelua tarvitaan
3
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 21.1 Käsitellyt aiheet Nykytila. Mikä Melinda on nyt? Hyödyt? Laajeneminen. Tiekartta. Haasteet (RDA, e-aineistot, avoin tieto, …) Laatu. Mikä on Melindan riittävä laatu? SWOT. Kehityskohteet. Materiaalit löytyvät Metiva-wikistä: https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=156899406
4
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 21.1. Työpajan satoa Ohjausvastuun selkeytys Melindan osalta Kansalliskirjaston ja kirjastojen johdon kesken Paljonko johtajat valmiita panostamaan työaikaa Melindaan? Roolien selkeytys Kansalliskirjaston ja kirjastojen työnjako Melinda-kuvailussa Eri järjestelmät (Melinda, Finna, …) Hyödyt samansuuntaisia kaikilla sektoreilla (vrt. AMKit-raportti) Linnea2 –kirjastoille ei erillistä hyötyselvitystä Riittävä laadun määrittely konkreettisesti Yhteinen ja yksiselitteinen ymmärrys tarvitaan RDA Lähivuosien kuvailutyön muutoksen vaikutukset epäselviä
5
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Käsitellyt aiheet Laajeneminen. Missä mennään – mitä tulossa? Haasteet. E-aineistojen tilanne ja kuvailukäytännöt. Fennica. Kansallisbibliografia näkökulma Melindassa. Kuvailutyö. Käytännön esimerkkejä haastavista tapauksista. Laatu. Automaattiset korjaukset. Mikä on Melindan riittävä laatu? Materiaalit löytyvät Metiva-wikistä: https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=160017394
6
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Työpajan satoa Verkostoituminen Tärkeää saada keskustella muiden kuvailijoiden kanssa Voi luoda henkilökohtaisia kontakteja Jatkossa paikallinen/alueellinen verkostoituminen? Näkökulma omassa työssä Uusia oivalluksia työn tekemiseen Käytännön esimerkit, konkretisointi Verkoston aktiivit toimijat Toivoivat että keskustelussa olisi edetty pidemmälle
7
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Työpajan satoa Tilaisuuden organisointi Etäyhteysmahdollisuus olisi lisännyt osallistujien määrää Ryhmätyöt ja verkostoituminen olisivat jääneet pois Tilaisuuden kesto (1/2 pv) Osa koki ajan loppuvan kesken Työpajamainen työskentely Olisi voinut olla enemmän ryhmätöitä Vähemmän alustuksia
8
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma ”Yhteistyöllä laatua” Minna Olkinuora-Tauru 12.3.2015
9
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Tavoitteet Kokoaa Melindan laadunparannuksen toimenpiteet Nostaa Melindan laadun paremmalle tasolle Selkiyttää Melindan kuvailutasot Yhteinen ymmärrys Riittävän laadukas Melinda Edesauttaa Melindan hyötyjen realisointia Hyödyt samanlaiset kaikille Melinda-kirjastoille Kuvailu tehostuu
10
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu syntyy yhteistyöllä Melindan peruslaatu Kansallinen kuvailutaso (Pakolliset kentät, suositukset) Kansallisbibliografian taso Automaattiset massakorjaukset Tietokantahuolto, deduplikointi Konversiot, eräajot, aineistosiirrot Kansalliskirjasto KVP Melindan kuvailu Melinda- kirjastot Fennican kuvailu Kansalliskirjasto Tutki Melinda-tietueen hyödynnettävyys kansallisbibliografiaan ja päinvastoin Yhdenmukainen Melinda-kuvailu parantaa Melindan peruslaatua ja päinvastoin. Ohjeet, koulutus Ohjeet, koulutus TALONMIESTALONMIES KUMEAKUMEA
11
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Laadukas Melinda, kaikki hyötyvät NäkyvyysTehokkuus Laadulliset tekijät Käyttö kaukopalvelun paikannuksessa Kaukopalvelun lisääntyminen Primääriluetteloinnin väheneminen Melindasta poiminnan lisääntyminen Muualta poiminnan väheneminen Kuvailutapausten nopeutuminen Kuvailun yhtenäisyys Auktoriteettien hyödyntäminen Yhteisöllisyys
12
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ”Melindan tiedontuottajaverkosto” Melinda nyt Yli 40 kirjastoa Yli 1000 aineiston kuvailijaa Yli 7 000 000 bibliografista tietuetta Yli 3 000 000 tiedonhakua vuodessa Valtava määrä tietoa, osaamista ja ammattitaitoa YHDESSÄ TEKEMISTÄ Kuinka saadaan yhteinen ymmärrys tekemiseen?
13
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Suositeltavia toimenpiteitä kirjastoissa Varmistetaan kirjaston sisäinen yhteinen ymmärrys Melinda- kuvailusta Ovatko omat ohjeet linjassa Melinda-ohjeiden (toimintaohje, sovellusohjeet) kanssa? Onko kansallinen kuvailutaso ymmärretty kirjastossa yhdenmukaisella tavalla? Noudatetaanko sitä? Miten kuvailijat, jotka eivät seuraa KK:n Melinda-viestintää saavat tiedon esim. ohjepäivityksistä? Kirjaston omat viestintäkäytännöt Talonmiesviestintä voycat-listan kautta
14
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Suositeltavia toimenpiteitä kirjastoissa Huomioitavaa omassa kuvailutyössä Tarkistetaan tietueista kansallisen kuvailutason määrittelemät kentät ja niiden oikeellisuus Asterin käyttö, nimien tarkistus Fennica-tietueiden rajattu käsittely KK:n ohjeiden mukaan
15
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Toimenpiteitä Kansalliskirjastossa Automaattiset korjaukset jatkuvat Ehdotuksia voi lähettää melinda-posti@helsinki.fimelinda-posti@helsinki.fi Eräajojen arviointi, mahdollinen ”kevennys” Ohjeistus, viestintä, tuki Talonmiehen tuokiot (AC, max 1h) Ensimmäinen keväällä Syksyllä parin kuukauden välein Etukäteiskysymykset
16
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Toimenpiteitä Kansalliskirjastossa Koulutus Tietoiskut (AC) Kansallisbibliografia näkökulma Melindaan (huhtikuu) Auktoriteetit (syksy) Työpajat/koulutukset eri teemoista E-aineistot, kausijulkaisut (selvitellään, syksy?) Melinda-Aleph –kertauskoulutukset (1-2 krt vuodessa) 25.3 (täynnä) Seuraava syksyllä
17
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mikä Melinda on nyt? Äänestystulokset 21.1 Metatiedon kohtauspaikka – kuvailijoiden mieluisa pelikenttä 2 ääntä Metatiedon majakka – kansallisen kuvailun keulakuva 0 ääntä Metatiedon talkoopaikka – tarpeellista tiedontuottoa yli kirjastokentän 5 ääntä **) Metatiedon tynnyri – miljoonittain metatietoa kaikilla mausteilla 7 ääntä *) Metatiedon kysymysmerkki – kuvailijoiden suo 0 ääntä Muu, mikä? __Tiedon hakupaikka, tiedon löytyminen (tukee kirjastojen perustehtävää)___________________________________________________ Perustelu: *) Runsaasti kaikkea, osa ehkä hallitsemattomasti, ehkä tehdään turhaakin työtä, koordinointi. **) Keskustelua herätti ilmaisu ”yli kirjastokentän”. Muitakin kuin kirjastoja? Kustantajilta myös metatietoa. __________________________________________________________________
18
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mikä Melinda on tulevaisuudessa? Visio 2016? Yksi aineisto tai teos kuvaillaan Suomessa vain kerran metatietovarantoon Melinda on kansallisen kuvailun keulakuva 2015 lopussa tarkistuspiste => palautekysely Melinda-kirjastoille
19
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä seuraavaksi?
20
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-kirjastojen kommentit/kysymykset? Kartoitetaan Melinda-kirjastojen näkökulma E-lomake viikolla 12 kirjastojen johtajille Yksi lomake per kirjasto Kirjaston kootut kommentit/kysymykset Melindan laatuohjelma Kansallinen kuvailutaso Melinda-kuvailun yhteyshenkilö
21
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos! melinda-posti@helsinki.fi https://wiki.helsinki.fi/display/Metiva/Kirjastojen+y hteinen+metatietovaranto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.