Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Anna Lötjönen, Tehtaanpuiston yläaste, Vuosaari, Helsinki https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Anna Lötjönen, Tehtaanpuiston yläaste, Vuosaari, Helsinki https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc."— Esityksen transkriptio:

1 Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Anna Lötjönen, Tehtaanpuiston yläaste, Vuosaari, Helsinki https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

2 Motivaatio Aloitus on tärkein – ensimmäinen tunti / jokainen tunti /uusi teema / kurssi Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Tunnelmaan virittäytyminen + tunne siitä, että osaa jo jotain. Alkuhöpinät. kielikasvatus

3 Motivaatio, mistä se tulee? Motivaatio eri (erilaisten) opettajien mielestä; – Ajatellaan, että tilanne olisi identtinen kahdessa eri luokkahuoneessa. Miten opettaja X ja Y kokevat tämän tilanteen? Motivaatiota on/ei ole? Opettajan oma asenne ja t u n n e l m a Pienestäkin positiivista; p e l i s i l m ä

4 Opiskeltava aines Ruotsin ”hankaluus”? Mikä/mitä se on? vs. englanti Riittää, että tekee koulussa + kotona sen, mitä pyydetään. Kaikille ei ehkä kaikkea (?) Vähän kunnolla vs. kaikki läpi hutiloiden – Erityisen tärkeää kielioppia ajatellen; ”Kyllä meidän tämäkin täytyy…” – Yläasteen aikana käydään lähes kaikki kommunikaation kannalta oleellinen kielioppi – Marketta Sundman; Mitkä rakenteet ovat oleellisia kommunikaation kannalta? Aikamuodot? Kysymyslauseen sanajärjestys – FRAASIOPPIMINEN Tietyt pronominit Substantiivit; luku – EPÄMÄÄRÄISET MUODOT ensin (?) Sivulause ei kuulu tähän joukkoon; ei aiheuta kommunikaatiokatkosta Oppimaan oppimisen taidoille annettava tilaa; myös lukiossa  m o t i v a a t i o nousee

5 Arviointi - reiluus Testataan sitä, mitä on harjoiteltu. – Suullinen harjoittelu  suullinen testaus – ”Opiskele omatoimisesti” –osuudet toivottomia. yksilöllinen eteneminen (!) Parhaat pystyvät mihin vain, heikoimmat putoavat lopullisesti kärryiltä. Ns. ”hyvien oppilaiden” sisäinen motivaatio laskee. Tekevät työn, mutta se on vastenmielistä. ”Miksi teen?” Arviointikriteerit selville alkuun. ”Kuinka paljon panostan? Mitä tavoittelen?”  arvosana ei ole yllätys, vaan yhteinen sopimus

6 Minkälaisia kokeita? Arviointi oppimista edistävää, ei vain oppimisen tulosten arviointia. Lunttilappu, ”minigrammatik”, oppilaiden itse laatimat tehtävät, kielioppikokeet kirjan kanssa… Paljon pieniä  jatkuvan työn merkitys korostuu; yksi moka ei kaada maailmaa 1.Suulliset kokeet: keskustelut / esitykset 2.Fraasikokeet (puolikas A4) – AINA PLUSSAA: pvm, säätila x 2 3.Kielioppikokeet (max 1 sivu) – AINA PLUSSAA: pvm, säätila x 2 4.Omat kirjoitukset

7 Miten? 1.Suulliset kokeet: – pari-/ryhmäkeskustelu opettajalle  arviointi heti kriteerien mukaan – esitykset + vertaisarviointi (positiivisuus edellä!) – videointi (jos arvioitava massa iso)  arviointi myöhemmin 2.Fraasikokeet / kielioppikokeet – paperi / Socrative – Socrativessa osassa kielioppikokeita ”lunttilappu”, esim. verbilista  kirjoitusvirheiden eliminointi, systeemin hallinta 3.Oma kirjallinen tuotos – tunnilla: muut apuvälineet vs. Google-kääntäjä (?) Itse- ja vertaisarviointi  arvosana on yhteinen sopimus

8 Esimerkki: Premiär 3/1 Länder 1.Du gamla, du fria // Zlatan 2.Tekstikirjan aloitusaukeama + kielinäytteitä 3.Dialog 1 (kertaava) 4.Länder och språk  omien maiden valinta (teemasanasto; kaikkien ei tarvi osata kaikkia sanoja!) 5.Dialog 3 ”Vad vet du om Norden?” (auttaa Padletin valmistelussa) 6.Padletien tekeminen (kuvia + kuvatekstejä)  Arviointikriteerit 7.Suullinen harjoittelu 8.Suulliset esitykset  Numeroarviointi + itse- ja vertaisarviointi 9.Kortti mummolle  Numeroarviointi 10.Paluu dialogiin 3: harjoittelu Suomen tiedoilla 11.Fraasimoniste  fraasikoe  Numeroarviointi 12.Adjektiivien vertailuun  kielioppikoe  Numeroarviointi Något gammalt, något blågult, något lånat Något nytt, något blågult

9 M o b i l e n <3 H Y Ö T Y k ä y t t ö ö n

10 Autenttisuus / motivaatio Oppikirja >< hyvä autenttinen materiaali? – On ”muodikasta” olla opettamatta kirjasta. – ns. perinteinen opiskelu + tvt = kombo, ei vastakkainasettelu – Kaikkien ei tarvitse luoda koko ajan uutta, mutta tarpeeksi uusi materiaali motivoi sekä oppilasta että opettajaa >< ”työkirjakeskustelu” Musiikki; mitä enemmän soitetaan, sitä enemmän oppilaat innostuvat – makupala – hyötykäyttö Vlogit Danny Saucedo, Darin, Ulrik Munther, Veronica Maggio, Petra Marklund, Albin, Petter, Miriam Bryant (Så mycket bättre), Jakob Karlberg, Oskar Linnros, Daniel Adams-Ray, Norlie&KKV, Panetoz, Samir&Viktor Mange Makers, Ison&Fille, Kaj (fisv) … - Digilistan -

11 ”Oppilaat ovat työn suola.”


Lataa ppt "Något gammalt, något nytt, något lånat och något blågult Anna Lötjönen, Tehtaanpuiston yläaste, Vuosaari, Helsinki https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google