Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJarno Lehtinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
2
Opetuksen (ja tutkimuksen) avaaminen käytännöllisesti Jussi Kasurinen (TkT) LUT School of Business and Management
3
Avoin tiede Avoin data Avoin lähdekoodi Avoimet menetelmät/standardit Avoimet arvioinnit Avoin saatavuus Avoimet opetusmateriaalit
4
KUSTANNUKSETVAIKUTTAVUUS OPETUKSEN JA TUTKIMUKSEN AVAAMISEN PÄÄASIALLISET SYYT LAATU TUTKITAAN OSA-ALUEITA ERIKSEEN
5
KUSTANNUKSET AVAAMISESSA Paikkakunta, jolla opetetaan ainakin yhtä korkeakoulutason perusohjelmointikurssia.
6
KUSTANNUKSET AVAAMISESSA Paikkakunta, jolla opetetaan ainakin yhtä korkeakoulutason perusohjelmointikurssia. Pelkkä materiaalin valmistelutyö ~6000 euroa/vuosi/kurssi/paikkakunta
7
VAIKUTTAVUUS AVAAMISESSA Osavaltiot, joissa asuu vähintään yhtä monta ihmistä kuin Suomessa. On hyvin epätodennäköistä, että Coloradossa on ~15 instituutiota jotka kilpaa tuottavat englanninkielisiä kurssimateriaaleja.
8
LAATU AVAAMISESSA Yhden kurssin materiaalit - Oppimateriaali 14*2h luennoille - Oppikirja - Harjoitustehtävät 14 harjoituskerralle ”Yliopistossa kaikki tutkijat opettaa, ja opettajat tutkii.”
9
LAATU AVAAMISESSA Yhden kurssin materiaalit - Oppimateriaali 14*2h luennoille - Oppikirja - Harjoitustehtävät 14 harjoituskerralle ”Yliopistossa kaikki tutkijat opettaa, ja opettajat tutkii.” Onko opetustehtävään laitettu henkilö ”ammattilainen” vai ”joku käytävältä napattu”? Hyvä tutkija != Hyvä opettaja
10
SYITÄ OLLA AVOIN Avoin tutkimus on näkyvää tutkimusta. Näkyvään tutkimukseen viitataan. Avoin tutkimus tukee tieteen popularisointia. Avoin tutkimus johtaa myös innovaatioihin, tai ainakin mahdollistaa ne. Avoin opetus tarjoaa kanavan jakaa tietoa myös opiskelijakunnan ulkopuolella oleville. Yliopisto tukee koko ympäröivää yhteiskuntaansa, eikä ainoastaan ”murjota omassa kammiossaan” poistaa mielikuvaa ”kaiken maailman dosenteista”.
11
HUOMIOITA AVOIMESTA OPETUKSESTA MOOCit eivät tappaneet yliopistoja, vaan tarjoavat täydentävää valikoimaa pienemmille oppilaitoksille. Duolingo-kielikurssilla 56.1 miljoonaa espanjankielen opiskelijaa :: Työryhmässä kymmenkunta jäsentä. Codecademy :: Täydentävää ohjelmointiopetusta. KhanAcademy: 5000+ kurssia, miljoonia käyttäjiä. Jos avoimesti jaettuun materiaaliin panostetaan enemmän Avoimesta materiaalista luotu kurssi on helpompi ja halvempi toteuttaa ns. ”laadusta tinkimättä”.
12
ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ Tuotettu kurssimateriaali Creative Commons-lisenssille. Videoidut luennot jakoon avoimeen verkkoon. Luentokalvot julkisiksi Creative Commons-lisenssillä. Harjoitustehtävät, projekticaset avoimeen verkkoon. Kontaktitiedot näkyviin. Materiaalia tarjotaan saataville, ei pakkosyötetä. MITEN OPETUSTA VOISI AVATA?
13
ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ Tuotettu data-aineisto ja/tai tiedonkeruu-instrumentit Creative Commons-lisenssille. Open Access –julkaisut, suositaan self-publish-versioita sallivia julkaisukanavia. … Ja jaetaan ne self-publish-versiot. Avataan käytetty menetelmä yleisölle ja tiedeyhteisölle. Tutkimuksen popularisointi tiedejulkaisujen ohella. Kontaktitiedot näkyviin. MITEN TUTKIMUSTA VOISI AVATA?
14
ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ Jakaa muiden tekemää kaupallista materiaalia. Jakaa salaista tai julkaisuluvatonta materiaalia. Videoi tilaisuuksia jotka eivät ole julkisia. Perustetaan toimikunta jakamaan käskyjä. Pakotetaan opettajat ja tutkijat mukaan yhteisiin talkoisiin. Tarjotaan keppiä tekemättä jättämisestä, ei huomioida onnistumisia mitenkään. Toteutetaan kaupallisia intressejä sisältävä MOOC, jäädytetään kaikki ruohonjuuritason kehitys. MITEN AVAAMISEN VOI MOKATA?
15
Oppikirjoja, mm. Python-ohjelmointiopas Videoidut luennot, jaettu avoimeen verkkoon. Itse tuotettu materiaali saatavilla avoimessa verkossa. MITÄ LUT TIETOTEKNIIKKA ON AVANNUT? Tutkimuksen kautta jaettua ja hankittua materiaalia OPPIMATERIAALIN AVAAMINEN EI OLE RAKETTITIEDETTÄ
16
1 henkilön avaama opetus, n. 2 vuoden ajanjakso 53 089 katselijaa, 121 päivää yhtäjaksoista 24/7- opetusta 72 % liikenteestä ulkomailta. MITÄ LUT TIETOTEKNIIKKA ON SAAVUTTANUT? Ohjelmisto-opetusvientiä ulkomaille (mm. USA) + JAETTU OPPIMATERIAALI JA KALVOT, JOITA KÄYTETÄÄN MUISSA OPPILAITOKSISSA
17
Opetuksen avaaminen periaatteellisella tasolla säästää rahaa ja resursseja. Avattu tutkimus on näkyvää tutkimusta, ja näkyvä tutkimus positiivinen asia yliopistolle. Minkä tahansa opetuksen saa avattua, jos se on itse tuotettua. Opetuksen ja tutkimuksen avaamisesta luontainen prosessi, ei komitean päätös jota valvotaan ankarasti. Yhden henkilön panos moninkertaisesti takaisin tavoitettujen oppilaiden määrissä ja näkyvyydessä. YHTEENVETO
18
KIITOS! Jussi Kasurinen, LUT School of Business and Management jussi.kasurinen@lut.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.