Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa"— Esityksen transkriptio:

1 Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

2 Opetuksen (ja tutkimuksen) avaaminen käytännöllisesti Jussi Kasurinen (TkT) LUT School of Business and Management

3 Avoin tiede Avoin data Avoin lähdekoodi Avoimet menetelmät/standardit Avoimet arvioinnit Avoin saatavuus Avoimet opetusmateriaalit

4 KUSTANNUKSETVAIKUTTAVUUS OPETUKSEN JA TUTKIMUKSEN AVAAMISEN PÄÄASIALLISET SYYT LAATU TUTKITAAN OSA-ALUEITA ERIKSEEN

5 KUSTANNUKSET AVAAMISESSA Paikkakunta, jolla opetetaan ainakin yhtä korkeakoulutason perusohjelmointikurssia.

6 KUSTANNUKSET AVAAMISESSA Paikkakunta, jolla opetetaan ainakin yhtä korkeakoulutason perusohjelmointikurssia. Pelkkä materiaalin valmistelutyö ~6000 euroa/vuosi/kurssi/paikkakunta

7 VAIKUTTAVUUS AVAAMISESSA Osavaltiot, joissa asuu vähintään yhtä monta ihmistä kuin Suomessa. On hyvin epätodennäköistä, että Coloradossa on ~15 instituutiota jotka kilpaa tuottavat englanninkielisiä kurssimateriaaleja.

8 LAATU AVAAMISESSA Yhden kurssin materiaalit - Oppimateriaali 14*2h luennoille - Oppikirja - Harjoitustehtävät 14 harjoituskerralle ”Yliopistossa kaikki tutkijat opettaa, ja opettajat tutkii.”

9 LAATU AVAAMISESSA Yhden kurssin materiaalit - Oppimateriaali 14*2h luennoille - Oppikirja - Harjoitustehtävät 14 harjoituskerralle ”Yliopistossa kaikki tutkijat opettaa, ja opettajat tutkii.” Onko opetustehtävään laitettu henkilö ”ammattilainen” vai ”joku käytävältä napattu”? Hyvä tutkija != Hyvä opettaja

10 SYITÄ OLLA AVOIN  Avoin tutkimus on näkyvää tutkimusta. Näkyvään tutkimukseen viitataan.  Avoin tutkimus tukee tieteen popularisointia.  Avoin tutkimus johtaa myös innovaatioihin, tai ainakin mahdollistaa ne.  Avoin opetus tarjoaa kanavan jakaa tietoa myös opiskelijakunnan ulkopuolella oleville.  Yliopisto tukee koko ympäröivää yhteiskuntaansa, eikä ainoastaan ”murjota omassa kammiossaan”  poistaa mielikuvaa ”kaiken maailman dosenteista”.

11 HUOMIOITA AVOIMESTA OPETUKSESTA  MOOCit eivät tappaneet yliopistoja, vaan tarjoavat täydentävää valikoimaa pienemmille oppilaitoksille.  Duolingo-kielikurssilla 56.1 miljoonaa espanjankielen opiskelijaa :: Työryhmässä kymmenkunta jäsentä.  Codecademy :: Täydentävää ohjelmointiopetusta.  KhanAcademy: 5000+ kurssia, miljoonia käyttäjiä.  Jos avoimesti jaettuun materiaaliin panostetaan enemmän  Avoimesta materiaalista luotu kurssi on helpompi ja halvempi toteuttaa ns. ”laadusta tinkimättä”.

12 ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ  Tuotettu kurssimateriaali Creative Commons-lisenssille.  Videoidut luennot jakoon avoimeen verkkoon.  Luentokalvot julkisiksi Creative Commons-lisenssillä.  Harjoitustehtävät, projekticaset avoimeen verkkoon.  Kontaktitiedot näkyviin.  Materiaalia tarjotaan saataville, ei pakkosyötetä. MITEN OPETUSTA VOISI AVATA?

13 ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ  Tuotettu data-aineisto ja/tai tiedonkeruu-instrumentit Creative Commons-lisenssille.  Open Access –julkaisut, suositaan self-publish-versioita sallivia julkaisukanavia.  … Ja jaetaan ne self-publish-versiot.  Avataan käytetty menetelmä yleisölle ja tiedeyhteisölle.  Tutkimuksen popularisointi tiedejulkaisujen ohella.  Kontaktitiedot näkyviin. MITEN TUTKIMUSTA VOISI AVATA?

14 ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ  Jakaa muiden tekemää kaupallista materiaalia.  Jakaa salaista tai julkaisuluvatonta materiaalia.  Videoi tilaisuuksia jotka eivät ole julkisia.  Perustetaan toimikunta jakamaan käskyjä.  Pakotetaan opettajat ja tutkijat mukaan yhteisiin talkoisiin.  Tarjotaan keppiä tekemättä jättämisestä, ei huomioida onnistumisia mitenkään.  Toteutetaan kaupallisia intressejä sisältävä MOOC, jäädytetään kaikki ruohonjuuritason kehitys. MITEN AVAAMISEN VOI MOKATA?

15 Oppikirjoja, mm. Python-ohjelmointiopas Videoidut luennot, jaettu avoimeen verkkoon. Itse tuotettu materiaali saatavilla avoimessa verkossa. MITÄ LUT TIETOTEKNIIKKA ON AVANNUT? Tutkimuksen kautta jaettua ja hankittua materiaalia OPPIMATERIAALIN AVAAMINEN EI OLE RAKETTITIEDETTÄ

16 1 henkilön avaama opetus, n. 2 vuoden ajanjakso 53 089 katselijaa, 121 päivää yhtäjaksoista 24/7- opetusta 72 % liikenteestä ulkomailta. MITÄ LUT TIETOTEKNIIKKA ON SAAVUTTANUT? Ohjelmisto-opetusvientiä ulkomaille (mm. USA) + JAETTU OPPIMATERIAALI JA KALVOT, JOITA KÄYTETÄÄN MUISSA OPPILAITOKSISSA

17  Opetuksen avaaminen periaatteellisella tasolla säästää rahaa ja resursseja.  Avattu tutkimus on näkyvää tutkimusta, ja näkyvä tutkimus positiivinen asia yliopistolle.  Minkä tahansa opetuksen saa avattua, jos se on itse tuotettua.  Opetuksen ja tutkimuksen avaamisesta luontainen prosessi, ei komitean päätös jota valvotaan ankarasti.  Yhden henkilön panos moninkertaisesti takaisin tavoitettujen oppilaiden määrissä ja näkyvyydessä. YHTEENVETO

18 KIITOS! Jussi Kasurinen, LUT School of Business and Management jussi.kasurinen@lut.fi


Lataa ppt "Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google