Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 NM2 & Windows Media Center ? Innomarkkinat 11/2013 Paavo Häikiö - radiojuontaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 NM2 & Windows Media Center ? Innomarkkinat 11/2013 Paavo Häikiö - radiojuontaja."— Esityksen transkriptio:

1 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 NM2 & Windows Media Center ? Innomarkkinat 11/2013 Paavo Häikiö - radiojuontaja - tuottaja - taiteen maisteri

2 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Tämän esityksen tarkoitus > Antaa metodologia, jonka avulla voi presentoida omia projekteja potentiaalisille asiakkaille, rahoittajille, partnereille, medialle, yhteistyötahoille... > Sopii minkä mittaiseen pitsaukseen tahansa ja kenelle tahansa henkilölle jolle haluatte pitsata.

3 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Tämän luento perustuu >Taideteollisen korkeakoulun lopputyölleni: >Liiketoimintasuunnitelman ja pitchin laatiminen kansainvälisille markkinoille pyrkivälle televisio-ohjelmalle

4 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä pitsaaminen tarkoittaa? >Pitsaus (joskus myös pitchaus) tulee englannin kielen sanasta heittää. >Baseballissa “pitch” avaa pelin, kun syöttäjä heittää pallon kohti lyöjää. >Yritysmaailmassa pitsaus on projektin SUULLINEN esittely tai myyntipuhe.

5 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Pitsaus on lähtenyt elokuva- markkinoilta >Kansainvälinen kilpailu on erittäin kovaa. >Rahoittajilla usein hyvin vähän aikaa kuunnella. >Jokainen sana on tärkeä. >Kuulijoiden ymmärrys vaihtelee huomattavasti. >Vain yksi mahdollisuus onnistua. >Sopii hyvin jos yritys hakee esimerkiksi rahoitusta.

6 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Pitsaus hyvinvointi- ja terveysalalla. >Usein kerrotaan liikaa toteuttamisesta ja prosesseista. >Suomeksi: ketään ei kiinnosta mitä kokouksia on järjestetty ja mitä pullia syöty. >Tulokset pitää oppia myymään päättäjille ja rahoittajille. >Pitää olla selkeä ja pitää osata tiivistää olennainen. >Pitää oppia kertomaan niin että aihetta tuntematonkin ymmärtää. >Jargon-vaara on läsnä koko ajan.

7 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä pitää sanoa? >Pitsaus vastaa aina samoihin kysymyksiin. >Tavoite on aina sama: vakuuttaa kuulija siitä, että esiteltävä hanke tai tuote on kuulijalle SOPIVA. >Ei HYVÄ tai PARAS vaan SOPIVA! >Pitsauksen sisältö vaihtelee hankkeen ja pitsaajan roolin mukaan. >Yksityiskohtien määrä riippuu ajasta.

8 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä sinun tulee tietää ennen kuin voit pitsata? > 1. OMA PROJEKTI/TUOTE >Kuvaus, eli miten esittelet projektin tai tuotteen >Kilpailuedut > 2. KUULIJA >Suurimmat saavutukset >Tuotanto/rahoitus/julkaisu -politiikka >Toiminnan linja >Mitä vastaavia hankkeita ovat tehneet, minkälaisin tuloksin >Mikä heidän mielestään on menestys >Vastaavien projektien vuosibudjetit >Budjetti/sijoitusvara -arviot kuluvalle vuodelle

9 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä kuulija ajattelee kun sinä pitsaat? > 1. KUULIJA AJATTELEE OMIA TAVOITTEITAAN >Kiinnostaako esiteltävä asia meidän asiakkaita/työntekijöitä/yhteistyökumppaneita/rahoi ttajia? >Mihin rahoitusmomenttiin tämä projekti voisi sopia? >Kuinka lähellä se on sitä liiketoimintasuunnitelmaa / tavoitetta / toiminnallista linjaa, jota ajamme? >Kuinka moneen vastaavaan hankkeeseen on rahat? >Onko tarjottava projekti realistinen suhteessa käytettävissä olevaan budjettiini?

10 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Mitä kuulija ajattelee kun sinä pitsaat? > 2. PROJEKTI >Ymmärränkö mistä on kyse? >Kiinnostaako se minua? Innostaako se minua? >Kuinka sen voisi tehdä paremmin? Eri kokoluokassa? Eri asiakasryhmälle? Pienemmin? Eri tekijöiden toimesta? >Sijoitetun rahamäärän suhde potentiaaliseen tuottoon/lopputulokseen.

11 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Pitsauksen rakenne > Pitsauksen rakenne syntyy vastaamalla kuulijan kysymyksiin.

12 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013

13 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 1: KUKA? >Kuka sinä olet suhteessa projektiin? Tutkija, rahoittaja, yrittäjä, markkinoija, koordinaattori, projektipäällikkö, suunnittelija, toimitusjohtaja? >Jos olennaista, esittele yritys, josta tulet. >YHTEENSÄ: enintään 3 lausetta! >Huom! Tästä pitsaus alkaa!

14 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Huonoja aloituksia > EI KANNATA ALOITTAA >Kertomalla suurieleisesti mitä toimialasi on. >Analysoimalla mitä markkinat juuri nyt tarvitsevat. >Kehumalla kuinka erinomainen projekti/tuote nyt on kyseessä. >Hehkuttamalla kuinka paljon kuulija tulee pitämään esiteltävästä hankkeesta/tuotteesta. >Kertomalla vitsiä. >Kertomalla muista projekteista/tuotteista, mitä on aikaisemmin tehnyt. >Esittämällä kysymystä

15 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 2: MIKÄ? >Lyhyt kuvaus: >Projektin/tuotteen luonne: palvelu, tuote, yhteistyö, tapahtuma... >Toimiala >Kesto ja tekninen toteutustapa >Kohderyhmä kelle tarkoitettu >Kokemus: mitä käyttäjä tekee/oppii/tuntee >Referenssi: vastaavia projekteja >Mitä haet pitsauksella: rahoittajaa, medianäkyvyyttä, ostajaa, työntekijää, sponsoria, neuvoa...

16 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Lyhyt kuvaus tuotteesta > Valmistele yksi hyvä ”catch-phrase”, jolla esittelet projektisi/tuotteesi. > Kerro projektin pääkohdat. > Keskity olennaiseen ja päätoimintoihin, ei tuleviin mahdollisuuksiin. > Kerro missä ja miten projekti toteutuu. > Referenssit on hyvä tapa säästää aikaa, mutta valitse referensseiksi menestyksiä ja mistä uskot kuulija pitävän. > Anna kuulija elää mukana TUNTEELLA! > Ole itse innostunut! > Usko itseesi, työryhmääsi ja esiteltävään juttuun!

17 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Huono kuvaus tuotteesta > Älä lue ääneen pressitiedotetta, joka on tarkoitettu luettavaksi - ei kuultavaksi. Pressitiedotteet suunnitellaan lisäksi persoonattomiksi, mitä suullisen esittelyn ei pidä olla. > Ei liikaa yksityiskohtia, jotka sekoittavat kuulijaa. > Pitsauksen tarkoitus on saada kuulija haluamaan lisää, joten kaikkea ei tarvitse kertoa. > Muista että myös tuotteilla ja edustamallasi yrityksellä tai hankkeella voi olla tarina!

18 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 3: MIKSI? >KILPAILUEDUT >Mitä tuotteessasi/hankkeessasi on mitä muissa vastaavissa ei ole? >Mikä on sen tuoma lisäarvo? >Miten juttusi sopii markkinoille: markkinatutkimuksia, kilpailija- analyysejä... >HUOM! >Tämä on onnistuneen pitsauksen tärkein kohta!

19 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 KILPAILUEDUT: HYVÄÄ >Omaperäisyys, uusi näkökulma/innovaatio >Palvelussa kokemus, lahjakkuus, taidot, palkinnot >Kansainvälisyys, monta kohderyhmää tavoittava, monella alustalla toimiva, tuotesarja >Markkinoiden tarpeen mukainen, muodikas, trendikäs, tuotanto-portfolioon sopiva >Eksklusiivisuus (medialle)

20 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 KILPAILUEDUT: HUONOA >Halpa >Sitä ei oikeasti voi vielä tietää varmasti. >Halpa ei kuulosta houkuttelevalta >Tekninen, taloudellinen tai juridinen lähestyminen >”Ensimmäistä kertaa historiassa” >Parempi tarkistaa vielä pari kertaa. >”Parempi kuin”, ”hyvä”, ”kiinnostava”, ”uusi” >Niin ehkä sinun mielestäsi. >Negaation käyttö: ”tämä projekti ei ole...” >Ajanhukkaa. Kerro mieluummin mitä se on.

21 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 4: MITEN? > Tekijät >Tiimi, toimintatavat > Partnerit >Miten sopivat yhteen >Miten pitsauksen kuulija sopii tähän joukkoon > Valmistumisen jälkeen >Markkinointi >Jatkokehitys > HUOM! Faktoja, lyhyitä lauseita, EI adjektiiveja

22 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 5: MILLOIN? >Tuotantoaikataulu >Milloin projekti/tuote valmistuu tai yritys perustetaan? >Koska se lanseerataan? >Koska myydään ulkomaille? >Toimenpidekalenteri >Testaukset, markkinointi... >Rahoitusaikataulu >Yksityiset ja julkiset rahoittajat >HUOM! Vain pääasiat aikataulusta jotta ulkopuolinen ymmärtää

23 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymykset 6: KUINKA PALJON? >HUOM! Summat on osattava selittää yksinkertaisesti, helposti ja tarkasti! >Liiketoimintamallin esittely >Budjetti >Rahoitussuunnitelma >R.O.I. (Return On Investment) >Pyöristetyt arviot luvuista, tulolähteistä, kestosta >Mitä odotat kuulijalta? >Kuinka paljon rahaa/aikaa/näkyvyyttä... >Missä muodossa >Milloin

24 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 PITSAUKSEN PÄÄTÖS > Pyri aina saamaan nopea palaute heti pitsauksen jälkeen. > Sovi mihin mennessä kuulija antaa lopullisen vastauksen. > Listaa ylös action pointit: kuka lähettää materiaalia kenelle. Varmista että kaikki läsnäolijat hyväksyvät nämä toimenpiteet. > Kerää kaikkien yhteystiedot: tittelit, puhelin... >Tärkeintä on tietää varmasti kuka päättää jatkosta. >Usein päättäjä ei ole edes paikalla! > Vaihda tarvittaessa käyntikortit

25 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 PITSAUKSEN JÄLKEEN > Kirjoita muistio pitsauksesta välittömästi pitsauksen jälkeen, niin muistat tarkkaan mistä on puhuttu. >Huom! Tämä EI ole sama asia kuin käyttämäsi slidet > Lähetä muistio toimenpideluettelon ja aikataulun kanssa 24 tunnin kuluessa läsnä olleille ja pyydä heitä vahvistamaan sovitut asiat. >Muistio toimii hyvänä sopimuspohjana.

26 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 VINKKEJÄ >Yksi asia per kysymys: kun vastaat kohtiin 1-6 painota yhtä asiaa per kohta. >Älä myy yli, älä feikkaa: >Kaikkea ei tarvitse tietää. Jos et tiedä jotain asiaa, kannattaa se sanoa rehellisesti. >On tärkeää, että kerrot mikä on varmaa ja mikä epävarmaa. >Tunnusluvut: varmista summat moneen kertaan. Kerro lähteesi ja tutkimuksen ajankohta, jos käytät tutkimuksia.

27 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kertaus

28 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kertaus

29 Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 Kysymyksiä & keskustelua Paavo Häikiö paavo.haikio@iki.fi p. 0500-722866 RAKASTAKAA SITÄ MITÄ TEETTE!


Lataa ppt "Pitsaus Oman projektin esittely muutamassa minuutissa Innomarkkinat, 11/2013 NM2 & Windows Media Center ? Innomarkkinat 11/2013 Paavo Häikiö - radiojuontaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google