Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKirsi Myllymäki Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Maankäytön suunnittelu sekä rakentamisen ohjaus ja valvonta Maankäyttö- ja rakennuslaki
2
Kaavoitus- ja rakentamislainsäädännön normijärjestelmä Ylikansallinen sääntely rakennustuotedirektiivi (89/106/ETY) rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (2010/31/EU) Perustuslaki (PL, 731/1999) ja perusoikeudet erityisesti PL 6 §, 15 §, 20 §, 21 § Maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL, 132/1999) Maankäyttö- ja rakennusasetus (MRA, 895/1999) Ministeriön päätökset rakentamismääräyskokoelma (RakMK, MRL 13 §) lakia täydentäviä rakentamista koskevia teknisiä tai vastaavia yleisiä määräyksiä tai ohjeita olennaisin merkitys rakennushankkeen suunnitteluvaiheessa kaavamerkintäasetus (31.3.2000/1284) Rakennusjärjestys (MRL 14 §) kunnallinen säädös (kunnanvaltuusto hyväksyy), pakollinen joka kunnassa paikallisista oloista johtuvat tarpeelliset määräykset, määräykset voivat olla erilaisia kunnan eri osissa ei sovelleta, jos oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa, asemakaavassa tai RakMK:ssa on asiasta poikkeavia määräyksiä, eivät saa olla kohtuuttomia
3
MRL ja muu ympäristölainsäädäntö Kaavoituksen ja muun ympäristölainsäädännön vuorovaikutus MRL 3 §: ”Tämän lain mukaiset alueiden käyttöä koskevat tavoitteet ja suunnitelmat on, siten kuin erikseen säädetään, otettava huomioon suunniteltaessa ja päätettäessä muun lainsäädännön nojalla ympäristön käytön järjestämisestä.” Mm. MRL 9 § (vaikutusten selvittäminen) ja kaavojen sisältövaatimukset (esim. MRL 39 § ja MRL 54 §) Kaavoituksen + muun ympäristölainsäädännön yhteyksiä Ympäristönsuojelulainsäädäntö (YSL, JäteL) esim. AK ohjaa suoraan ympäristöluvitusta sijoituspaikan valinnan osalta vesilainsäädäntö (VL) esim. AK otettava huomioon vesilain luvituksessa tielainsäädäntö: kaavoituksessa liikennereittien osoittaminen luonnonvarojen käytön sääntely ja luonnonsuojelu sekä kulttuuriympäristön suojelu (MetsäL, KaivosL, LSL, rakennusperinnönsuojelulaki) eräillä kaava-alueilla voidaan asettaa metsänkäytölle rajoituksia kaivosten, tuulivoiman sijaintipaikkojen osoittaminen kaavassa kaavoituksessa otettava huomioon LSL:n mukaiset luontoarvot kaavoituksella turvattava suojelua edellyttävät rakennukset kiinteistöt (KML) esim. tonttien lohkominen AK:n mukaisesti
4
Viranomaiset valtioneuvosto (VN) päättää valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista (VAT) ympäristöministeriö (YM) yleinen kehittäminen ja ohjaus maakuntakaavojen ja kuntien yhteisten yleiskaavojen vahvistaminen maakunnan liitto maakunnan suunnittelu (keskeisimpänä maakuntakaavojen laatiminen) alueellinen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) kunnan alueiden käytön suunnittelun ja rakennustoimen järjestämisen edistäminen ja ohjaus laillisuusvalvonta + valitusoikeuksia lupaviranomainen tietyissä poikkeamisasioissa
5
kunta alueiden käytön suunnittelu ja rakentamisen ohjaus alueellaan (MRL 20 §) kaavoituksen lisäksi esim. suunnittelutarvealueiden osoittaminen, neuvonta lupiin liittyen tarvittavien yleis- ja asemakaavojen laatiminen ja ajan tasalla pitäminen (MRL 36 §, MRL 51 §) oikeus, mutta myös velvollisuus kaavoittaa ja pitää kaavat ajan tasalla kunnalla tulee olla käytettävissään tehtäviin riittävät voimavarat ja asiantuntemus ELY valvoo yli 6000 asukkaan kunnissa tulee olla kaavoittaja kunnan rakennusvalvontaviranomainen (21 §) rakennusvalvonnan viranomaistehtävät: kunnan määräämä monijäseninen toimielin (ei kunnanhallitus) rakennustarkastaja
6
Alueiden käytön suunnittelun lähtökohtia ja reunaehtoja intressien yhteensovittaminen yleiset ja yksityiset (tavoitteet + kaavojen sisältövaatimukset) omaisuudensuoja kaavoitus voi toisaalta rajoittaa omaisuudenkäyttöä ja toisaalta luoda maanarvoa kohtuullisuuden edellyttäminen Kaavan oltava maanomistajalle kohtuullinen rakentamisrajoitusten ehdollisuus (rahat tai lupa –periaate) maanomistajien yhdenvertaisuus rakentamisen ja muiden maankäyttömuotojen ohjaus muiden ympäristölakien reunaehdot otettava huomioon esim. luonnonsuojelu, luonnonvaralait jne. kaava ei koskaan korvaa muun lain mukaista lupaa
7
Alueiden suunnittelujärjestelmä/ ohjausinstrumentit Alueiden käytön suunnittelu Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) Kaavoitus Maakuntakaavoitus Yleiskaavoitus kuntien yhteinen yleiskaava kunnan (osa)yleiskaava (oikeusvaikutteinen tai oikeusvaikutukseton) ranta-alueen yleiskaava (kustannuksia voidaan periä maanomistajilta) Asemakaavoitus kunnan asemakaava ranta-asemakaava (myös yksityisen) Suunnittelutarvealueet (MRL 16 §), rantojen suunnittelutarve (MRL 72 §) yhdyskuntarakenteen ohjaus, maankäytön suunnittelun edellyttäminen, rantojen luontoarvot Kunnalliset rakennusjärjestykset rakentamisen ja muun maankäytön ohjaus paikallistasolla
8
Kaavahierarkia VAT Maakuntakaava Yleiskaava Asemakaava OHJAUSVAIKUTUS SYRJÄYTTÄMIS- VAIKUTUS
9
Kaavajärjestelmä Lähde: YO120 Rantojen maankäytön suunnittelu
10
Kaavoitusmenettely ja vuorovaikutus Aloitusvaihe Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) (MRL 63 §) Vireilletulosta ilmoittaminen (MRL 63.2 §) Valmisteluvaihe Kaavan valmisteluvaiheessa mielipiteen esittäminen (MRL 62 §) Ehdotusvaihe Kaavaehdotuksen nähtäville asettaminen (MRL 65 §) kunnan jäsenet ja osalliset: muistutus Tarvittavat viranomaisneuvottelut (MRL 66 §) ELY ja ministeriöt tarpeen mukaan Hyväksymis- ja vahvistamisvaihe Kaavapäätös ilmoittaminen niille, jotka pyytäneet (MRL 67 §)
11
Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet Tarkoitus Valtakunnallista intressiä omaavien alueidenkäyttöön liittyvien asioiden linjaaminen ml. kestävä kehitys, kv-sopimusten täytäntöönpano Voi koskea esim. asioita, joilla on aluerakenteeseen, energia- ja liikenneverkkoon liittyvä laajempi kuin maakunnallinen merkitys, merkittävä kansallista kulttuuri- tai luonnonperintöä koskeva vaikutus tai muu ympäristöllinen merkitys. Valmistelee ympäristöministeriö, päättää valtioneuvosto. Valtioneuvoston päätös (30.11.2000) valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista ja päätöksen tarkistaminen (13.11.2008). Oikeusvaikutukset: Ohjaa maakunnantason suunnittelua ja välillisesti kuntakaavoja. Valtion viranomaisten on otettava toiminnassaan huomioon sekä edistettävä tavoitteiden saavuttamista.
12
Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP 13.11.2008, s. 13-14)
13
Maakunnallinen suunnittelu Maakuntasuunnitelma alueellista ja taloudellis-toiminnallista suunnittelua maakunnan tavoiteltu kehitys poliittinen tahto, strateginen, ohjaava Maakuntakaava = MRL:n nojalla maankäytön suunnittelua Maakuntaohjelma = laki alueiden kehittämisestä (7/2014) taloudellis-toiminnallista suunnittelua kehittämisen tavoitteet, kehittämisen keskeiset hankkeet jne. maakuntaliitto laatii Maakunnallisten suunnitteluvälinen yhteensovittaminen
14
Maakuntakaavoitus Vaiheittain asiakokonaisuuden mukaan (vaihekaavat) tai osa-alueittain maantieteellisen sijainnin mukaanvaihekaavat alueiden käytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet maakunnassa maakunnan kehittämisen kannalta tarpeellisten alueiden tunnistaminen valtakunnallisten maakunnallisten ja seudullisten alueiden käytön kysymysten ratkaiseminen Maakunnan liitot suunnittelee, niiden ylin päättävä elin hyväksyy ja ministeriö vahvistaa, jos kaava lainmukainen. Maakuntakaavan sisältövaatimukset (MRL 28 §) ovat kaavaa koskevia oikeudellisia vähimmäisvaatimuksia (kaavan lainmukaisuus) Maakuntakaava = kaavakartta, kaavamerkinnät ja kaavamääräykset Maakuntakaavamääräykset ja suojelumääräykset (MRL 30 §) Suunnittelu- ja viranomaisvaikutukset (MRL 32 §) Ehdollinen rakentamisrajoitus (MRL 33 §)
15
Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP 13.11.2008, s. 13-14) Tuulivoima ja maakuntakaavoitus seudullista merkitystä omaavat hankkeet suunniteltava maakuntakaavalla: jos vähintään 8-10 tuulivoimalaa täsmentäminen yleiskaavoilla esim. Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava, vahvistettu 15.1.2014Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava
16
Yleiskaavoitus (1) Maankäytön tai rakentamisen (rannat, kyläalueet) ohjaus Strateginen, yleispiirteinen alueiden käytön yhteensovittamisen suunnitelma Yksityiskohtaisempi rakentaminen ohjaus kylä- ja ranta-alueilla Kunta laatii, kunnanvaltuusto hyväksyy joustava laatimistarvekynnys (MRL 36 §) ja ajantasaisenapitämiskynnys ministeriö voi velvoittaa (MRL 177 §) Yleiskaavan sisällön vähimmäisvaatimukset (MRL 39 §) maakunnalliset lähtökohdat, aineelliset lähtökohdat, kohtuullisuus Kaavakartta, kaavamerkinnät ja –määräykset Määräykset = sanallisia merkintöjä täsmentäviä suunnittelumääräykset asemakaavat maankäytön ja rakentamisen määräykset suojelumääräykset Oikeusvaikutuksia Suunnittelu- ja viranomaisvaikutus (MRL 42 §), ehdollinen rakentamisrajoitus kaava-aluetta koskien (MRL 43 §, kaavan vastaisuus, rahat tai lupa) ja muut määräyksillä annetut rakentamis- ja toimenpiderajoitukset
17
Oikeusvaikutukseton yleiskaava voidaan laatia ja hyväksyä oikeusvaikutuksettomana, jos kunta katsoo tarpeelliseksi kaavalla ei tällöin MRL 42 ja 43 §:n mukaisia oikeusvaikutuksia ei ohjaa asemakaavoitusta tai muuta maankäyttöä Suunnitelma (?) Kuntien yhteinen yleiskaava: YM hyväksyy Oikeusvaikutteinen yleiskaava rakentamisen perusteena, kun yleiskaavassa määrätty sen käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena meren tai vesistön ranta-alueella (MRL 72.1 §) kyläalueilla, joilla vähäinen rakentamispaine ja jos yleiskaava ohjaa riittävästi rakentamista enintään kaksiasuntoinen rakennus, MRL 44.2 § tuulivoimaa koskevat yleiskaavat (MRL 77 a §) Yleiskaavoitus (2)
18
Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP 13.11.2008, s. 13- 14) Tuulivoima ja maakuntakaavoitus seudullista merkitystä omaavat hankkeet suunniteltava maakuntakaavalla: jos vähintään 8-10 tuulivoimalaa täsmentäminen yleiskaavoilla esim. Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava, vahvistettu 15.1.2014Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava Tuulivoima ja (osa)yleiskaava maakuntakaavan täsmentäminen tai suora suunnittelu yleiskaavassa MRL 77 a §:n edellytysten mukaisesti tuulivoimalle suora rakennuslupa alueelle, jolla tuulivoima + muu maankäyttö ei ristiriidassa esim. Verhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan valmisteluVerhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan
19
Asemakaavoitus (1) Rakentamisen ja muun maankäytön yksityiskohtainen ohjaus kuntatasolla. Kunnalla laaja harkintavalta asemakaavoituksen käynnistämisestä (MRL 51 §). joustava laatimistarvekynnys = kunnan kaavoitusmonopoli (?) ministeriö voi velvoittaa (177 §) ajanmukaisuuden arviointi (MRL 60 §), AK:n vanhentuneisuus (MRL 61 §) rakennuskielto (MRL 53.1 §) paitsi ranta-asemakaava, jota koskevan ehdotuksen voi laatia myös maanomistaja (MRL 74 §) Kunnanvaltuusto hyväksyy (tietyin edell. delegointi) MRL 52 § Sisällölliset vähimmäisvaatimukset (MRL 54 §) ylemmän asteisten kaavojen huomioon ottaminen terveellisyyteen, turvallisuuteen ja ympäristöön liittyvät edellytykset kohtuullisuuteen liittyvät edellytykset suhteellinen kohtuullisuus lähtökohtana
20
Asemakaavoitus (2) Esitystapa Kaavakartta asemakaava-alueen määritys sekä yleiset yksityiset käyttötarkoitukset rakentamisen määrä (rakennusoikeus) ja rakennusten sijoitus/rakentamistapaa koskevat periaatteet Kaavamerkinnät ja –määräykset tarpeelliset maankäytön kysymyksiä koskevat määräykset (MRL 57.1 §) ja suojelua koskevat asemakaavamääräykset (MRL 57.2 §) Oikeusvaikutuksia oikeus ja velvollisuus rakentaa asemakaavan mukaisesti rakentamisrajoitus (MRL 58.1 §) väliaikainen rakennuskielto (kaavan toteutus, max. 3 v, MRL 58.5 §) noudattamisen velvollisuus MRL:n/ eräiden muiden ympäristölakien mukaisissa toiminnoissa (esim. YSL:n luvituksessa) osittamisrajoitukset maan luovuttaminen esim. katualueet, yleisen tien alue kunnalle ja lunastusoikeudet (MRL 13 luvussa)
21
Ekskursio kaavajärjestelmään: tuulivoima kaavoituksessa Tuulivoima ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ”Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet rannikko-, meri- ja tunturialueiden lisäksi myös kaikkialla sisämaassa. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin.” (VNP 13.11.2008, s. 13-14) Tuulivoima ja maakuntakaavoitus seudullinen merkitys: seudullista merkitystä omaavat hankkeet suunniteltava maakuntakaavalla :jos vähintään 8-10 tuulivoimalaa täsmentäminen yleiskaavoilla esim. Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava, vahvistettu 15.1.2014Pohjois-Savon tuulivoimamaakuntakaava Tuulivoima ja (osa)yleiskaava maakuntakaavan täsmentäminen tai suora suunnittelu yleiskaavassa MRL 77 a §:n edellytysten mukaisesti tuulivoimalle suora rakennuslupa alueelle, jolla tuulivoima + muu maankäyttö ei ristiriidassa esim. Verhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan valmisteluVerhonkulman tuulivoimaosayleiskaavan Tuulivoima ja asemakaava taajamien lähialueella, jos suunnittelussa otettava muu asutus ja muut toiminnon huomioon (melu, viihtyisyys, turvallisuus, maisema jne.) AK:lla täsmällisiä tuulivoimalan sijoittamista koskevia määräyksiä + rakennuslupa
22
Suunnittelutarvealue (MRL 16 §) Taustalla rakennuslain kielto muodostaa taaja-asutusta ilman yksityiskohtaista kaavoitusta Suunnittelutarvealueen määräytymisperusteet 1. Lakisääteisyys: alue, jonka käyttö rakentamiseen edellyttää yhteisten tarpeiden tyydyttämiseksi tarpeellisia toimenpiteitä (taaja-asutus). 2. Rakentamisen ympäristövaikutusten merkittävyys. 3. Kunnan määräajaksi osoittamat alueet (yleiskaavassa tai rakennusjärjestyksessä). Rakentaminen suunnittelutarvealueelle AK:n nojalla suora rakennuslupa (AK kumoaa suunnittelutarpeen), oikeusvaikutteisen MRL 44.2 §:n mukaisen yleiskaavan nojalla suora rakennuslupa tai rakentamisen erityisten edellytysten tutkiminen (MRL 137 §) eli suunnittelutarveratkaisu + rakennuslupa
23
Ranta-alueiden suunnittelutarve Rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 72.1 §). koskee myös ranta-aluetta, jolla rakentamisen ja muun käytön suunnitteleminen pääasiassa rantaan tukeutuvan loma-asutuksen järjestämiseksi on tarpeen alueella odotettavissa olevan rakentamisen vuoksi (MRL 72.2 §) Rakentaminen ranta-alueilla rakennusluvalla asemakaavan tai oikeusvaikutteisen yleiskaavan nojalla, jos suunnittelutarve poistettu rakennusjärjestyksellä (MRL 72.4 §) tai jos kyse MRL 72.3 §:ssä tarkoitetuista poikkeuksista mm. maatalouden harjoittamista varten tarpeellinen rakennus, talousrakennus samaan pihapiiriin, korjaaminen/vähäinen laajentaminen poikkeusluvalla (MRL 171 §) + rakennusluvalla
24
Rantavyöhyke ja ranta-alue Lähde: YO120 Rantojen maankäytön suunnittelu Rantavyöhyke Avoimella pellolla (1) rantavyöhyke on leveämpi kuin metsäisessä maastossa (2). Rinteessä rantavyöhyke ulottuu niin kauas kuin rinteelle sijoittuva rakentaminen selvästi näkyy ja vaikuttaa vesistöön (3). Rannalla oleva mäenharjanne estää näkyvyyden vesistöön, joten rantavyöhyke voi olla kapeampi (4). Kylämäisen asutuksen alue on pääosin ns. kuivan maan suunnittelutarpeen (MRL 16 §) piirissä. Rantasäännöksiä sovelletaan vain rantavyöhykkeellä (5). Ranta-alue Ranta-alue rajautuu rantaan tukeutuvan ja vesistöön vaikuttavan loma-asutuksen mukaan (A). Tiivis rannalla oleva loma-asutus aiheuttaa ranta- alueen suunnittelutarpeen, vaikka taustamaastossa ei loma-asutusta olisikaan (B). Ranta-alueen suunnittelutar ve syntyy myös silloin, kun alueella on odotettavissa rakentamista esimerkiksi kiinteistöjakojen vuoksi (C).
25
Rakentamisen valvonta: viranomaisvalvonnan vaiheet ”Esikysymykset” Suunnittelutarveratkaisu, poikkeaminen Luvan tarve (MRL 18 luku) Rakennus-, toimenpide-, purkamis- ja maisematyölupa Lupamenettely ja lupaharkinta (MRL 19 luku) Hakemus, kuuleminen ja lausunnot, käsittely, päätös ja määräykset, tiedottaminen, voimassaolo Rakentamisen ennakkovalvonta mm. aloittamisilmoitus, viranomaistarkastukset ja (loppu)katselmukset Rakennustyön suoritus (MRL 20 luku) Rakennuksen kunnossapito ja rakennetun ympäristön hoito (MRL 22 luku)
26
Rakentamisen lupajärjestelmä, rakennuksen luvitus Rakennusluvan tarve (MRL 125 §) rakennuksen rakentamiseen rakennuksen käsite (MRL 113 §) rakennus on rakennelma, rakenne, laitos, jonka käyttötarkoituksena on asuminen, työnteko, varastointi ja joka on kiinteä tai paikallaan pidettäväksi tarkoitettu (pysyvyys) poikkeuksena kooltaan vähäinen, kevytrakenteinen rakennelma tai pienehkö laitos, ellei sillä ole erityisiä maankäytöllisiä tai ympäristöllisiä vaikutuksia viime kädessä viranomaisvalvonnan tarve ratkaisee luvan tarpeen korjaus- ja muutosrakentamiseen, laajentamiseen ja käyttötarkoituksen olennainen muuttaminen rakennuslupahakemus (MRL 131 §), kuuleminen (MRL 133 §) rakennusluvan edellytykset asemakaava-alueella (MRL 135 §) asemakaava-alueen ulkopuolella (MRL 136 §) suunnittelutarvealueella laajennettu lupaharkinta (MRL 137 §) Suunnittelutarveratkaisu (MRL 137.4 §) noudatetaan soveltuvin osin MRL 173 §:n poikkeamismenettelyä kunnan päättämä viranomainen
27
Rakentamisen lupajärjestelmä, poikkeaminen Rakentamisen näkökulmasta poikkeamispäätös poistaa rakennusluvan myöntämisen esteen Yksittäisessä ratkaisussa, viranomaislupaan perustuva MRL:n tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten noudattamatta jättäminen Poikkeamispäätöksen tarve alueella ei ole kaavaa (rannat) hanke on kaavan vastainen hanke on muutoin MRL/MRA:n, kunnan rakennusjärjestyksen tai rakennusmääräyskokoelman vastainen ei poikkeusta: maisematyölupa, suunnittelutarveratkaisu, vaikutuksiltaan merkittävä rakentaminen tai merkittävät haitalliset ympäristövaikutukset
28
Poikkeaminen (MRL 23 luku) Varsinainen poikkeaminen (MRL 171 §) Vähäinen poikkeaminen (MRL 175 §): kunta r-luvan yhteydessä Toimivalta Kunta ratkaisee poikkeamislupa-asian pääsääntöisesti (MRL 171.1 §) ELY ratkaisee tietyt poikkeamisasiat (MRL 171.2 §) uusi rakennus ranta-alueelle ilman MRL 72.1 §:n mukaista kaavaa, vähäistä suurempi poikkeus asemakaavassa osoitetusta rakennusoikeudesta, poikkeaminen rakennussuojelua koskevasta kaavamääräyksestä, poikkeus asemakaavan hyväksymisestä johtuvasta rakennuskiellosta. Edellytykset (MRL 172 §) kaavoitukselliset, luonnonsuojelulliset ja rakennussuojelulliset edellytykset Poikkeamismenettely: päätös (MRL 174 §), kuuleminen ja lausunnot (MRL 173 §)
29
Rakentamisen luvitus pähkinänkuoressa… Asemakaava-alue rakennusluvan lupaedellytykset 135 §:n mukaan Oikeusvaikutteinen yleiskaava, jos rakentamisesta määrätty kaavassa rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaan Kaavaton alue Suunnittelutarvealue Suunnittelutarveratkaisu ja erityiset edellytykset 137 § + rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaan jos ei suunnittelutarveratkaisua edellyttää kaavaa Rantavyöhyke tai ranta-alue, jota koskee suunnittelutarve Poikkeamislupa + rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaisesti Alue, joka ei suunnittelutarvealuetta tai rantavyöhyke/-alue rakennusluvan lupaedellytykset 136 §:n mukaan Lisäksi aina poikkeamislupa, jos esim. poiketaan kaavasta, kunnan rakennusjärjestyksestä tai muusta MRL:n mukaisesta tai sen nojalla annetusta säännöksestä
30
Rakentamisen lupajärjestelmä, muut luvat Toimenpidelupa (MRL 126 §) rakennusluvan sijasta, jos lupa-asian ratkaiseminen ei kaikilta osin edellytä rakentamisessa muutoin tarvittavaa ohjausta rakennusta vähäisemmät rakennelmat ja laitokset (MRL 126a §) edellytykset (MRL 138 §) Purkamislupa (MRL 127 §) tarvitaan asemakaava-alueella tai jos yleiskaavassa niin määrätään, ellei perustu olemassa olevaan lupaan tai suunnitelmaan edellytykset: ei saa hävittää esim. perinne- ja kauneusarvoja (MRL 139 §) Maisematyölupa (MRL 128 §) maanrakennustyö, puiden kaataminen tms. kielletty ilman lupaa asemakaava-alueella tai jos yleiskaavassa niin määrätään ei vaikutuksiltaan vähäiset, jos sallittu muussa luvassa edellytykset: mm. jos ei vaikeuta kaavaa tai turmele kaupunki- tai maisemakuvaa (MRL 140 §)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.