Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Tiistaina klo 18 6B-luokassa
Viikko 7 (11. – ) Maanantai: (11.2.) - Tiistai: (12.2.) Avoimien ovien päivä klo LK: Yrityskylä-päivä Keskiviikko: (13.2.) -Rästikoe.
Kampanja erilaisten hyvien tekojen huomaamiseksi on viikoilla 7 ja 8. Tee itse hyvää ja ilmianna kaverisi! Huomioi toisia edes pikkuriikkisen paremmin.
ABI-INFO Lyseon lukion ylioppilaskirjoitusten toimeenpano syksyllä 2014.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: alkuiset.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: - alkuiset bringen - gebracht denken - gedacht kennen- - gekannt nennen - genannt wissen - gewusst.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: alkuiset.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: - alkuiset bringen - gebracht denken - gedacht kennen- - gekannt nennen - genannt wissen - gewusst.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Ideen und Anregungen für die Praxis Anna-Maria Fischer, Deutsche Schule Helsinki.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Eriävät yhdysverbit.
Sivulauseen sanajärjestys
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Saksan verbien taivutus
Ich habe gestern Hausaufgaben gemacht. Ich habe an dich gedacht.
alles Gute zum Geburtstag!
S.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Ich habe gestern Hausaufgaben gemacht. Ich habe an dich gedacht.
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Singt mit! Zum Geburtstag viel Glück, zum Geburtstag viel Glück,
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Romana eram.

Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….

Ilmoittautumiset alkaen ke x60 min oman ryhmän kanssa 1x75 min erityisopetus 1x75 min KiVa-koulu 1x90 min Oppikirja opetuksessa

Ryhmä____ Ope____ Pvm___ Ope Oppilas …………………. ………………… ………………… ……………….. ………………..

Studio Deutsch 1 L 7 Wie sagt man das im Text? 1. Kyllä, pitää paikkansa.Ja, das stimmt. 2. Tule toki sisään!Komm doch herein! 3. Ei kiitos!Wo brennt´s? 4. Ei ongelmaa.Kein Problem. Alles o.k.? Kommst du ins Kino? Bist du Türke? Danke schön!

S S O M M E R K L

Kalle, was ist … ?!?!

Schreibe die Wörter auf Deutsch. 1. kello ____________6. uusi ___________ 2. oppilas ____________ 7. vanha ______________ …… ……. ……

Opetan mutta mitään ei tapahdu. Ihminen on luonteeltaan ………. ja niin myös oppilas koulussa. Emme opeta koneita! OHJEET??? Miten saan ne menemään perille? Ihr macht eine Gruppenarbeit ein Plakat ein/e _________ …….. ……. …… Ohje: Lopputulos: ---- …. Sport Gesundheit Essen ……. ………… …… …… ……….. ……. Ihr sammelt folgende Wortgruppen: 1. Z. 23 ….. 2. Z. 34…. 3. Z Z. 66 Ihr unterstreicht…. Ihr diskutiert über… …….. 2. …….. 3. ……..

Oikeusrekisterikeskuksesta rikostaustaote Rehtorit tarkistavat huoneissaan opetusharjoittelijoiden rikostaustaotteet tiistaina klo ja torstaina klo

Uuden jakson ensimmäinen päivä: Oppilailla aamupäivällä luokan-/ryhmänohjaajan tapaamisia Päivän ensimmäinen tunti: peruskoulu: lukio: 11.15

Hmm!

Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: - alkuiset bringen - gebracht denken - gedacht kennen- gekannt nennen - genannt wissen - gewusst bringen - gebracht denken - gedacht kennen- gekannt nennen - genannt wissen - gewusst liike paikasta toiseen olotilan muutos seingewesenolla bleibengebliebenjäädä werdengewordentulla joksikin gelingengelungenonnistua passierenpassierttapahtua geschehen tapahtua folgengefolgtseurata

Pronominit PersoonapronominitOmistuspronominit NomAkk____ Ma/NeFe/Mon

Persoonapronominit

dürfen können mögen müssen sollen wollen dürft könnt mögt müsst sollt wollt dürfen können mögen müssen sollen wollen dürfen können mögen müssen sollen wollen