Viel Vergnügen beim Lernen!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

Adjektiivin ja adverbin komparaatio Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Maantieteelliset nimet 1 Unsere Freunde wohnen in Europa in Deutschland. Sie wohnen in Berlin. Wir fahren nach Deutschland im Juni. Maanosat, maat, kaupungit.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: AJANMÄÄREET I AJANMÄÄREET II
Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SUBSTANTIIVIEN MONIKKO Maskuliini Neutri
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
Übung macht den Meister!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Of-rakenne on tavallinen, kun viitataan elottomiin omistajien. the vicar of the local church paikallisen kirkon kirkkoherra Of-genetiiviä käytetään myös.
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Ideen und Anregungen für die Praxis Anna-Maria Fischer, Deutsche Schule Helsinki.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Eriävät yhdysverbit.
Sivulauseen sanajärjestys
Taipuva predikaattiverbi
alles Gute zum Geburtstag!
S.
Leiki, että olet Felix, ja pyydä ilmapalloa!
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Sommer Herbst Winter Frühling Kannst du mir helfen?
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Singt mit! Zum Geburtstag viel Glück, zum Geburtstag viel Glück,
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Viel Vergnügen beim Lernen! KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: INTERROGATIIVIPRONOMINIT INTERROGATIIVIPRONOMINIT (WER?/WAS?) INTERROGATIIVIPRONIMINIT (WAS FÜR EIN?) INTERROGATIIVIPRONOMINIT (WELCHER?) LÄHTEET Viel Vergnügen beim Lernen!

INTERROGATIIVIPRONOMINIT - interrogatiivipronominit ovat kysyviä pronomineja (kuka?, kumpi?, ketkä?,mikä?, mitä?, mitkä?), niitä käytetään sekä itsenäisesti, että attributiivisesti, substantiivin edessä Kysymyssana itsenäisenä Wer bist du? (N = kuka?) Was ist das? (N = mikä?) Wen meinst du? (A = ketä?) Wem gebe ich das Buch? (D = kenelle? ) Wessen Handy ist das? (G = kenen?) Kysymyssana attribuuttina Was für einen Eindruck hast du bekommen? = Millaisen vaikutelman sait? Welches Buch liest du heute? = Minkä kirjan luet tänään?

INTERROGATIIVIPRONOMINIT (WER?/WAS?) - WER? = kuka?/kumpi?/ketkä?  kysytään henkilöä - WAS? = mikä?/mitä?/mitkä?  kysytään asiaa Interrogatiivipronominit WER? WAS? N A WEN? D WEM? - G WESSEN?

INTERROGATIIVIPRONOMINIT (WAS FÜR EIN? = millainen?/mikä?) - pronominilla was für ein? = millainen?/mikä? kysytään jonkun asian/esineen laadusta tai ominaisuuksista, vastauksena yleensä on adjektiivi - tämän pronominin yhteydessä oleva artikkeli taipuu substantiivin suvun ja sijan mukaan, sen sijaan abstraktisanojen ja ainesanojen yhteydessä artikkeli jää pois ARTIKKELI NOMINATIIVI (N) AKKUSATIIVI (A) DATIIVI (D) DER was für einer? was für einen? was für einem? DAS was für eins? DIE was für eine? MONIKKO was für? NOMINATIIVI - Was für ein Wagen ist das? = Millainen auto tämä on? - Was für ein Sofa ist das? = Millainen sohva tämä on? - Was für eine Blume ist das? = Millainen kukka tämä on?

INTERROGATIIVIPRONOMINIT (WAS FÜR EIN? = millainen?/mikä?) AKKUSATIIVI - Was für einen Wagen möchtest du kaufen? = Millaisen auton haluaisit ostaa? (nopean…) - Was für ein Buch lese ich heute Abend? = Millaisen kirjan luen tänä iltana? (jännittävä…) - Was für eine Kamera hast du? = Millainen kamera sinulla on? (automaatti…) DATIIVI - Von was für einem Mann hast du das gehört? = Millaiselta mieheltä kuulit sen? - Mit was für einem Auto fährst du am liebsten? = Millaisella autolla ajat mieluiten? - In was für einer Schule bist du gewesen? = Millaisessa koulussa olit? MONIKKO - Was für Bonbons sind das? = Millaisia karkkeja nämä/ne ovat? - Was für Blumen kaufst du? = Millaisia kukkia ostat? Von was für Menschen hast du das gehört? = Millaisilta ihmisiltä kuulit sen/tämän? HUOM! Monikossa substantiivin yhteydessä käytetään rakennetta was für + substantiivi, artikkeli jää silloin pois!

INTERROGATIIVIPRONOMINIT (WELCHER? = mikä?/kumpi?) - pronominilla welcher? = mikä?/kumpi? kysytään asiaa/esinettä jostain tietystä joukosta, tämän pronominin paikka on substantiivin edellä ja taipuu samoin kuin dieser-pronomini ARTIKKELI NOMINATIIVI (N) AKKUSATIIVI (A) DATIIVI (A) DER welcher? welchen? welchem? DAS welches? DIE welche? MONIKKO - Welches Buch lese ich heute Abend? = Minkä/Kumman kirjan luen tänä iltana? - Welchen Wagen kaufe ich? = Minkä/Kumman auton ostan? - Welche Hose ziehe ich heute Abend an? = Mitkä/Kummat housut laitan tänä iltana jalkaan? Mit welchem Wagen kommst du zu mir? = Millä/Kummalla autolla tulet luokseni? - Mit welchen Aufgaben fangen wir an? = Millä tehtävillä aloitamme?

LÄHTEET Nun zum Üben!  - Suunnittelu, toteutus ja teksti: Sirpa Kova - Jaakamo Pirjo, Martikainen Marja, Vaakanainen Marjut, Vilenius-Virtanen Pirkko 2003: Grammatik Neue Adresse. OTAVA. Keuruu. - Piitulainen Marja-Leena, Lehmus Ursula, Irma Sarkola 1998: Saksan kielioppi. OTAVA. Keuruu. - Duden Band 4. Die Grammatik 1998. Herausgegeben von der Dudenredaktion. Dudenverlag Mannheim. - Kultalahti Laila, Kultalahti Tenho, Lautsila Erkki, Luukkainen Matti 1996: Viel Erfolg! Deutsche Grammatik mit Übungen. WSOY. Helsinki. - Logo: Otavan Opisto - Ohjelma: Microsoft PowerPoint Nun zum Üben! 