Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tamikuu Janvier Januar Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday
Advertisements

Substantiivien datiivi
Pipeline Performance Management SAP Best Practices for CRM
Toimintojen hallinta SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Palvelukeskus - palvelu SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Adjektiivin ja adverbin komparaatio Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Katrina Vartiainen, TNK Substantiivien monikko Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Maantieteelliset nimet 1 Unsere Freunde wohnen in Europa in Deutschland. Sie wohnen in Berlin. Wir fahren nach Deutschland im Juni. Maanosat, maat, kaupungit.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: AJANMÄÄREET I AJANMÄÄREET II
Viel Vergnügen beim Lernen!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SUBSTANTIIVIEN MONIKKO Maskuliini Neutri
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
RELATIIVIPRONOMINIT. RELATIIVIPRONOMINIT • Tärkeä termi: Lauseen osa, johon joka/mikä viittaa, on KORRELAATTI. Se voi olla yksittäinen sana, tai kokonainen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Akkusatiivi.
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Eriävät yhdysverbit.
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Saksan verbien taivutus
alles Gute zum Geburtstag!
S.
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

Akkusatiivi Ich liebe dich! Du liebst mich! Er liebt sie! Sie liebt ihn! Sisältö: Mikä on akkusatiivi? Persoonapronominien akkusatiivi Substantiivien akkusatiivi Akkusatiiviprepositiot Esimerkkejä

Akkusatiivi Akkusatiivi on yksi saksan neljästä sijamuodosta. Se ilmaisee tekemisen kohteen, eli se on objektin sijamuoto. Akkusatiivi vastaa kysymykseen ”ketä”, ”mitä”? Myös tiettyjen prepositioiden jälkeen tulee akkusatiivi. Pronominit ja substantiivit voivat mennä akkusatiiviin. Ha – ich sehe dich!

Persoonapronominien akkusatiivi Alla olevasta taulukosta näet persoonapronominien perusmuodot sekä akkusatiivimuodot nominatiivi akkusatiivi ich mich wir uns Du dich ihr euch er / sie/ es ihn / sie / es sie / Sie

Substantiivien akkusatiivi Substantiivin akkusatiivi on helppo muodostaa, koska vain maskuliinit eli der-sukuiset sanat muuttuvat akkusatiivissa, muun sukuiset sanat pysyvät perusmuodon näköisinä Der-sukuinen sana muuttuu akkusatiivissa yhden kirjaimen verran: der – den, ein(er) – einen Monikossa kaikki muodot ovat samannäköisiä kuin perusmuodossa Yksikkö Monikko Maskuliini Ich sehe den Mann Ich sehe einen Mann Ich sehe die Männer Ich sehe Männer Feminiini Ich sehe die Katze Ich sehe eine Katze Ich sehe Katze Neutri Ich sehe das Haus Ich sehe ein Haus Ich sehe die Häuser Ich sehe Häuser

Akkusatiivia vaativia prepositioita Tiettyjen prepositioiden jälkeen tulee aina akkusatiivi. Näitä prepositioita kutsutaankin akkusatiiviprepositioiksi. Tällaisia ovat mm. für ja ohne. Tutustut näihin prepositioihin myöhemmin tarkemmin, mutta jo nyt voit alustavasti tutustua niihin: durch = läpi, kautta Wir spazieren durch den Wald für = varten Es ist alles für dich! gegen = vastaan Jens ist gegen die Idee ohne = ilman Ohne dich ist alles doof um = ympärillä Die Kinder sitzen um den Lehrer entlang = pitkin Wir joggen den Weg entlang.

Esim. haben –verbillä on aina kohde; minkä omistaa, mitä jollakin on! Esimerkkejä kun tutustut esimerkkeihin, mieti minkä sukuinen sana akkusatiivissa on ja kuinka akkusatiivi on muodostettu kussakin tapauksessa. Kiinnitä myös huomiota siihen, mikä sana aiheuttaa akkusatiivin, minkä kohteita akkusatiivit siis ovat Huomaa, että monet verbit ovat luonteeltaan sellaisia, että niillä on jokin kohde; ketä rakastaa, minkä kirjoittaa, mitä juodaan, mistä pitää... Sandra liebt ihren Hund Herr Berger bucht ein Hotelzimmer Jens besucht seine Freundin jeden Tag. Ich bewundere die Berge Ohne dich können wir nichts tun. Frau Müller schreibt einen Brief. Martin ruft seinen Bruder an. Michael nimmt das Buch mit Bruno trinkt zu viel Kaffee. Katja mag den Film. Esim. haben –verbillä on aina kohde; minkä omistaa, mitä jollakin on!