MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Lyhyt musiikki: 8. luokalla 2h läpi lukuvuoden Vaihtoehtoina : 1) musiikki (bändi) tai 2) musiikkiteatteri Pitkä musiikki: 8. ja 9. luokalla 2h läpi lukuvuoden.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
ARVIOINTI Vanhempainilta
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Liikunnan arviointi luokilla
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Esko Taipale ja Katja Markkanen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti: o musiikin luku- ja kirjoitustaito o musiikin hahmottaminen o musiikin historian ja tyylien tuntemus.

MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Oppilaitos voi soveltaa sisältöjä oman musiikillisen suuntautumisensa mukaisesti. Oppilaitos ratkaisee osa-alueiden ryhmittelyn, jaksottelun ja jakamisen eri oppiaineiksi. Oppiaineiden tavoitteet määritellään oppilaitoksen opetussuunnitelmassa. Uudet tasosuoritusohjeet antavat oppilaitokselle entistä suuremman vapauden luoda haluamiaan painotuksia ja käyttää resursseja mahdollisuuksiensa mukaan.

MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Oppilaitos voi soveltaa sisältöjä oman musiikillisen suuntautumisensa mukaisesti. Oppilaitos ratkaisee osa-alueiden ryhmittelyn, jaksottelun ja jakamisen eri oppiaineiksi. Oppiaineiden tavoitteet määritellään oppilaitoksen opetussuunnitelmassa. Uudet tasosuoritusohjeet antavat oppilaitokselle entistä suuremman vapauden luoda haluamiaan painotuksia ja käyttää resursseja mahdollisuuksiensa mukaan.

MUSIIKIN PERUSTEET 2013

1.Oppilas on saanut valmiuksia käytännön muusikkouteen. 2.Oppilas hallitsee monipuolista ohjelmistoa. Hän tuntee musiikinlajinsa keskeisiä tyylisuuntauksia, ilmiöitä ja soittimistoa. 3.Oppilas on harjaantunut rytmin hahmottamiseen. 4.Oppilas on harjaantunut melodian hahmottamiseen. 5.Oppilas on harjaantunut harmonian hahmottamiseen. 6.Oppilas on saanut valmiuksia säveltämiseen ja improvisointiin. MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Perustaso Mupe-opetuksessa kehitetään oppilaan musisointi- ja hahmotustaitoja sekä musiikin rakenteiden tiedostamista. Tunneilla käytetään monipuolisia työskentelytapoja ja välineistöä, jotta saavutetaan sujuvaa osaamista ja opitaan sovellustaitoja. Arviointi perustuu oppilaan kaikkeen työskentelyyn ja tukee oppimista. Päättösuoritus voi koostua monenlaisesta musiikillisesta toiminnasta ja oppilaan töistä, jotka ilmentävät parhaiten hänen vahvuuksiaan ja taitojaan.

1.Oppilas on saanut valmiuksia käytännön muusikkouteen. 2.Oppilas hallitsee monipuolista ohjelmistoa. Hän tuntee musiikinlajinsa keskeisiä tyylisuuntauksia, ilmiöitä ja soittimistoa. 3.Oppilas on harjaantunut rytmin hahmottamiseen. 4.Oppilas on harjaantunut melodian hahmottamiseen. 5.Oppilas on harjaantunut harmonian hahmottamiseen. 6.Oppilas on saanut valmiuksia säveltämiseen ja improvisointiin. MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Perustaso Mupe-opetuksessa kehitetään oppilaan musisointi- ja hahmotustaitoja sekä musiikin rakenteiden tiedostamista. Tunneilla käytetään monipuolisia työskentelytapoja ja välineistöä, jotta saavutetaan sujuvaa osaamista ja opitaan sovellustaitoja. Arviointi perustuu oppilaan kaikkeen työskentelyyn ja tukee oppimista. Päättösuoritus voi koostua monenlaisesta musiikillisesta toiminnasta ja oppilaan töistä, jotka ilmentävät parhaiten hänen vahvuuksiaan ja taitojaan.

1.Oppilas on harjaantunut melodian hahmottamiseen. 2.Oppilas hallitsee moniäänistä ohjelmistoa. 3.Oppilas on harjaantunut rytmin hahmottamiseen. 4.Oppilas on harjaantunut jäsentämään musiikkia sekä kuulonvaraisesti että nuotista. 5.Oppilas on harjaantunut soveltamaan harmoniatietojaan. 6.Oppilas on saanut valmiuksia soveltaa tyylintuntemustaan. Opistotason yhteiset opinnot MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Yhteisissä opinnoissa vahvistetaan perustasolla opittuja tietoja ja taitoja. Harjoiteltavia asioita ovat ops:n perusteiden mukaiset musiikin luku- ja kirjoitustaito, musiikin hahmottaminen sekä historian ja tyylin tuntemus. Niitä voi yhdistellä vapaasti ja opiskella monenlaisissa oppimis- ympäristöissä, joissa vahvistetaan perustasolla opittuja tietoja ja taitoja. Musiikkilähtöinen opetus perustuu monipuolisiin esimerkkeihin ja työtapoihin, jotka ilmentävät musiikin käsityötaitoa: soittaminen, laulaminen, sovittaminen, improvisointi, säveltäminen jne.

1.Oppilas on harjaantunut melodian hahmottamiseen. 2.Oppilas hallitsee moniäänistä ohjelmistoa. 3.Oppilas on harjaantunut rytmin hahmottamiseen. 4.Oppilas on harjaantunut jäsentämään musiikkia sekä kuulonvaraisesti että nuotista. 5.Oppilas on harjaantunut soveltamaan harmoniatietojaan. 6.Oppilas on saanut valmiuksia soveltaa tyylintuntemustaan. Opistotason yhteiset opinnot MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Yhteisissä opinnoissa vahvistetaan perustasolla opittuja tietoja ja taitoja. Harjoiteltavia asioita ovat ops:n perusteiden mukaiset musiikin luku- ja kirjoitustaito, musiikin hahmottaminen sekä historian ja tyylin tuntemus. Niitä voi yhdistellä vapaasti ja opiskella monenlaisissa oppimis- ympäristöissä, joissa vahvistetaan perustasolla opittuja tietoja ja taitoja. Musiikkilähtöinen opetus perustuu monipuolisiin esimerkkeihin ja työtapoihin, jotka ilmentävät musiikin käsityötaitoa: soittaminen, laulaminen, sovittaminen, improvisointi, säveltäminen jne.

1.Laulupainotteinen 2.Harmonia-, sovitus- ja improvisointipainotteinen 3.Yhteismusisointi 4.Säveltäminen 5.Analyysipainotteinen 6.Historia- ja tyylipainotteinen 7.Musiikkiteknologiapainotteinen 8.Instrumenttitaitojen syventäminen 9.Osallistuminen oppilaitoksen omaan erityisprojektiin Opistotason syventävät opinnot MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Kaikille yhteisten opintojen lisäksi opistotason oppilaan tulee suorittaa syventäviä opintoja. Alla olevat esimerkit ovat suuntaa antavia sisältökokonaisuuksia, joiden pohjalta oppilaitos muodostaa painotuksiinsa ja resursseihinsa sopivat kokonaisuudet. Opetusta voi eriyttää myös yhden kurssin sisällä, jolloin oppilas valitsee tehtävänsä oman kiinnostuksensa mukaisesti.

MUSIIKIN PERUSTEET 2013 Opistotasolla oppilaiden osaamisprofiilit ja oppimistavoitteet ovat jo huomattavan erilaiset. Mupe-opetuksen pitää kyetä vastaamaan sekä aktiivisten harrastajien että ammattiopintoihin pyrkivien tarpeisiin. Ammattiin tähtäävien oppilaiden taitojen kehittymisestä huolehditaan tarjoamalla sopivia opintokokonaisuuksia ja tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Ammattiopintoihin tähtäävät opistotasolla

Musiikin perusteiden arviointi ja sen kriteerit (perustaso ja opistotaso) Oppilaan tulee säännöllisesti saada kirjallista tai suullista palautetta, joka on kannustavaa ja työskentelyä ohjaavaa. Oman opettajan palaute on keskeistä, ja oppilasta itseään ohjataan arvioimaan omaa työskentelyään ja edistymistään. Arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan osaaminen, edistyminen ja työskentelyn aktiivisuus. Päättösuoritus voi koostua monenlaisesta musiikillisesta toiminnasta ja oppilaan töistä, jotka ilmentävät parhaiten hänen vahvuuksiaan ja taitojaan. MUSIIKIN PERUSTEET 2013

Arviointi ja arvosana-asteikko Erinomainen (5) Oppilas on sisäistänyt opetetut asiat ja osoittaa osaamisensa soveltamalla tietojaan ja taitojaan monipuolisesti. Hän suoriutuu tehtävistä sujuvasti ja vaivattomasti. Työskentely on itsenäistä. Hyvä (3) Oppilas on harjoitellut ja hallitsee suuren osan opetelluista asioista. Hän kykenee soveltamaan opittuja tietoja ainakin osittain. Hyväksytty (1) Osaaminen on epävarmaa, mutta auttaen oppilas suoriutuu annetuista tehtävistä. MUSIIKIN PERUSTEET 2013

MUSIIKIN PERUSTEET 2013