Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ArtEs-OHJELMAN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ArtEs-OHJELMAN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT"— Esityksen transkriptio:

1 ArtEs-OHJELMAN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT
Keinumäen koulu Riitta Paasivirta

2 1. RYHMÄNOHJAAJAT koulutus 2 ohjaajaa / ryhmä eri ammattiryhmät
työnjako rooli työnohjaus yhteiset tapaamiset, jakaminen pedagogiset iltapäivät artistitapaamiset 1-2 krt/v konferenssit Riitta Paasivirta 2

3 2. RYHMÄN TOIMINTAPERIAATTEET
1. TURVALLISUUS ryhmän säännöt ajat paikka ART-tunnin rakenne alku- ja loppurituaalit 2. OIKEUDENMUKAISUUS 3. LUOTTAMUKSELLISUUS 4. POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN 5. SELKEÄ HENKILÖKOHTAINEN PALAUTE 6. SOPIMUKSET sairauspoissaolot ART-tuntien purku tiedottaminen vanhemmille Riitta Paasivirta 3

4 3. ART-RYHMÄN SÄÄNNÖT Tavoitteet turvallisuus oikeudenmukaisuus
Tavoitteet turvallisuus oikeudenmukaisuus luottamuksellisuus onnistunut työskentely Riitta Paasivirta 4

5 positiivisesti muotoiltu kuvata toivottu käyttäytyminen
Sääntöjen tulee olla lyhyet ja selkeät vahvistaa sosiaalisia taitoja, suuttumuksen hallintaa ja eettistä ja moraalista ajattelua positiivisesti muotoiltu kuvata toivottu käyttäytyminen yhteisesti tarkennettu ja allekirjoitettu esillä luokassa Sääntöjen rikkomisen seurauksista on sovittu ja ne ovat kaikkien tiedossa niitä noudatetaan Riitta Paasivirta 5

6 4. MITEN TOTEUTAMME ArtEs-OHJELMAA?
1. Koko koulun ART–OPS 2. INTERVENTIOT 3. Koko koulun ART ja INTERVENTIOT 4. Vanhempainryhmät 5. Perhe-ART 6. Miten organisoidaan koulun työkäytänteet OPS resurssointi - tuntikehys Riitta Paasivirta 6

7 5. RYHMÄT erityisryhmät samat taidot puutteelliset samalta luokalta
lyhyt valinnaiskurssi yleisopetuksen luokka jaetut ryhmät rinnakkaisluokat erityisluokan kaikki oppilaat vanhempainryhmä perhe-ART Riitta Paasivirta 7

8 6. TEHOSTETTU JA ERITYINEN TUKI INTERVENTIOT
Millä taitoalueella oppilaalla tai oppilailla on ongelmia tai puutteita? Taito-ongelma vai soveltamisen ongelma? Keskeiset sosiaaliset taidot ovat eri- ikäisillä osittain erilaisia. Miten taidot yleistyvät? Vanhempien neuvonta ja koulutus? Ryhmien homogeenisuus? Tukiopetus, ennakoiva tukiopetus Kummioppilaat/ tukioppilaat Riitta Paasivirta 8

9 INTERVENTIOIDEN VAIKUTTAVUUS
Vahvistaakseen sosiaalisia taitoja ja ennalta- ehkäistääkseen vaikeuksia tulee intervention olla: hyvä teoreettinen ja kokemuksellinen pohja vähintään vuoden kesto hyvin suunniteltu systemaattinen suunnitelman mukaan toteutettu parhaat tulokset ohjelmille, joissa selkeä struktuuri, ohjeet (Sorlie 2000, Ogden 2001) Riitta Paasivirta 9

10 Sosiaalisen kompetenssin ohjelman ja käyttäytymisen muutosstrategioiden yhdistelmä on osoittautunut kaksi kertaa tehokkaammaksi kokonaisvaikutuksiltaan kuin vain yksin muutosstrategiat ja neljä kertaa tehokkaammiksi kuin yksin esim. ohjaus, keskustelut, opetus. (Durlak & Wells 1994)   Vanhempien neuvonta ja koulutus yhdistettynä sosiaalisten taitojen opetusohjelmiin tehostaa sosiaalisten taitojen oppimista ja aikaansaatujen muutosten pysyvyyttä. (Nazar-Biesman, 2000) Riitta Paasivirta 10

11 YKSILÖLLISET OHJELMAT
  Hyväksytyksi tuleminen vertaisryhmässä ennustaa lapsen tulevaa mielenterveyttä; torjutuksi tulemisen puolestaan tiedetään ennakoivan monenlaisia ongelmia. Torjutut lapset: Vetäytyvät lapset jäävät vertaisryhmän ulkopuolelle, sosiaalisten taitojen kehittymiselle on yhä vähemmän mahdollisuuksia. Aggressiivisen käyttäytymisen vuoksi torjuttu lapsi ohjautuu helposti toveriryhmään, jossa hän oppii lisää epäasianmukaisia, kielteisiä toimintatapoja. Seurauksena voi olla koulun keskeyttäminen, antisosiaalinen elämäntapa. Yksilöllisen ohjelman räätälöinti osana luokan ohjelmaa. Esim. Suuttumuksen hallinta, sähläämispäiväkirja, tarvittavien sosialisten taitojen harjoittelu Riitta Paasivirta 11

12 7. OPETUSJÄRJESTELYT Riitta Paasivirta 12

13 7.1 SOSIAALISTEN JA TUNNETAITOJEN OPETTAMINEN
SOSIOMETRI HAVAINNOINTI ROOLIHARJOITUKSET SOSIAALISTEN TAITOJEN ARVIOINTILOMAKE SOVITTU OHJELMA koko koulun ArtEs-OPS tietyt taidot / luokka-asteittain interventiot 10 viikon ohjelma Riitta Paasivirta 13

14 Suuttumuksen hallinta
7.2 ITSEHILLINNÄN OPETTAMINEN viikon ohjelma Suuttumuksen hallinta Ulkoiset käynnistäjät Sosiaaliset taidot Sisäiset käynnistäjät Itse- arviointi Varoitusmerkit Seuraukset Muistuttajat Rauhoittajat Riitta Paasivirta 14

15 7.3 EETTINEN KASVATUS Goldstein: Moraalisen päättelyn harjoitus
Shalmon: Eettinen kasvatus Riitta Paasivirta 15

16 7.4 OPPIMISYMPÄRISTÖ FYYSINEN TILAT tilava luokka liikuntasali
VÄLINEET lehtiötaulu taitojulisteet SOSIAALINEN Koulun arvot Toimintakulttuuri EMOTIONAALINEN Vuorovaikutus Rohkaiseva ilmapiiri Riitta Paasivirta 16

17 8. KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
1. TIEDOTTAMINEN - vanhempainillat - koulun tiedotteet - tiedottaminen ART-ryhmän toiminnasta, kotitehtävistä,oppilaan edistymisestä - oppimissuunnitelma- ja HOJKS-palaverit - Vartit  2. ART-TUNNIN SEURAAMINEN - demonstraatio - video - faktisesti Riitta Paasivirta 17

18 - sosiaalisten taitojen arviointi
 3. VANHEMPAINRYHMÄT  4. PERHE-ART  6. MUU YHTEISTYÖ - sosiaalisten taitojen arviointi - kotehtäviin osallistuminen ja seuranta - palkitseminen - osallistuminen retkiin - "sääntökomitea" - varojen kerääminen Riitta Paasivirta 18

19 9. TIEDOTTAMINEN Henkilökunta Johtokunta Huoltajat Oppilaat
Riitta Paasivirta 19

20 10. ARVIOINTI JA SEURANTA Alustava tarpeiden kartoitus ja niitä vastaavan ohjelman valinta. Väliarviointi, jossa arvioidaan prosessia ja muokataan opetusta tarpeen mukaan. Loppuarviointi, jossa arvioidaan saavutettuja tuloksia sekä heti että myöhemmin ohjelman päättymisen jälkeen (välittömät ja pitkän aikavälin tulokset). Riitta Paasivirta 20


Lataa ppt "ArtEs-OHJELMAN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google