Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari 19.5.2015 Hanna Rajala,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari 19.5.2015 Hanna Rajala,"— Esityksen transkriptio:

1 Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari 19.5.2015 Hanna Rajala, hanna.rajala@jao.fi

2 Tutkintouudistuksesta periaatetasolla Uudistusta tehty tavoitelähtöisesti ja sisältövetoisesti – teknistä toteutusta mietitty vasta kun kunkin tutkinnon sisältö ja toteutustapa saatu kiinnitettyä Uudistuksen teknisen toteutuksen vaihtoehtoja ja erilaisia toimintamalleja suunniteltu ja arvioitu samaan aikaan ammatillisten Primus-pääkäyttäjien ja Starsoftin kanssa. Koskee kaikkia syksyllä 2015 kirjoilla olevia opiskelijoita Kaikki ennen 1.8.2015 valmistuvat opiskelijat: ei vaikutusta 1.8.2015 jälkeen aloittavat opiskelijat: uusi ops-runko uusilla ’kurssipalikoilla’ Jatkavien kanssa tehtävä ratkaisut tutkintokohtaisesti (”pienin paha”) Muuttuvatko joidenkin tutkinnon osien nimet uudistuksessa? Ovatko opiskelijat suorittaneet opintoja tutkinnon osa kerrallaan vai osia tutkinnon osista? Onko uudessa toteutussuunnitelmassa vastaavia opintojaksoja vai vievätkö jatkavat opiskelijat opintonsa loppuun henkilökohtaisilla malleilla? Näyttötutkinnoissa muutos pienempi; ohjeiden eroavaisuudet aiheuttavat pieniä haasteita Periaatteena osaamisen tunnustamisessa ”Opiskelija voittaa!” Osaamisen tunnustaminen uuteen rakenteeseen tekninen operaatio, ei synny tilastoitavia ’hyväksiluettuja opintoviikkoja’ (erotettava tavallisesta osaamisen tunnustamisesta) Opiskelijoita informoidaan muutoksen periaatteista ja tarjotaan mahdollisuutta tehdä syksyllä tarpeen mukaan muutoksia/täsmennyksiä Wilmassa tiedote opiskelijoille ja huoltajille, jokaisen opiskelijan itse anottava osaamisen tunnistamista kevään aikana

3 Vuosisuunnittelun näkökulmaa Jyväskylän ja Jämsän ammattiopistoissa opettajien vuosityösuunnitelmat tehdään opintohallintojärjestelmän osana olevalla työjärjestysohjelmalla (Kurre) Teknisesti vuosisuunnittelu tehdään tänä vuonna kuten ennenkin Valmiita kertoimia (1ov = 28h jne) ei ole yhteisessä pohjassa käytettävissä Ryhmien arviointikirjat ja työjärjestykset tehdään niillä opintojaksoilla, joiden mukaisesti opiskelijat opiskelevat 1.8.2015 (lähtökohtaisesti uusilla ’kurssipalikoilla’) Vuosisuunnittelu tehdään lähtökohtaisesti samalla karkeustasolla kuin ryhmien arviointikirjat ja lukujärjestykset Palkkahallinnolle tarvitaan elokuun palkanmaksun perusteet juhannukseen mennessä, voidaan tarkentaa syksyllä

4 Muutos Primuksessa, periaate Vanha Primus-ops Tutkinnon osa 1 (30 ov) Opintojakso 1 (10 ov) suoritettu Opintojakso 2 (10 ov) suoritettu Opintojakso 3 (10 ov) suoritettu Tutkinnon osa 2 (20 ov) Opintojakso 1 (5 ov) suoritettu Opintojakso 2 (5 ov) suoritettu Opintojakso 3 (5 ov) Opintojakso 4 (5 ov) Tutkinnon osa 3 (20 ov) Opintojakso 1 (5 ov) Opintojakso 2 (5 ov) Opintojakso 3 (5 ov) Opintojakso 4 (5 ov) Uusi Primus-ops Tutkinnon osa 1 (45 osp) Opintojakso 1 Opintojakso 2 Opintojakso 3 Tutkinnon osa 2 (30 osp) Opintojakso 1 Opintojakso 2 Tutkinnon osa 3 (30 osp) Opintojakso 1 Opintojakso 2 Opintojakso 3 Vastaavuus Kurssit-rekisterissä määritellään yhteinen tunnistekoodi (oma) vanhalle ja uudelle kurssille Vaihdetaan opiskelijalle uusi ops + ”Siirrä suoritukset uuteen opsiin” Emokurssi Kurssit-rekisterissä määritellään vanhalle kurssille osaamispisteet ja emokurssiksi uusi tutkinnon osa

5

6 Atto-opintojen sijoittuminen uuteen yto-rakenteeseen Lyhenteet Jkl ammattiopiston Primus-opsista Vastaavuus-määrittely Emokurssi-määrittely Arviointikirjalla ’kopioidaan’ vanhan kurssin arvosana uudelle kurssille Suoritukset siirretään keskitetysti

7 Siirto-operaatio käytännössä Tutkintokohtaisten opetussuunnitelmien laatiminen ja hyväksyttäminen (koulutuspäälliköt) Uusien toteutusrunkojen rakentaminen Primukseen, ns. Primus-opsit (ePerusteiden pohjalta, keskitetysti) Vanhojen ja uusien opsien vastaavuuksien selvittäminen (Hanna Rajala ja koulutuspäälliköt) Vuosisuunnittelu maalis-kesäkuu (koulutuspäälliköt) Kevään 2015 varsinainen valmistumispäivä Jyväskylän ammattiopistossa 29.5.2015 Oman polun kulkijoilla valmistuminen mahdollisuuksien mukaan ennen 31.7.2015 Huom! Merkittävä toukokuussa Wilmaan/Primukseen opiskelijan arvioitu valmistumispäivä  ei tehdä siirtotoimenpiteitä tällaisille opiskelijoille Uusien todistus- ja opintosuoritusotepohjien teko heti kun OPH:lta saadaan mallit (keskitetysti) Ennen kevätlukukauden päättymistä (+arviointiaika 2 vkoa) ei tehdä Primukseen mitään siirto-operaatioita! KEVÄT 2015KESÄ 2015

8 Siirto-operaatio käytännössä Elokuun alussa ei valmistu eikä eroa kukaan… mutta kuinka pitkälle ensimmäistä todistuksenantopäivää voi lykätäkään 1.8. jälkeen meidän on annettava eroaville ja valmistuville opiskelijoille uusien tutkinnon perusteiden mukaiset todistukset Todistusmallit puuttuvat yhä (19.5.2015) Opiskelijakohtaiset säädöt ops-rakenteisiin tehdään syksyllä yhdessä opiskelijoiden kanssa (opinto-ohjaajat) Ennen ensimmäistäkään siirtoon liittyvää toimenpidettä Otamme keskitetysti varmuuskopion Primuksen kaikista tiedoista Otamme keskitetysti Primuksen tulostearkistoon kaikille nykyisen malliset opintokortit Siirto-operaation organisointi Keskitetysti heinä-elokuussa Tavoitteena että koulun alkaessa 10.8. ops-puut olisi vaihdettu (massasiirto) ja ensi lukuvuoden opinnot pääsisivät alkamaan sujuvasti Työmäärän arviointi vaikeaa KESÄ 2015SYKSY 2015

9 Nykytilan tunnemme ja tavoite on selvä. Enää jännittää miten hyvin käsissämme olevat palikat sopivat portaiksi siihen välille… Onni on kollegoiden ja verkoston tuki!


Lataa ppt "Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari 19.5.2015 Hanna Rajala,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google