Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely 2.9.05 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely 2.9.05 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus."— Esityksen transkriptio:

1 Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely 2.9.05 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus

2 Verkkopedagogiikka Miten tieto- ja viestintätekniikka vaikuttaa oppimiseen ja opetukseen? Mikä on verkko-opetuksen lisäarvo? Uudet mahdollisuudet (pelit,simulaatiot,verkkoyhteisöt) Uusi tekniikka mahdollistaa ajattelun muutokset Verkkovuorovaikutus Erot kasvokkaiseen vuorovaikutukseen -Roolit, nimettömyys -Kirjallinen ilmaisu -Muuttuneet ja uudet roolit

3 Joustavuus Ajasta ja paikasta riippumattomuus, oman ajankäytön joustava suunnittelu Opiskelijan tukiApu opiskeluun ja oppimiseen liittyvissä kysymyksissä Opiskelijoiden kokema oppiminen Miten tavoitteellista oppiminen on, miten hyvin tavoitteet saavutetaan? Vuorovaikutus Miten vuorovaikutusta tuetaan? Koetaanko vuorovaikutus oppimista tehostavana elementtinä? Opetusteknologia Onko käytetty teknologia koettu hyödylliseksi ja helpoksi käyttää? Tekninen tukiSaatavuus, kriittinen tekijä alussa Opiskelijan tyytyväisyys Kuinka tyytyväisiä opiskelijat ovat opiskeluunsa verkkokurssilla? Sariola, J ja Evälä, A 2005 mukaan Mc Gorry, S 2003 Laadukkaan verkko-opetuksen piirteitä Laadukkaan verkko-opetuksen piirteitä

4 Verkko-opetuksen tuottamat akateemiset kompetenssit Tiedonhakutaidot Abstrakti ajattelu ja arviointi Oleellisen tiedon erottaminen Tiedon käsittely- ja prosessointitaidot Kokonaisuuksien hahmottaminen Uuden tiedon tuottaminen Kirjoittaminen Vuorovaikutustaidot Opiskelutaidot Itsenäinen työ, itseohjautuvuus http://www.uku.fi/opk/julkaisut/Vermit_raportti_A5.pdf

5 Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä Kirjoittaminen on oppimista Oppiminen tehdään näkyväksi Prosessi edistää ajattelua Oppiminen on yhteisöllistä Dialogi, jossa tietoa rakennetaan Asiantuntijuuden jakaminen Yhdessä oppiminen Ongelmia, haasteita Arvioidaan prosessia eikä lopputulosta Keskustelu ei ole dialogia Keskustelu ei syvene, kehity

6 Verkkokeskustelun peruskysymykset ½ Matikainen, Janne (toim.)2003. Oppimisen ohjaus verkossa 1. Mikä on keskustelun tavoite? Tutustuttaa verkkokeskusteluun opetusmenetelmänä Sijoittaa käytännön opetukseen liittyviä kysymyksiä laajempaan pedagogiseen kehykseen Löytää pedagogisia malleja ja -ratkaisuja ja opetuksen ja oppimisen haasteisiin 2. Millainen on ohjaajan rooli? Miten toteutat roolin? Eri alojen asiantuntijat erilaisissa rooleissa Yhteiset ohjeet ja raamit

7 Verkkokeskustelun peruskysymykset 2/2 3.Mistä ja missä keskustellaan? Autenttiset ongelmat ->oheismateriaalista teoreettista pohjaa Sisältö muotoutuu kurssin aikana Keskustelun raamit on suunniteltu etukäteen Verkkojakso on osa kokonaisuutta 4. Miten keskustelu aikataulutetaan ja organisoidaan? Keskustelun lisäksi tehtävänä tuottaa yhteenveto Ryhmädynamiikka verkossa vaatii aikaa ja harjoittelua 5. Kuinka monen pitäisi keskustella ja kuinka moni keskustelee? Arvioinnin perusteena keskusteluaktiivisuus.


Lataa ppt "Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely 2.9.05 Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google