Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuuso Palo Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Online huutokaupat
2
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 2 Sisältö Huutokauppatyyppejä Milloin myydä huutokaupalla? Internetin tuomat mahdollisuudet huutokauppoihin Huutokauppasuunnittelun näkökohtia Kotitehtävä
3
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 3 Huutokauppatyyppejä Englantilainen huutokauppa (yleisin) Hollantilainen huutokauppa Korkeimman hinnan suljettu huutokauppa Vickrey – eli toiseksi korkeimman hinnan suljettu huutokauppa Yankee
4
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 4 Milloin myydä huutokaupalla? Huutokauppa sitä kannattavampi, mitä suurempi hajonta ihmisten maksuvalmiuden suhteen Mitä harvinaisemmasta tuotteesta on kyse
5
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 5
6
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 6 Internetin tuomat mahdollisuudet (1) Pienemmät transaktiokulut myyjille ja ostajille Useammat ihmiset voivat osallistua huutokauppaan Yksityiskohtaisempi tuotteiden kuvailu
7
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 7 Internetin tuomat mahdollisuudet (2) Monimutkaisemmat huutokaupat Helpompi datan kerääminen Mahdollisuus liittyä huutokauppaan kesken kaiken
8
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 8 Huutokauppasuunnittelun näkökohtia - Huutokauppamekanismi Lucking-Reiley (1999) huomasivat, että hollantilaisella huutokaupalla 30% suurempi loppuhinta kuin korkeimman suljetun hinnan menetelmällä. Huijauksen mahdollisuus eri huutokaupoissa
9
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 9 Huutokauppasuunnittelun näkökohtia - Huutorajoitukset Aloitushinta Alin myyntihinta Minimikorotus Maksimihinta (buy-now)
10
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 10
11
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 11 Huutokauppasuunnittelun näkökohtia - Huutokaupan kesto Pidempi huutokauppa johtaa –suurempiin myyntihintoihin –suurempiin kuluihin myyjälle ja ostajalle Tiukka aikaraja vai huutokauppa loppuu kun uusia tarjouksia ei tule (=”going, going, gone”)
12
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 12
13
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 13
14
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 14 Kotitehtävä A: Selitä kaikki kaavan parametrit ja mitä kaavalla lasketaan B: Miten Yankee-huutokauppa toimii?
15
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 15 Myyjän ongelma Maksimoidaan huutokaupan tuottoa etsimällä optimit: –Huutokauppasäännöt, R –Kerralla myytävän erän koko, k –Huutokaupan kesto T Osallistujia n kpl Tehdyt huudot Myyntihinta
16
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 16 Yankee -huutokauppa Nimitystä käytetään online-huutokaupoille joissa myydään monta yksikköä samaa tavaraa Huudoissa kerrotaan haluttu kpl määrä ja hinta Eniten tarjonnut voittaa huutamansa kpl määrän ja maksaa korkeimman hinnan
17
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Tapani Raunio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 17 Yankee esimerkki Myytävillä 3 identtistä tuotetta Huudot järjestetään kpl-hinnan, määrän ja ajan mukaan 1.Henkilö A huutaa 4 e ja 2 kpl 2.Henkilö B huutaa 6 e ja 2 kpl 3.Henkilö C huutaa 4 e ja 1 kpl Henkilö C ja B saavat huutamansa tuotteet ja maksavat huutamansa hinnat
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.