Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta 23.1.03.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta 23.1.03."— Esityksen transkriptio:

1 Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta http://ok.helsinki.fi 23.1.03

2 Muutosvoimana toimivat…  Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pioneerit  HY:n virtuaaliyliopistostrategia Esim. OPM:n rahoittamat virtuaaliyliopistohankkeet  OK:n ja tukiverkoston tarjoamat koulutus- ja tukipalvelut  Esimiehet

3 Mitkä ovat kehittämiskohteet tai ongelmat omassa opetuksessasi? Mitkä ovat kehittämiskohteet tai ongelmat omassa opetuksessasi? Mihin opetuksen haasteeseen tieto- ja viestintätekniikka voi vastata? Mihin opetuksen haasteeseen tieto- ja viestintätekniikka voi vastata? Onko kyseessä oma vai työyhteisön hanke? Onko kyseessä oma vai työyhteisön hanke? Kehittämishanke

4 Pedagoginen lisäarvo? Tehokas ja halpa tiedonjakelukanava Tehokas ja halpa tiedonjakelukanava Joustavuus ajan ja paikan suhteen Joustavuus ajan ja paikan suhteen Saavutettavuus ja julkisuus Saavutettavuus ja julkisuus Uudet teknologiat vaativat uusia pedagogisia innovaatioita Uudet teknologiat vaativat uusia pedagogisia innovaatioita Vuorovaikutuksen lisääminen Vuorovaikutuksen lisääminen

5 Verkko-opetuksessa opiskelijan autonomia korostuu Itseohjautuvaa, opiskelijalla on ratkaisuvaltaa oman työn suunnitteluun, ajoituksen ja toteutuksen suhteen. Opiskelijoilta vaaditaan aktiivisuutta ja vastuuntuntoa sitä enemmän, mitä joustavammasta opiskelusta on kyse. Omakohtainen suhde opiskeltaviin asioihin ja kriittinen suhtautuminen tietoon ja tehtäviin. Kyky arvioida omaa oppimista ja opiskelua (Kiviniemi 2000)

6 Vuorovaikutus verkossa Lähitapaamisten tukema vai puhdasta etäopetusta Lähitapaamisten tukema vai puhdasta etäopetusta Keskustelun suunnittelu Keskustelun suunnittelu Aikataulut Aikataulut Vuorovaikutus useimmiten kirjoittamista Vuorovaikutus useimmiten kirjoittamista Tehtävät, roolit, kommentointi, arviointi Tehtävät, roolit, kommentointi, arviointi Vertaisryhmien käyttö Vertaisryhmien käyttö Asiasisällön ohjaus/oppimisprosessin ohjaus Asiasisällön ohjaus/oppimisprosessin ohjaus Passiivinen osallistuminen lisää myös oppimista Passiivinen osallistuminen lisää myös oppimista

7 Esimerkki verkko-opetuksesta http://erinys.it.helsinki.fi:8900/ http://erinys.it.helsinki.fi:8900/

8 Eroja lähiopetusprosessiin Suunnittelun osuus painottuu Suunnittelun osuus painottuu Palautetta tulee vähemmän prosessin aikana Palautetta tulee vähemmän prosessin aikana Teknologian aiheuttamat ongelmat Teknologian aiheuttamat ongelmat Eriaikaisuuden ongelmat Eriaikaisuuden ongelmat Sitoutumisen ja vuorovaikutuksen aikaansaaminen vaikeampaa Sitoutumisen ja vuorovaikutuksen aikaansaaminen vaikeampaa

9 Mahdollisuuksia  Sosiaalisen vuorovaikutuksen hyödyntäminen opiskelussa  Jaettu asiantuntijuus  Ajattelu tulee näkyväksi  Kirjoittaminen ajattelun välineenä  Metakognitiivisten taitojen kehittäminen

10 Verkkoviestinnän didaktiset hyödyt Kirjoitusprosessi edistää ajattelua Kirjoitusprosessi edistää ajattelua Toisten puheenvuoroista oppiminen Toisten puheenvuoroista oppiminen Tasa-arvoinen oppimisympäristö Tasa-arvoinen oppimisympäristö Viestinnän viivästetty luonne edistää oppimista ja ajattelua Viestinnän viivästetty luonne edistää oppimista ja ajattelua (Anne Nevgi 2000)

11 Haasteita  Pinnallinen tiedonkäsittely  Tiedonhallinnan ongelmat  Vähäinen yhteisön hyödyntäminen  Osallistumisen ja sitoutumisen ongelmat  Välineet eivät tue tiedonrakenteluprosessia  Uusien pedagogisten mallien luominen

12 Visio Vuonna 2006 Helsingin yliopisto on kansainvälisesti tunnustettu, maamme johtava yliopistotason verkkokurssien ja tukipalveluiden tuottaja. Suomen virtuaaliyliopiston tarjonnasta yli kolmasosa on Helsingin yliopiston tuottamia kursseja. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti Helsingin yliopiston tutkimuksessa, opetuksessa ja opiskelussa. Kolmasosa yliopiston opinnoista on toteutettu monimuotoisena verkko-opetuksena. Helsingin yliopiston tuottamille kursseille on tunnusomaista korkeatasoinen pedagoginen osaaminen, tieteenalan suvereeni hallinta ja laadukas tekninen toteutus, mikä tekee niistä opiskelijoiden ja opettajien suosimia. Vuonna 2006 Helsingin yliopisto on kansainvälisesti tunnustettu, maamme johtava yliopistotason verkkokurssien ja tukipalveluiden tuottaja. Suomen virtuaaliyliopiston tarjonnasta yli kolmasosa on Helsingin yliopiston tuottamia kursseja. Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti Helsingin yliopiston tutkimuksessa, opetuksessa ja opiskelussa. Kolmasosa yliopiston opinnoista on toteutettu monimuotoisena verkko-opetuksena. Helsingin yliopiston tuottamille kursseille on tunnusomaista korkeatasoinen pedagoginen osaaminen, tieteenalan suvereeni hallinta ja laadukas tekninen toteutus, mikä tekee niistä opiskelijoiden ja opettajien suosimia.

13 http://www.virtuaaliyliopisto.fi Virtuaaliyliopisto

14 Millaisia eroja verkko-opetuksessa on lähiopetukseen verrattuna?

15 Sähköiset palvelut opiskelijoille: ilmoittautuminen, palautteet - > eHops Sähköiset palvelut opiskelijoille: ilmoittautuminen, palautteet - > eHops Materiaali lisääntyy digitaalisessa muodossa esim. opiskelijakirjaston hankkeet Materiaali lisääntyy digitaalisessa muodossa esim. opiskelijakirjaston hankkeet Oppimisympäristöihin yhteisöllisyyttä tukevia työkaluja Oppimisympäristöihin yhteisöllisyyttä tukevia työkaluja Verkko-opetuksen laatukriteerit tekeillä Yliopistopedagogiikan tutkimus ja kehittämisyksikössä Verkko-opetuksen laatukriteerit tekeillä Yliopistopedagogiikan tutkimus ja kehittämisyksikössä Keskeisiä kysymyksiä edelleen: tukipalvelut, yhtenäiset standardit, laitteiden saatavuus Keskeisiä kysymyksiä edelleen: tukipalvelut, yhtenäiset standardit, laitteiden saatavuus Verkko-opetuksen tulevaisuus


Lataa ppt "Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta 23.1.03."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google