Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos."— Esityksen transkriptio:

1 Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

2 Luento 1, artikkelit Artikkeleista tämän luennon yhteydessä luettaviksi sopii: Tomperi, Tuukka: Elämänkatsomustiedon tiedetaustasta (katsomuksen käsite ET:tä määrittämässä) Sakaranaho, Tuula & Salmenkivi, Eero 2009. Tasavertaisen katsomusopetuksen haasteet: pienryhmäisten uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetus Suomessa. Teologinen aikakauskirja 114 (5), 450–470. (Katsomusopetuksen mallin ongelmia) Salmenkivi, E. 2003. Elämänkatsomustiedon rajoilla. Teoksessa Elo P., Heinlahti K. & Kabata, M. (toim.) Hyvän elämän katsomustieto: Feto ry:n vuosikirja 2003, 32-40. Helsinki: Feto. (katomusopetuksen käsitteestä)Elämänkatsomustiedon rajoilla

3 Luento 1, tenttikysymyksiä Kysymyksiä tästä aihepiiristä, esim: 1. Mitä maailmankatsomuksella elämänkatsomustiedon opetuksessa tarkoitetaan? Mitä pidät tärkeimpinä maailmankatsomusten luokittelun perusteina? 2. Kuvaile elämän- ja maailmakatsomuksen käsitteitä ja arvioi, voidaanko elämän- tai maailmankatsomuksia asettaa arvojärjestykseen. 3. Katsomusopetuksella on elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssilla tarkoitettu opetusta, joka oppilaan omasta maailmasta lähtien antaa moraali- ja identiteettikasvatusta sekä opettaa erilaisia kulttuuriin, uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä asioita. Millaisia erilaisia malleja katsomusopetuksessa on ja on ollut käytössä maailmalla ja miten niitä on perusteltu? Esitä oma perusteltu ratkaisuehdotuksesi, miten katsomusopetus pitäisi Suomessa järjestää tulevaisuudessa. 4. Katsomusopetuksella on elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssilla (yleensä) tarkoitettu opetusta, joka oppilaan tai perheen katsomus määrää opetuksen lähtökohtia, tavoitteita ja sisältöjä. Arvioi monipuolisesti, onko tällaisen opetuksen antaminen yhteiskunnan kannalta perusteltua. 5. Kurssilla on esitelty erilaisia katsomusopetuksen malleja. Arvioi niitä ihmisoikeusnäkökulmasta.

4 Luento 1, tenttikysymysten analyysia T3: Mitä maailmankatsomuksella elämänkatsomustiedon opetuksessa tarkoitetaan? Mitä pidät tärkeimpinä maailmankatsomusten luokittelun perusteina? Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite (3 osaa kattavasti esitettynä) (TÄRKEIN) maailmankatsomuksen & elämänkatsomuksen ero (vähän sivussa kysymyksestä → ei ehkä välttämätön 6 pisteeseen) Luokittelussa ymmärrettävä maailmankatsomuksen luonne muita selityksiä määrittävänä uomana (vrt. Wittgenstein lainaus). Mahdollisia pareja esim: uskonnollinen – uskonnoton (POPS14); teistinen – ateistinen (POPS14); tieteellinen – epä-/ei-tieteellinen (maailmankuva, LOPS15). Muita täysin hyväksyttäviä mahdollisuuksia luonnollisesti on (ks. Tomperin artikkeli).


Lataa ppt "Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google