Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hakukoneoptimointi (SEO). Sisältö 1. Mitä ovat hakukoneet? 2. Mitä hakukoneoptimointi on? 3. Hakukoneiden käyttö 4. Hakukoneystävällisten suunnittelun.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hakukoneoptimointi (SEO). Sisältö 1. Mitä ovat hakukoneet? 2. Mitä hakukoneoptimointi on? 3. Hakukoneiden käyttö 4. Hakukoneystävällisten suunnittelun."— Esityksen transkriptio:

1 Hakukoneoptimointi (SEO)

2 Sisältö 1. Mitä ovat hakukoneet? 2. Mitä hakukoneoptimointi on? 3. Hakukoneiden käyttö 4. Hakukoneystävällisten suunnittelun perusteet 5. Linkkistruktuuri 6. Avainsanat 7. Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät 8. Linkitysten rakentaminen 9. Tulevaisuus 10. Google-pommi 11. Yhteenveto

3 Mitä ovat hakukoneet? Hakukoneet ovat Internet-pohjaisia ohjelmia, joilla on neljä oleellista tehtävää: 1. Uusien sivustojen etsiminen ja läpikäynti. (Crawling) 2. Näiden tietojen indeksoiminen. (Indexing) 3. Tietojen asiankuuluvuuksien ja sijoitusten laskeminen. 4. Tulosten näyttäminen. Tunnettuja hakukoneita ovat mm. Google, Yahoo, Bing, Altavista ja Ask.com, joista ylivoimaisesti suosituin on Google.

4 Keskustelutehtävä Mitä hakukoneoptimointi on?

5 Hakukoneoptimoinnin ideana on tehdä nettisivuista sekä ihmisille että hakukoneille ystävällisempiä. Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä nostamalla sen sijoitusta orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää tehdä sivusto ensisijaisesti ihmisille. Useat hakukoneet rankaisevat vain hakuroboteille optimoituja sivuja hakutuloksissa.

6 Mitä hakukoneoptimointi on? Hakukoneiden käyttäytyminen kehittyy koko ajan, minkä takia hakukoneoptimointi monipuolistuu ja muuttuu koko ajan. Hakukoneoptimoinnin tulosten seuranta on hidasta, sillä muutokset sijoituksissa tulevat näkyviin vasta kuukausien päästä. Huonosti optimoidut sivut laskevat yritysten näkyvyyttä Internetissä huomattavasti, jonka seurauksena liikevaihto saattaa pysyä liian pienenä suhteessa tarjottuun palveluun.

7 Mitä hakukoneoptimointi on?

8 Hakukoneiden käyttö Ihmisten käyttäytyminen hakukoneiden parissa on vuosien saatossa kehittynyt, mutta kaava on pysynyt silti melko samanlaisena. 1.) Tiedon tarve 2.) Hakusanan mietintä 3.)Haun suorittaminen 4.)Tulosten selailu 5.) Hakutuloksen klikkaus 6.) Ratkaisun etsiminen 7.) Mikäli tulokseen ei olla tyytyväisiä, palataan hakutuloksiin 8.)Uusi haku, uusilla hakusanoilla

9 Hakukoneystävällisen suunnittelun perusteet Hakukoneilla on omat rajoituksensa, miten hyvin ne pystyvät käymään läpi sivustoja. Hakukoneet eivät pysty käyttämään minkäänlaisia lomakkeita. Hakukoneet eivät pysty käsittelemään suoraan esimerkiksi kuvien sisältöjä. Tähän voidaan kuitenkin vaikuttaa kahdella eri tavalla:  1.) Hyväksi käyttämällä alt-tageja, voidaan kuvailla hakuroboteille, mitä kuvissa tapahtuu.  2.) Kuvat näytetään käyttäjille tekstin korvaajina käyttämällä css-tyylitiedostoja.

10 Hakukoneystävällisen suunnittelun perusteet Hakukoneet eivät myöskään pysty tulkitsemaan Flashia tai Java plugineita. Tämän takia on suositeltavaa toistaa näiden komponenttien sisältö sivuilla myös tekstinä.

11 Linkkistruktuuri Hakukoneiden hämähäkit (crawlerit / spiderit) pystyvät tutkimaan sivuston sivuista vain niitä, joihin on linkit.

12 Linkkistruktuuri Syitä, miksei hakukoneet löydä sivua: 1.) Linkit ovat javascriptin / flashin sisällä. 2.) Robot.txt estää pääsyn sivuille. 3.) Linkissä on No-Follow –tagi, joka kertoo hakukoneelle olla seuraamatta linkkiä. 4.) Linkit ovat saatavilla vain hakupalkin kautta. 5.) Linkkejä on liikaa sivulla. Hakukoneet pyrkivät seuraamaan vain noin 100 eri linkkiä jokaista sivua kohden.

13 Avainsanat Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää osata käyttää oikeita avainsanoja, oikeassa paikassa ja oikealla tavalla. Tietyillä hakusanoilla ei pienemmillä nettisivuilla ole potentiaalia kilpailla isoja nettisivuja vastaan. Avainsanojen tulisi olla mahdollisimman kuvaavia ja oleellisia sivun sisällön kannalta.

14 Avainsanat On tärkeää kiinnittää huomiota ja tutkia minkälaiset avainsanat tulisi ottaa kullekin sivulle käyttöön. Avainsanoja valitessa tulisi myös tutkia niiden hakumääriä kuukausitasolla.

15 Avainsanat Tärkeintä avainsanaa tulisi käyttää: Title-tagissa Header-tagissa Sivun tekstissä useampaan kertaan. Sivun URL:issa.URL:issa Meta descriptionissa, vaikka se ei suoranaisesti vaikuta sijoituksiin.

16 Avainsanat

17 Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Title Titlen tulisi kuvata mahdollisimman hyvin sivun sisältöä. Tärkeimmät avainsanat tulisi sijoittaa titlen alkupäähän, koska painokerroin on siellä isompi. Titlen pituus voi olla maksimissaan 70 merkkiä. Titlen tulisi olla myös käyttäjäystävällinen, eli sen merkitys tulisi olla helposti ymmärrettävä myös ihmisille. Titlen tulisi olla yksikäsitteinen jokaisella sivulla.

18 Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Meta description Meta description ei suoranaisesti vaikuta sivuston sijoitukseen hakutuloksissa. Meta Description on kuitenkin tärkeä mainoslause, jonka avulla käyttäjät yritetään saamaan valitsemaan oma sivu ennen muita hakutuloksia. Meta descriptionin tulisi olla yksikäsitteinen jokaisella sivulla.

19 Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Osoitteen rakenne On tärkeää, että osoite on ihmiselle ymmärrettävä ja helppolukuinen. Lyhyempi on parempi. Avainsanojen käyttäminen on tärkeää. Käytä kuvaavia oikeita sanoja, sarjanumeroiden ja koodien sijaan. Sanat tulisi erottaa toisistaan ”-”-merkillä, sillä sen jokainen hakukone ymmärtää.

20 Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Canonical-tag Mikäli sivustolla on usealla sivulla samaa sisältöä, kilpailee sivusto itsensä kanssa hakutuloksissa. Canonical-tagin avulla pystyt kertomaan hakukoneille, että kyseisellä sivulla oleva sisältö on samankaltainen toisen sivun kanssa.

21 Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Sivukartat Hakukoneille tulisi tarjota apua, kuinka ne pystyvät käymään sivustoa läpi helposti, vaivattomasti ja loogisesti. XML on laajasti hyväksytty formaatti sivukartoille. Sivukartat voidaan toteuttaa myös Txt- tiedostona, sekä RSS:nä

22 Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät H-tagit Hakunäkyvyyteen vaikuttaa vahvasti H-tagien käyttäminen. Jokaisen sivun tärkein avainsana tulisi sijaita H1- tagissa. H2 ja H3-tageissa tulisi käyttää sivua tukevia avainsanoja.

23 Linkitysten rakentaminen Hakutuloksiin vaikuttaa vahvasti linkit. Sivut, joihin on linkattu useilta muilta sivustoilta, sijoittuvat korkeammalle hakutuloksissa. Sivustojen luotettavuus vaikuttaa myös linkkien voimaan. Nykyään myös sosiaalisesta mediasta tulevat linkitykset ovat saaneet suurempaa painoarvoa.

24 Tulevaisuus Google on ilmoittanut aikovansa rankaista hakutuloksissa ”ylioptimoituja” sivustoja. Tämä ei tapa hakukoneoptimointiteollisuutta, mutta se tulee tekemään työstä paljon monimutkaisempaa ja vaikeampaa.

25 Yhteenveto Hakukoneoptimoinnilla pystytään nostamaan sivuston näkyvyyttä orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi koostuu monesta pienestä osa-alueesta, joiden yhteisvaikutuksesta sijoitus nousee. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä. Hakukoneoptimointi tulee koko ajan kehittymään käsi kädessä hakukoneiden kehityksen kanssa. Hakukoneoptimoinnilla on mahdollisuus saada erittäin suuria muutoksia yrityksen liikevaihtoon ihan pienillä muutoksilla.


Lataa ppt "Hakukoneoptimointi (SEO). Sisältö 1. Mitä ovat hakukoneet? 2. Mitä hakukoneoptimointi on? 3. Hakukoneiden käyttö 4. Hakukoneystävällisten suunnittelun."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google