Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?"— Esityksen transkriptio:

1

2 Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan? Minkälaiset tekijät selittävät erilaisia organisoinnin muotoja ja mitkä nämä organisointimuodot ovat? Miten yritysten väliset suhteet voivat parantaa verkostoon kuuluvien yritysten kilpailullista asemaa? Minkälaiset tekijät selittävät yritysten välisten suhteiden luomista ja jatkuvuutta? Minkälaisia strategisia seurauksia Jarillon mallilla on?

3 Jarillo, 1988: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?
Organisointitapa, jota johtajat tai yrittäjät voivat hyödyntää saavuttaakseen yritykselleen vahvemman kilpailullisen aseman Sana ”strateginen” viittaa siis kilpailulliseen asemaan Verkostoja käytetään tarkoituksellisesti kilpailuedun saavuttamiseksi Pitkäaikaisia, tarkoituksellisia järjestelyjä erilaisten/erillisten mutta toisiinsa liittyvien voittoa tavoittelevien organisaatioiden välillä, jotka auttavat kyseisen verkoston yrityksiä saavuttamaan tai ylläpitämään kilpailuetuaan suhteessa verkoston ulkopuolisiin yrityksiin Fokus verkostoon ja verkostojen väliseen kilpailuun Markkinoiden ja hierarkioiden välinen organisointimuoto, joka ei perustu tiukasti hintaan eikä hierarkkiseen määräysvaltaan, vaan koordinointiin muokkautumisen kautta Perustajayrityksen keskeinen rooli verkoston johtamisessa

4 Jarillo, 1988: Minkälaiset tekijät selittävät erilaisia organisoinnin muotoja ja mitkä nämä organisointimuodot ovat? Transaktiokustannukset: Yrittäjät ja johtajat voivat vaikuttaa transaktiokustannuksiin tiedostetuilla toimilla Yritysten laillinen muoto (hierarkia) ja yritysten välisen suhteen laatu (oletukset voittojen jakamisesta) Markkinat (Williamson): useat toimijat toimivat kertaluontoisesti oman intressinsä mukaisesti Byrokratiat: muodollisesti hierarkkinen organisaatio, jossa markkinapiirteitä käytännöntasolla; vastakkainasettelu työvoiman ja johdon välillä Klaanit (Ouchi): pitkäaikaisia sopimuksellisia suhteita organisaation muodollisen ympäristön puitteissa; tavoitteiden yhteneväisyys Strategiset verkostot: markkinalähtöinen toimintatapa, jossa kuitenkin yhteinen ymmärrys

5 Jarillo, 1988: Miten yritysten väliset suhteet voivat parantaa verkostoon kuuluvien yritysten kilpailullista asemaa? Yritykset arvoketjuina (Porter) eli toimintojen kokoelmina, jotka lisäävät arvoa toimittajien ja asiakkaiden välillä Arvoketjuajattelu mahdollistaa transaktiokustannusten (Williamson) käsitteen hyödyntämisen analyysiyksikkönä Tietyn toiminnon lopullinen kustannus määrittää tehokkuutta Sisäinen toiminto: sisäinen kustannus (IC) Alihankittu toiminto: ulkoinen hinta (EP) + transaktiokustannus (TC) = ulkoinen kustannus (EC) Toiminnon integroiminen (hierarkian muodostaminen), kun EC > IC Olettaen, että yrittäjä tai johtaja voi vaikuttaa transaktiokustannuksiin verkostoitumisesta etuja, kun EP < IC ja TC:ta voidaan alentaa siten, että alitetaan IC Verkostot auttavat yritystä erikoistumaan niihin arvoketjun toimintoihin, jotka ovat oleellisia sen kilpailuaseman kannalta Verkostojen sisäiset markkinat, jossa kaikki hyötyvät

6 Jarillo, 1988: Minkälaiset tekijät selittävät yritysten välisten suhteiden luomista ja jatkuvuutta?
Verkoston tehokkuus voidaan jakaa kahteen toivottujen lopputulosten saavuttaminen suorituskyky (panostukset ylittävät hyödyt) (Barnard) Perusehtona tehokkuudelle toivottujen lopputulosten saavuttamisen kannalta on, että ulkoiset kustannukset ovat pienemmät kuin sisäiset kustannukset ja transaktiokustannuksia voidaan laskea (ks. edellinen slide) Perusehtona tehokkuudelle suorituskyvyn kannalta on, että verkostoitumisesta aiheutunut hyöty on suurempi pitkällä aikavälillä kuin muissa organisointimuodoissa Verkostoon kuuluminen tuo paremman suorituskyvyn ja voitot kokonaisuudessaan Voittojen jakamisen mekanismit ovat reiluja Transaktiokustannusten lähteitä ovat rajoitettu rationaalisuus, epävarmuus tulevaisuudesta, pieni määrä toimijoita tietyn liiketoimen toteuttamiseen ja opportunismin mahdollisuus Luottamus transaktiokustannusten vähentämisessä Resurssin omistajan olettamukset yrittäjän tai johtajan motiiveista: kumppaneiden valinta Tilannekohtaisuus: yhteisen hyödyn osoittaminen Pitkäaikaisten suhteiden painottaminen ja niihin panostaminen

7 Jarillo, 1988: Minkälaisia strategisia seurauksia Jarillon mallilla on?
Ydinosaamiseen keskittyminen Tehokkaan verkoston perustaminen Transaktiokustannusten vähentäminen Fokus ja joustavuus erityisen hyödyllisiä nopean muutoksen, korkean teknologian, globaalin kilpailun ja uusien, joustavien, erikoistuneiden ja verkostoituneiden kilpailijoiden sävyttämässä ympäristössä Yhteinen arvon luominen verkostoon kuuluvien yritysten kesken Pitkä aikajänne ja sen mukainen asennoituminen ja käytännön toiminta Luottamuksen rakentaminen ja riskin jakaminen Yrittäjyyden näkökulman laajentaminen Yrittäjyyskasvatuksellinen näkökulma

8 Kiitos!


Lataa ppt "Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google