Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet."— Esityksen transkriptio:

1 TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet Sami Kalaja 2011

2 Taitoharjoittelu on yksilöllistä Urheilijalla on taitojen oppimisessa aktiivinen rooli, jokainen tekee oman oppimisensa itse ”Taitoja voi opettaa vain yhdelle ihmiselle kerrallaan” Erilaiset oppimistyylit: visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen 17.1.20092

3 Taitojen oppiminen vaatii paljon harjoittelua Taitojen oppiminen on pitkäjänteistä työtä ilman oikopolkuja Huipulle pääsy edellyttää noin 10 000 tuntia laadukasta harjoittelua 17.1.20093

4 Ongelmanratkaisuprosessin toistaminen Taitoharjoittelussa ei ole kyse saman liikesuorituksen toistamisesta, vaan kyse on ongelmanratkaisuprosessin toistamisesta Kahta samanlaista tilannetta tai suoritusta ei ole olemassa 17.1.20094

5 Virheet ovat ystäviä Tekemällä tietoisesti erilaisia suorituksia, urheilija oppii mitkä ratkaisut ovat toimivia Poikkeamat ”ideaalisuorituksesta”, eli virheet ovat oppimisen edellytys Vaihtelu harjoituksissa auttaa löytämään erilaisia suoritusvariaatioita 17.1.20095

6 Suunnitelmallisuus on edistyksen edellytys Taidot muodostavat hierarkian, jossa uusi taito rakentuu edellisen muodostamalle perustalle Vain suunnitelmallinen eteneminen takaa riittävän pitävän perustan huippusuorituksille 17.1.20096

7 Oppiminen rakentuu palautteelle Palautetta on sekä sisäistä että ulkoista Palaute voi olla tietoa suorituksesta (esimerkiksi käsi oli koukussa) tai tietoa lopputuloksesta (esimerkiksi pallo meni koriin) Oppimisen alussa valmentaja tarjoaa palautteen, oppimisen edetessä urheilija alkaa löytämään itse palautteen omista aistimuksistaan 17.1.20097

8 Tehtävien haasteellisuus Taitojen oppimisen eteen pitää nähdä vaivaa Liian helpot tai liian vaikeat tehtävät eivät ole oppimisen kannalta tehokkaimpia 17.1.20098

9 Taitovalmentajan rooli Taitovalmentajan tehtävänä on tukea oppimista muun muassa luomalla virikkeelliset olosuhteet, laatimalla haasteelliset tehtävät ja antamalla palautetta Oppimaan oppiminen on yksittäisten taitojen oppimista tärkeämpää Taitovalmentajan tavoitteena on tehdä itsestään tarpeeton 17.1.20099


Lataa ppt "TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google