Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA"— Esityksen transkriptio:

1 Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
Yrityksen prosessit Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA

2 Tarja Jokinen

3 Tarja Jokinen

4 Funktionaalinen toimintatapa
Prosessit löytyvät, mutta mutkikkaina ja pilkottuna eri funktioille ja organisaatiotasoille! OMA YRITYS ASIAKAS ALIHANK-KIJA MARKKINOINTI JA MYYNTI OSTO SUUNNITTELU VALMISTUS PAKKAUS JA LÄHETYS ASIAKAS Perinteisen funktionaalisen organisaation sisällä tapahtuvat todelliset prosessit joutuvat poukkoilemaan funktioiden väleillä edestakaisin (nuolet materiaali- ja tietovirtoja) syntyy monimutkainen tapahtumien verkko esim. tilaus/toimitus-prosessi asiakkaalta asiakkaalle leikkaa useita funktionaalisia toimintoja (myynti, osto, suunnittelu, valmistus, pakkaus) Todellinen asiakasrajapinta on hämärtynyt, koska useimmat funktiot eivät ole kosketuksissa asiakkaaseen tai asiakastarpeiden konkreettiseen tyydyttämiseen (koska mm. tiedon kulku huono eikä ole reaaliaikaista) Usein ulkoinen asiakas ei ole yhteydessä organisaation sisälle muuten kuin muutaman toiminnon esim. asiakaspalvelun kautta. Perinteinen funktionaalinen organisaatio ei aina välttämättä ole tehoton ja huonosti hallittavissa funktionaalinenkin organisaatio voi olla toimiva toiminnanohjausmenetelmä, jos jokainen tietää roolinsa toiminnan kokonaisuuden kannalta ja toimintaa tukevat mittaus- ja kannustejärjestelmät ovat onnistuneita ja jos vastuut ja valtuudet ovat selkeästi asetetut pääasia on, etteivät funktioiden väliset raja-aidat saa aiheuttaa ongelmia ja vaikeuttaa toiminnan sujuvuutta.

5 Prosessijohtamis- periaate
OMA YRITYS ASIAKAS SUUNNITTELU VALMISTUS MARKKINOINTI JA MYYNTI PAKKAUS LÄHETYS OSTO ALIHANK-KIJA Tilaus/toimitus -prosessi Tuotekehitysprosessi Asiakaspalveluprosessi Kuvassa esimerkki prosessikartasta Organisaation toiminta perustuu prosesseihin, ei yksittäisiin funktioihin. Prosessit jaetaan ydin-, ali- ja tukiprosesseihin. Virtaviivaiset prosessit leikkaavat funktioiden rajat - prosessi nähdään kokonaisuutena asiakkaalta asiakkaalle. Prosessiajattelun avulla organisaatio pyrkii näkemään toimintansa asiakaslähtöisinä prosesseina, joiden sisältämillä toimintovaiheilla on sama päämäärä = tyytyväinen asiakas tavoitteena kokonaisoptimointi, koska osaoptimoinnissa toteutuva yhden funktion etu ei yleensä ole koko organisaation etu. Joskus ongelmia saattaa syntyä sen vuoksi, että funktionaalinen organisaatio jää toimimaan taustalle "tukirakenteeksi", jolloin toimintoryhmät ovat eräänlaisia osaamiskeskuksia näiden päällekkäinen ohjaus (joskus yhdistettynä vielä projektitoimintaan) on vaativaa.

6 Prosessin omistajuus Ei ole organisaatioasema, vaan kehittämistehtävä.
Prosessin omistaja on se, kenen vastuulle kuuluu huolehtia prosessin kokonaisuuden sujumisesta. Seuraa työpaikkailmoittelua. Vaikka ei haettaisikaan nimenomaan prosessiomistajaa, saattaa se olla yksi vastuu juuri niissä tehtävissä, joihin tradenomi on sopiva!

7 Tarja Jokinen

8 Mikä on liiketoimintaprosessi?
…sarja toimenpiteitä, joilla saavutetaan asetettu liiketoiminnan tavoite (Laamanen Liiketoimintaprosessien kehittäminen, MET) Prosesseja kehitettäessä pyritään optimoimaan asiakkaiden, omistajien ja henkilöstön tarpeet. Prosesseilla on aina asiakas (sisäinen tai ulkoinen). Vaikeuksia on käytännössä paljon. (Esim. ei tunnisteta prosesseja, halutaan pitäytyä vanhassa, näperrellään siellä täällä kokonaiskehittämisen sijasta yms).

9 Lähde: Prosessiesimerkkejä. http://cgi. qualitas-fennica
Lähde: Prosessiesimerkkejä . viitattu

10 Prosesseillakin on yhteys arvoketjuun
Huomaa edellisessä kuvassa keskeinen havainto: ”arvo asiakkaalle kasvaa vaihe vaiheelta”. Ja huomaa myös asiakkuuden näkökulma: ”… asiakas antaa lähtötietoja ja palautetta, vastaanottaa tuotoksen ja osallistuu prosessiin”. Asiakas on siis subjekti! (Vertaa jatkossa markkinoinnin opinnoissasi asiakkuusasioihin!)

11 Tarja Jokinen

12 Tarja Jokinen

13 Tunnistamisen lähtökohtana TOIMINNAN KOKONAISKUVA – Big Picture
Lähde: Prosessikuvien logiikkaa. viitattu

14 Tunnistamisen lähtökohtana TOIMINNAN KOKONAISKUVA – Big Picture
Prosessiajattelussa aitona ei tuijoteta vain yhden yrityksen toimintaan vaan arvoketjuun tai –verkostoon, joka yhdessä optimoi liiketoimintaansa. Melko helposti voidaan hahmottaa liiketoiminnan kokonaiskuva – big picture. Tällä tavalla saadaan selville se, miten nyt toimitaan. Jotta päästään kehittämään prosesseja, pitää mukaan kytkeä eri sidosryhmien tarpeet, visio ja kytkeytyminen asiakkaan prosesseihin (etenkin b-to-b – yrityksissä).

15 Liiketoiminta- malli? Lähde: Prosessiesimerkkejä 2. viitattu

16 Sidosryhmien tarpeista lähtien! Tarja Jokinen

17 Yleisimmät ydinprosessit
uusien tuotteiden kehittämisprosessi asiakasprosessit: asiakaspalveluprosessi, asiakkaiden hankintaprosessi, asiakashallintaprosessi tilaus-toimitusprosessi (sis. tuotannon ja logistiikan) mahdollisesti myös huolto- tai toimivuusprosessi (riippuu tarjooman luonteesta: esim. hissiyhtiöllä keskeinen) ohjaus- tai strategiaprosessi (Tukiprosesseja taas ovat esim. talousprosessi, tiedon hallintaprosessit, hankintaprosessi, toiminnan puitteiden ylläpitoprosessi, henkilöstöprosessit… joillain myös tuo yllämainittu strategiaprosessi.) Esimerkkejä: Tieto-Tapiola , Veikkaus , HKScan  Huomaa niissä, miten prosessit ainakin nimityksiltään eroavat eri toimialojen yrityksissä!

18 Tarja Jokinen

19 Tarja Jokinen Lähde: luettu

20 Tarja Jokinen

21 Liittyminen eri sidosryhmiin Ydin- ja tuki- prosessit Jokaisesta
prosessista Näitä teette MS Visionilla tietojenkäsittelyssä Näitä tehdään rutiiniluonteisissa työtehtävissä, esim. varastossa Tarja Jokinen

22 Tarja Jokinen

23 Tarja Jokinen

24 Tarja Jokinen

25 Vrt. Tieto-Tapiola ja HKScan aiemman dian linkeissä.
Tarja Jokinen

26 Tarja Jokinen

27 UUDET PROSESSIKAAVIOT
MS Visionilla kuvattu esimerkki Lähde: luettu UUDET PROSESSIKAAVIOT

28 Tarja Jokinen

29 Näin prosessejaan kehittänyt yritys toimii! Tarja Jokinen

30 Tarja Jokinen

31 Miten tehtävässä? Kuvatkaa yrityksen keskeiset prosessit lyhyesti, jos se itse on sen tehnyt ja siellä tunnetaan prosessiajattelu. Ellei, niin voitte toki miettiä mitkä olisivat yrityksen ydinprosessit. Tietojenkäsittelyn tunneilla opetellaan käyttämään MS Vision –ohjelmaa, jolla prosessikarttoja piirretään. Tarja Jokinen

32 Entä jatkossa? Seuraavana asia tullee esille Logistiikan opintojaksolla. Siellä etenkin tilaus-toimitus –prosessin sujuvuus on yksi ydinasia. Prosessit ovat kuitenkin asia, joka tulee varmasti esille myös muissa opinnoissa esim. markkinoinnissa asiakasprosessit tai johtamisen opinnoissa henkilöstöprosessit. Tarja Jokinen

33 Liiketoimintamalli ja samalta kuulostavia käsitteitä
Liiketoimintamalli on toiminnan kokonaiskuva – big picture. Liikeidea sen sijaan tiivistää strategiset valinnat kuvion muotoon. Liiketoimintasuunnitelma taas on yrityksen toiminnan kuvaus (tärkeä etenkin perustamisvaiheessa). Liiketoimintaprosessi on osa toiminnan kokonaisuutta – ydin- tai tukiprosessi. Palaa!


Lataa ppt "Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google