Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto 1.12.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto 1.12.2009."— Esityksen transkriptio:

1 ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto 1.12.2009

2 Esteettömyys Osana laadun hallintajärjestelmää Osa johtamisjärjestelmää Kokonaisvastuu yliopiston johdolla

3 Esteettömyys Tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen yksilö voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa. Myös opiskelijavalinnan tulisi olla esteetöntä.

4 SAAVUTETTAVUUS Käytetään esteettömyyden synonyymina. Tarkoitetaan palveluiden toteuttamista siten, että ne ovat yhdenvertaisesti jokaisen saatavissa ja saavutettavissa riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksista. Tavoitteen tulee olla se, että kaikki tuotteet, palvelut ja fyysiset ympäristöt olisi kaikille suunniteltu sekä julkisella – että yksityisellä sektorilla.

5

6 Esteettömyys (Kuopion yliopisto) Yliopiston strategia Perusopetuksen kehittämisohjelma Esteettömyys- suositukset Valtakunnallinen ESOK Opetuksen laatujärjestelmä ESTEETÖN OPISKELU OPISKELIJAN HYVINVOINTI Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalis-kulttuurinen esteettömyys

7 26.7.2015Matti Uusitupa 7

8 Keskeiset haasteet Strateginen johtaminen Sitouttaminen Toiminnan kohdentaminen Innovatiivisuus Uudet toimintamuodot, ”virtuaalimaailma” Yhteisöllisyyden tukeminen, ”kaveria ei jätetä” Hyvien käytäntöjen testaaminen, jalkauttaminen, levittäminen ja juurruttaminen Opiskelija keskiössä 26.7.2015Matti Uusitupa 8

9 Opiskelukyvyn edistämisen hyvät käytännöt ja suositukset Opiskelukykyä ja yhteisöllisyyttä -seminaari 25.11.2009 Johanna Kujala, Kyky-hankkeen projektisuunnittelija johanna.kujala@syl.fi

10 Esteettömyys Kuva: Kristiina Janhunen

11 Miksi opiskelukyky? vaikuttaa keskeisesti opiskelijan hyvinvointiin ja jaksamiseen sekä opintojen etenemiseen on työkyvylle rinnasteinen –”opiskelu on opiskelijan työtä, yliopisto on opiskelijan työpaikka ja opiskelukyky hänen työkykyään” –yliopiston tulisi työantajan roolissa tukea hyvä opiskelukyky antaa pohjan tulevalle työkyvylle ja työelämässä tarvittavalle osaamiselle

12 KYKY -hankkeen tavoitteet yliopisto-opiskelijoiden opiskelukyvyn edistäminen opintojen etenemisen ja sujuvuuden tukeminen opiskeluongelmien ennaltaehkäisy opiskeluongelmien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen

13 Toiminnan tavoitteet kartoittaa ja koota yliopisto- opiskelijoiden opiskelukykyä edistäviä hyviä käytäntöjä yliopistoista laatia valtakunnalliset suositukset opiskelukyvyn edistämiseksi yliopistoyhteisöille

14 Opiskelukykykäytännöt koottu kyselyiden vastauksista sisältää noin tuhat hyvää käytäntöjä tehtävänä jakaa ja levittää hyviksi todettuja käytäntöjä tarkoitettu kaikkien yliopistoyhteisöjen hyödynnettäväksi löytyvät SYL:n etusivulta Opiskelukyky-painikkeesta (www.syl.fi)www.syl.fi

15 Opiskelijakykysuositukset 1.Opiskelukyvyn edistäminen on suunnitelmallista ja organisoitua koko yliopistossa ja sen kaikissa yhteisöissä 2.Opiskelijataitojen ja opiskelukunnon edistäminen kuuluu opintoihin 3.Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa 4.Opiskelijoita arvostetaan, kannustetaan aktiivisuuteen ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan edistetään 5.Tukea, ohjausta ja kannustusta annetaan koko opintopolun ajan

16 Opiskelukykysuositukset (jatkuu) 6. Työelämävalmiuksien ja työelämään siirtymisen edistäminen kuuluu opintoihin 7. Yhteisöllisyydellä edistetään koko yhteisön hyvinvointia – opiskelijoiden opiskelukykyä ja henkilöstön työkykyä.

17 Käytännön esimerkkejä Yliopistossa opiskelun joustavuutta edistävät monimuotokoulutus, verkkokurssit, mahdollisuus neuvotella opintojaksojen vaihtoehtoisista suoritustavoista ja opintojen aikatauluttaminen omaan elämäntilanteeseen sopivaksi Yliopistojen vammaispalveluihin kuuluvat käytännön järjestelyt valintakoe-, opetus-, harjoitus-, seminaari-, tentti- tms. tilanteessa, esim. liikuntaesteiden poistaminen, rauhallinen koetila, lisäaika kokeeseen, valvonta ja muut erityisjärjestelyt

18 3 Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa Huomioidaan esteettömyys laajasti - opiskelijoiden erilaiset ominaisuudet, tarpeet ja tilanteet -huomioidaan, että yhteisössä ei syrjitä tai kiusata -Lisätään ymmärrystä ja osaamista esteettömyydestä - lisätään yhteisön kaikkien jäsenten ymmärrystä ja osaamista esteettömyydestä - huolehditaan, että kaikilla on ajantasaiset tiedot esteettömyydestä Edistetään esteettömyyttä järjestelmällisesti - lisätään esteettömyyttä kaikissa yliopistoyhteisöissä - opiskelukykymallin kaikissa ulottuvuuksissa - esteettömyystoiminnalle on rakenteita ja toimintatapoja, jotka tekevät siitä suunnitelmallista, säännöllistä, organisoitua ja resursoitua - toiminnassa tehdään yhteistyötä - toimintaan ja suunnitteluun pyritään ottamaan mukaan kaikki yhteisön jäsenet

19 Yhteistyöllä ja yhdessä rakennamme entistä parempia yliopistoja, joissa on ilo opiskella, opettaa ja tutkia www.uef.fi


Lataa ppt "ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto 1.12.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google