Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnnemari Aro Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA 6.10.2005 ANTERO STENIUS
2
OPPIMISTEHTÄVÄ Amattikorkeakoulut voivat järjestää tuotantopainotteisen koulutuksen 30 opintopisteen laajuiset työelämäintegroidut opinnot työpaikalla tapahtuvina opintoina. OAMK:ssa opintojaksot on nimetty ”Käytännön opintojaksoiksi”.
3
OPPIMISTEHTÄVÄ Toteutuksessa lähtökohdaksi on määritetty OAMK:n rakentamistekniikassa ammatillista kasvua tukevan työssaoppimisen viitekehys, jossa yhdistetään teoriaa ja käytäntöä ajallisesti ja taidollisesti tasajalkaa.
7
OPPIMISTEHTÄVÄ 1 Opiskelija tuntee alan perusrutiinit ja pystyy ohjatusti suorittamaan tavanomaisia, rutiininmukaisia tehtäviä, sekä pystyy soveltamaan osaamistaan tavanomaisissa tehtävissään, mutta edellyttää yleensä palautetta ja ohjausta muilta toimintansa ohjaamiseksi ( Taso 1)
10
OPPIMISTEHTÄVÄ 2 Opiskelija tuntee tulevaan ammattikuvaan kuuluvat esimiestaidolliset valmiudet ja tehtävät sekä osaa soveltaa ja suorittaa niitä käytännön työtilanteissa. Opiskelija perehtyy työpaikalla/ työmaalla tulevaan ammattikuvaan kuuluviin esimiestaitoihin ja esimiestehtäviin osallistumalla ryhmän / työkunnan/ tiimin toimintaan ja johtamiseen. ( Taso 2).
13
OPPIMISTEHTÄVÄ 3 Opiskelija tuntee tulevaan ammattikuvaansa kuuluvat tuotannon suunnitteluun ja tuotannonohjaukseen liittyvät tehtävät sekä osaa soveltaa ja suorittaa niitä käytännön työtilanteissa (Taso 3).
16
Taulukko 1 Kypsyystasojen luokittelu AMK- insinööriopiskelijaa varten. Kypsyys- taso Määritelmä 1 - Tuntee käsitteet ja pääpiirteittäin keskeiset toiminnot - Ymmärtää ammattitermein käytyä keskustelua - Pystyy toimimaan asiantuntijan apuna työtehtävissä - Pystyy omaksumaan lisää tietoja taitoja ammattialalta 2 - Tuntee alan perusrutiinit ja pystyy ohjatusti suorittamaan tavanomaisia, rutiininmukaisia tehtäviä - Pystyy soveltamaan osaamistaan tavanomaisissa tehtävissään, mutta edellyttää ajoittain palautetta ja ohjausta muilta toimintansa ohjamiseksi 3 - Osaa arvioida ja ennakoida vastuualueensa tehtäviin liittyvät keskeiset vaatimukset - Pystyy koordinoimaan omat päätehtävänsä yhteistyökumppaniensa tehtäviin ja ohjaamaan tältä pohjalta toimintaa - Pystyy toimimaan ilman merkittävää ohjausta työryhmän jäsenenä - Pystyy suunnittelemaan työtehtäviään muiden kanssa - Havaitsee oman ja työryhmän osaamisen keskeiset kehitystarpeet
17
MITEN ? Oppimistapahtuma voidaan myös totetuttaa mallisuorituksen toistamisena siten, että opintojaksokuvauksen kirjaimen tavoitteet voidaan periaatteessa saavuttaa. Toimii tyyliin: näytän mallisuorituksen, toistakaa.... –inhimillinen vuorovaikutus mekanisoituu –oppija on passiivinen vastaanottaja –ei ota huomioon oppijoiden tiedoissa olevia eroja
18
?
19
MITEN ? Tavoitetasolla voidaan sanoa, että valittu toimintamalli perustuu konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Toimintamalli mahdollistaa oppimisen perustumisen aikaisemmin opitun asian pohjalta. –uutta tietoa omaksutaan aiemmin opittua käyttämällä –oppiminen on oppijan oman toiminnan tulosta –oppimisessa sosiaalisella vuorovaikutuksella on keskeinen rooli
20
!
21
! ? ? ?
22
MITEN ? Oppimistapahtuman tosiasiallinen toteutuminen on kuitenkin viimekädessä riippuvainen päivittäisen ohjaajan (työpaikkakouluttaja !) valitsemasta lähestymistavasta.
23
TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN Oulussa toteutettu malli vastaa hyvin ammatillisen kasvun asettamiin vaatimuksiin, sillä työssäoppimisjaksot ovat ammatillisesti nousujohtoisia, ja etenevät pääsääntöisesti tasajalkaa opintojen ammatillisen sisällön kanssa. Lukusuunnitelma mukaisesti opiskelijoilla on edellytykset suoriutua annetusta oppimistehtävästä.
24
TAVOITTEIDEN TOTETUMINEN Opintojaksojen alkuvaiheen ”tutustuu” ja ”perehtyy” tavoitteilla luodaan edellytyksiä ammatillisten opintojen kautta tapahtuvalle konstruktiiviselle oppimiselle.
25
TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN Toisen vaiheen tavoitteet ”tutustuu” ja ”osaa suorittaa” antaa mahdollisuuden soveltaa teoriassa opittuja asioita sekä yhdistää niitä työpaikan rutiineihin sekä käytännön työsuorituksiin kokeneemman ( työpaikkaohjaajan) työntekijän opastuksella.
26
TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN Kolmannessa vaiheessa opiskelija tuntee tulevaan ammattikuvaansa kuuluvat tuotannon suunnitteluun ja tuotannonohjaukseen liittyvät tehtävät sekä osaa soveltaa ja suorittaa niitä suhteellisen itsenäisesti käytännön työtilanteissa.
27
OHJAUS Työpaikkaoppimisen ohjauksessa toimivat yhdessä nimetyt ohjaajat oppilaitoksesta ja työpaikasta. Ohjauksen toteutuminen opiskelijan oppimista tukevalla tavalla vaatii ammattikorkeakoulun ja työelämän kiinteää yhteistyötä ja yhteistä näkemystä ohjauksen tavoitteista ja toimintatavoista.
28
OHJAUS Opiskelijan tulee tietää oma asemansa, tehtävänsä ja häneen kohdistuvat odotukset, millä varmistetaan ohjaamisen kohdentumisen parhaalla mahdollisella tavalla.
29
OHJAUS Tavoitteisiin pyritään opettajan työpaikkakäynneillä opiskelijan työskennellessä työpaikalla, jolloin käydään läpi yhteisesti opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa opintojakson tavoitteet, sisältö ja vastuut laadittavan sopimuksen ja suoritusohjeiden pohjalta.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.