Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhausta yleensä Tarvitaan tiedon hakemiseen tai (tietyn) ongelman ratkaisemiseksi Useita mahdollisuuksia mistä haetaan Tiedonhakutapauksesta riippuen vaatii tiedonhakijalta suunnitelmallisuutta, kärsivällisyyttä ja tiedon prosessointia Onnistuu usein vaivattomasti ja toisinaan merkityksellisen tiedon löytäminen vaatii paljon työtä Omatoimisuus tärkeää, ei ole olemassa valmista ‘kaavaa’ Tiedon raaka-aineet on hankittava itse, samoin myös tieto on muodostettava itse

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhaku – oppiminen Tiedonhallinta-/informaatioluku-/medialukutaidot Tietotekniset taidot Tiedonhankintataidot Tiedonhaku- taidot Tiedon kriittinen arviointi ja käyttö Uuden oppiminen, tietämyksen syventäminen

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Miksi tietoa haetaan? Lähtökohtana tiedontarve ja sen luonne –Mitä tietoa tarvitaan? –Mihin tietoa käytetään? –Kuinka paljon tietoa tarvitaan? –Minkä tasoisena? –Missä muodossa? –Millä kielellä? Tiedonhaun tarpeet jaetaan karkeasti –Kartoittavaan, nopeaan pikahakuun sekä –Laajaan, systemaattiseen tiedonhakuun

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Pikahaku Arkipäiväiseen tiedonnälkään Tavoitteena suora vastaus hakukysymykseen tai muutaman sopivan dokumentin löytäminen –Yleistietoa aiheesta, asian tarkistaminen –Yksittäinen tieto (esim. maan valuutta), tilastotieto, nimi –Tietty teos, henkilö Opiskelija käyttää usein opintojen alkuvaiheessa –Harjoitustyöt, kirjoitelmat, uuden opiskeluaineen perustiedot Haku kannattaa aloittaa hakuteoksista, jotka antavat yleiskuvan ja termistö tulee tutuksi –Tietosanakirjat, käsikirjat, sanakirjat

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Laaja haku Tiedon tarve ja -haku on laajempaa Aiheesta täytyy saada enemmän irti (syvällisyys) Edellyttää oman tiedontarpeen määrittelyä Opiskelija käyttää usein opintojensa edetessä –Esseet, seminaarityöt, opinnäytetyöt Vaatii onnistuakseen tuntemusta tiedonhankinnan toiminnoista, välineistä ja mahdollisuuksista Suunnitelmallisuus –Mistä, mitä, miten Hakusanat, tietokannat

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Mistä tietoa haetaan? Perinteiset lähteet (kirjat, lehdet, artikkelit) Kirjastot –Kirjat –Artikkelit –Tietokannat (esim. kirjaston kokoelmaluettelot) –Julkaisut –Elektroniset lehdet TV-ohjelmat Internet Haastattelut (tiedon kerääminen)

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhankintataidot Koulujen osalta useissa OPS:ssa mainitaan tiedonhankintataidot opetettava osa-alueena Tarvitaan koko elämän ajan, opiskelussa sekä työ- ja yksityiselämässä –Opittava vastaamaan omasta työskentelystä, perehtymään omaan alaansa ja kyettävä itsenäiseen sekä kriittiseen ongelmanratkaisuun Hyvä tuntea oman (tieteen-)alan tärkeimmät tietolähteet, keskeiset julkaisut, kirjastojen tietokantojen asiasana- ja luokitusjärjestelmät ja hallittava eri tiedonhakutavat

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhankintataidot II Auttavat tiedon etsimisessä ja löytämisessä Auttavat tiedon arvioinnissa Auttavat kaikenmuotoisen tiedon käyttämisessä Auttavat muotoilemaan ja suunnittelemaan projekteja Tiedonhankinnan käyttötaidon sisäistäminen osaksi opiskelua ja oppimista auttaa koko oppimisprosessissa.

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhaun prosessi Tiedonhaun prosessiin kuuluvat seuraavat osa-alueet: –Tietokannan valinta –Hakusanojen eli -termien valinta –Hakutermien yhdistäminen –Hakutermien katkaisu –Koehaku –Hakusanojen testaus ja haun muokkaaminen –Haku –Tuloksen arviointi

11 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Kirjastot Kokoelmatietokannat Informaatikot ja kirjastonhoitajat apuna Kunnan ja kaupungin kirjastot –Maakuntakirjastot Oppilaitoskirjastot Tieteelliset kirjastot –Korkeakoulut Tiedonhakukoulutus Muut palvelut –Työtiloja, tietokoneita, kopiopalvelu, kaukolainaus, opastus

12 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Internet Tiedonhaussa tarvitaan suunnittelua Muuttuminen hankaloittaa, –Tietoa ei välttämättä löydy uudelleen samassa muodossa Hakukoneet (Google, AltaVista, Yahoo, jne.) Tiedon valtava määrä –Oikeellisuus –Uusin aiheesta tehty aineisto (tieto) ei välttämättä löydy heti

13 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Haun jälkeen Arviointi  vastaako tulos tarpeisiin Oikeellisuus ja luotettavuus Tuloksena on hyviä ja huonoja lähteitä –Hyviä jää aina löytymättä Hakutulos voi olla liian suuri tai pieni –Uusittava –Tyytymättömyys

14 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Esteitä Tiedonetsimistä ja käsittelyä edellyttävät oppimistehtävät Toiminta tapahtuu yksilötasolla Tiedonhallintataitojen OPS:ia ei ole Irrallisuus muusta opetuksesta (sitoutuu yleensä äidinkielen opetukseen) Siirtäminen toiseen aineeseen ongelma Opettajien osaaminen Tiedonhankinta vs. tiedonhaku Koulujen tietotekniset ratkaisut Yhteistyö kirjastojen kanssa

15 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tehtävä Omakohtaiset kokemukset asiasta? Miten ohjaisit oppilasta tiedonhakuun? Mitä tiedonhausta olisi mielestäsi tärkeää opettaa?


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google