Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOnni Elstelä Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
010761000 Projektityöskentely Luento 1 Hanna-Kaisa Lammi hanna-kaisa
Projektityöskentely Luento 1 Hanna-Kaisa Lammi
2
Näkökulmia Tavoitteena on käydä asioita läpi pääasiassa IT-projektin projektipäällikön näkökulmasta Muita näkökulmia ovat mm. projektiryhmän jäsen, asiakas ja projektin ohjausryhmän jäsen
3
Luennoilla käsiteltäviä asioita 1/3
Projektin määritelmä ja tyypit Projektiroolit Projektin aloitus Resurssointi Henkilöjohtaminen, motivointi, jne.
4
Luennoilla käsiteltäviä asioita 2/3
Projektisuunnitelma, esim. kommunikointisuunnitelma riskikartoitus työmäärien arviointi, aikataulutus kustannuslaskelmat Katselmoinnit
5
Luennoilla käsiteltäviä asioita 3/3
Projektin etenemisen seuranta ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet Ongelmatilanteita Laatuasiat ja mittarit Tuotekehitysprojekti asiakkaan ja ohjausryhmän silmin Projektin päättäminen
6
Mikä on projekti? Projekti ei synny pelkästään nimittämällä työtä projektiksi! Projekti on se työ, joka tehdään määritellyn kertaluonteisen tuloksen aikaansaamiseksi.
7
Projekti: lähtee aina asiakkaan tarpeesta. Asiakas voi olla sisäinen tai ulkoinen ajallisesti rajoitettu, tietty lopputulos suunnitelmallisesti toteutettu organisaatio ja resurssit esim. projektityöskentely-kurssin suorittaminen jouluun mennessä mutta ei esim. verotuksen keventäminen
8
Millaisia projekteja on olemassa?
määrittelyprojekti tuotekehitysprojekti tutkimusprojekti toiminnan kehittämisprojekti toimitusprojekti markkinointiprojekti henkilöstön kehittämisprojekti
9
Millaisia projekteja on olemassa?
koulutusprojekti käyttöönottoprojekti hankintaprojekti laatujärjestelmän käyttöönottoprojekti jne. tarvittaessa jako aliprojekteihin asiakasprojekti vs. tuotekehitysprojekti
10
Mihin projekteja tarvitaan?
vaatimukset kasvavat: kilpailu kiristyy työssä on mukana useita osapuolia, kuten alihankkijoita, toimittajia mahdollisesti vielä fyysisestikin eri maissa tiedonkulku monimutkaistuu tietojärjestelmät kehittyvät voimakkaasti laatujärjestelmät asettavat vaatimuksia
11
Mikä on prosessi? Prosessi on jatkuvaa toimintaa, esim.
tuotekehitysprosessi toimitusprosessi osto- ja logistiikkaprosessi tuotehallintaprosessi johtamisen prosessi tuotantoprosessi
12
Projekti vs. prosessi Projekti Prosessi
Laatujärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto Laadun parantaminen Tuotantolinjan rakentaminen Tuotteen valmistus linjalla Uuden tuotteen markkinointikampanja Tuotteen myynti
13
Project Management: The 4 P’s
People — the most important element of a successful project Product — the software to be built Process — the set of framework activities and software engineering tasks to get the job done Project — all work required to make the product a reality
14
Projektinhallinnan tehtävät
projektin laatu projektin riskit projektimittarit kustannusten arviointi projektin aikataulu kommunikointi ja raportointi projektin henkilöresurssit projektin muut resurssit projektin etenemisen seuranta
15
Projektin kulku Projekti Seuranta ja ohjaus Linjaorganisaatio
Suunnittelu Käynnistäminen Seuranta ja ohjaus Päättäminen Projektisuunnitelma ja muu projektiin liittyvä materiaali Loppuraportti Lähtötiedot: tavoitteet, reunaehdot, rajoitteet... Linjaorganisaatio Projektiorganisaatio Tuote Seurantaraportit Ohjaus Päätösraportti
16
Projektijohtamiskulttuuri 1/2
Projektien itsenäisyyttä ja omajohtoisuutta tuetaan Projektipäälliköille annetaan riittävät valtuudet ja toimintaedellytykset Projektit perustuvat strategisiin suunnitelmiin ja toteuttavat niissä asetettuja tavoitteita Käytetään projektinhallinnan menetelmiä
17
Projektinjohtamiskulttuuri 2/2
Tulosjohtaminen on viety projektitasolle Projektien ohjaukseen on yhteiset toimintamallit ja pelisäännöt Henkilöstö on koulutettu projektitoimintaan Projektipäällikölle on suunniteltu urakehitys
18
Projektipäällikkö Projektipäällikköä voidaan verrata pienen yrityksen toimintajohtajaan: motivaatio saada projekti onnistuneesti toteutetuksi projektiryhmän sitouttaminen tavoitteen saavuttamiseksi projektille voidaan järjestää tulospalkkausjärjestelmä
19
Nelostie Oy (1/2) Valtatie 4 rakennettiin projektimaisesti. Nelostie Oy rakensi tien ja vastaa sen ylläpidosta vuoteen 2012 saakka, jolloin valtio saa tien omakseen. Nelostie Oy saa 2,5 euroa jokaisesta autosta, joka ajaa Järvenpäästä Lahteen. Koska automaksut alkoivat vasta kun tie valmistui, oli projektin nopea toteutus rahallisesti merkittävää.
20
Nelostie Oy (2/2) Tie valmistui marraskuussa 1998 vuoden aikataulustaan edellä! On arvioitu, että kustannukset ovat 15-20% suuremmat, kun tierakentamiseen tarvittavat rahat jaetaan vuosittain sen sijaan, että rahoitus järjestettäisiin koko projektille kerralla! lisätietoja:
21
Projektin tuloskolmio
ryhmä TULOS AIKA RAHA - resurssit - muut kustannukset - ominaisuudet - laatu
22
Projektitoiminnan ongelmia (1/2)
Kaikkea mahdollista nimitetään projekteiksi Puhutaan projekteista, mutta asioita ohjaavat linjapäälliköt Projekti annetaan henkilöille ”muiden töiden ohella” Ei osata käyttää projektin ohjauksen menetelmiä Suunnitelmallisuus ja valvonta puuttuu
23
Projektitoiminnan ongelmia (2/2)
Ei ole projektiohjeistoa ja kukin toimii miten parhaaksi näkee Asenteet: ”ei minun työtäni voi aikatauluttaa” Johto ei tunne projektien tilannetta ja henkilöstön kuormitusta Projektin aloitus ja lopetus lipsuvia Osaavien projektipäälliköiden puute
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.