Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen."— Esityksen transkriptio:

1 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen

2 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 2 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen 1. Esittely: Cimson Oy 2. Avosilta Case: palvelun esittely, prosessi, palaute 3. Aktiivisen uraohjauksen avaintekijät

3 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 3 1. Esittely: Cimson Oy Aikuiskoulutusorganisaatio, perustettu 1990 Suurin toimiala: työvoimapoliittinen aikuiskoulutus sekä erilainen työvoimatoimistojen ryhmätoiminta Toimipisteet seitsemällä paikkakunnalla: Oulu, Kuopio, Seinäjoki, Jyväskylä, Tampere, Lahti, Helsinki Kouluttajia n. 30/80 ja opiskelijoita n. 2000/vuosi

4 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 4 2. Avosilta Case Avosiltapalvelu: ammatinvalinnanohjausryhmä, joka järjestetään yhteistyössä Oulun seudun työvoimatoimiston kanssa asiakkaina ovat työvoimatoimiston ammatinvalinnanohjaukseen hakeutuvat henkilöt: työnhakijat, opiskelijat, työssäkäyvät aloitettu -05 vuoden alusta, n.25 ryhmää 2 vuoden aikana – 5 kokoontumista/ryhmä, 5 viikon aikana – ryhmän kesto kerrallaan 3x45 min – n. 8 henkilöä/ryhmä palvelun tavoite on selkiyttää asiakkaiden ammatillista suuntautumista sekä tarjota ohjauspalvelua ammatillisia kysymyksiä pohtiville henkilöille

5 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 5 2. Avosilta Case: prosessi Alkukartoitus: aikaisemman ammatinvalinnan ja kokonaiselämäntilanteen tarkastelu nykyisen ammatinvalinnan kontekstina ammatinvalintaan vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen

6 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 6 2. Avosilta Case: prosessi Minä –kartoitus: kiinnostukset, lahjakkuus, luonteenpiirteet ja henkilökohtaiset ominaisuudet henkilökohtaiset taidot, yleiset työelämätaidot, ammatillinen osaaminen arvot ja ura-ankkurit fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet ja terveys

7 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 7 2. Avosilta Case: prosessi Ympäristökartoitus: ennakoinnit tulevaisuuden työtehtävistä ja työmarkkinoista tiedonhankinta koulutus –ja ammattitietoudessa: internet, koulutus- ja ammattitietopalvelu työelämävierailut, ammattihaastattelut, työharjoittelut, päivä työpaikalla

8 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 8 2. Avosilta Case: prosessi Suuntautumista ja jatkosuunnitelmaa työstävä vaihe: yksilöllinen yhteenveto kartoittavasta vaiheesta, portfolion työstäminen henkilökohtainen ohjauskeskustelu n.30min

9 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 9 2. Avosilta Case: prosessi tilanneanalyysi-ammatillisten vaihtoehtojen ja niihin johtavien vaihtoehtoisten reittien konkretisoiminen paperille ongelmanratkaisu eri vaihtoehtojen vertailussa – esim. erilaisia kriteerejä ja näkökulmia, joilla vertailla ammatteja omien tavoitteiden ja suunnitelmien muodostaminen ohjauksessa, vaihtoehtojen konkreettinen selvittäminen.

10 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 10 2. Avosilta Case: palaute palvelun päätyttyä

11 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 11 3. Aktiivisen uraohjauksen avaintekijät Määrätietoisuus Vastuuttaminen – vastuunotto Läsnäolo – ilmapiiri Työelämälähtöisyys Konkreettisuus

12 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 12 Määrätietoisuus oman mission selvittäminen ohjaajana oman työn tarkoituksen ja tavoitteiden tiedostaminen ja tietäminen dialogiin, vuorovaikutussuhteeseen perustuva, vaihtoehtoja tarjoava, tavoitteellinen ohjaus opiskelijan/asiakkaan ja ohjaajan yhteinen tavoitteen muodostaminen ja sitoutuminen tavoitteisiin

13 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 13 Vastuuttaminen-vastuunotto opiskelijan/asiakkaan haastaminen oman aktiivisuuteen ja vastuunottoon omasta ammatinvalinta-urasuunnitteluprosessistaan – opastaminen omaehtoiseen tiedonhakuun ohjauksen ja työelämän ammattilaisena vastuun ottaminen opiskelijan/asiakkaan ammatillisessa ongelmanratkaisussa: konkreettisten ammatti-ja reittivaihtoehtojen tuottaminen ohjauksessa

14 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 14 Läsnäolo-ilmapiiri olla ohjaajana ”jakamattomasti” läsnä ohjaustilanteessa antaa opiskelijalle/ asiakkaalle kokemus siitä, että tämä hetki on minun ammatillista kysymystäni varten ja ohjaaja on täysillä sitä minun kanssani ratkaisemassa ”sydän” mukana siinä mitä on tekemässä asiakkaan/opiskelijan palveleminen yksilöllisesti rohkaiseva ilmapiiri

15 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 15 Työelämälähtöisyys ohjausta läpäisevänä tekijänä käsitys eri ammattialojen rakenteellisista kehityssuunnista – opiskelijalla/asiakkaalle realistinen tieto siitä, miltä eri ammattien työllisyyskehitys näyttää käytännön yhteydet työelämään: vierailut, eri ammattialojen edustajien haastattelut, projektit, työelämään tutustumispäivät etsiä erilaisia tapoja tutustuttaa opiskelija/asiakas työelämään

16 Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 16 Konkreettisuus Kertoa ohjauksessa opiskelijalle/asiakkaalle eri ammateista, koulutuksista ja työtehtävistä Esitellä ja ehdottaa asiakkaalle/opiskelijalle ammatti/koulutusvaihtoehtoja Tehdä yhdessä asiakkaan kanssa analyysi (esim. paperille) hänen tilanteestaan ja vaihtoehdoistaan sekä muodostaa suunnitelma, miten vaihtoehtoihin päästään


Lataa ppt "Sidosryhmäseminaari OAMK 10.11.2006Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google