Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPauliina Hakala Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu 010557001 Luennoitsija: Tapio Lammi e-mail: tapi@iki.fi
2
Analyysi- ja suunnitteluvaiheen laadunvarmistus
3
Miksi ?
4
Laadunvalvonta ja mittaaminen mahdollistaa: –Kokemukseen perustuvat työmääräarviot –Perustan järjestelmälliselle työmenetelmien kehittämiselle –Vertailun muihin saman alan yrityksiin ja projekteihin
5
Laadun valvonta - työkalut Prosessit ja standardit Katselmoinnit Suunniteltu testaus Mittaaminen Mittausten analysointi ja raportointi
6
Prosessit Prosessi määrittelee viitekehyksen jossa yksittäiset projektit toteutetaan –Työvaiheet –Työvaiheiden sisältö –Työvaiheiden välissä siirtyvä tieto Prosesseja tarvitaan –Työmenetelmien standardointiin –Projektien vertailuun –Työn seurannan mahdollistamiseen
7
Katselmoinnit Prosessikatselmoinnit –Varmistetaan että projekti noudattaa määriteltyä prosessia –Pyritään minimoimaan vaihtelut eri projektien välillä Tekniset katselmoinnit –Varmistetaan että järjestelmästä tulee määritellyn kaltainen –Pyritään löytämään virheet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa –Pyritään ohjaamaan projektin jäsenet standardoituihin toimintatapoihin
8
Suunniteltu Testaus Jokainen testi perustuu testaussuunnitelmaan Testaussuunnitelma voidaan jäljittää järjestelmän vaatimuksiin Testaussuunnitelmat katselmoidaan ennen testauksen aloittamista –Kattavuus –Oikeellisuus
9
Mittaaminen Mittaamisella pyritään vertailemaan projektin toteutusta sen tavoitteisiin Mittauskohteita voivat olla –Prosessien noudattaminen –Työn tehokkuus –Totetettavan tuotteen laatuun liittyvät mittaukset Mittauksen avulla voidaan projekteja analysoida keskenään tilastollisina otoksina –Pyrkimys minimoida vaihtelut näytteiden väliltä
10
Mittaaminen - mittayksiköt Jotta eri kokoiset projektit saataisiin vertailukelpoisiksi, on ne suhteutettava johonkin mittayksikköön Järjestelmään kokoa kuvaavat mittayksiköt –Määrittelyn Sivumäärä –Koodirivien määrä (Lines of Code - LOC) –Toimipisteet (Functional Point - FP) Prosessin noudattamista kuvaavat mittayksiköt
11
Mittauksen kohteita Tuoteominaisuudet Ylläpidettävyys Joustavuus Testattavuus Siirrettävyys Uudellenkäytettävyys Liittäminen muihin järjestelmiin Muunneltavuus Tuotannolliset ominaisuudet TestattavuusKäytettävyys OikeellisuusTehokkuus LuotettavuusYhtenäisyys
12
Mittaaminen - mitattavia suureita Virheettömyys –Virheitä / FP Ylläpidettävyys –Muutokseen kuluva aika (MTTC - Mean Time To Change) Tehokkuus –Tuntia / FP Määrittely –Virheiden määrä / yksikkö –Muutosten määrä / yksikkö Analyysi –Virheiden määrä / yksikkö Suunnittelu –Virheiden määrä / yksikkö
13
Vältä näitä mittareita Virheiden määrä / Työtunti Koodirivien määrä / Työtunti Laskutettu työmäärä / kokonaistyöaika Mittareiden tuloksia ei pidä käsitellä liian yksityiskohtaisena tietona, vaan tilastollisina suureina
14
Mittausten analysointi Kun mittausdataa on riittävästi voidaan sitä analysoida tilastollisesti ja suhteuttaa yksittäiset projektit yleisiin käytäntöihin –Trendit –Keskiarvot –Mediaanit
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.