Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsa-Pekka Uotila Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
What gets measured, gets done gets done Mitä et mittaa, sitä et voi johtaa
2
Kvalitatiivinen mittaus Kvantitatiivinen mittaus Välitön mittaus Välillinen mittaus MITTAUKSEN RYHMITTELYJÄ:
3
KAIKEN MITTAAMISEN ONGELMAT: VALIDITEETTI = Mitataanko sitä, mitä on tarkoitus mitata RELIABILITEETTI = Onko mittaus luotettava Lisäksi ongelmana saattaa olla RELEVANSSI = Onko mittaus hyödynnettävissä ?
4
VIAT Erilaisten virheiden määrä tai osuus toimitetuissa tuotteissa ( Virheiden pisteytys on mahdollista ) Tuotteiden vikaantumisväli MTBF ( mean time between failures ) Tuotteen vikautumiskerrat asiakkaalla ensimmäisen sadan käyttöpäivän aikana Asiakasvalitusten määrä ( reklamaatio ) Ratkaisemattomien asiakkaan tarpeisiin liittyvien ongelmien määrä Tuotteen konstruktioon tuotantovaiheessa tehdyt muutokset Inventointierot ( Ulkoisen tai sisäisen asiakkaan havaitsemia puutteita )
5
HUKKA Korjaustyön määrä Saanto tai hävikki valmistusvaiheittain Ensimmäisellä kerralla virheittä valmistuneet tuotteet Onko asia kunnossa, kun sitä tarvitaan Käyttämättömät resurssit Varastojen riitto Ylitöiden määrä
6
NOPEUS Läpäisyaika ( valmistuksessa, tuote- kehityksessä, muissa prosesseissa Tarvittavien kiinnitysten, siirtojen tai muiden avustavien tapahtumien määrä Toimitusaika tilauksesta toimitukseen Kokonaisprosessointiaika ( työtunteina tai konetunteina ) Keskimääräinen korjausaika ( koneen tai tuotteen) Talousraportoinnin valmistumisaika
7
TOIMITUSKYKY Täydellisesti ajoissa lähteneiden toimitusten ( tilauspositioiden ) osuus kaikista toimituksista Ajoissa lähteneiden toimitusten liikevaihto suhteessa koko liikevaihtoon Toimitusten keskimääräinen myöhästyminen tai myöhästymisjakauma Poikkeamat tuotantosuunnitelmasta ( luettelo ) Tuotekehitysprojektien aikataulunpito ( myöhästyminen ajassa ) Alihankintatilausten myöhästymiskerrat suhteessa kaikkiin alihankintakertoihin
8
OPPIMINEN JA KASVU SISÄISET PROSESSIT MENNEISYYS NYKYISYYS TULEVAISUUS TALOUS ASIAKAS VISIO & STRATEGIA Balanced Scorecard: The Balanced Scorecard ( Kaplan & Norton )
9
ASIAKASMITTAREITA: Asiakkaiden pysyvyys Hintajousto Asiakastyytyväisyys Valitusten määrä Tarjousten läpimeno Tuotteiden/ palveluiden kattavuus Ostosten lukumäärä/ asiakas Partnereiden määrä TALOUDEN MITTAREITA: Vuotuisen myynnin kasvu Vuotuisen myynnin kasvu Myyntikate Myyntikate Käyttökate Käyttökate Sijoitetun pääoman tuotto Sijoitetun pääoman tuotto Myynti / henkilöMyynti / henkilö Käyttöpääoma Käyttöpääoma Myynnin volyymi Myynnin volyymi
10
ASIAKASTYYTYVÄISYYS Kyselytutkimuksen antamat arvosanat Menetetyt asiakkaat Hävityt tarjouskilpailut Tarjousten onnistumistodennäköisyys Uudet asiakkaat
13
OPPIMISEN JA KASVUN MITTAREITA: Koulutuskustannukset/ työntekijä Alle xx ikäisten henkilöiden määrä yrityksessä Uusien työkalujen käyttöönotto Patenttien lukumäärä Tutkintojen ja kurssien määrä/ työntekijä Uusien tuotteiden läpimeno % Internetin käyttöaste Henkilöstön vaihtuvuus PROSESSIN MITTAREITA: Keskimääräinen toimitusaika Keskimääräinen toimitusaika Myöhästyneiden toimitusten osuus Myöhästyneiden toimitusten osuus Läpimenoaika Läpimenoaika Varaston arvo Varaston arvo Palautukset Palautukset Takuukustannukset Takuukustannukset Varaston kierto Varaston kierto
14
OSAAMINEN JA MOTIVAATIO Kuinka moni henkilöstöstä tuntee tekevänsä työtä ryhmässä ( ja muut työilmapiiritutkimuksen subjektiiviset arvot ) Poissaolotuntien osuus säännöllisestä työajasta Poissaolofrekvenssi ( poissaolokertojen lukumäärä / henkilöiden lukumäärä Tapaturmien lukumäärä ja esiintymistiheys Aloitteiden lukumäärä / henkilö Työvoiman vaihtuvuus ( vaihtuvuustapausten määrä / keskivahvuus ) Hankitut tiedot ja taidot / henkilö
15
VARO MITATESSASI ! Ohjaako mittari toimimaan haluttuun suuntaan järkevällä tavalla ? Tietääkö mittarin käyttäjä, miten hänen toimintansa vaikuttaa mittariin ja koko yrityksen toimintaan ? Pystytäänkö mittariin ylipäätään vaikuttamaan ? “Sitä saat mitä mittaat.” “Sitä saat mistä palkitset.” Eri osastojen tai eri henkilöiden osaoptimointi !
16
TUNNUSLUKUJEN RISTIRIITA: Tunnusluvut ovat johtamista ( ei laatujohtamista ) varten. Mittaaminen ja käyttö on täysin yrityksen päätettävissä ja valitettavan usein tehotonta ja sattumanvaraista. Laatupalkintokriteerit vaativat yritykseltä todisteita nykytilasta ja kehityksestä. Tunnuslukuja käytetään tähän tarkoitukseen. Mutta käytetäänkö tunnuslukuja yrityksen todelliseen johtamiseen ?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.