Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto

2 Didaktiikka on opettajan/kasvattajan työtä ja sen edellytyksiä tutkiva ja kehittämään pyrkivä tiede
Ympäristökasvatus on laaja, epätarkkarajainen ajattelun ja toiminnan alue (esim. Tbilisi 1977) Kestävän kehityksen kasvatus on vuosina 1992 ja 2002 poliittisin sopimuksin luotu ajattelun ja toiminnan alue (Rio de Janeiro, Johannesburg) Vuodet 2005 – 2014 ovat YK:n kestävän kehityksen kasvatuksen vuosikymmen (UN DESD 2005 – 2014)

3

4

5 Åhlberg, M. 1995a. Systemistisen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana. Teoksessa Ojanen, S. & Rikkinen, R. (toim.) Opettaja ympäristökasvattajana Helsinki: WSOY, Åhlberg, M. 1995b. Systemistinen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä näkökohtia. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen seuran vuosikokouksessa Jyväskylän yliopistossa Åhlberg, M Systemistinen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä näkökohtia. Teoksessa Kari, J. & Moilanen, P. (toim.) Kasvatus erilaisissa viestintä ja kasvuympäristöissä. Kasvatustieteen päivät Jyväskylässä. 1. osaraportti. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos N:o 28,

6 Åhlberg, M. 1998a. Ecopedagogy and Ecodidactics: Education for Sustainable Development, Good Environment and Good Life. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of Education. N:o 69. Åhlberg, M. 1998b. Kestävän kehityksen pedagogiikka ja yleisdidaktiikka. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita N:o 71. Åhlberg, M. 1998c. Education for sustainability, good environment and good life. In Åhlberg, M. & Leal Filho, W. (Eds.) Environmental education for sustainability: good environment, good life. Frankfurt am Main: Peter Lang, Samaan aikaan kansainvälisesti: Palmer, J Environmental Education in the 21st Century. London: Routledge.

7 Åhlberg, M. 2005a. Eheyttävän ympäristökasvatuksen teoriasta ( ) kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen teoriaan ( ). Teoksessa Houtsonen, L. & Åhlberg, M. (toim.) Kestävän kehityksen edistäminen oppilaitoksissa. Helsinki: Opetushallitus, Åhlberg, M. 2005b. Integrating Education for Sustainable Development. In Leal Filho, W. (Ed.) Handbook of Sustainability Research. Frankfurt am Main: Peter Lang, (The original manuscript: ) Åhlberg, M. 2005c. Oppiminen kestävään kehitykseen – ihmiskunnan suurin haaste: Teoriaa ja menetelmiä YK:n Kestävää kehityksestä edistävän kasvatuksen vuosikymmenelle ( ). Virkaanastujaisesitelmä Didacta Varia 2005, 10(1), 1-16,

8 Åhlberg, M. , Lehmuskallio, E. and Lehmuskallio, J. 2006
Åhlberg, M., Lehmuskallio, E. and Lehmuskallio, J NatureGate®, concept mapping and CmapTools: Creating global networks of servers for improved learning about, in and for nature, ecosystems, biodiversity, and sustainable development. In Canas, A. & Novak, J. (Eds.) Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping. San José, Costa Rica - September 5-8, San Jose: Universidad de Costa Rica, ,


Lataa ppt "Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google