Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli."— Esityksen transkriptio:

1 HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli

2 Kiusaamisen määritelmä (Roolijako Christina Salmivallin, 1998, mukaan
Kiusaaminen: - toistuvaa, tahallista toimintaa Kiusaamisen tarkoitus: - loukata ja alistaa toista Kiusaamismuodot: - fyysinen ja henkinen väkivalta - vahingonteko Kiusaamisen kohde: - yleensä yksi ja sama oppilas - jollain tapaa puolustuskyvytön Kiusaaminen on ryhmäilmiö: - kiusattu - kiusaaja - apurikannustaja - puolustaja - hiljainen hyväksyjä

3 Kaikki koulussa tapahtuva aggressiivinen käyttäytyminen ei ole koulukiusaamista!
HUOM!

4 - lapsi ei haluaisi lähteä kouluun
Kiusaamisen tunnistaminen aikuisen silmin (pääosin Christina Salmivallin, 1998, mukaan) Kotona: - lapsi ei haluaisi lähteä kouluun - psykosomaattisia oireita alkaa ilmetä (esim. päänsärky, vatsakipu) - lapsi ei juurikaan kerro kavereista eikä tuo heitä kotiin - lapsi alkaa kulkea koulumatkat uutta reittiä tai haluaa saattajan mukaan - univaikeuksia alkaa ilmetä - yleistä alakuloisuutta havaittavissa - tavaroita/varusteita rikkoutuu tai katoaa mystisesti

5 Koulussa: - oppilas on usein yksin välitunnilla tai hän ei halua mennä välitunnille - oppilaan poissaolot alkavat lisääntyä - oppilas vaikuttaa ahdistuneelta/surumieliseltä - oppilas ei lähde heti koulun jälkeen kotimatkalle - oppilaan vastauksille nauretaan toistuvasti tunneilla - oppilasta ei haluta ryhmätöihin eikä joukkueisiin - oppilaan tavarat häviävät tai ovat rikki

6 Lapsi ei useinkaan uskalla kertoa aikuiselle, että häntä kiusataan.
HUOM!

7 Toimintaperiaatteet ristiriitatilanteissa:
Kiusaamistilanteeseen selvittäminen on aikuisen tehtävä ja koko henkilökunnan on puututtava kiusaamiseen HETI! Kiusaamistapauksen selvittelyn kulku: 1. Opettajan ja muun henkilökunnan rooli: - Merkitse KiVa-seulontalomakkeelle kiusaamistilanteen tiedot sekä kerro tilanne ja anna täytetty lomake oppilaan luokanopettajalle. 2. Luokanopettajan rooli: - SELVITTELE tositapahtumat riitelijöiden kanssa - TARVITTAESSA kysele muiltakin oppilailta ja korosta, että kiusaamisasioissa on kaikilla KERTOMISVELVOLLISUUS

8 -. PUHUTTELE riitatilanteen osapuolet välittömästi yksi
- PUHUTTELE riitatilanteen osapuolet välittömästi yksi kerrallaan saman oppitunnin aikana - TEE riitelijöille SELVÄKSI, että riitelemisen on LOPUTTAVA HETI - YRITÄ saada riitelijät ymmärtämään tilanteen vakavuus - HUOLEHDI että riitelijät pyytävät anteeksi toisiltaan ja TARVITTAESSA sovittavat tekonsa - OTA YHTEYS tarvittaessa riitelijöiden koteihin ja kerro tilanteesta - TARKKAILE jatkossa tiiviimmin riitelijöiden välistä toimintaa ja KYSELE, onko tilanne parantunut?

9 TOIMINTA KOULUKIUSAAMISTAPAUKSISSA:
Luokanopettaja tai rehtori vievät asian KiVa-tiimin käsiteltäväksi: KiVa-tiimin käsiteltäväksi vietyjen asioiden edellytyksenä on edellä kuvatun ”Luokanopettajan roolin” 2 ensimmäisen kohdan selvittelytyö. KiVa-tiimin kolmihenkinen jäsenistö puhuttelee kiusaajan/kiusaajat, muut osalliset sekä kiusatun. KiVa-tiimin toimintamalliksi on valittu ”suoran toiminnan malli”, eli tiimi ei ole enää asioiden selvittelypaikka, vaan se puhuttelee osapuolet ja osoittaa, missä tilanteessa ja miten oppilas on toiminut väärin. Luokanopettaja sopii sopivasta rangaistuksesta KiVa-tiimin kanssa. Noin viikon kuluttua järjestetään seurantapalaveri, jossa kysytään, onko kiusaaja/kiusaajat pyytäneet anteeksi ja onko kiusaaminen loppunut? Luokanopettaja ottaa yhteyden kotiin viimeistään KiVa-tiimin jälkeen.

10 JATKOTOIMENPITEITÄ: JA/TAI vie asia OH-ryhmän käsiteltäväksi
järjestä yhteinen tapaaminen osapuolten, heidän vanhempiensa, luokanopettajan, rehtorin ja OH- ryhmän edustajan kanssa ryhdy kurinpidollisiin toimiin

11 Kiusaamisen ennaltaehkäisy:
- selkeät koulun ja luokan säännöt - käyttäytymisen arviointi, itsearviointi - kodin ja koulun yhteistyö, vanhemmille tiedotetaan syksyisin KiVa- toiminnasta - KiVa-oppitunnit pääsääntöisesti 1. ja 4. luokalla - kummitoiminta apuna koulunsa aloittavilla - aamunavauksiin eettisiä kertomuksia - tehokas valvonta - kerran lukukaudessa kahdenkeskinen keskustelu opettajan ja oppilaan välillä, kysytään: KIUSATAANKO SINUA? KIUSATAANKO MIELESTÄSI JOTAKIN TOISTA? KUKA KIUSAA? KIUSAATKO SINÄ? - tehdään tarvittaessa kirjallisia kartoituksia koulukiusaamisesta vähintään kolmen vuoden välein - paljon keskustelua kiusaamisasioista, korostetaan empaattisuutta, tehdään aiheesta draamaharjoituksia - luodaan koululle turvallinen ja iloinen ilmapiiri - koko henkilökunta kasvattaa -periaate


Lataa ppt "HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google