Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ARVOKETJU JA –VERKOSTO

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ARVOKETJU JA –VERKOSTO"— Esityksen transkriptio:

1 ARVOKETJU JA –VERKOSTO
©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA

2 ARVOKETJU/Porterin näkemys
Arvoketju (value chain) tuotteen suunnittelua, valmistusta ja jakelua pyrkien tuottamaan asiakkaalle hyötyä tyydyttämällä hänen tarpeensa. Porter (1985) perus- ja tukitoiminnot (yksi yritys) Ks. Viitala-Jylhä s. 30 vp, s 372 up Toiminnasta syntyy katetta, kun myydään seuraavalle portaalle. Yhdessä eri yritysten arvoketjut muodostavat Porterin mukaan arvojärjestelmän (value system).

3 OLE VAROVAINEN KÄÄNNÖSTEN KANSSA – JOS MAHDOLLISTA, HANKI ALKUPERÄINEN TEOS TAI KUSTANTAJAN JULKAISEMA KÄÄNNETTY TEOS! Organisaation infrastruktuuri (infrastructure) Henkilöstövoimavarat (human resources) Voitto Tuki toiminnot (Support activieties) Teknologian kehittäminen (technology development) Hankinta (Procurement) Huomaa käännösten eroavuus ja kirjoitus- virheet yhdys- Sanoissa, kun vertaat tätä tunti- monisteeseen! hankinta logistiikka Jakelu logistiikka Markkinointi ja myynti Operaatiot Palvelu Voitto Perustoiminnot (Primary activities) Lähde: (Porter: Competitive advantage 1985), viitattu

4 Arvoketjun analysointi ja kehittäminen yrityksen kasvaessa
Yrityksen infrastruktuuri (Infrastructure – rahoitus, taloudenhoito, lakiasiat, suhteet, toimitilat yms) Voitto- marginaali Henkilöstövoimavarat (Human resources – henkilökunnan hankinta, kouluttaminen yms) Tuki- toiminnot (Support activieties) Teknologian kehittäminen (Technology development - osa- toiminnoissa tarvittava tekninen tietotaito, menettelytavat ja prosessit) Hankinta (Procurement – tuotantopanosten hankinta kaikkiin eri osatoimintoihin) Yrityksen kasvaessa tarvitaan systematiikkaa eri toimintojen pohdintaan! (Räsänen, 1994) Lähtö- logistiikka esim. tuotteiden kuljetus tukku-kaupan varastoon Tulo- logistiikka esim. raaka-aineiden kuljetus Operaatiot esim. valmistus Markkinointi ja myynti Palvelu/ huolto Perustoiminnot (Primary activities)

5 Nykyinen käsitys arvoketjusta
Nykyisin ajatellaan useimmiten, että koko arvoketju etenee raaka-ainelähteiltä loppukäyttäjälle (&kierrätykseen). Jokainen ketjun lenkki lisää tuotteen arvoa! (Arvoketjusta käytetään joskus myös nimeä tuotteen fyysinen elinkaari ja se on ihan eri asia kuin markkinoinnillinen elinkaari, joka kuvaa markkinoilla pysymistä! Fyysistä elinkaarta käytetään mm. ympäristövaikutusten arvioinnissa.)

6 ARVOKETJUOSUUS Minkä osuuden koko arvoketjusta ko. toimija hoitaa? (Esim. lammasfarmari saa tulonsa myymästään villasta, kankaan valmistaja kutomisesta.) Yritys voi supistaa tai kasvattaa omaa arvoketjuosuuttaan: Supistamiseen liittyy usein ulkoistaminen, kun jokin aiemmin itse tehty ostetaan muilta palveluna. Kasvattamisessa aletaan esimerkiksi itse valmistamaan raaka-ainetta tai hoitamaan jälleenmyyntiä. Otetaan enemmän haltuun!

7 ASEMA ARVOKETJUSSA Yritys sijaitsee jossain kohdassa arvoketjua.
Esimerkiksi tuotteiden kokoonpanotyötä tekevä yritys sijaitsee osien valmistajien ja jälleenmyyjien välissä tai tukkukauppa sijaitsee valmistajien ja vähittäiskaupan välissä Tämä tarkoittaa niitten asemaa arvoketjussa. Varottava sekoittamasta asemaan kilpailutilanteessa!

8 ”BioMar näkee missionaan kehittää kestävää ja tervettä kasvua sekä kasvattajille että omistajille kehittämällä innovatiivisia rehuratkaisuja, jotka myötävaikuttavat vesiviljelyn kehittämiseen terveellisten elintarvikkeiden lähteenä.  Kalarehun toimittajana sijaintimme on puolessa välissä sitä arvoketjua, joka muuntaa merelliset ja kasviperäiset raaka-aineet tuoreeksi tai esivalmistetuiksi kalatuotteiksi kuluttajille ympäri maailmaa. BioMar on tärkeä lenkki arvoketjussa, koska sijaintimme on siinä missä suuri määrä eri alkuperää olevia raaka-aineita sekoitetaan ja esivalmistetaan rehutuotteiksi.” Lähde: Luettu

9 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia
/asema arvoketjussa hankkijan ja jakelukanavan välissä ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

10 ARVOVERKOSTO Uusin termi on arvoverkosto.
Yritykset keskittyvät kaikki (mahdollisesti hyvinkin kapeaan) ydinosaamiseensa ja luovat yhdessä arvoa asiakkaalle, joka nähdään toiminnan keskipisteenä (fokuksena) sen sijaan, että arvoketjuajattelussa asiakas on tavallaan “päätepisteenä”. (Ei “teorian isää” eikä siten vakiintunutta termiä englanniksi: value web, value net, value network, value constellation), .

11 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia
Huomaa, että tästä kuviosta löytyy vaikka kuinka monta arvoketjua! ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

12 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia
Lähde: HMV Research Oy Globaalit arvoverkostot. Tekesin katsaus 257/2009. ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

13 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia
POM Technology on metsäteollisuuden laite- ja järjestemätoimittaja Lähde (tämä ja edell.): HMV Research Oy Globaalit arvoverkostot. Tekesin katsaus 257/2009. ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia

14 MITEN tehtävässä? Kuvatkaa lyhyesti (esim. kuviona yritys osana toimialan arvoketjua tai -verkostoa (mikä on sen tehtävä tuossa kokonaisuudessa) Porterin malli (eli ydin- ja tukitoiminnot), sen sovellus tai oma kehittelemänne arvoverkostokuvio!  huomatkaa kuitenkin, että etenkään arvoketjumallia on liki mahdotonta soveltaa kaikkeen liiketoimintaan. Kriittistä otetta siis tarvitaan! Ja ehkäpä jopa omia oivalluksia!

15 Arvoketju (kevään 2008 yhden ryhmän oma sovellus, joka herätti keskustelua ja todettiin mieluummin tuotekehitysprosessiksi) SK-Studiot sijoittuu arvoketjumallissa jakeluosioon. (SK-Studiot on Tanssikoulu Footloghtin ”taustayritys”!)

16 ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA
…JA JATKOSSA? Arvoketju hyvä tunnistaa mm. Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa. Esim. pienen yrityksen strateginen oivallus voi olla hyvin suppea arvoketjuosuus. Arvoketju- ja verkostoajattelua tarvitset liki kaikissa opinnoissa! ©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA


Lataa ppt "ARVOKETJU JA –VERKOSTO"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google