Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Kandin tutkimussuunnitelman esittely Emma Huhta

2 Tutkimuskysymykset Miten kokeellista lähestymistapaa mallinnetaan? –Miten kokeellista lähestymistapaa voidaan konkreettisesti käyttää yläkoulun kemian opetuksessa? Miten kokeellinen lähestymistapa tukee oppimista?

3 Keskeisiä käsitteitä konstruktivistinen oppimiskäsitys
kokeellisuus, kokeellinen lähestymistapa oppiminen

4 Tausta teorioita – Mitä tiedeTään jo?
Kemian opetuksen tulisi tukeutua kokeelliseen lähestymistapaan (POPS. 2004) oppiminen perustuu ongelmalähtöiseen ilmiöön, joka on liitetty aitoon kontekstiin. Oppijan ja luonnon välisen yhteyden tulisi pysyä selkeänä. (Sahlberg, P. 1991) Oppiminen on tiedon rakentamisen aktiivinen prosessi Oppiminen liittyy toimintaan Olennaista oma kokeilu, ongelmanratkaisu, ymmärtäminen (Rausten – von Wright, M. 1997) POPS (2004) mainitaan kemian oppiaineen opetuksessa luonnontieteelliseen ajatteluun ohjaaminen, sekä opetuksen tukeutuminen kokeelliseen lähestymistapaan

5 Tausta teorioita… jatkuu…
Kokeellisuus perustuu luonnontieteeseen, että oppimisteoriaan (Saari, Viiri 1998) Kokeellisuus merkitsee havaintojen tekemistä ja kvalitatiivisia kokeita (Ahtee, Pehkonen 2000; Lavonen, Meisalo 2008) Perinteinen ajattelu: demot, oppilas työt Laajempi ajattelu: labrat, vierailu, omakohtainen toiminta (Lavonen, Meisalo 2008) Maija Aksela Mallinnus: kysymysten asettelu ja ongelmien löytäminen, hypoteesien asettaminen ja niiden testaaminen, havaintojen tekeminen, mittausten tekeminen, tulosten esittäminen, käsittely, tulkitseminen, johtopäätösten tekeminen, luotettavuuden arviointi, suunnittelu. demonstraatio, hiljainen demo, oppilastyö, laboratoriotyö, ongelmalähtöinen opetus, yhteistoiminnallinen opetus, luonnossa tehtävä kokeellinen työ

6 Lähtökohdat - Miksi tutkin?
Kemian sivuaine (henkilökohtainen kiinnostus) Auttaa oppilaita yhdistämään teorian ja käytännön Monipuolisuus Mahdollistaa eri tavoin oppivien oppilaiden huomioimisen ja eriyttämisen

7 Seuraavat askeleet - yhteenvedon hahmottelua
Gradu – oppikirja-analyysi Miten yläkoulun kemian oppikirjat edesauttavat kokeellisuuden toteutumista? (valitaan muutama paljon käytössä oleva kirjasarja, hyväksi koettu tietyssä koulussa)

8 Lähteet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2004.
Sahlberg, P Luonnontieteidenopetuksen työtapoja. s.13, 18 Valtion painatuskeskus. Rausten – von Wright, M Opettaja tienhaarassa. Ahtee, M. & Pehkonen, E Johdatus matemaattisten aineiden didaktiikkaan. Helsinki: Oy Edita Ab Lavonen, Meisalo & al Opetuksen kokeellisuus. Haettu: Saatavissa myös:


Lataa ppt "Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google