Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja"— Esityksen transkriptio:

1 Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja
VESO- pajat Käsitteiden avausta OPS- pajassa Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja

2 toimintakulttuuri oppimisympäristö opiskelu oppiminen hyvä opettaminen oppimiskäsitys laaja-alainen osaaminen yhteistyö monipuolinen työskentely perustaidot ajattelu ja oppiminen osaaminen osallisuus osallistaminen toimijuus aktiivisuus motivaatio asenne ohjaus ja tuki eriyttäminen työtavat vuorovaikutus ja ilmaisu tieto- ja viestintäteknologian osaaminen monilukutaito vaikuttaminen vastuullisuus kulttuurinen osaaminen kielitietoisuus hyvinvointi kestävä tulevaisuus itsestä huolehtiminen, arjenhallinta turvallisuus sivistys elinikäinen oppiminen työelämässä tarvittava osaaminen maailman osaavin kansa sisällöt oppiaineet eheyttäminen tuntijako

3 OPS - PROSESSIA Seudullinen OPS vastaavat Nastola Kuntataso OPH
Syksy 2013 Kevät 2014 Syksy 2014 Kevät 2015 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 Seudullinen VISIO Arvot, strategiat, visiot Yl. osa Opp.käsitys Arviointi Ainekokonaisuudet Tuntijaot OPS vastaavat KICKoff, OPS2016 tuki – koulutus OPS- vastaaville, vievät prosessia Nastolassa Nastola OPH Kuntataso OPSbudjetointi Uuden kouluverkon Oppimisympäristöjen kartoitus Kuntaops valmis Perusteluonnosten kommentointi Perusteet, virallinen kommentointi Koulun oma Ops valmis Rehtorien aktivointi OH – OPS 2014 Aineryhmät vahvistetaan, kokoontuvat mm. YT- ajalla Opettajat, Rehtorit 8.2.Veso-pajat, tulevaisuus Kunnan vesot Kunnan vesot Kunnan vesot Kunnan vesot TVT-keh.ryhmä OPSkoulutusta vastuuopeille? Esiopetus Esiopettajat mukaan vesoihin Esiops kommentointi valmis Huoltajat OPS - PROSESSIA Oppilaat Tulevaisuuden koulu, oppilaskunnat Vaikuttaminen: Oppilaskuntien lausunnot OPS- ilta vanhempainyhdis- tyksille

4 Organisaatio, vastuuhenkilöt
OH- Ops, Susanna Kulonen TAO- Ops yhteistyössä Orimattilan kanssa/ Esa Kantoluoto, Antti Ketonen EsiOps, PerusOps yhteistyö Leena Miettinen, Piia Larinen, Esa Kantoluoto Perus. Ops, kuntaproses-sit, Esa Kantoluoto Rehtorit päättävät työryhmät ja kokoonpanot lopullisesti Seudullinen OPS, työryhmä, seutuproses-sit Oppilaskun-tien ja Huoltajien lausunnot Yhteysopet Esa luo suunnitelmat yhteysopetajille Aineryhmien vetäjät, prosessikoultusta, Jaana Suvisilta Budjentointi Hannele Rouvari, Jaana Suvisilta Tekstikoordi-naattori (pitää etsiä) Rehtorit

5 Opettajien ops- kartta
Rehtorit 12/2013 Tuntijaot lausunnolle POKRY Lokakuu Tammikuu 2014 Veso- suunnittelu Opetushenkilöstö OSP2016/ Veso Kouuvierailut Maalis - Toukokuu 2014 Luonnosten kommentointi, arvot, strategiat, visiot, työryhmien muodostami-nen alkaa Oppilaskunnat, vastuuopettajat Oppilaskunti-en visiot mennessä Tulevaisuuden koulu Rehtorit, koulut Syksy2014 OPS- Veso, lopulliset työryhmät, ja ryhmien toiminnan aloitus, Huoltajien ilta syyskuussa Työryhmät Kevät 2015 Osallistavaa työryhmien työskentelyä Työryhmät, koulut Syksy 2015, OPS- Veso, paikallisen OPS:n viimeistelyä Koulut, Lautakunta Kevät 2016, Koulukohtaisen OPS:n viimeistelyäUuden OPS:n mukaisen opetuksen valmistelut

6 REHTORIN OHJEKARTTA 2014 Rehtori johtaa koulukohtaisesti keskusteluprosessia koulukohtaisesta muutoksesta. Tehtäväsi on koulukohtaisen uuden OPS: n ”mielityön” johtaminen. Miten saamme koulukohtaiset arvot, strategiat, visiot ja oppimiskäsityksen näkyväksi arjessa? Miten opetus koulussamme muuttuu, miten vastaamme haasteeseen? Keskittykää kevään 2014 CAF- arvioinnissa tähän! 1. Aineryhmien suunnitelma 25. huhtikuuta mennessä. Tarkistakaa että opettajat ovat listalla! 2. Oppilaskuntien lausunnot 15. toukokuuta mennessä 2014 Esalle ( Ihanne koulu/arvot) 3. Syksy 2014 Oppimiskäsityskeskustelua OPS: n perusteiden valossa. Mitä tulisi muuttua? 4. Vanhempainyhdistysten lausunnot syyskuun 2014 lopussa rehtoreille. Esalta suunnitelma! 5. Työryhmien vetovastuuhenkilöt ja tekstikoordinaattori kouluilta vahvistettava/ rehtorit päättävät 6. Syksy 2014, miten ruotsin opetus organisoidaan? Opettajat ja koulutus mietittävä! 7. Kehityskeskustelut syksyllä 2014 suuntana OPS2016, mahd. täydennyskoulutuskartoitus

7 Kevään 2014 kysymykset rehtorin työn avuksi
Miten perusopetus ja nykyinen opetussuunnitelmamme nyt toimivat? Millaiset ovat mahdollisuudet lisäopetukseen? Entä mahdollisuudet perusopetukseen valmistavaan opetukseen? Mitkä ovat vahvuutemme ja kehittämistarpeemme? Mikä opiskelussa on olennaista hyvän oppimisen ja ihmisenä kasvun kannalta? Miten sen pitäisi näkyä opetussuunnitelmissa? Tarvitsemmeko uutta osaamista tai koulutusta paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön? Miten prosessi olisi hyvä toteuttaa? (OPH:n tiekartasta)

8 Hyvän oppimisprosessin osatekijät
Luovuus Arviointi Analysointi Soveltaminen Ymmärtäminen Muistaminen Bloomin taksonomia

9 Vesot 2014 - 2016 Kevät 2014: 1,5 veso Syksy 2014: 1,5 veso
- Koko kunnan yhteinen 1 veso (PAJAT) - Koulun oma ½ veso, oman vision tuottaminen OPS2016 valossa (rehtorit) Syksy 2014: 1,5 veso - Koko kunnan yhteinen 1 veso, OPS-työryhmät aloittavat, perusteluonnokset, 0,5 vesoa, Vision synnyttämistä Kevät 2015: 1,5, vesoa - 1 veso: Työryhmät kirjoittavat uutta Ops:ia (aineryhmät vai ainekokonaisuusryhmät, OPS- ammattilaiset) -0,5 vesoa vuosiluokkatasot? Syksy 2015: 1,5 vesoa Kevät 2016 - 1,5 vesoa, työryhmät kirjoittavat uutta Ops:aa, sisältöjen ja eheyttämisen sisäistäminen/aihekokonai-suuksien haltuunotto - 1 veso, OPS: n hienosäätöä - 0,5 veso, koulukohtaisen OPS: n tekoa


Lataa ppt "Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google