Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN."— Esityksen transkriptio:

1 w w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN NÄKÖKULMASTA

2 w w w. h a m k. f i Koulutuksen tavoitteet Tavoite on työpaikkajaksojen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin kehittäminen yhdessä työelämän edustajien ja opettajien kesken. Osallistujiksi toivotaan tuotantopainotteisesta insinöörikoulutuksesta vastaavia opettajia yhdessä yrityskumppaninsa kanssa. Seminaarityöskentely auttaa osallistujia kehittämään kuhunkin koulutusohjelmaan ja tuotantoalaan sopivia ratkaisuja. Lisäksi tavoitteena on työpaikkaohjaajien jatkuvan amk-kohtaisen koulutusmallin kehittäminen. Koulutuksessa pedagogista asiantuntemusta hyödynnetään työpaikkajakson ohjauksen kehittämisessä.

3 w w w. h a m k. f i Päivän tavoitteet Saada viimeisimpiä näkökulmia TUPA- kehittämistyöhön Jakaa kokemuksia ja osaamista mm. kehittyneitä suunnitelmia esittelemällä sekä arvioimalla Analysoida TUPA-opintoja opettajan töiden suunnittelun, työpaikan ja oppilaitoksen toiminnan näkökulmasta

4 w w w. h a m k. f i Työperusteisen opsin laatiminen (Boreham 2004) Opetussuunnitelman tulisi rakentua kaiken kaikkiaan käsitteellisestikin kokonaisvaltaisiin työprosesseihin – työ voidaan nähdä kontekstina, jossa inhimilliset kyvyt saavuttavat korkeimmat rajansa On saavutettava kiinteä kollaboraatio työpaikan ja koulutuksen järjestäjän välillä, jotta oppilaitos ja työpaikalla tapahtuva oppiminen on mahdollista kaikkia osapuolia hyödyntäen Oppilaitoksessa (luokassa) tapahtuva oppiminenkin olisi integroitava työprosesseista saataviin kokemuksiin Oppimista tulisi edistää kannustamalla ja korostamalla tiimityötä autenttisissa työtilanteissa, koska merkittävät kompetenssialueet ovat kollektiivisia.

5 w w w. h a m k. f i Tupa-ratkaisuissa arvioitavaa: 1.Tavoitteet eri osapuolten näkökulmasta 2.Opintojen ajallinen ja sisällöllinen kytkentä oppimisen sekä opiskelijan ja työpaikan motivaation näkökulmasta. 3.Ohjaus ja arviointi tavoitteiden suunnassa. 4.Työpaikkaohjaajien kouluttaminen

6 w w w. h a m k. f i Työelämäyhteistyön lisääminen asettaa haasteita opettajan työlle ja sen organisoinnille Toimet opettajien työelämäosaamisen lisäämiseksi - TUPA- opintojen johtaminen Koulutusohjelmien työelämäyhteistyön koordinointi kaiken kaikkiaan Työelämälähtöisen ennakoinnin ja arvioinnin kehittäminen Työelämän tarpeista nouseva oppilaitoksen toiminnan kehittäminen Työelämälähtöiseen pedagogiikkaan perustuvan toiminnan organisointi Yhteistyön mahdollistaminen opettajien kesken ja työelämän suuntaan

7 w w w. h a m k. f i Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääntyminen/opettajan työnkuva Opettaja yhteistyön tekijänä; neuvottelutaidot, rajojen ylitykset ja uskallus Opettajasta ohjaajaksi Opettaja ammatillisen osaamisensa päivittäjänä ja elinikäisenä oppijana Opettaja perinteiden rikkojana; oppimiskäsityksiin ja rooleihin liittyvät haasteet Entisenä virkamiehenä; työaika yms. Käsitteet muutoksessa Ammatillisen koulutuksen edustajana ja myyntimiehenä

8 w w w. h a m k. f i Miksi keskinäinen yhteistoiminta on vaikeaa? (Parviainen 2006) Kilpailua vai yhteistoimintaa? Monet asiantuntijatyössä käsiteltävät monimutkaiset ongelmat vaativat asiantuntijuusrajojen ylittämistä tai useamman alan asiantuntijan yhteistoimintaa, mutta… Hierarkiat ja valtapositiot Organisaatiokulttuuri (pätevät työntekijät voivat toimia itsenäisesti…?) Kognitiivinen assymmetria (eri tasolla oleva tiedonmuodostus) Kieli ja ammatilliset terminologiat Sukupuoli ja etninen tausta Emootiot Luottamuksen puute

9 w w w. h a m k. f i Miksi yhteistoiminta ei ole mahdollista? Liiallinen luottamus Yksilölliset intressit Kiire ja aikapolitiikka Kilpailu Tila Onnistunut kollektiivinen tiedonmuodostus kehittää kollektiivista asiantuntijuutta ryhmän jäsenten kesken. Yksilön ei tarvitse osata kaikkea, osallisuus kollektiivisessa asiantuntijuudessa mahdollistaa pääsyn asiantuntijoiden tietotaitoon ja osaamisen


Lataa ppt "W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google