Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen
2
Miksi juuri yhtäsuuruus? Aiempi ryhmätyö – 4-luokkalaisten algebra Riittävästi konkreettisuutta Omat kokemukset Hyödyllinen
3
Tutkimuskysymykset Millä tavalla oppilaat ymmärtävät yhtäsuuruuden ja yhtäsuuruusmerkin? Miksi ymmärtävät niin? Millaisia strategioita oppilaat käyttävät laskujen ratkaisemiseen? Miten aihetta on aiemmin tutkittu?
4
Keskeiset käsitteet – Aritmetiikka ja algebra Siirtyminen aritmetiikasta algebraan – Lauseke ja yhtälöt – Yhtäsuuruus ja yhtäsuuruusmerkki Operationaalinen käsitys Relationaalinen käsitys – Yhtälönratkaisustrategiat
5
Miten aihetta on tutkittu aikaisemmin? Suomalaisia tutkimuksia löytynyt hyvin vähän Yhdysvaltalaista opetusta tutkittu enemmän Käytössä tutkimuksia 1980-luvulta 2010- luvulle
6
Tutkimusten mukaan yhtäsuuruus ymmärretään usein vajaasti Aritmetiikan opetuksen aikana oppilaille kehittyy usein operationaalinen käsitys yhtäsuuruudesta – a + b = __ vs. a + b = __ + c Väärinkäsitykset ovat pitkäkestoisia ja vaikeasti korjattavissa Ongelmat algebraan siirryttäessä
7
Mitäs nyt? Kirjotetaan tästä aiheesta kandi. Nopealla aikataululla. Kevään aikana.
8
Mites gradu? Sama aihe, yhteistyö Opetuskokeilu? Oppikirjavertailu? Oppituntien tarkkailu?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.