Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen."— Esityksen transkriptio:

1 Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen

2 Miksi juuri yhtäsuuruus? Aiempi ryhmätyö – 4-luokkalaisten algebra Riittävästi konkreettisuutta Omat kokemukset Hyödyllinen

3 Tutkimuskysymykset Millä tavalla oppilaat ymmärtävät yhtäsuuruuden ja yhtäsuuruusmerkin? Miksi ymmärtävät niin? Millaisia strategioita oppilaat käyttävät laskujen ratkaisemiseen? Miten aihetta on aiemmin tutkittu?

4 Keskeiset käsitteet – Aritmetiikka ja algebra Siirtyminen aritmetiikasta algebraan – Lauseke ja yhtälöt – Yhtäsuuruus ja yhtäsuuruusmerkki Operationaalinen käsitys Relationaalinen käsitys – Yhtälönratkaisustrategiat

5 Miten aihetta on tutkittu aikaisemmin? Suomalaisia tutkimuksia löytynyt hyvin vähän Yhdysvaltalaista opetusta tutkittu enemmän Käytössä tutkimuksia 1980-luvulta 2010- luvulle

6 Tutkimusten mukaan yhtäsuuruus ymmärretään usein vajaasti Aritmetiikan opetuksen aikana oppilaille kehittyy usein operationaalinen käsitys yhtäsuuruudesta – a + b = __ vs. a + b = __ + c Väärinkäsitykset ovat pitkäkestoisia ja vaikeasti korjattavissa Ongelmat algebraan siirryttäessä

7 Mitäs nyt? Kirjotetaan tästä aiheesta kandi. Nopealla aikataululla. Kevään aikana.

8 Mites gradu? Sama aihe, yhteistyö Opetuskokeilu? Oppikirjavertailu? Oppituntien tarkkailu?


Lataa ppt "Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google