Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMiina Uotila Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Välitä nuoresta – älä välitä alkoholia alaikäiselle 17/4/2010 Ehkäisevän päihdetyön hanke
2
Kampanjakortti Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 2
3
Kampanjakortti Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 3
4
Miksi Välitä nuoresta –kampanja? Alkoholia alaikäiselle välittävä aikuinen toimii lainvastaisesti (Alkoholilain (1143/1994) 31 §). Hän myös altistaa nuoren vakavien terveyshaittojen lisäksi mm. tapaturmille ja väkivaltatilanteille. Välitä nuoresta –kampanjan kohderyhmänä ovat täysi- ikäiset, mutta erityisesti nuorten vanhemmat ja lähivuosina 18 vuotta täyttäneet nuoret. 4
5
Välitä nuoresta kampanjaa järjestämällä… Tehdään paikallista yhteistyötä monen toimijan kesken. Vaikutetaan alkoholin saatavuuteen omalla paikkakunnalla. Otetaan puheeksi yhteistä huolta alkoholin välittämisestä alaikäisille. Muistutetaan aikuisia alkoholiin liittyvien ikärajojen noudattamisesta – välitä nuoresta! Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 5
6
Miten kampanja toteutetaan? Kootaan yhteistyökumppanit kampanjapäivää varten. Valitaan kampanjapäivä esimerkiksi vapun tai koulun päättäjäisten tienoille tai perjantai-illalle. Jaetaan kampanjakorttia esimerkiksi kauppojen, ostoskeskusten tai Alkojen edessä. Tästä on sovittava etukäteen kauppiaiden kanssa, samoin kampanjamateriaalin käyttämisestä kauppojen kassoilla tai ilmoitustauluilla. Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 6
7
Miten kampanja toteutetaan? Kampanjaan voidaan liittää myös katugallup, jossa kysytään hyväksyvätkö aikuiset alaikäisten alkoholin käytön. Vastaavalla kysymyksellä katugallupia on tehnyt mm. Aikuinen välittää –kampanja (Helsinki, Vantaa ja Espoo) Muita ideoita: välittämisaiheiset tietoiskut ja julistekampanja ammattikouluissa ja lukioissa. Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 7
8
Keitä yhteystyökumppaneiksi? Esimerkiksi: Kunnan ehkäisevän päihdetyöntekijät tai nuorisotyöntekijät Muut järjestöt, vanhempainyhdistykset tms. Sosiaali- ja terveysalan oppilaitokset Poliisi (esim. tietoiskut ammattikouluissa) Kauppiaat (lupa jakaa materiaalia kaupoissa) Paikallislehdet (juttuja, tekstiviestiäänestyksiä tms.) Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 8
9
Mikä kampanjassa toimii hyvin? Yhden kampanjapäivän järjestäminen ei sido pitkäksi aikaa. Asialle saadaan näkyvyyttä suhteellisen pienellä vaivalla. Yhteistyöverkoston kokoaminen yhdeksi päiväksi on helpompaa kuin pitkäksi ajaksi – toisaalta kampanja tukee monen tahon päätyötä ja on siksi mielekäs. Kohdattujen aikuisten kanssa syntyy hyviä keskusteluja. Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 9
10
Materiaalit Materiaaleja on saatavana MLL:sta. Tilaukset MLL:n verkkokaupasta www.mll.fi/kauppa sähköpostitse tilauspalvelu@mll.fi taitilauspalvelu@mll.fi puhelimitse p. 075 324 5480. Kortti on ilmainen (max. 500 kpl/tilaaja), tilaaja maksaa vain postituskulut (kirje 4 e, paketti 8 e). Yli 500 kpl tilauksissa hinnasta sovitaan erikseen. Ehkäisevän päihdetyön hanke 17.4.2010 10
11
Välitä nuoresta!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.