Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos."— Esityksen transkriptio:

1 Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

2 Filosofiaa lapsille Matthew Lipman: Filosofiaa lapsille Lyhenne FILA, Lipmanin alkuperäinen muotoilu P4C Käsitelty ajatteluntaitoja koskevilla dioilla (3.9.13).

3 Muuta filosofiaa lapsille Gareth Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003) Hans-Ludwig Freese: Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992) Esim: sivustot Sophia – Eusropean Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children: www.sophia.eu.org ICPIC – International Council of Philosophical Inquiry with Children: www.icpic.org

4 Toimintatapa Filosofin ja vapaiden lapsiryhmien keskustelut. Itse kehitellyt keskustelun aiheet (Matthews) tai esim. kirjallisuudesta otetut tarinat (Freese), joiden pohjalta keskustellaan Luottamus lasten filosofisiin kykyihin lasten avoimuus lapsuuden erityiset filosofiset pohdinnat Ei hyväksy kehityspsykologian (Piaget, Kohlberg) väitteitä

5 Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) käsitys lapsista saattaa olla sekä perusteeton että heille vaarallinen sopii vain erityislahjakkaille ei sovellu kouluun Ansioita kritiikki saattaa olla suurelta osin perusteetonta aidosti filosofista (kysymykset jäävät auki, ihmisillä kyky filosofiaan)

6 Uusia avauksia (käsitelty FILA 1:ssä) Uusi innostus niin & näin -lehden kautta Sokrates koulussa (2008) Kytkentä UNESCON raporttiin filosofian opetuksesta eri maissa (2007) Keskusteleva opetus (ranskalainen Oscar Brenifier) Filosofiset pienoisromaanit (Marie-France Daniel) ja niihin liittyvät opettajan materiaalit Uudet P4C käännökset (A. M. Sharp Nukkesairaala) Aloite filosofiasta perusopetukseen, kevät 2010. Mahdollisen eri katsomusaineille yhteisen etiikan opetuksen menetelmät. Etiikka-oppiainetta puolustavista argumenteista (2010) monet peräisin filosofiaa perusopetukseen aloitteesta.

7 Uusia avauksia (lisää) Post-strukturalismista vaikutteita saaneet lähestymistavat Esim Cohen & Kennedy (Aioon) Sokrates koulussa kirjassa. Varhaiskasvauksen FILA (erit. Bo Malmhester), isompien kirjasta ks. Ajatellaan yhdessäAjatellaan yhdessä

8 FILA-tehtävä 2 1. 6 op:n AD suorittajat (ja muut jotka haluavat tämä osaksi suoritustaan ja osallistuvat 18.9. ja 9.10. istuntoihin = "FILA- seminaarit 2” lukevat yhden seuraavista: i. Hans-Ludwig Freese, Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992). ii. Gareth Matthews, Filosofisia keskusteluja lasten kanssa (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003). iii. Maughn Gregory, Filosofiaa lapsille & nuorille. (suom. Jarkko S. Tuusvuori, n&n, 2009.) (Lipmanilainen) 2. Kaikki lähettävät 7.10. klo 20.00 mennessä lyhyen ojenteen (väh. vajaa sivu; esim. 5–7 ransk.viivaa) Moodle FILA keskustelualueelle. 3. Kaikki pitävät luetusta kirjasta n. 5-15 min alustuksen, jonka pohjalta keskustellaan (yht. 15 min/kirja, alustuksen pituus riippuu ko. kirjan lukeneiden määrästä).

9 FILA-tehtävä 2 (jatkoa) Ojenteessa ja suullisessa puheenvuorossa otetaan kantaa seuraaviin kysymyksiin: i. tekstiin liittyvä filosofiakäsitys ii. sen didaktinen toimivuus iii. lukiolaisten ja pienempien lasten erot filosofian oppijoina iv. FILAn katsomuksellinen merkitys v. muut tekstin herättämät kysymykset Keskustelu tapahtuu ns. FILA-seminaari2-istunnossa 9.10.


Lataa ppt "Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google